کد خبر: ۵۳۹۳۱
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
شناسایی پیاده نظام امپریالیسم پزشکی
توهم خوددکترپنداری در سلبریتی‎های بی‌سواد!
اگرچه تبلیغ اقلام تجاری از سوی سلبریتی‌های پول‌پرست، در درازمدت موجب تغییر در سبک زندگی ایرانیان شده و مقدمات جاده صاف‌کنی برای لایف استایل غربی را فراهم آورد اما تلاش این قبیل تنها به حوزه تجارت محدود نشده و اخیراً حوزه سلامت و درمان مردم را نیز هدف قرار داده‌اند
"خیبرآنلاین" - سوءاستفاده از شهرت و محبوبیت مشاهیر هنری و ورزشی همواره به عنوان یکی از شگردهای کثیف سرمایه داران نئولیبرال برای قالب کردن محصولاتشان به خریداران و ایجاد نیاز کاذب در آنها محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، طی سالیان اخیر و با روی کار آمدن ورژن وطنی کلیدداران نئولیبرال، حجم تبلیغات بیلبوردی و حتی تلویزیونی با بهره کشی از شهرت سلبریتی های ورزشی و سینمایی، شدت مضاعفی گرفت به حدی که از ماست و آبمیوه و روغن نباتی تا خمیردندان و دمنوش و شامپو، از تصویر نامبردگان جهت ترغیب مشتریان به خرید استفاده شد.

اگرچه تبلیغ اقلام تجاری از سوی سلبریتی های پول پرست، در درازمدت موجب تغییر در سبک زندگی ایرانیان شده و مقدمات جاده صاف کنی برای لایف استایل غربی را فراهم آورد اما تلاش این قبیل تنها به حوزه تجارت محدود نشده و اخیراً حوزه سلامت و درمان مردم را نیز هدف قرار داده اند.

اخیراً «مهناز افشار» (بازیگر حاشیه ساز و همسر یاسین رامین [متهم به واردات شیرخشک‎های فاسد]) در ویدیویی در فضای مجازی به تبلیغ آمپول نالوکسان پرداخته و اظهار می دارد: «طبق آماری که رسیده سالانه ۶ هزار نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. با تزریق آمپول نالوکسان می‌توان جلوی مرگ این افراد را بگیریم. طبق آماری که رسیده این نالوکسان آمپولی ارزان‌ قیمت است که بدون نسخه پزشک می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. لطفاً اطلاع‌رسانی کنید خانواده‌ها در جریان قرار بگیرند و بتوانیم این آمار را کاهش دهیم»!


توهم خوددکترپنداری در سلبریتی‎های بی‌سواد!


پس از طرح این ادعا از سوی یکی از پرطرفدارترین سلبریتی های فضای مجازی، انجمن داروسازان ایران به عنوان یک نهاد صنفی، علمی و غیردولتی صحبت های نامبرده را به کلی تکذیب کرده و مسئولان این انجمن می‌گویند که این آمپول اصلاً یک داروی داروخانه‌ای نیست و صرفاً در بیمارستان‌ها کاربرد دارد و اصلاً بدون نسخه پزشک قابل تهیه نیست و البته تأکید می‌کنند که به دلیل پرخطربودن و عوارض آن شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای فروش نالوکسان در نظر گرفته شده است. مسئولان اورژانس و وزارت بهداشت هم در پی این اظهارات غیرمسئولانه اعلام کردند که تزریق این آمپول بدون حضور پزشک متخصص و خارج از بیمارستان ممکن است باعث ایست قلبی، ریوی و مغزی فرد شود و استفاده از آن در این شرایط به کل ممنوع است.

ماجرا اما به مورد اخیر ختم نمی شود. ماه رمضان 1397، «احسان علیخانی» مجری و تهیه کننده برنامه «ماه عسل» از فردی با نام «یاسمن اشکی» با سابقه یک دهه بیماری ناشناخته با علائمی مشابه ایدز دعوت کرد که درباره بیماری و نحوه درمانش توضیحاتی را ارائه کند. او مدعی می‌شود در ۱۷ سالگی به بیماری ژنتیکی مبتلا شده که علائمش شبیه ایدز بوده و نذر کرده تا زنده است مردم ایران را از خطرات ایدز و بیماری‌های مقاربتی آگاه کند!


توهم خوددکترپنداری در سلبریتی‎های بی‌سواد!

نامبرده در ادامه با داستان سرایی های بسیار، تلاش می کند تا همه را به‌ضرورت واکسینه کردن علیه این بیماری و تزریق واکسن HPV به همه دختران نوجوان ۹ تا ۱۱ سال و همچنین جمع آوری کمک مالی برای پروژه تولید واکسن در داخل ایران، قانع سازد. این در حالی بود که واکسن HPV با نام‌های تجاری Gardasil و Cervarix از زمان اولین عرضه خود در ۲۰۰۶ تاکنون یکی از جنجالی‌ترین داروها بوده است، چرا که آثار جانبی استفاده از این واکسن، باعث شده که در بسیاری از نقاط دنیا این واکسن را برنامه‌های واکسیناسیون خود کنار بگذارند و یا آن را یک داروی ممنوعه اعلام کنند. پس از این شوی تلویزیونی اما بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکی نسبت به عواقب وخیم مصرف این دارو هشدار دادند و ایرانیان را از آن پرهیز دادند.

افزون بر 2 مورد مذکور، آذرماه سال 1393 نیز کلیپی به شکل گسترده در فضای مجازی منتشر شد که در آن 2 هنرمندنما به نام های «گلشیفته فراهانی» (بازیگر فراری و هنرپیشه فیلم‎های غیراخلاقی در خارج از کشور) و «بهرام رادان» (از حامیان قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان) از مردم تقاضا می‌کنند با کمک چند گوش‌پاک‌کن (سواپ) ارسالی از مکانی نامعلوم، نمونه‌ای از سلول‌های دهانی خود را با هدف «نجات بیماران سرطانی» به بانک ژن جهانی هدیه کنند! حرف اصلی کلیپ یاد شده این است که برای «نجات بیماران لوسمی و سرطانی» جهان نیازمند اهدای نمونه سلولی ایرانیان است!


توهم خوددکترپنداری در سلبریتی‎های بی‌سواد!


اما اصل ماجرا چه بود؟ سال‌هاست مجموعه‌ای از کشورهای پیشرفته، در قالب «ژن بانک» به جمع‌آوری نمونه‌های زیستی و ژنتیکی ملت‌ها و کشورهای مختلف مشغول هستند چراکه با دزدی اطلاعات بومی و ملی دیگران می‌توان مهندسی نسل‌ها را در دست گرفت. بخش هولناک ماجرا آنجاست که بدانیم دانشمندان رشته بیوتروریسم پس از دستیابی به بانک‌های نمونه‌های ژنتیکی و زیستی جوامع «هدف» می‌توانند با تمرکز بر نقاط ضعف ژنتیکی و زیستی حریف، اقدام به دستکاری تروریستی بی‌سر و صدای اجتماعات و محیط زیست آنها کنند.

موارد یادشده و بسیاری دیگر از این دست، تنها نمونه هایی از بهره کشی جریانات ناشناخته داخلی و خارجی از «دیپلماسی مشاهیر» یا به عبارت بهتر «دیپلماسی سلبریتی‎ها» بود که با سوءاستفاده از مقبولیت این قماش عمدتاً کم سواد و ناآگاه در بین مردم، نیل به هدف گذاری های شوم، سهل الوصول گردد. اینجا نقش نهادهای نظارتی در پیشگیری از رخداد این وقایع، دوچندان است که با هوشیاری بیش از پیش، مانع از به مخاطره انداختن سلامت ایرانیان شوند.