به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۱۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
گزارش کامل جلسه علنی امروز مجلس/
وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه امروز مجلس به تشریح جزئیات توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ پرداخت.
"خیبرآنلاین" - جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 196 تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد. پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: گزارش وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات و توافقات حاصله بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و اظهار نظر جمعی از نماینده‌گان مجلس، گزارش کمیته اجتماعی در مورد طرح تسری قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خود ایران به کارمندان سازمان بهزیستی کشور،گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در خصوص طرح انتقال پایتخت، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت و برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنایع برق کشور و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه تعیین حریم حفاظتی و امنیتی اماکن و تاسیسات کشور.

به گزارش تسنیم، پس از آن لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد که امروز از آقای ظریف و دوستانی که در مذاکرات اخیر بودند، دعوت کردیم که در مجلس حضور یابند و گزارشی در مورد مذاکرات داشته باشند.

پس از آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پشت تریبون حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

**ظریف: تعهداتی که در توافقنامه دادیم، قبلاً هم اجرا می‌شد

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، صبح امروز طی سخنانی در صحن علنی مجلس در تشریح دستاوردهای موافقت‌نامه هسته‌ای ایران با 1+5 ضمن تشکر از نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از بحث‌هایی که امروز و روزهای قبل مطرح کردید، بسیار سپاسگزار هستم و از اینکه تعدادی از نمایندگان در فرودگاه به استقبال من و همکارانم آمدند نیز تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: وظیفه‌ای که به‌عهده بنده و همکارانم از سوی شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری واگذار شده بود، حتماً وظیفه آسانی نبود. همه ما از ابتدا بر این امر واقف بودیم که وارد شدن به مذاکره حتماً با دشواری‌های اساسی روبه‌رو خواهد بود. چرا که مذاکره کردن به‌معنی ورود به حوزه‌‌ای است که نمی‌توان همه خواسته‌های خود را از مذاکره به دست آورد.

وزیر امورخارجه افزود: در مذاکره دو طرف وجود دارد. هر طرفی باید بتواند از مذاکره رضایت کامل و نسبی داشته باشد و طبیعی است که وقتی شما نتوانید تمام خواسته‌های خودتان را از این طریق به دست آورید، در مقابل نقد و نگرانی قرار می‌گیرید و حتی به شما حملاتی می‌شود. تمام کسانی که در مذاکره حضور داشتند، به‌صورت واقعی یا در بازی زرگری فعلاً همه مورد نقد هستند و این موضوع در مذاکره طبیعی است، یعنی به همان میزانی که شما در مذاکره چیزی به دست می‌آورید، باید بر نکاتی نیز توافق کنید.

ظریف گفت: مهم این است که با چشم باز، توجه به عواقب تصمیمات و با ملاحظه همه جوانب و با توجه به مجموعه نگرانی‌ها، توانمندی‌ها و خواسته‌هایی که مقامات بالاتر نسبت به آن دارند و توقعات مردم وارد این معرکه شوید. واقعاً هم معرکه است و خوش‌وبش نیست. لبخند و شوخی دیپلماتیک پوششی برای بحث‌های بسیار تلخ، تند و چالشی است و شما ابتدا و آخر جلسه لبخند می‌زنید، ولی تمام جلسه را به بحث و اختلا ‌نظر می‌گذرانید.

وی با بیان اینکه اخم و لبخند جزئی از ابزار مذاکره است، افزود: این ابزارها برای این است که از منافع کشور حفظ و حراست کنید. ما ادعایی نداریم که امکان این نبود که از این بهتر انجام شود، ولی فعلاً قرعه فال به نام من دیوانه زدند و ما نیز با افتخار این قرعه فال را پذیرفتیم نه با توهم اینکه نتیجه کار ما به‌شکلی باشد که نقدی بر آن نباشد.ما از نقد استقبال می‌کنیم، ولی در نقد  انصاف و منافع ملی در نظر گرفته شود.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: شاید انصاف ضرورتی نداشته باشد، چرا که من از کسانی که در جلسه نبودند توقع بیجا ندارم و توقع ندارم بدانند در این ده‌ها ساعت با 6 کشور قوی که به ابزار حیوانی سلاح هسته‌ای مسلح هستند و حتی 2 تا از کشورها می‌توانند ده‌ها بار کل دنیا و خودشان را نابود کنند و امنیت خود را در این می‌بینند که طرف مقابل از سلاح هسته‌ای استفاده کند، آنها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و هر دو آنها نابود شوند. یعنی براساس اصطلاح انگلیسی، نابودی متقابل ضمانت شده. آنها امنیت را در دیوانگی خود می‌جویند، این‌چنین افرادی طرف شما هستند.

ظریف ادامه داد: دوستانی که در جلسه نبودند، نمی‌توانند در این قسمت با انصاف کامل قضاوت کنند و نتیجه کار را می‌بینند و بررسی می‌کنند. بنابراین توجه به منافع ملی ضرورت دارد که این موضوع مدنظر نمایندگان باشد که یک قسمت کوچکی از مذاکره در اتاق مذاکره می گذرد و قسمت عمده آن، آن است که بعد از مذاکره اتفاق می‌افتد که اصطلاحاً به آن طرح خبری می‌گویند. لحظه‌ای که ما در مذاکره بودیم، کاخ سفید صفحه واقعیات داد تا چرخشی که دوست دارد به آن بدهد. افرادی که در این زمینه صحبت می‌کنند، هیچ‌کدام از موضع ملی تنازل نمی‌کنند. بنابراین من از نمایندگان درخواست دارم که دستاوردها را با دید منافع ملی نقد کنند.

وی با بیان "بنده چند متن به‌صورت فایل در اختیار نمایندگان قرار خواهم داد که شامل متن اصلی توافق، ترجمه دقیق متن انگلیسی و متن کلمه‌به‌کلمه می‌شود و در آن جدول‌هایی وجود دارد"، گفت: ما متن را به کلیات، شفاف‌سازی مواضع، حفظ وضعیت موجود و اقدامات اطمینان‌ساز و گام نهایی تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه افزود: در کلیات چند نکته را استخراج کردم. در کلیات که ابتدای متن آمده است، در خصوص توافق پیرامون یک راه‌حل جامع شامل اقدامات اولیه و گام نهایی که منجر به رفع نگرانی‌ها می‌شود آورده شده که همه این مجموعه‌ها منسجم است و اگر یک قسمت آن اجرایی نشود، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و این کلیات نه تعهد این طرف و نه تعهد آن طرف است.

ظریف افزود: یک نکته مشترک دیگر ایجاد یک کمیسیون مشترک است. آژانس انرژی اتمی وجود دارد که می‌تواند اقدامات ایران را راستی‌آزمایی کند، ولی ابزاری وجود ندارد که آیا طرف مقابل اقداماتی را که متعهد شده در این 6 ماه انجام خواهد داد یا خیر، لذا کمیسیونی مشترک از ایران و 1+5 تشکیل خواهد شد، تا اگر نگرانی در خصوص این موارد وجود داشت، به آن رسیدگی شود و اگر با آژانس نیز اختلافی نیز وجود داشت، بازهم این کمیسیون رسیدگی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: نکته دیگری که در کلیات وجود دارد، این است که این گام دوره 6ماهه اول دارد و براساس توافق طرفین نیز قابل تمدید است. همچنین طرفین در این توافقنامه گفته‌اند که فضای سازنده را در طول مذاکرات حفظ خواهند کرد.

وزیر امورخارجه ادامه داد: لایه دوم در خصوص شفاف‌سازی مواضع است؛ در این قسمت ایران تضمین صلح‌آمیز باقی بودن برنامه‌ هسته‌ای و عدم پیگیری سلاح هسته‌ای را اعلام کرده است که در این قسمت ایران شفاف‌سازی کرده است. پیشنهاد ما این بود که در متن صراحتاً به فتوای مقام معظم رهبری اشاره شود، ولی آنها گفتند که این متن توافق طرفین و موضع شما است لذا در متن از کلمه تأکید مجدد استفاده شده، یعنی اینکه این موضوع را ما یک‌بار گفته‌ایم و الآن دوباره آن را تأکید می‌کنیم که در بالاترین سطح نظام عنوان شده که استفاده از سلاح هسته‌ای حرام شرعی است.

ظریف گفت: در قسمت شفاف‌سازی مواضع، کاری که طرف مقابل انجام می‌دهد بهره‌گیری کامل ایران از حق انرژی هسته‌ای است. ماده 4 NPT تأکید داشته که هیچ‌چیز در این معاهده نمی‌تواند اعضای معاهده را از حق ذاتی و غیرقابل انتزاع یعنی حقی که به صاحب حق چسبیده و نمی‌توان آن را جدا کرد، برای تولید، استفاده و توسعه انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای بازدارد. این حق را چه بشناسند و چه نشناسند، وجود دارد و آنچه مهم است احترام به حق است. ضمنا این حق نه در NPT و نه در جای دیگر جزئیاتش گفته نشده است و آمریکایی‌ها حرف بی‌خود می‌زنند.

وی ادامه داد: استنادات این حرف وجود دارد و من این استنادات را به شما خواهم گفت. به‌محض اینکه آقای کری آن حرفها را زد، من این استنادات را در توییتر گذاشتم. 200 تا 300 مورد این استنادات را تأیید کردند و گفتند که حرف شما درست است و اخیرا که نگاه نکردم که ببینیم چند نفر این حرف را تأیید کردند. در NPT هیچ جا گفته نشده که شما حق نیروگاه یا حق رآکتور دارید، بلکه گفته شده است که حق بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دارید و جزئیات هیچ چیز نیست. اما در 2 کنفرانس بازنگری NPT در سال‌های 1990 و 2010 به صراحت گفته شده که کشورها باید تصمیم‌گیری و انتخابشان در مورد چرخه سوخت مورد احترام قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: بنابراین مرجع تفسیر NPT کنفرانس بازنگری است و تصمیم‌گیری کنفرانس بازنگری با اجماع است. لذا 2 بار در کنفرانس بازنگری سال 1990 و 2010 و یکبار در اجلاس اول ویژه مجمع عمومی در مورد خلع سلاح در سال 1978 این انتخاب کشورها به رسمیت شناخته شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر امورخارجه اظهار داشت: آنچه در متن آمده است، بهره‌برداری کامل ایران از حقوق خود طبق معاهده است و در جمله بعدی آمده است که برنامه غنی‌سازی ایران قسمتی از هرگونه راه‌حل است؛ یعنی برنامه‌ای که تمام تلاششان این بوده که این برنامه به صفر برسد، ولی بعنوان قسمتی از راه‌حل مورد تاکید در توافق قرار گرفته است.

ظریف در خصوص جزئیات توافقنامه‌های بعدی گفت: راجع به جزئیات چارچوب ما باید 6 ماه مذاکره کنیم؛ در خصوص اقداماتی که 1+5 انجام می‌دهد نیز اعلام می کنند که تمام تحریم های سازمان ملل بدون شرط و دوجانبه و چندجانبه مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای باید رفع شود و من این را در لایه مربوط به شفاف‌سازی مواضع عنوان کردم.

وی ادامه داد: لایه بعدی حفظ وضعیت موجود است؛ یعنی اینکه طرفین توافق می‌کنند که در 6 ماه آینده اقداماتی که انجام می‌دهند شرایط را شدیدتر از شرایط کنونی نکند و طرف مقابل نیز تلاش‌های خود را برای کاهش صدور نفت ایران متوقف خواهد کرد تا از این بدتر نشود و قطعنامه جدید تحریم هسته‌ای صادر نمی‌کنند. چه در شورای امنیت، چه توسط اتحادیه اروپا و چه توسط آمریکا و طرف مقابل قبول می‌کند که ما برنامه 5 درصد خود را ادامه دهیم؛ حق تحقیق و توسعه ما را نیز به رسمیت می‌شناسد.

وزیر امورخارجه گفت: در مقابل ما نیز در فردو و نطنز از پیشرفت بیشتر خودداری می‌کنیم. در مذاکرات آلماآتی قرار بوده در فردو به نحوی لوله‌کشی‌های فردو را تغییر دهیم که برای بازگرداندن به وضع موجود 9 ماه فرصت لازم است، ولی در شرایط کنونی این‌طور نیست. فردو و نطنز ادامه خواهند داد و به جای اینکه 20 درصد تولید کند 5 درصد تولید می‌کند و آنها تحریم‌ها را افزایش نمی‌دهند و ما نیز ظرفیت را در فردو و نطنز افزایش نخواهیم داد.

ظریف افزود: ما می‌توانستیم بگوییم ایران ظرفیت خود را افزایش نمی‌دهد، ولی اصرار داشتیم که جزئیات آن را بگوییم. چرا که وقتی که ظرفیت را افزایش ندهیم، بعدا به ما می‌گویند که شما در نطنز 3/5 درصد را تولید می‌کنید و این افزایش ظرفیت است و چون 7 تن امروز تولید می‌کنید، اگر این 7 تن به 7/5 یا 8 تن رسید، پس ظرفیت را افزایش داده‌اید. لذا ما قبول نداریم، پس ما گفتیم که افزایش ندادن ظرفیت یعنی چه؟

وی خاطرنشان کرد: ما در اراک کار ساخت و ساز و اقداماتی که به برنامه هسته‌ای باز می‌گردد، داریم و قرار است این ظرفیت افزایش داده نشود و معنی آن در اراک یعنی اینکه سوخت جدید تولید نشود، دستگاه نصب نشود و این ساخت و ساز ادامه پیدا نکند چون ما فعلا در این مرحله هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه طبق تفاهم وضعیت کنونی تحقیق و توسعه غنی‌سازی حفظ می‌شود، اظهار داشت: تحقیق و توسعه به صورت کلی ادامه پیدا می‌کند، یعنی هرچه تحقیق و توسعه تحت نظارت آژانس داریم را انجام می‌دهیم. ما اعلام کردیم که هیچ چیز را در مورد کاستن از ظرفیت علمی نمی‌پذیریم. این موضوع به صورت صریح بیان شده است، لذا تحقیق و توسعه در حوزه‌ای که مورد نظارت آژانس است،‌ ادامه پیدا می‌کند و در غنی‌سازی نیز این روند با شرایط کنونی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این شش ماه از تاسیس محل‌های جدید غنی‌سازی امتناع می‌کنیم. واقع این است که دولت در این شش ماه برنامه‌ای در این زمینه نداشته است. ما در این زمینه سوال کردیم اگر بخواهم بگویم "روغن چراغ ریخته" شاید برای مذاکرات سخت باشد.

به گفته وزیر امور خارجه، در این تفاهم‌نامه عدم بازفراوری یا ساخت تاسیسات باز فراوری اشاره شده است، البته جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای بازفراوری ندارد، چون این کار بدان معنا است که بخواهیم پلوتونیوم از پسماند استخراج کنیم که اصولا ما چنین برنامه‌ای نداریم و هیچ‌گاه نیز دنبالش نبودیم؛ این نیز به معنای حفظ وضعیت موجود است. طرف مقابل کارهایی می‌کند تا وضعیت موجود را حفظ کند و ما هم در مقابل کارهای دیگری انجام می‌دهیم.

ظریف به کاهش‌های طرف ایرانی اشاره کرد و گفت: ما در کاهش فقط یک کار انجام می‌دهیم، یعنی 20 درصد را تولید نمی‌کنیم. در فردو و نطنز 20 درصد را تولید می‌کردیم، ولی با این تفاوت در که طرح قبلی آلماآتی قرار بود ما به شکلی مسیر لوله‌کشی‌ها را عوض کنیم که برگرداندن آن 9 ماه طول می‌کشید، اما ما اکنون آنچه را پذیرفتیم که ظرف یک ساعت به محض اینکه تصمیم بگیریم به وضعیت قبل برگردیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

«اگر تصمیم بگیریم برگردیم، فقط اتصال دو آبشار که در حالت عادی 5 درصد تولید می‌کند و در صورت اتصال 20 درصد تولید می‌کند، این اتصال بین دو آبشار از بین رفته است. طبق اطلاع کسب شده حداکثر ظرف یک روز این اتصال باز شده و یا بسته می‌شود».

وزیر امور خارجه به موضوع دیگری اشاره کرد و تصریح کرد: ایران نیمی از اورانیوم 20 درصد را به اکسید تبدیل می‌کند که اکنون نیز آن را انجام می‌دهد. از آغاز غنی‌سازی تا امروز حدود 480 کیلو اورانیوم 20 درصدی تولید شده و تاکنون نزدیک بیش از نیمی از آن به اکسید تبدیل شده است. 200 کیلویی که باقی مانده است، قرار است 100 کیلوی آن به اکسید تبدیل شود که برنامه‌ بوده است و 100 کیلوی دیگر هم قبلا بحث این بود که به خارج بفرستیم. قبلا بحث بود که کل آن را به خارج بفرستیم، اما الان بحث این است که این 100 کیلو را به 3.5 درصد تبدیل کنیم که من این را به کاهش تعبیر می‌کنم.

ظریف با بیان اینکه کاهش دیگری در این تفاهم‌نامه محدودیت تولید سانتریفیوژ جدید است، تصریح کرد: البته قرار نیست که ما سانتریفیوژ جدیدی را نصب کنیم، بلکه قرار است توانمندی حفظ شود و افزایش پیدا نکند. ایران تولید سانتریفیوژ جدید را محدود به تعدادی می‌کند که برای جایگزینی سانتریفیوژهای خراب شده نیاز دارد. در حالت عادی وقتی کشوری نمی‌خواهد سانتریفیوژ اضافی نصب کند،‌ تولید سانتریفیوژش محدود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از نظر فنی ما تولید سانتریفیوژ نسل یک را به مصلحت نمی‌دانیم، زیرا نسل یک باید به نسل‌های بعدی پیشرفته‌تر تبدیل شود، تصریح کرد: اینها تماما اقدامات شفافیت‌ساز است. ما می‌توانستیم تنها یک جمله بگوییم که ایران اقدامات شفافیت‌ساز را با آژانس انجام خواهد داد. آنها هم چنین چیزی را دوست داشتند، اما ما موارد را ریز کردیم و با دوستان صحبت کردیم که چه اقدامات شفافیت‌سازی را می‌توانید انجام دهید که الان هم کم و بیش همان اقدامات انجام می‌شود.

«همین کارهای که اینجا نوشتیم اکثریت آن الان انجام می‌شود؛ مثلا 20 درصدی که ما توافق کردیم که نصف آن را به اکسید تبدیل کنیم را قبلا انجام داده‌ایم ما از همان روز اول 20 درصد را به اکسید تبدیل کرده‌ایم و جلو رفته‌ایم فقط ما به ازای آن امتیازی نگرفته‌ایم همه این کارها قبلا انجام شده است».

وزیر امورخارجه با بیان اینکه تعهد ایران مبنی بر دسترسی کارشناسان آژانس به نطنز و فردو و اینکه بدانند ما چیزی را جابه‌جا نکرده‌ایم‌، اظهار داشت: این کار اکنون هفته‌ای دو یا سه بار انجام می‌شود. ما این اقدامات شفافیت‌ساز را به ریز نوشته‌ایم تا در آینده طرف مقابل نگوید که برای اقدامات شفاف‌ساز باید کارهای دیگری انجام دهیم. قرار است در ازای این کارها اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با معاملات نفتی تعلیق کند. امروز اگر کشوری بتواند نفت ایران را بخرد، پالایشگاهی که این نفت را تصفیه می‌کند را بیمه نمی‌کند. البته دیروز شنیدم که اتحادیه اروپا این قسمت از تعهد‌ش را انجام داده و ممنوعیت بیمه را برداشته است.

ظریف افزود: پالایشگاه و کشتی حامل نفت ایران را بیمه نمی‌کنند که این کار تعلیق می‌شود و این تعهد آنها است.

وی با اشاره به بندی از توافقنامه هسته‌ای در مورد تعلیق تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد صادرات پتروشیمی و خدمات مرتبط، گفت: به طور متوسط در این پنج شش ماه، شش میلیارد دلار از این محل درآمد برای دولت و بخش خصوصی کسب می‌شود که یک میلیارد آن مربوط به بخش دولتی و پنج میلیارد مربوط به بخش خصوصی است. همچنین دیگر برای آوردن این پول به ایران مجبور نیستیم 8 تا 30 درصد پول بدهیم، بلکه باید این پول را به صورت رسمی با یک درصد منتقل کرد و این دومین تعهد آنهاست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد فلزات گران‌بها، خاطرنشان کرد: من به خود آنها گفته‌ام که این تحریم‌ها تماما غیرقانونی و نامشروع بوده است. آنچه در توافقنامه آمده به این معنا نیست ما تحریم‌ها را قبول داشتیم. حتی فابیوس (وزیر امور خارجه فرانسه) در جلسه اول به من گفت تو که می‌گویی این تحریم‌ها غیرقانونی است، چرا پای میز مذاکره آمدی؟ ما صریحا به آنها گفتیم که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و تحریم‌ها غیرقانونی است و محملی برای توجیه ندارد.

ظریف در ادامه به تعلیق تحریم آمریکا بر صنعت خوردو و عرضه و نصب خدمات ایمنی برای هواپیماهای ایرانی اشاره کرد و گفت:  آنها تحریم‌های موجود را کاهش دادند.

وی با اشاره به اقدام غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرعادلانه عدم بیمه کشتی‌های نفت‌کش ایرانی، درخصوص «آزادای دارایی‌های ایران» اظهار داشت: من نگفته ام که دارایی‌های ایران آزاد می‌شود. آنجه که در متن توافقنامه است و ما نیز گفتیم، بازگشت بدون محدودیت قسمت قابل توجهی از فروش نفت ایران به صورت دلار از طریق حساب بانک مرکزی است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این بدان معنی نیست که همچون سابق پول را از این بانک به بانک دیگری بریزیم و از آن بانک به حساب دلال واریز کنیم و دلال 30 درصد از آن را بخورد و وارد کشور کند. این پول از طریق حساب رسمی بانک مرکزی به ایران باز می‌گردد.

به گفته ظریف، "آنها اعلام کردند که ایران هزینه خرید رسمی (LC)  داشته باشد و مواد غذایی، دارو و ... وارد کند. با توجه به اینکه در خور شان ملت نیست، وارد جزئیات آن نمی‌شوم و به همین دلیل نیز در متن توافق به این مساله اشاره نشده و در ضمیمه به این مسائل پرداخته شده است."

وی ادامه داد: نقل و انتقال مورد نیاز برای سایر موارد جزو کاهش‌هایی است که طرف مقابل داده است. لذا اگر اینطور نگاه کنیم، طرف مقابل یک رشته کاهش را پذیرفته و ما نیز یک رشته کاهش‌ها را پذیرفته‌ایم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر توافق طرفین برای به طول انجامیدن یک ساله مذاکرات، تصریح کرد: پس از این یک سال ما وارد گام نهایی می‌شویم. البته گفتیم که گام نهایی باید زمان مشخصی داشته باشد و اینطور نیست که زمان آن بی‌نهایت باشد؛ ما روی این زمان دعوای اساسی داریم، چرا که ما یک دیدگاهی داریم و آنها یک دیدگاه دارند.

ظریف با بیان اینکه در پایان گام نهایی متن تاکید می کند که وضعیت هسته ای ایران عادی‌سازی می‌شود، اظهار داشت: اینگونه نیست که در پایان گام نهایی، تحریم‌های شورای امنیت برداشته می‌شود؛ تحریم ها در ابتدای گام نهایی لغو می‌شود. براساس توافق در پایان گام نهایی، وضعیت ایران مثل ژاپن، استرالیا و آلمان می‌شود. بر همین اساس برای ما زمان رسیدن به توافق نهایی مهم است.

وی با طرح این سوال که در گام نهایی ما چه می‌کنیم، طرف مقابل چه می‌کند؟ اظهار داشت: طرف مقابل قبول کرده تمام تحریم‌ها را بردارد، غنی‌سازی داشته باشیم، ‌دسترسی به منابع مالی داشته باشیم، با ایران همکاری هسته‌ای کند، امکانات مدرن در اختیار ایران قرار دهد و ما هم قبول کردیم نه اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنیم، بلکه به آنها بپردازیم. تا حالا می‌گفتند ایران به تعهدات خودش تن بدهد، اما اکنون ادبیات عوض شده و هدف، رفع کامل قطعنامه‌هاست.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: رفع نگرانی‌ها در مورد راکتور آب سنگین اراک و اقدامات شفاف‌ساز در این باره از دیگر اقدامات ایران در شش ماه آینده خواهد بود. ما البته تصریح کردیم که تصویب پروتکل الحاقی در اختیار دولت نیست و نمی‌توانیم حتی قولی در این رابطه بدهیم، زیرا مجلس چنین اجازه‌ای را نداده و این اختیار دست مجلس است.

ظریف با بیان اینکه ما چه به دست آورده‌ایم و 1+5 چه به دست آورده است، تاکید کرد: به نظر من این مجموعه، مجموعه متوازنی است و در شرایط کنونی منافع کشور را حفظ می‌کند و وضعیت کشور را به سمت عادی سازی می‌برد. دشمنان و بدخواهان نظام را به نعره‌کشی واداشته و نگران کرده است. همه آنها تلاش‌شان را به کار بردند که مانع آن شوند.

«دشمنان تا ساعت 3:30 صبح که توافق حاصل شد تلاش کردند، هنوز هم دارند تلاش می‌کنند و این تلاش را ادامه خواهند داد، اما در همه این مراحل ما با چشم باز، توجه و دقت روی کلمه به کلمه متن بحث کردیم. بعضی چیزها سبک است که من بگویم که تا ساعت 2 بعد از نصف شب بزرگ‌ترین قدرت دنیا با چه لحنی با بچه‌های شما صحبت و تقاضا کردند».

وی با تشکر از بزرگواری رهبر معظم انقلاب که اینطور تیم مذاکره کننده اتیرانی را مورد تفقد قرار دادند، تصریح کرد: ما روی کلمه به کلمه مذاکرات و توافق حساسیم اما علی‌القاعده بیش از آنچه که می‌توانیم از ما توقع نیست. در پیشگاه ملت و نمایندگان ملت برای ناتوانی، کم‌کاری، ضعف و هر چه که بوده عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم کاری که کردیم مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد.

**سخنرانی 8 نماینده در 32 دقیقه

در ادامه 8 تن از نمایندگان هر کدام به مدت 4 دقیقه به سخنرانی در صحن پرداختند. براین اساس علیرضا زاکانی، جواد هروی، فتح‌الله حسینی، محمدرضا تابش، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، کاظم جلالی، غلامعلی حداد عادل و علا‌ء‌الدین بروجردی در خصوص توافقنامه ژنو 3 در پشت تریبون مجلس به ارائه نظریات خود پرداختند.

**زاکانی: قدرت‌های هسته‌ای از سر استیصال در مقابل ایران نشسته‌اند نه از موضع قدرت

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز مجلس و پس از سخنان و توضیحات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره مذاکرات و توافقنامه اخیر، با بیان "از تیم مذاکره‌کننده و آقای ظریف تشکر می‌کنیم"، اظهار داشت: در این بیانیه که یکی از مراحل حساس تاریخی است، نکات مثبت و منفی وجود دارد اما این برای ما مهم است که حقوق خود را با حفظ استقلال و عزت ملی به‌طور کامل می‌خواهیم.

وی ادامه داد: نمی‌شود که آمریکایی‌ها از طریق کاخ سفید بیانیه بدهند و دوگانه عمل کنند و از سر دوگانگی، عمل گذشته و کذب خود را تکرار کنند؛ نمی‌شود ما از حق و مواهب صلح‌آمیز هسته‌ای محروم شویم و غده سرطانی منطقه از بمب هسته‌ای برخوردار باشد و استفاده کند. پس این دوگانگی‌ها را آمریکایی‌ها باید جواب بدهند و بگویند این بیانیه مشترک را قبول دارند و یا حرف‌ها و گزافه‌گویی‌هایی که کاخ سفید و سران غرب می‌گویند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: حق بهره‌مندی از مواهب صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه کشورهای جهان که NPT را پذیرفته‌اند، وجود دارد؛ نمی‌شود که ما در چارچوب NPT مسئولیت بپذیریم اما از حقوق و مواهب NPT بی‌بهره‌ شویم و امکان ندارد در چارچوب نظام جهانی البته اگر نظام عادلانه‌ای باشد، این دوگانگی برخورد را پذیرفت.

زاکانی تصریح کرد: مگر می‌شود در این چارچوب مسئولیت‌های سنگینی را پذیرفت که البته ما می‌پذیریم، اما حقوق مسلم خود را نادیده بگیریم، الّا در قانون جنگل آمریکایی و فشارهایی که نظام سلطه برای تضییع حقوق ملت‌ها در جهان حاکم کرده است، که اساس انقلاب ما نیز نفی این نظام سیاهی و تباهی بوده است لذا امروز براساس همین قطب‌بندی مفتخریم که نظام اسلامی از حقوق برابر در این نشست و مذاکرات برخوردار است.

وی با تأکید بر "قدرت‌های هسته‌ای جهان از سر استیصال در مقابل ما نشسته‌اند و نه از موضع قدرت"، گفت: موضع قدرت آنها محرومیت، نبود و نیستی ماست اما در حال حاضر آمریکا به‌دلیل تزلزل داخلی خود و افول منطقه‌ای و جهانی خودش که همین شکست در سوریه یک نمونه عینی آن است و ناکارآمد بودن تحریم‌ها که آقای کری به آن اذعان داشت، در مقابل ما می‌نشینند و کرنش می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها حق زیاده‌خواهی ندارند، افزود: باید مشخص و معلوم باشد که ما در این مسیر تا آخر براساس توانمندی‌های خودمان روی پای خود ایستاده‌ایم.

زاکانی همچنین ادامه داد: نکته‌ای دیگر این است که برخی از بزرگان و عزیزان بیان می‌کنند که چرخ هسته‌ای بچرخد، چرخ زندگی مردم نیز بچرخد، اما برادران و خواهران و مردم عزیز این مواجهه، غیرتخصصی است و ممکن است به‌ظاهر حرف خوبی باشد اما در واقع حرف خوبی نیست، آینده این کشور در گروی این موضوع هسته‌ای است.

وی با بیان "به تیم مذاکره‌کننده خود اعتماد داریم"، اضافه کرد: ما نسبت به دشمن بدبین هستیم و دشمنی که پای بیانیه‌ای را امضا می‌کند و هنوز امضای آن خشک نشده، البته اگر امضایی کرده باشند که نکرده‌اند، در مقام عمل آن را نقد می‌کنند پس چه امیدی به آینده وجود دارد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: انرژی هسته‌ای حقی نیست که غربی‌ها بخواهند به ما بدهند. ما خودمان آن را کسب کردیم و آن را در سقف خواسته‌های خود مطالبه می‌کنیم. البته به‌سمت بمب هسته‌ای به‌عنوان یک خط قرمز که آن را اسلام برای ما گذاشته است و مقام معظم رهبری آن را حرام کرده‌اند، نخواهیم رفت اما آنچه مطالبه می‌کنیم بهره‌مندی حداکثری از منابع فناوری هسته‌ای است و امیدواریم تیم مذاکره‌کننده نیز در این قالب الزامات لازم را طلب کند.

**هروی: "توافق ژنو" عزت ایران را حفظ کرد

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی پارلمان پس از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان را اظهار داشت: اتفاق مبارک و میمون احیای عزت ملت ایران در سوم آذر سال 92 را که بعد از سال‌ها کش و قوس‌های با تحمیل‌ هزینه‌های گزاف در ایران بروز کرد، باید حادثه‌ای بزرگ، فرصتی عظیم و دستاوردی بی‌بدیل خواند و این رویداد را باید فرصتی جهت خروج از تهدیدهایی که تاکنون بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، برشمرد.

وی ادامه داد: تاریخ معاصر ایران ما پر از فراز و نشیب‌های تحمیل قراردادها و حرکت‌هایی که جز هزینه‌های گزاف بر مردم و این آب و خاک نداشته، است و امروز خوشحالیم که در این چالش دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران، یک اتفاق و وحدت رویه تحت رهنمودهای مقام عظمای ولایت بروز کرد و میوه شیرین این پایداری عزت و هدایت ولایتمدارانه را دیدیم.

"عزت جمهوری اسلامی ایران این بار حفظ شد و شعار جهانی مملو از صلح ایرانی را به کرسی نشانده شد. ما ایرانیان خواستار سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم و این را دنیا می‌داند و این مذاکرات این قضیه را به منصه ظهور نشاند."

نماینده مردم قائنات همچنین گفت: 34 سال هجمه، تهدید، تحریم بیگانگان بر ملت معصوم ایران بی‌نتیجه ماند و امروز مذاکره را بر تحریم تقدم بخشیدیم که از سر نیاز آنها بود و سوال اساسی که بنده به عنوان یک معلم تاریخ می‌پرسم، این است که از دنیای استکبار تعجب می‌کنم که مانع از پیشرفت و فناوری‌های این مردم‌اند در حالی که ما سردمداران علم و فرهنگ جهانی بوده‌ایم و به شهادت تاریخ ابن‌سیناها، بیرونی‌ها و رازی‌ها، فارابی‌ها و هزاران حکیم این سرزمین قافله‌سالاران علوم و فناوری جهانی بودند پس چگونه است که امروز دنیای غرب که از سرچشمه‌های زاینده علم ایران برخوردار است به خود جسارت می‌دهد جلوی پیشرفت علمی و فناوری‌های ملت فرهیخته ایران را بگیرد.

هروی ادامه داد: در اینجا باید از آبشخور و فرهنگ و عزت ایرانیان استفاده کرد و با عزتمندی دنیای استکباری را از زیاده‌خواهی برکنار داشت. سیاست خارجی ما بعد از این می‌باید مبتنی بر کاهش تنش در عرصه جهانی و صدور علم و اقتصاد دانش‌بنیان باشد و در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی جا دارد تا از این فرزندان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیر کنیم. جهان باید بعد از این حضور چشمگیر جمهوری اسلامی ایران را به خصوص در عرصه‌های علمی و فناوری‌های گوناگون بپذیرد.

وی تصریح کرد: آنهایی که نمی‌خواهند توفیق جمهوری اسلامی ایران را ببینند، مانند رژیم غاصب صهیونیستی و بسیاری از دشمنان این ملت، بعد از این به سختی به چالش خواهند افتاد و امروز جامعه جهانی در مقابل نتیجه این مذاکرات خشنود است و دنیا بعد از این مردم ایران را باید با این دیدگاه عزتمندانه ببینند.

**حسینی: ملت ایران اگر 35 سال دیگر هم تحریم باشد، از حق هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آید

سیدفتح‌الله حسینی نماینده مردم قصیرشیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: امروز اختلاف‌نظرها و سوءتفاهماتی در جامعه و در رابطه با مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که ناشی از تفاوت بین انتظارها و واقعیت‌هاست.

وی افزود: ما می‌خواهیم فعالیت‌های هسته‌ای کشور ادامه داشته باشد چرا که بر اساس NPT این موضوع حق ذاتی ملت ایران است. همچنین ما می‌خواهیم که تحریم‌ها رفع شود چرا که تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است. همچنین از طرف دیگر، قدرت‌های بزرگی هستند که برای سرنگونی نظام ما تلاش کرده و می‌کنند و در 35 سال گذشته این قدرت‌ها علیه ایران تحریم‌هایی را وضع کرده و برای ما مشکل‌ساز بوده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: ملت ایران در برابر تمام تحریم‌ها مقاومت کرده و هیچگاه عقب ننشسته است اما باید به این نکته توجه کرد که با تمام این توافقات، هنوز بین انتظارات و واقعیت‌ها تفاوت وجود دارد و باید دید که در این 6 ماه آیا این توافقات رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و آیا این قدرت‌ها رفتار خود را با ما درست می‌کنند یا نه؟

حسینی با بیان اینکه باید دید در این 6 ماه قدرت‌های جهانی رفتارشان را با ما درست کنند، تصریح کرد: دشمنان ایران می‌دانند که ملت ایران اگر 35 سال دیگر هم تحریم باشد، باز عقب‌نشینی نمی‌کند و از حق هسته‌ای خود دفاع خواهد کرد.

وی برهمین اساس تاکید کرد: ظریف باید مواظب باشد چرا که دشمن در کمین است و در این 35 سال هم در کمین بوده اما فهمیده که ایران کیست و چقدر قدرت دارد. همچنین آنها می‌دانند که ملت ایران شوخی بردار نیستند و نمی‌توان به آنها زور گفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه ما بر روی حق هسته‌ای خود اصرار می‌کنیم، گفت: غربی‌ها باید بگویند که ما بر روی حقوق خود پافشاری خواهیم کرد و هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم و انتظار داریم که آنها در رفتارشان صداقت داشته باشند و اجازه دهند که ما هم مانند برزیل و آرژانتین این انرژی را صادر کنیم چرا که این امر برای دیگر کشورها هم مفید است.

**تابش: مذاکرات ژنو به نفع مخالفان دولت هم هست

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی سخنانی با اشاره به توافقات اخیر ایران با گروه 1+5 در مذاکرات ژنو اظهار داشت: از رئیس‌جمهور که هدایت کار در دستگاه دیپلماسی را به اهلش محول کرد و آنها نیز توانستند با شایستگی تحولی شگرف را در عرصه دیپلماسی بین‌الملی ایران بوجود بیاورند، تشکر می کنم. همچنین از رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر دارم که ایشان نه تنها چارچوب این سیاست را مورد تائید قرار دادند، بلکه به روند و نتیجه اجرای آن هم مهر تائید زدند.

وی ادامه داد: اذعان قدرت‌های جهانی به حق غنی‌سازی ایران، عدم تشدید تحریم‌های ظالمانه، کاهش برخی تحریم‌ها که سبب گشایش در اقتصاد کشور و وضع معیشتی مردم خواهد شد و مهمتر از همه افزایش جو و امید در افکار عمومی کار ارزنده آقای ظریف و همکارانش بود که این ظرفیت نهفته در فرهنگ غنی ایران اسلامی را عینیت بخشید و ثابت کرد که برپایه گفت‌وگو، مذاکره و تفاهم می‌توان برای کشور فرصت آفرید.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: جای قدردانی فراوان دارد که در دولتی که محور برنامه‌های خود را عقلانیت و تدبیر قرار داده، دیپلماسی ما به جای شعار و تشنج‌آفرینی برپایه عقلانیت، فنون و مهارتهای دیلپماتیک به تفاهم و تعامل سازنده با جهان به جای تهدید برای کشور فرصت آفرید. یعنی نگرانی، دلشوره و اضطراب که منجر به پیدایش تهدیدهایی برای کشور می‌شد، جای خود را به امید داده است.

تابش افزود: پیدایش این فضای امید و اعتماد به نفع همه است. حتی مخالفین دولت و من به آنها اطمینان می‌دهم که نگران هیچ چیز نباشند. اگر مخالفین افراطی حداقل به ادعاهای گذشته خودشان وفادار باشند و همزبانی و هم‌ندایی با صهیونیستها و براندازان را دلیلی بر نادرستی مواضع‌شان بدانند، آن وقت به خوبی می‌توانند متوجه شوند که نگرانی‌های آنها از این ثبات و آرامش کشور به سیاست تشنج‌زدایی بیهوده است.

وی در ادامه گفت: در فضای بوجود آمده از این آرامش، آنها هم برنده می‌شوند، چرا که در فضای امید و اعتماد بهتر می‌توانند مخالفت کنند. در عین حال علی‌رغم کسب این موفقیت بزرگ نباید با شتاب‌زدگی منتظر آثار و تبعات آنی آن باشید، باید برای ادامه کار تدبیر کنید و امیدوار باشید، یعنی نه خوشبین باشیم و نه بدبین، امیدواری به معنای واقع‌بینی است، راه طولانی است و توافق ژنو آغاز راهی سخت و بلند است برای عادی‌سازی روابط و بازگشت پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت به آژانس انرژی اتمی که در این مسیر باید همه دست به دست هم دهیم و از هرگونه ناکامی آن جلوگیری کنیم.

نماینده مردم اردکان اضافه کرد: باید به دنیا نشان دهیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و هم از واگذاری حقوق ملت از جمله حق غنی‌سازی عدول نخواهیم کرد. همچنین با توجه به کسب این دستاورد بزرگ در عرصه بین‌المللی که تجربه موفقیت در استفاده از اهرم گفت‌وگو و مذاکره را متجلی ساخت، باید بگویم که همانگونه که با دشمنان خارجی مذاکره کردیم و نتیجه‌بخش بود، باب مذاکره با موثرین در انقلاب و دوستان داخلی کشور را با استفاده از این فرصت تاریخی باز کنیم و به کدورت‌ها خاتمه دهیم تا اختلاف درون کشور و بین دوستداران انقلاب، به همدلی و انسجام مبدل شود.

تابش در پایان تصریح کرد: همچنین باید با این روند گام‌های بعدی را با اذعان به این واقعیت که تحولات سیاست خارجی از تحولات داخلی کشورها تاثیر می‌گیرند، بهتر و محکم‌تر برداریم و امیدوارم تدابیر هوشمندانه مقام معظم رهبری که عمود خیمه نظام هستند، هدایتگر کشور برای رسیدن به این خواسته و آرزو را محقق کنند.

**حسینیان: تفاهمنامه را نه جام زهر می‌دانیم و نه شادی‌آفرین

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در صحن  علنی مجلس گفت: ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص تیم مذاکره کننده، نقد بنده هرگز به معنای نادیده گرفتن زحمات دوستان نیست، بلکه برای اصلاح نواقص و خدمت بهتر به مردم بزرگوار ایران است.

وی افزود: ما هرگز با مذاکره مخالف نیستیم و انعطاف را یکی از اصول پیشروی و دستیابی به اهداف می‌دانیم و پیامبر اسلام(ص) نیز در معاهده صلح حدیبیه این موضوع را نشان داده است.

حسینیان در ادامه اظهار داشت: استراتژی نظام جمهوری اسلامی نیز در مذاکرات هرگز نباید فراموش شود و این استراتژی این است که همانطور که امام(ره) نیز فرمودند باید پرچم توحید در سراسر جهان به اهتزاز درآید و همه طاغوت‌ها به زیر کشیده شوند.

وی با بیان اینکه عقب‌نشینی نیز یک استراتژی محسوب می‌شود، گفت: گاه عقب‌نشینی را لازمه استراتژی نظام می‌دانیم اما معتقدم که باید با مردم صادقانه سخن بگوییم. باید به مردم بگوییم که چه چیزی از دست داده‌ایم و چه چیزی را چرا گرفته‌ایم؟!

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: امام و پیشوای ما در پذیرفتن قطعنامه نیز مسائل را بامردم در میان گذاشتند. اعتماد مردم بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران است.

حسینیان تصریح کرد: ما تفاهمنامه را نه جام زهر می‌دانیم و نه شادی‌آفرین، بلکه آن را انعطافی ضروری برای تقویت درون‌سازی انقلاب اسلامی می‌شماریم.

وی با بیان اینکه ما از پیامدهای تفاهمنامه نگرانیم و نگرانی خود را با دولت در میان می‌گذاریم، تاکید کرد: ما نگرانی‌های خود را با دولت در میان می‌گذاریم تا راهی دقیق‌تر و عاقبت‌ اندیشانه‌تر چاره راه آینده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اظهار داشت: ما در مقابل حجت خدا، مهدی فاطمه(عج) و صاحب این کشور و نیز رسول خدا، صاحب شریعت این مردم و شهیدان که در طول تاریخ جانشان را برای سربلندی و حفظ استقلال و اسلامی این سرزمین فدا کردند باید پاسخگو باشیم.

حسینیان در همین زمینه افزود: با اینکه مسئولین، رئیس دولت و وزیر امور خارجه اصرار دارند که کشورهای 1+5 در این تفاهمنامه به حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند اما با دقت در آن چنین صراحتی را نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه در عبارات تفاهمنامه، حق غنی‌سازی اورانیوم با عباراتی دو پهلو و یا مقید آورده شده، گفت: نتیجه این تفاهمنامه آنطور که از آن تفسیر می‌شود جز محدود سازی غنی‌سازی هیچ مفهوم دیگری ندارد. در مفهوم تفاهمنامه به جای حق غنی‌سازی اورانیوم واژه بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای آمده که این عبارت مفهومی عام داشته و قابل تفسیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه یادآور شد: اوباما نیز در نطقش در سازمان ملل متحد از همین عبارات استفاده کرد و کاخ سفید نیز تصریح کرد که اوباما هرگز در نطقش به حق غنی‌سازی برای ایران اشاره نکرده است بلکه از استفاده از انرژی هسته‌ای سخن گفته است.

حسینیان در ادامه افزود: در چند روز پیش مجموعه‌ای از مذاکرات کمیسیون امنیت کنگره آمریکا منتشر شده که بد نیست دوستان بدانند که در آن چه مطالبی عنوان شده و مشروح مذاکرات را مطالعه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قسمتی از بندهای تفاهمنامه اشاره کرد و ادامه داد: در سایر بندهای تفاهمنامه که سخن از حق غنی‌سازی به میان آمده چنان با قیدهایی آن را مقید می‌کند که جز با محدودسازی حق غنی‌سازی قابل تعریف نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: البته در مقدمه این تفاهمنامه آمده که یک برنامه غنی‌سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی، حال آنکه واژه غنی‌سازی اورانیوم یک واژه عملی هم در فرهنگنامه‌ها، هم در قوانین بین‌المللی و هم در فیزیک است و چه نیازی به تعریف مشترک بین ایران و 6 کشور زورگو با قیدهای محدودیت عملی وجود دارد؟!

حسینیان اضافه کرد: یکی از بندهای خطرناکی که در این تفاهمنامه این است که عملا تمامی حقوق غنی‌سازی ایران را پایمال می‌کند که 8 قید برای حق غنی‌سازی ایران در این تفاهمنامه آمده است که در انتهای آن هیچ چیزی برای جمهوری اسلامی نمانده است.

وی ادامه داد: درست است که برای ما حق غنی‌سازی قائل شده‌اند اما با 8 قید، عملا دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت و به تعبیر اصول دین، استثنای مستهجن پیش می‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه با دقت در محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در گام نهایی و محدودیت‌های گام اول، سرنوشت غنی‌سازی در ایران جز به خودتعطیلی نمی‌انجامد، خاطرنشان کرد: می‌توان حدس زد که کشورهای 1+5 تنها اجازه خواهند داد که غنی‌سازی در وضعیت موجود باقی بماند که این مقرون و به صرفه نیست. بنده از دولت می‌خواهم که در مذاکرات آینده این مسائل در نظر گرفته شود.

**جهانگیرزاده: مذاکرات ژنو فضاسازی سیاسی علیه ایران را شکست

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی پس از تشریح جزئیات توافقنامه ژنو توسط وزیر امور خارجه، گفت:‌ ما از فرزندان انقلاب سپاسگزار هستیم،‌ به هر حال این مذاکرات یک سری آثار مثبت داشته و با یک سری ضرورت‌هایی هم همراه بوده است.

وی افزود: باید باور کنیم که مذاکرات آثار سودمندی داشته و فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را شکسته است‌،‌ البته حرف‌هایی هم زده شده که این‌ها طبیعی است،‌ حرف‌هایی که نتانیاهو می‌زند،‌ اینکه آمریکایی‌ها به تناقض‌گویی افتاده‌اند،‌ نشان‌دهنده این است که گشایش‌هایی در فضای سیاسی رخ داده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه با ترک خوردن ساختمان تحریم‌ها آرامش به فضای اقتصاد کشور بازگشته است‌، تأکید کرد: خط قرمزهای نظام نشکسته و فضای آرامش در اقتصاد کشور حاکم شده است،‌ افزایش تحریم‌ها متوقف شده و لابی‌های تاثیرگذار شکست خورده‌اند اما باید فضای سیاسی را در شش ماه آینده مدیریت کنیم،‌ همان طور که امام و رهبری ما گفته‌اند، آمریکا قابل اعتماد نیست.

جهانگیرزاده با اشاره به وجه تکنیکی مذاکرات ژنو، تصریح کرد: ظریف گفته، آنچه که در توان داشته‌ انجام داده‌ است،‌ انتظارات از وی به اندازه توانایی‌هایش بالا است،‌ رهبر انقلاب نیز گفته‌اند که "این‌ها بچه‌های انقلاب هستند" و ما نیز باید از آن ها حمایت کنیم.

وی در ادامه سخنانش مذاکرات گام به گام را جزو ضرورت‌های آن دانست و افزود: مذاکرات، گام به گام است و شش ماه هنوز ابتدای راه است. ما باید این شش ماه را مدیریت کنیم،‌ انتظار فراکسیون رهروان این است که گام‌های برداشته شده در مذاکرات میان امتیازها و تعهدات متوازن باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه اظهارداشت: مذاکرات بار سنگینی را بر وزارت امورخارجه وارد کرده که وظایف آن را امروز صد چندان کرده است. تشریح دکترین امنیت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فتوای رهبر معظم انقلاب،‌ ضرورت آشکار انسجام ملی ماست.

جهانگیر زاده در پایان‌ خاطرنشان کرد: ما از تیم مذاکره‌کننده قدردانی و حمایت خود را از آن‌ها اعلام می‌کنیم اما نگرانی‌هایی هم داریم که این نگرانی‌ها را همواره به آنها یادآوری می‌کنیم.

**حداد عادل: مذاکرات هسته‌ای نباید آغشته به مسائل جناحی و سیاسی شود

غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: ما از مذاکره‌کنندگان تشکر داریم و از مقام معظم رهبری نیز به سبب فتوای کارساز و تعیین خطوط قرمز و همچنین اعلام اعتماد به تیم مذاکره کننده که آنها را فرزندان خود خواندند نیز تشکر می‌کنیم و اعلام می کنیم که ما هم به تیم مذاکره‌کننده به عنوان مجلس اعتماد داریم.

وی ادامه داد: ما در عین خوشبینی به تیم خودی، به طرف مقابل بدبینی داریم؛ از ملت تشکر می‌کنم که از ابتدای تحریم‌ها تاکنون در دام دشمن نیفتاده‌اند. چرا که دشمن می‌خواست با تحریم‌ها جامعه ایران را دچار آشوب‌های سیاسی و اجتماعی کند، ولی مردم در انتخابات نشان دادند که بصیرت دارند و در سختی‌ها راه خود را تشخیص دادند و این واقعیت سبب این مذاکرات شد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: موضوع هسته‌ای همانطور که مقاومت در برابر سلطه و فشار و از وسایل تقویت وحدت ملی بوده است، از این پس که دنبال راه از طریق مذاکره می‌گردیم، باید وسیله‌ای برای تقویت وحدت ملی شود و نباید این مسئله جناحی و سیاسی‌کاری شود. همه ما با اختلاف سلیقه و برداشت باید کاری کنیم که وحدت ملی از این پس حفظ شود.

حداد عادل با بیان اینکه نظام سلطه با اصل انقلاب ما مخالف است، اظهار داشت: آنچه نظام سلطه را 35 سال از ما عصبانی کرده است استقلال‌طلبی ملت ماست و آنچه ملت ما را در صحنه نگه داشته حس استقلال است که اولین کلمه شعار ما در سال 57 این بوده که گفتیم استقلال، آزادی و جمهور اسلامی و این شعار اصلی ما است و ملت به نظام، رهبری، دولت و مجلس اعتماد دارد، چرا که همه خواهان استقلال هستند.

وی ادامه داد: آنچه مردم از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده می‌خواهند آن است که براساس نظر رهبری باید به آرمان‌ها، واقعیات و تکالیف توجه داشت و حساب تبلیغات دشمنان را باید از حساب واقعیت‌ها جدا کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بهترین راه برای مذاکره در درون نظام فارغ از شعار، گفت‌وگوی منصفانه براساس این متن است؛ ما باید دو ستون باز کنیم که چه به دست آوردیم و چه تعهداتی دادیم. مهمترین دستاورد ما توقف تشدید تحریم‌ها و رفع محدود برخی تحریم‌ها بوده است و باید این را مثبت بدانیم.

حداد عادل با بیان اینکه شفاف‌سازی جای نگرانی ندارد اظهار داشت: اگر ما اعلام کردیم که نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم، نباید از شفاف‌سازی نگران باشیم. نگرانی مهم حرکت گام از گام اول به گام نهایی است. ما احتمال زیاد می‌دهیم که طرف مقابل بهانه‌جویی کند و بخواهد همیشه ما را در این قدم اول متوقف نگه دارد و به سمت وضع نهایی نرود.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما این است که قائده همه یا هیچ را در این بیانیه دو بار تاکید کردند؛ یکی از آن چیزهایی که ممکن است قائده همه یا هیچ را محدود کند، پروتکل الحاقی است. من سوال می‌کنم که اگر پروتکل الحاقی توسط مجلس به تصویب نرسد، آیا طرف مقابل حق دارد که بگوید گفتیم که تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است؟  مجلس شما پروتکل الحاقی را تصویب نکرده است، پس بقیه چیزها متوقف است. لذا انتظار ملت و مجلس از این اقدام این است که این گام اول است نه نهایی و دشواری مهندسی کار برای رفتن به وضع نهایی است. نباید این دستاورد را به کلی نفی کرد و باید مثبت دانست.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نباید تصور کرد همه چیز حل شده و برای آن جشن گرفت، تاکید کرد: باید هوشیار بود. آمریکا بداند که این یک آزمون برای او است؛ ملت ایران ملتی نیست که بخواهد استدلال خود را با غذا و فشار اقتصادی معامله کند، چرا که ما طعم شیرین استقلال را چشیده‌ایم و در دنیا هم الگو شده‌ایم. براساس اسلام و استقلال‌طلبی راه را ادامه می‌دهیم و آنها باید تکلیف خود را روشن کنند.

در پایان سخنرانی حداد عادل علی لاریجانی رئیس مجلس به مزاح به وی گفت: شما دو دقیقه از وقت خانم اشتون هم استفاده کردید.

**بروجردی: غنی‌سازی را از دیگران گدایی نکرده‌ایم

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به توافقنامه هسته‌ای ایران با 1+5 و نفسگیر خواندن این اقدامات اظهارداشت: بدون تردید مذاکرات هسته‌ای میدان رزم تمام عیار است و این عملیات آغاز راه است و ما نیازمند همبستگی، انسجام و وفاق ملی در درون هستیم تا در مقابل همه دشمنانی که صف‌آرایی کردند، بدانند که حرف همه ملت یکی است؛ دفاع از حقوق هسته‌ای ملت ایران.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که 10 سال پیش وزاری خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکره می‌کردند. ما درخواست کردیم که برای فعالیت دانشمندان هسته‌ای اجازه 20 دستگاه سانتریفیوژ بدهند، ولی آنها با تکبر اعلام کردند اجازه داشتن دو دستگاه هم نمی‌دهیم، اما امروز از برکت پایمردی ملت و هدایت‌های مقام معظم رهبری 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ در سایت‌های ما وجود دارد و این کار عظیمی است که صورت گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:در چالش بزرگ 10 سال گذشته، برنده ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران بود و جمهوری اسلامی در این عرصه یک قهرمان بود. تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند نرمش قهرمانانه، یعنی شما از امروز از صفر تا 100 این دانش را مسلط هستید و دشمن از ابزارهای خود برای مقابله با شما استفاده می‌کند.

بروجردی با بیان اینکه هوشمندی و مصالح و منافع ملی ما حکم می‌کند که از این فرصت استفاده کنیم، گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی بحث چالشی فراوانی داشتیم و برخی از دوستان تعریض‌های متعددی دارند که این طبیعت آزادی جامعه است و در مورد جزئیات موضوعات هسته‌ای نیز بحث و تصمیم‌گیری می‌شود، ولی فصل‌الخطاب حرف آخر را می‌زند و آقایان فقط مجری هستند.

وی اظهار داشت: اتفاقات بعد از این تحولات، فضای ایران را به عنوان سازنده بمب هسته‌ای در دنیا که با شبکه‌های عظیم تبلیغاتی تبلیغ می‌شد، تغییر داد که ایران کشوری است که دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست. ما غنی‌سازی را از دیگران گدایی نکردیم و در ماده 4 عهده‌نامه ان‌پی‌تی این حق را داشته، داریم و خواهیم داشت و امروز توانمندی 20 درصد را داریم. ولی براساس منافع ملی عمل می‌کنیم و این تایید را در مذاکرات اخیر گرفتیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: پایه اساسی قطعنامه‌های شورای امنیت منع غنی‌سازی بود و وقتی غنی‌سازی ما را تایید کردند، یعنی پایه‌های قطعنامه‌ها امروز لرزان است و دیوارهای تحریم ترک خورده و منحنی تحریم‌ها سیر نزولی خود را آغاز کرده است. این همان نرمش قهرمانانه است.

بروجردی با بیان اینکه مجلس نقش مهمی در 20 سال گذشته ایفا کرده است، گفت: مجلس با گذراندن یک مصوبه قانونی که به تعبیر مقام معظم رهبری از تمام مصوبات مجالس بعد از انقلاب اسلامی مهمتر بود، از اجرای پروتکل الحاقی جلوگیری کرد و در آن مقطع دانشمندان ما توانستند بر همه این دانش‌ مسلط شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که البرادعی از سایت‌های ما بازدید کرد، به ما تبریک گفت. امروز هم مجلس شورای اسلامی همان قدرت را دارد و ما مصالح ملی را رصد کرده و براساس منافع ملی تصمیم می‌گیریم و اگر نیاز باشد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

پس از استماع سخنان نمایندگان ظریف برای بار دوم پشت تریبون رفت.

**ظریف: تحریم‌های شورای امنیت فرو بریزد، تحریم‌های آمریکا "کاغذپاره" می‌شود

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در صحن علنی مجلس با تاکید بر اینکه مذاکرات ما صرفا فقط برای موضوع هسته‌ای است و لاغیر، گفت: ما در هیچ موضوع دیگری مذاکره نکرده و لذا توقع نداریم که آنها تحریم‌های دیگری را که راجع به موضوعات دیگر است بردارند. لذا دوستانی که از قول خانم شرمن و ... لاطائلات آنها را مطرح کردند، باید دقت کنند که ما مثلا راجع به تروریسم یا حقوق بشر با آمریکا بحثی نداریم.

وی با بیان اینکه آمریکا 35 سال است که علیه ایران تحریم‌ها را اعمال می‌کند، تصریح کرد: آنچه که باعث شده این تحریم‌ها بتواند بر ملت ایران فشار بیاورد و ملت ما نیز با مقاومتش ابزاری را در اختیار ما قرار داد که ما بتوانیم در مقابل آمریکایی‌ها با عزت بایستیم، همین تحریم‌های هسته‌ای است که از سوی شورای امنیت تصویب شده است.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه من به شما اطمینان می‌دهم که اگر تحریم‌های شورای امنیت فرو بریزد، تحریم‌های دیگر آمریکا جز تکه‌ پاره‌ای از کاغذ نخواهد بود، اظهار داشت: کما اینکه در 35 سال گذشه این تحریم‌ها را به ما اعمال کردند، اما در این اعلامیه قبول کردند که هر چه تحریم هسته‌ای است بردارند.

ظریف با بیان اینکه ما فقط در حوزه هسته‌ای مذاکره کردیم، گفت: مگر می‌شود که در موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم و شما می‌خواهید پاسخ آن را در حقوق بشر و ... بگیرید؟ ما که همه تحریم‌ها نامشروع می‌دانیم، اما پاسخ مذاکره هسته‌ای تحریم هسته‌ای است و اصل تحریم‌های جمهوری اسلامی نیز در حوزه مسئله هسته‌ای است و ما مذاکره دیگری با آمریکا نداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر محدودیت‌ها و پول‌هایی که توسط غرب نگه داشته شده است، اظهار داشت: ما از امروز مذاکره می‌کنیم و من نمی‌توانم اقداماتی که در گذشته انجام شده است را برگردانم. گرچه وقتی دیوار تحریم‌ها شکست، همه چیز بر می‌گردد. شما الان فضای دنیا را نگاه کنید، کسانی که سال‌ها جواب تلفن وزیرخارجه کشور شما را نمی‌دادند، امروز خودشان تماس می‌گیرند و می‌گویند می‌خواهیم با شما ارتباط بگیریم.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه کشورهایی قبلا حاضر نبودند، تلفنی با وزیرخارجه شما صحبت کنند، الان در صف هستند که ما را دعوت کنند تا به کشور آنها برویم، گفت: مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای شرایط را عوض می‌کند و فضای جهانی را عوض می‌کند و رژیم صهیونیستی و نتانیاهو که تلاش می‌کنند که این شرایط را به هم بزنند، به خاطر همین نگرانی‌ها است. میلیاردها دلار هزینه کردند تا از ایران یک چهره غلطی بسازند، ولی این چهره الان فرو ریخته است.

ظریف در پایان نیز گفت: من از حمایت مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم و اینکه مجلس محترم با چشم باز موضوع را دنبال می‌کند تشکر می‌کنم و عرایضم را با یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی،شهدای بسیج و شهدای بزرگوار هسته‌ای که مهمترین دستاورد نظام که مایه استقلال و آزادی ماست به پایان می‌برم

**لاریجانی: آمریکایی‌ها راجع به توافق‌نامه ژنو دروغ می‌گویند

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از ارائه گزارش وزیر امور خارجه کشورمان از توافقات ایران با 1+5 اظهار داشت: از آقای ظریف و عراقچی که عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هستند سپاسگزاریم؛ آقای ظریف توضیحات مبسوطی بیان کرد که نشان می‌دهد هیئت مذاکره کننده ابعاد مختلف و پیچیدگی کار را در نظر رفته‌اند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم گفت‌وگویی که امروز در مجلس انجام می‌شد، لازم بود و مجلس هم باید موضوع را به دلیل اهمیت آن پیگیر باشد؛ سخنان آقای ظریف نشان می‌داد که تسلط کافی برای این موضوع در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و وی به پیچیدگی بحث آشناست.

رئیس مجلس ضمن آرزوی توفیق برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: فکر می‌کنم برخی از نمایندگان مجلس هم به تاثیرگذاری این مذاکرات در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط بین‌الملل اشارات خوبی داشتند و این موضوع هم قابل تقدیر است و در ارزیابی کار دوستان باید به این وجه هم توجه کرد. همچنین از سوی دیگر دغدغه‌هایی که نمایندگان مجلس در این لحظات کوتاه بیان کردند و گاهی در سخنانشان در مجلس هم گفته‌اند، نشان می‌دهد که یک مسئله مهم مورد توجه همه نمایندگان مجلس است.

لاریجانی افزود: این موضوع آن است که هیئت مذاکره کننده باید تلاش کند که ساختار فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و این چارچوب و ساختار باید کاملا مورد توجه قرار گیرد و حفظ شود. یعنی هم در تحقیق و توسعه و هم دانش هسته‌ای، کشور نباید دچار محدودیت شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان خاطر نشان کرد: بنابراین اگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد، باید به هیئت مذاکره کننده برای حل این مسئله قدرت مانور داده شود. لذا برخی از مسائل تکنیکی که دوستان می‌گویند، به همین مانورهایی که هیئت مذاکره کننده باید در اختیار داشته باشد، باز می‌گردد.

وی با اشاره به غنی‌سازی اورانیوم گفت: توضیحات آقای ظریف در مورد مذاکرات و مسئله غنی‌سازی که برخی از عناصر غربی در این روزها راجع به آن صحبت کردند، به خوبی نشان‌دهنده همه ابعاد آن بود؛‌ توضیحات ظریف نشان داد که بحث غنی‌سازی هم در مقدمه و هم در چشم‌انداز آینده آمده است. لذا آنها اگر تعریف و تفسیر دیگری از این موضوع دارند، این مشکل خود آنهاست.

لاریجانی افزود: تا آنجا که به خاطر دارم این مقامات آمریکایی هم شفاها و هم کتبا راجع به غنی‌سازی ایران نظر مثبت خود را اعلام کرده بودند و این دروغگویی است که اکنون مطلب دیگری می‌گویند، لذا این اشکالی به گروه مذاکره کننده نیست. همچنین این موضوع در متن و به نحوی آمده است اما حالا اینها از اینگونه شگردها استفاده می‌کنند. البته ما نیازی به تایید آنها در بحث غنی‌سازی اورانیوم نداریم.

رئیس مجلس ادامه داد: وقتی ایران مقررات ان پی تی را پذیرفته است، صاحب این حقوق است. حتی اگر فعلا مجال اجرای آن را نداشته باشد و روی آن سرمایه‌گذاری نکند، صاحب این حق است و نیازی به تایید آنها وجود ندارد. اما آنها وقتی پای میز مذاکره می‌نشینند، باید توجه داشته باشند که به حرف‌هایشان پایبند بوده و به گونه‌ای صحبت نکنند که بی‌اعتمادی ایجاد شود.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: به نظر من مهمترین بخش، گام بعدی است که دوستان مذاکره کننده باید بردارند؛‌ آن بخش، بخش نسبتا پرچالش و حساسی است و بخشی است که غرب باید طبق همین مذاکرات اولیه تحریم‌ها را لغو کند. لذا تیم مذاکره کننده حتما باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی بر همین اساس تاکید کرد: نیازمند نوعی همبستگی داخلی در موضوع هسته‌ای هستیم و با یک نگاه ملی باید به بحث هسته‌ای توجه شود و از آن حمایت کنیم تا تیم مذاکره کننده توفیق یابد و گام نهایی که گام مهمی است، به خوبی برداشته شود.

رئیس مجلس در پایان سخنان خود گفت: از آقای ظریف، عراقچی و سایر اعضای تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنم و امیدوارم با همفکری و تلاش کافی در مسیر مذاکرات نهایی، گام بعد ناجح باشد و مجلس هم از جهات مختلف از حرکت شما پشتیبانی خواهد کرد و نکاتی هم که به نظر ما برسد به شما اعلام می‌کنیم.  امیدواریم مرحله بعد شاهد توفیقات بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

**توکلی: کسری بودجه‌های سختی در انتظار دولت است

در ادامه جلسه امروز، نمایندگان مجلس بررسی کلیات گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان بهزیستی کشور را در دستور کار خود قرار دادند و بعد از توضیحات رئیس کمیسیون در این مورد، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی به استناد اصل 75 قانون اساسی گفت: بلاشک این طرح هزینه بالایی می‌برد و اینکه بخواهیم هزینه‌ای را به دولت تحمیل کنیم و بگوییم از محل صرفه‌جویی پرداخت کنید، امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: طی 2-3 سال آینده، دولت کسری بودجه‌های سختی خواهد داشت و دیگر صرفه‌جویی در کار نیست و همواره کم می‌آورد و با توجه به اینکه محل تامین اعتبار این طرح قابل قبول نیست، شورای نگهبان نیز این طرح را رد خواهد کرد که در گذشته نیز سابقه داشت. در موارد قبل هم که قانونی را تصویب کردیم، اما محل تامین اعتبار آن مانند این مورد مشخص نبود، اجرا نشد.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، این اخطار را وارد دانست و گفت: شورای نگهبان این نحوه تامین اعتبار را راهکار درستی نمی‌داند که محل تامین اعتبار طرحی را از محل صرفه‌جویی اعتبارات منابع هزینه‌ای بدانیم. البته سازمان بهزیستی محدودیت منابع هزینه‌ای دارد و این نگرانی وجود دارد که اگر منابع را به درستی مشخص نکنیم قانون اجرا نشود.

وی تصریح کرد: مجلس در اینکه بتواند خدمتی کند با کمیسیون اجتماعی نگاه مشترکی دارد.

ابوترابی‌فرد این اخطار را به رای نمایندگان گذاشت که از مجموع 203 نماینده حاضر وکلای ملت با 86 رای موافق، 59 رای مخالف و 10 رای ممتنع این اخطار را وارد ندانستند.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

پس از آن حجت‌الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس، عبدالکریم رجبی نماینده مردم مینودشت در مجلس، جلیلی جعفری نماینده مردم خلخال در مجلس، رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس و قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**علیمردانی: مسئولان به دور از شعار‌زدگی و نگاه‌های باندی از ابعاد تولید حمایت کنند

محسن علیمردانی در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه از همه مسئولین کشور فعالان اقتصادی و نخبگان انتظار می‌رود زمینه مناسبی را برای خلق حماسه اقتصادی فراهم آورند، اظهار داشت: با نگاهی جامع و کلان نسبت به مسائل و با اتخاذ رویکردی مبتنی بر صداقت و شفافیت می‌توان تمامی ظرفیت‌های بالقوه دولتی و خصوصی را به میدان خدمت و عمل آورد.

وی ادامه داد: مسئولان می‌توانند به دور از شعار‌زدگی و نگاه‌های باندی و جناحی و در فضای منطقی و با تسهیل و روان‌سازی مقررات و بهبود عملی فضای کسب و کار به حمایت از همه ابعاد تولید به عمل آورند و با اتخاذ تدابیر مناسب زمینه توسعه صادرات را فراهم و واردات را به گونه‌ای مدیریت کنند تا آسیبی به تولید‌کنندگان داخلی وارد نشود.

**جعفری: رشد اقتصادی متوازن منوط به تخصیص عادلانه منابع است

جلیل جعفری نماینده مردم خلخال در مجلس در نطق میان دستور با اشاره به اینکه رشد اقتصادی متوازن منوط به تخصیص عادلانه منابع و توجه ویژه به سرمایه‌گذاری از سوی بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در مناطق محروم است، خواستار ارائه خدمات اجتماعی همگانی به ویژه بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان، روستاییان، کارگران، زنان خانه‌دار و بی‌سرپرست و بازنشستگی آنها و نهایتا پرداخت حقوق بیکاری به کلیه بیکاران جامعه به نحوی که احدی در جامعه اسلامی ایران از پوشش حمایتی دولت محروم نشود، شد.

**نوروزی: تفکر بسیجی باید در مدیریت کشور نهادینه شود

رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس در نطق میان دستور اظهار داشت: آقای روحانی و ظریف با توفیقات اخیر آرامش را در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی به جامعه ایجاد کردند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که در مدیریت کشور و در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی تفکر بسیجی راهبردی و نهادینه شود.

**احمدی: با مذاکرات هسته‌ای گام دوم حماسه سیاسی مجدداً خلق شد

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر در مجلس در نطق میان دستور درصحن علنی با اشاره به توافقات ژنو 3 اظهار داشت: درود بر ملت ایران که با تفکر بسیجی توانستند در تمام عرصه‌ها در جهان بدرخشند که نمونه‌ای از آن باور قدرت ایران در جهان کنونی با توافقات 1+5 است همان کار بزرگی که به لطف خدا و ایستادگی مردم و همچنین با تحمل سختی‌ها و نثار خون شهدایی چون شهریاری‌ها، مصطفی ‌احمدی روشن‌ها، علیمحمدی‌ها و رضایی‌نژادها به دست آمد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبری گفت: امروز گام دوم حماسه سیاسی با مذاکرات هسته‌ای مجدداً خلق شده است و حال دولت به ویژه وزرای صنعت معدن و جهاد کشاورزی و دیگران باید بدانند که خلق گام سوم، یعنی حماسه اقتصادی، با وجود فضای جدید نیازمند برنامه و تدابیر شماست، لذا مردم را دریابد.

** اعلام وصول استعفای نماینده نهاوند از نمایندگی مجلس/ سنایی "سفیر" می‌شود

پس از آن علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.

به گفته وی سوال ملی حسن کامران نماینده مردم اصفهان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره حل مشکلات بازنشستگان صنایع فولاد اعلام وصول شد.

این عضو هیئت رئیسه گفت: بر اساس ماده 95 آیین‌نامه داخلی مجلس استعفای مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند از کسوت نمایندگی مجلس که قرار است تصدی سفارت ایران در روسیه را برعهده بگیرد، اعلام وصول می‌شود.

**موافقت مجلس با بررسی فوری طرح حمایت از ثبت اختراعات

همچنین نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان، درخواست یک فوریت طرح حمایت از مالکیت صنعتی ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

طرح حمایت از مالکیت صنعتی ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به امضای 37 تن از نمایندگان مجلس رسیده و دارای یک مقدمه توجیهی و 66 ماده است.

بهارستان‌نشینان در جلسه علنی امروز پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان بررسی فوری طرح فوق، در نهایت آن را با 131 رای موافق، 18 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند.

قانون حمایت مالکیت صنعتی، یک طرح آزمایشی است که مهلت اجرای آن از سال 86 و به مدت 5 سال به تصویب رسید و زمان اجرای آزمایشی آن در اردیبهشت 92 به پایان رسید و پس از آن مهلت اجرای آزمایشی این قانون به مدت یک سال دیگر تمدید شد و نمایندگان مجلس پیش از اتمام مهلت مقرر این قانون در اردیبهشت سال 93 درخواست کردند تا این طرح به صورت یک فوریتی در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

در جریان بررسی یک فوریت این طرح، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس طی سخنانی در مخالفت با بررسی فوری این طرح گفت: این طرح، طرح خوب و جامعی است اما اصل در مورد بررسی طرح‌ها و لوایح بر عادی بودن آنهاست، لذا لزومی نداشته این طرح به صورت یک فوریتی مطرح شود.

وی افزود: وقتی طرح‌های ضروری‌تری در مجلس وجود دارد، با این اوضاع حق آنها ضایع می‌شود. به عنوان مثال ما چندین طرح زیربنایی و مهم در کمیسیون عمران تصویب کردیم، اما به دلیل مطرح شدن طرح‌های فوریتی، نوبت به بررسی آن طرح‌ها در صحن علنی مجلس نمی‌رسد.

در ادامه حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس در موافقت با بررسی فوری طرح مذکور گفت: زمان اجرای قانون ثبت اختراعات،‌ طرح‌های صنعتی و علائم تجاری در اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد و نمایندگان مجلس همواره این ایراد را می‌گرفتند که چرا قوانین آزمایشی در لحظات آخر به تصویب می‌رسد. لذا ما این طرح را در موعد مقرر به مجلس آوردیم.

** تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

در ادامه تذکرات شفاهی 5 تن از نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی در صحن علنی مطرح و پس از آن تذکرات کتبی نمایندگان قرائت شد.

**دفن 2خواننده غیرمجاز ساکن آمریکا با هزینه 100 میلیون تومانی وزارت ارشاد

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی را قرائت کرد، متن بخشی از تذکرات بدین شرح است:

قاضی‌پور و محجوب نمایندگان ارومیه و تهران به وزیر صنعت در خصوص تسریح در حل مشکل جدی معدنکاران خوی.

مقیمی نماینده دهدشت به وزیر دادگستری در خصوص ادامه ساخت ندامتگاه شهرستان دهدشت.

مقتدایی و سالک نمایندگان اصفهان به وزیر نفت در مورد دستور فوری در مورد تامین گاز نیروگاه اصفهان که با مصرف مازوت آلودگی هوا را موجب شده و مرگ و میر ناشی از آن مشهود است.

لاهوتی نماینده مردم لنگرود به رئیس جمهور در خصوص مصاحبه رئیس سازمان استاندارد علیه برنج داخلی.

ایرانپور نماینده مردم مبارکه به وزیر صنعت در باره لزوم خودداری از افراد مسئله‌دار در پست‌های مدیریت صنایع و به وزیر اقتصاد در خصوص لزوم پرهیز از انتصاب افراد نامناسب جهت عضویت در شرکت فولاد مبارکه.

نوباوه نماینده مردم تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص عدم رعایت عدالت و پرداخت یارانه مطبوعات که موجب از بین رفتن اکثر جراید کشور خواهد شد.

مددی نماینده مردم میانه به رئیس جمهور در خصوص عدم پاسخگویی نامه‌های ارجاعی به بنیاد شهید به خصوص نامه خانواده شهدا.

طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران به رئیس جمهور به چه علت همکاران شهید  احمدی روشن از همکاری با سازمان انرژی اتمی کنار گذاشته شدند و به وزیر ارشاد در این خصوص که چرا دفن و خاکسپاری دو خواننده غیرمجاز ساکن در آمریکا با هزینه 100 میلیون تومانی وزارت ارشاد انجام شده است.

فتاحی نماینده شهربابک به رئیس جمهور در خصوص رعایت شعار انتخاباتی مانند رعایت عدالت و شایسته‌سالاری و جلوگیری از نصب حامیان فتنه‌ در مسئولیت‌های نظام جمهوری اسلامی.

طاهری نماینده مردم گرگان به وزیر امور خارجه در خصوص ضرورت دفاع از شیعیانی که در کشور مالزی مورد ظلم قرار گرفتند.

**حسینی: کرمانشاه بیش از 200 بار لرزیده است

سیدفتح‌الله حسینی  نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری اظهار داشت: تذکر بنده مربوط به زلزله اخیر استان کرمانشاه به خصوص شهرهای قصرشیرین، سر پل زهاب و گیلانغرب است. به طوری که طی هفته گذشته این شهرها بیش از 200 بار لرزیده‌اند.

وی در ادامه تذکر خود گفت: مردم بزرگوار این شهرستان‌ها در این فصل سرما یک هفته است که در پارک‌ها و خیابان‌ها اقامت دارند؛ آیا استان کرمانشاه پاره تن ایران نیست؟ آیا ما در 8 سال جنگ تحمیلی به نیابت از تمام ملت ایران در مقابل کل دنیا نایستادیم، اکنون که از سویی با عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ تحمیلی مواجه هستیم در کنار حوادث طبیعی دیگر، 190 بار زلزله ما را تهدید کرده است.

این نماینده مجلس خطاب به مسئولان کشور گفت: تمامی مسئولان به درد مردم خوب، نجیب، صمیمی و انقلابی این استان برسند چرا که این مردم تمام هزینه‌های جنگ را به اسم اسلام تحمل کردند و اکنون مسئولان نباید اجازه دهند که دردهای جنگ تحمیلی با رنج‌های زلزله، مردم این استان را تحت فشار قرار دهند.

حسینی برهمین اساس از وزیر کشور خواست تا بازدیدی از مناطق زلزله‌زده به عمل آورد و در ادامه گفت: هفته آینده وزیر کشور برای معرفی استاندار جدید کرمانشاه به این استان سفر می‌کند که از وی درخواست دارم بازدیدی از مناطق زلزله‌زده داشته باشد و در همین سفر ستاد بحران استان را هرچه سریع‌تر تشکیل دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وزیر دفاع بیش از یک ماه است که 50 میلیارد تومان برای رزمندگان بسیجی از دولت دریافت کرده اما این رزمندگان اکنون سرگردان هستند و وزیر دفاع بیش از یک ماه است که پاسخگو نیست. بنابراین از وزیر دفاع می‌خواهم تا هرچه زودتر به مشکل این رزمندگان معسر و بسیجی رسیدگی کند.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، یکشنبه

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را فردا یکشنبه 11 آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: