کد خبر: ۵۴۰۶۰
تاریخ انتشار:۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
اعلام فوریت سوءقصد در فرانسه
این تیراندازی در مرکز استراسبورگ که مقر پارلمان اروپاست، رخ داد
"خیبرآنلاین" - تیراندازی در مرکز شهر" استراسبورگ" در شرق فرانسه  13 کشته و زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش صداوسیما، يک روزنامه فرانسوی به نقل از اعضای جنبشی اعتراضی نوشت: دولت در حادثه تروریستی استراسبورگ دخالت داشته است.

روزنامه لوپاریزین نوشت: برخی اعضای جنبش ضدسرمایه داری دست دولت فرانسه را پشت حمله استراسبورگ می بینند. دراین حال، خانم "مارین لوپن" رئیس تجمع ملی فرانسه هم گفت: تظاهرات حق مردم است و ربطی به حادثه استراسبورگ ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران نونه وزیر مشاور دولت فرانسه در امور داخلی اعلام کرد تعقیب عامل تیراندازی استراسبورگ ادامه دارد. این احتمال که او خاک فرانسه را ترک کرده باشد، وجود دارد.

وی افزود عامل تیراندازی استراسبورگ یک پرونده سنگین قضایی برای جرائم عمومی دارد، او چند سال زندان بود.

وی خاطر نشان کرد انگیزه او از این اقدام مشخص نیست.

وزیر مشاور امور داخلی فرانسه خاطر نشان کرد هیچ نشانه ای دال بر اینکه این فرد قصد دارد دست به اقدامی بزند، وجود نداشت. مظنون برای تبلیغات مذهبی تحت پیگرد بود.

نونه گفت خانه عامل تیراندازی در چارچوب تحقیق در مورد تلاش برای قتل بازرسی و 5 نفر در این ارتباط بازداشت شده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، پس از حمله تروریستی استراسبورگ، هرگونه تظاهرات و تجمع در این شهر ممنوع شده است. در همین حال تدابیر امنیتی در تمامی بازارهای کریسمس فرانسه تشدید شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، یکی از شاهدان حمله تروریستی استراسبورگ که در رستورانی حوالی محل حمله کار می کند، می گوید ما صدای تیراندازی شنیدیم. ما مشتریانی داشتیم که همیشه به رستوران ما می آیند. پس از آنکه اوضاع اندکی آرام شد، ما از رستوران بیرون آمدیم و افرادی را که روی زمین افتاده بودند، دیدیم. نیروهای پلیس همه جا بودند. اوضاع بسیار وخیم بود. من هرگز چنین چیزی ندیده بودم.

زنی هم می گوید جمعیت فرار می کرد. مردم به هر طرفی می دویدند. ما اینجا ماندیم. همه مردم به شدت آشفته بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، تلاش نیروهای پلیس برای یافتن مظنون 29 ساله حمله استراسبورگ که در فهرست افراد مظنون به افراط گرایی ثبت شده بود آغاز شده است.

دادستانی کل فرانسه اعلام کرد: تیراندازی در شهر استراسبورگ یک اقدام تروریستی بوده است. پلیس استراسبورگ با تخلیه بازارچه نوئل، محلی که تیراندازی در آن به وقوع پیوسته مردم را متفرق و محل را محاصره کرده است.بر اساس گزارش پلیس فرانسه  مهاجم جوانی 29 ساله و متولد استراسبورگ است و نامش در فهرست فیش S (فهرست سیاه فرانسه) قرار دارد.رسانه های فرانسه اعلام کردند نام عامل تیراندازی استراسبورگ "شریف س"( Sharif C ) است.

شهردار استراسبورگ نیز با هشدار به مردم اعلام کرد: خطر همچنان باقی است و از شهروندان خواست به خانه هایشان بروند و پناه بگیرند.

نیروهای ویژه ضدتروریسم ارتش فرانسه نیز هم اکنون تدابیر شدید امنیتی را در محل تیراندازی به اجرا گذاشته اند.

گفته می شود در این حادثه 3 تن کشته و 10 نفر زخمی شده اند. متواری شدن عامل حادثه تیراندازی استراسبورگ فرانسه، وحشت را در شهر اتحادیه اروپا حاکم کرده است.

فرانس 24 گزارش داد عملیات پلیس برای خنثی سازی عامل تیراندازی در استراسبورگ ادامه دارد.

براساس این گزارش، صدای تیراندازی در مرکز این شهر فرانسه که ظاهرا مهاجم در آنجا پناه گرفته است، شنیده می شود.

براساس گزارش پلیس فرانسه  مهاجم جوانی 29 ساله و متولد استراسبورگ است و نامش در فهرست فیش S (فهرست سیاه فرانسه) قرار دارد. رسانه های فرانسه اعلام کردند نام عامل تیراندازی استراسبورگ "شریف س"( Sharif C ) است.

هنوز انگیزه وی از این اقدام مشخص نیست و پلیس، نیروهای نظامی و امنیتی فرانسه در پی یافتن او هستند. عامل حمله که سابقه جرایمی در حوزه حقوق عمومی دارد، در حین فرار زخمی شده است.

کریستف کاستانه وزیر کشور فرانسه گفت: همه نیروهای امنیتی و پلیس در استراسبورگ اوضاع را تحت کنترل دارند و به دنبال عامل تیراندازی هستند.

در پی حادثه تیراندازی در شهر استراسبورگ، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه به کاستانر وزیر کشور دستور داد فورا به محل حادثه اعزام و از نزدیک اوضاع را گزارش کند.

وزیر کشور فرانسه با اعلام وضعیت هشدار "فوریت سوءقصد" که بالاترین وضعیت خطر امنیتی است، به خبرنگاران گفت: تمهیدات امنیتی در سراسر فرانسه و مرزها تشدید می شود.

کریستف کاستانر در یک نشست خبری در استراسبورگ گفت: در استراسبورگ در حوالی ساعت 7.50 شب، مردی در 3 بخش از شهر (استراسبورگ) ایجاد وحشت کرد و 3 نفر را کشت و 12 نفر دیگر را زخمی کرد که 6 نفر از آنها در وضع وخیمی به سر می برند.

نظامیان نیروی سانتینل (نیروی امنیتی و پلیسی مسئول حفظ امنیت 830 نقطه حساس فرانسه) برای مقابله با مهاجم از سلاح هایشان استفاده کردند. بین ساعت های 8 تا 8.20 مهاجم در 2 نوبت با نیروهای امنیتی ما تبادل آتش کرد. دادسرای مبارزه با تروریسم پرونده را در اختیار گرفته است. دادستان پاریس در محل حضور دارد و با پلیس قضایی مشغول انجام دادن امور است و فردا با شما گفتگو خواهد کرد.

وزیر کشور فرانسه افزود: جستجو برای دستگیری فرد مهاجم ادامه دارد. فرد مورد نظر سوءپیشینه قضایی در فرانسه و آلمان دارد. در حال حاضر سیصد و پنجاه نفر در محل برای پایان دادن به فرار مهاجم حاضر هستند. صد نیروی پلیس قضایی مشغول فعالیت هستند. دو بالگرد و سربازان نیروی سانتینل در میدان حاضرند. امکانات تکمیلی توسط دولت تدارک دیده شده و در حال انتقال به استراسبورگ است. تمامی مناطقی که به دلیل عملیات امشب مسدود شده بودند بازگشایی شدند و گروه های روان درمانی برای ارائه کمک های لازم مستقر شده اند. دبستان ها و مدارس راهنمایی و دبیرستان های استراسبورگ باز هستند. با این حال والدین به تشخیص خودشان می توانند فرزندان شان را در خانه نگهدارند. شهر استراسبورگ امروز با مقررات خاص در زمینه عبور و مرور مواجه خواهد بود و دادستان استان نیز دستوری دایر بر منع برگزاری اجتماعات و تظاهرات را که برای چهارشنبه برنامه ریزی شده بودند صادر خواهد کرد تا نیروهای پلیس و امنیتی بتوانند به طور کامل به عملیات جستجوی مهاجم بپردازند.

دولت فرانسه وضعیت هشدار امنیتی را در بالاترین سطح اعلام می کند که همان "فوریت سوءقصد" است. بر این اساس کنترل ها در مرزها تشدید می شود. همچنین تمهیدات امنیتی در تمامی بازارهای کریسمس در سراسر فرانسه تشدید می شود تا از بروز سوءقصد دیگری جلوگیری شود. تمهیدات امنیتی در کل خاک فرانسه نیز تشدید می یابد.

وزیر کشور فرانسه در پایان از تمام نیروهای فعال در صحنه تشکر کرد و به خانواده های قربانیان تسلیت گفت و یادآور شد که تمام نیروهای امنیتی کشور برای خنثی سازی مهاجم بسیج شده اند.

این تیراندازی در مرکز استراسبورگ که مقر پارلمان اروپاست، رخ داد.

شهر استراسبورگ در شرق فرانسه واقع شده است.