کد خبر: ۵۱۸۵۹
تاریخ انتشار:۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷
از سعید قاسمی تا سلبریتی‌ها
قضاوت درباره این عبرت تاریخی با مردم
ساخت و بهره برداری ده ها منزل مسکونی هرکدام در زمینی به مساحت 140 متر، با بنای 100 متر و با هزینه 55 میلیون تومان مطابق با استانداردهای روز دنیا تحت نظارت حاج‌سعید قاسمی تنها در عرض 27 روز؛ ساخت و بازسازی 2 مدرسه و ترمیم یک دبیرستان در روستاهای زلزله‌زده؛ ساخت 3 پروژه شهری و آماده بهره‌برداری؛ ساخت یک خانه تحت‌عنوان مسکن 57 در مکانی که مقام معظم رهبری در روزهای پس از زلزله حضور یافتند؛ ساخت یک نانوایی مجهز نزدیک به مسکن 57 برای استفاده عموم؛ ساخت و بهره‌برداری از چندین کانکس و دستشویی و حمام و...
"خیبرآنلاین" - نزدیک به 8 ماه از زلزله ویرانگر پاییز سال گذشته کرمانشاه می گذرد. در طول این مدت گروه های خودجوش مردمی و جهادی و در غیاب دولت به خدمت رسانی و ساخت مجدد ویرانی های ناشی از زلزله به ویژه سرپناه مردم آن هم در سرمای زمستان کرمانشاه مشغول بوده اند؛ حاج سعید قاسمی یکی از آنها است، این سردار شناخته شده جنگ و جهاد و استاد معماری دانشگاه شهید رجایی بلافاصله پس از زلزله سرپل‌ذهاب کرمانشاه به همراه تعدادی از همراهان همیشگی خود عازم مناطق آسیب دیده شد و با استفاده از کمک‌های مردمی و خیرین به ساخت‌و‌ساز شگفت انگیز خانه های مردم در فاصله زمانی 27 روزه و صرف هزینه ای اندک و کاملا منطبق با استانداردهای بین‌المللی پرداخت و اینگونه گره‌های بزرگی از مصائب مردم زلزله باز کرد.
 
به گزارش رجانیوز، در طرف دیگر ماجرا نیز برخی از سلبریتی ها با اعلام شماره حساب بانکی از مردم درخواست کمک نمودند که البته با استقبال مردم نوعدوست کشور مواجه شد و منجر به انباشت رقم های میلیاردی در حساب سلبریتی ها شد که تاکنون از هرگونه گزارش عملکردی درباره نحوه هزینه‌کرد این کمک ها امتناع کرده اند، امری که موجب موضعگیری برخی از مقامات محلی و کشوری من‌جمله فرهاد تجری نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی شده است، این نماینده مجلس چندی قبل اظهار کرده بود: برآورد این است که حدودا ٣٠ میلیارد یا شاید بیشتر کمک‌های مردم به حساب سلبریتی‌ها و شخصیت‌ها واریز شده است. بخشی از این مبالغ هزینه شده است ولی بخشی از آن برای بهبود وضعیت این مردم هزینه نشده و شاید در حساب‌ها مانده است. به هرحال این موضوعی است که مطرح شده است. ٩ میلیارد به حساب یکی از آقایان واریز و نزدیک به ٣ تا 5 میلیارد به حساب دیگری واریز شده است و شخصیت‌های دیگر هم مبالغ دیگری را جمع‌آوری کرده‌اند. تجری درباره کارشناسی درخصوص پول‌های مردمی که حدود ۵ میلیارد تومان است و توسط خانم «ک» دریافت شده ولی هزینه‌کردها مشخص نیست، گفت: وی قبلا به عنوان خیر اقداماتی می‌کرد ولی در حال حاضر به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کند. ما هنوز این فرد را ندیده‌ایم. این خانم با پولی که به دست آورده‌اند، با تشریفات خاص و بادیگارد وارد منطقه می‌شوند که انتظار می‌رود دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات به این مسائل ورود پیدا کنند. وی اظهار داشت:آقایان «د»، آقای «ز» و خانم «ک» حدود ۳۰ میلیارد تومان از پول‌های مردم را در اختیار دارند ولی هزینه‌ای نمی‌کنند. دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر این مسائل باشند.
 

 
 

 
 
علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر هم ، روز 16 اردیبهشت 97 در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  در پاسخ به این سوال که سرنوشت پولی که سلبریتی‌ها برای زلزله کرمانشاه جمع کرده‌اند چه شده است، گفت که ما به آنها پیشنهاد کردیم پول جمع آوری شده را در اختیار هلال احمر قرار دهند تا با نظارت خودشان، برای زلزله زدگان خرج شود، اما از این طرح، استقبال چشمگیری نشد.

صادق زیباکلام هم کمک های مردمی را با استفاده از اعلام شماره حساب خود دریافت کرد؛ طبق گفته خود او، ظرف ۴۸ ساعت مردم یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان به حساب این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران واریز کردند و به گفته خود او این کمک‌ها بعد از یک هفته از زلزله بازهم ادامه یافته است. او در جایی نوشت: «کمک‌های شما از مرز ۲ میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان فراتر رفته و همچنان هم ادامه دارد. پرسش خیلی ساده آن است که با این قریب به ۳میلیارد تومان چه بایستی بکنیم؟ زیباکلام با گذشت سه ماه اعلام کرده است که نقشه دیگری برای پول های کمک های مردمی دارد؛ وی در مصاحبه ای گفته بود: من وقتی برای اولین‌بار برای کمک به زلزله‌زده‌ها رفتم، ٢٥ آبان بود. من خودم انتظارم و تصورم و نگاهم این بود که کانکس بخرم، شیر خشک بگیرم، اما با حجم زیادی از این اقلام و آب‌معدنی که برای کشاورزی کافی بود مواجه شدم. اما آنجا فعالان اجتماعی کردستان من را با یک زلزله دیگر آشنا کردند که زلزله فرهنگی بود». وی در ادامه گفته بود که قصد دارد دهکده ای به نام دهکده امید بسازد این اظهارات زیباکلام در حالی بود که اهالی آسیب دیده در روستاهای سر پل ذهاب وضعیتشان به شکلی نیست که نیازمند دهکده امید و یا طرح های فرهنگی باشند؛ آنها بیشتر از هر چیزی نیازمند یک سرپناه هستند.
 

 

 
 
حالا سعید قاسمی در پیامی از مشکلاتی که برای ادامه کار دارد می گوید، او به مردم ایران نوشت: «با گذشت نزدیک به هشت ماه از زلزله 21 آبان سال گذشته، عملا دیگر پولی برای ساخت خانه و حتی سرویس بهداشتی برای مردم زلزله زده سرپل ذهاب نداریم، تا اینجا هم اگر حمایت مردم عزیز کشورمان نبود ادامه کار میسر نبود. از دولت محترم هم که هیچ حمایتی ندیدیم، چون متاسفانه اعتقادی به کار جهادی و انقلابی در این دولت وجود ندارد».
 
در بخش دیگر این پیام آمده است: «از دوستانی که تا امروز همراه ما در گرم نگاه داشتن این حرکت جهادی بودند می خواهیم به نیت چهارده معصوم علیه السلام، با نشر هشتگ #کمک_به_ساخت_خانه_با_14000_تومان جهادگران ایران اسلامی را در ساخت خانه برای مردم زلزله زده سرپل ذهاب یاری کنید. شماره کارت 5859831100298198 بانک تجارت به نام سعید محمد قاسمی».
 
ساخت و بهره برداری ده ها منزل مسکونی هرکدام در زمینی به مساحت 140 متر، با بنای 100 متر و با هزینه 55 میلیون تومان مطابق با استانداردهای روز دنیا تحت نظارت حاج‌سعید قاسمی تنها در عرض 27 روز؛ ساخت و بازسازی 2 مدرسه و ترمیم یک دبیرستان در روستاهای زلزله‌زده؛ ساخت 3 پروژه شهری و آماده بهره‌برداری؛ ساخت یک خانه تحت‌عنوان مسکن 57 در مکانی که مقام معظم رهبری در روزهای پس از زلزله حضور یافتند؛ ساخت یک نانوایی مجهز نزدیک به مسکن 57 برای استفاده عموم؛ ساخت و بهره‌برداری از چندین کانکس و دستشویی و حمام؛ تهیه و توزیع اقلام خوراکی و مایحتاج ضروری آسیب‌دیدگان بلافاصله پس از حادثه تا امروز و... تنها بخشی از اقدامات حاج سعید قاسمی در کرمانشاه است.
 

 
با این اوصاف با توجه به اینکه در گرمای شدید فصل تابستان به سر می بریم و 2، 3 ماه دیگر سرمای کرمانشاه از راه فرا می رسد، این پرسش جلب توجه می نماید که مبالغ بلوکه شده در حساب سلبریتی ها اگر در اختیار جهادگران بی منتی همچون سعید قاسمی و یارانش قرار می گرفت، چندصد خانواده کرمانشاهی را صاحب سرپناه می کرد؟ اگر این جماعت به وجدان خود رجوع کنند به این نتیجه خواهند رسید که امروز مردم مصیبت زده کرمانشاه به سرپناهی ایمن و ارزان نیاز دارند، نه ژست های روشنفکری و نه به دهکده فرهنگی امید!