به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۱۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶

"خیبرآنلاین" -  روز دهم از ماه هفتم یا ماه تشرین برابر با بزرگترین روزِ تعنیت یا روزه یهودیان است. تمامی یهودیان در این وقت به مدت 24 ساعت روزه می گیرند. این روز را در اصطلاح یوم کیپور yom kippur  می گویند. کلمه یوم کیپور از ریشه بابلی kaphar  گرفته شده است که در ادبیات یهودی به معنای پوشاننده است. از طرفی این روز به عنوان روز توبه یا کفاره نیز شناخته می شود که یهودیان در آن از گناهان یکساله خود توبه می کنند. بر طبق اعتقادات یهود، حضرت آدم بعد از چهل روز توبه و پشیمانی که از اول ماه ایلول شروع شده بود، در این روز مورد بخشش خداوند قرار گرفت. این چهل روز در فرهنگ یهود موسوم به ایام سلیحوت: סליחות است و به ایام ویژه توبه معروف است. طی این مدت مراسم ویژه ای بنام سلیحوت (بخشایش) در کنیساها از نیمه شب تا قبل از تفیلای شحریت برگزار میشود.ت فیلای شحریت یا نماز صبحگاهی مراسمی خاص در صبح روز یوم کیپور می باسد که باید از یکساعت قبل از طلوع آفتاب تا چهار ساعت پس از آن انجام پذیرد. پس از تفیلای شحریت با پرداخت صدقات و یا به جای آوردن رسم کپر (ذبح مرغ یا خروس بعنوان کفاره) انجام میشود.

مستر هاکس امریکایى در کتاب قاموس مقدس می‌نویسد:

روزه کفاره، روزه مهم سالیانه‏اى است که با آرامى و استراحت و روزه در دهم ماه تشرین (تیشری) یعنى پنج روز قبل از عید خیمه‏ها نگاه داشته مى‏شد... که فعلا این عید در دهه اول اکتبر )ماه مهر) واقع مى‏شود...

ابوریحان بیرونى در التفهیم درباره این که کبور(کپور هم‌ریشه کفاره عربی) چیست؟ می‌نویسد:

دهم روز است از تشرین و از این جهت گاه گاه او را عاشورا (عاسورا هم ریشه با عشره در عربی است)خوانند و اما نام کبور اندر زبان عبرى کفاره گناهان است و این یک روز است که بر جهودان روزه داشتن فریضه کرده آمد...  اندازه این روز بیست و پنج ساعت است و ابتدا کنند روز نهم پیش از آفتاب فرو شدن به نیم ساعت و تمام شود چون آفتاب فرو شود، روز دهم و نیم ساعت بگذرد آنگه روزه بگشایند.

برای شما قانون ابدی باشد. در دهم ماه هفتم، جانهایتان را رنج دهید (روزه- تعنیت بگیرید) و هیچ کاری انجام ندهید... که در این روز برای طاهر شدن شما کفاره انجام می شود. (و درصورت توبه) از تمام خطاهایتان در برابر خداوند پاک و مبرا خواهید شد..

از جمله نام های دیگر کیپور، عاسور(عاشورا) یا روز دهم است. یهودیان اصلاً معتقدند که عاشورا نام روز دهم از ماه تشرین است نه آنگونه که مسلمان می پندارند و آن را دهمین روز از ماه محرم می دانند.

از جمله نام هی این روز عبارتند از:

یوم کیپور: کیپور به معنای «کفاره و بخشش» گناهان است.

یوم عاسور: عاسور به معنای «ده» و اشاره به دهم ماه تیشری است.

یوم ادیر: ادیر به معنای «جلیل و با عزت» است. در دعاهای این روز، بیش از ایام دیگر سال به عظمت و جلال خداوند اشاره می شود.

یوم هسلیحا: به معنای روز «بخشش و عفو» گناهان.

یوم هقادوش: روز مقدس که این روز بیش از دیگر ایام سال به راز و نیاز و ارتباط بین انسان و خدا اختصاص دارد



بنا بر سنت یهودیان، خداوند سرنوشت هر شخصی را در سال آینده در روز روش هشانا مینویسد و برای حکم قطعی صادر کردن تا روز یوم کیپور صبر میکند. در این ده روز توبه، شخص یهودی سعی میکند رفتار خود را اصلاح کند و بر بدیهایی که در حق خداوند و بندگان او انجام داده طلب آمرزش میکند.روز و عصر یوم کیپور برای دعاها و اعتراف به گناههای شخصی و گروهی اختصاص دارد.در آخر یوم کیپور هر شخصی خود را بخشوده شده توسط خداوند میداند.

تورات بطور مشخص هیچگونه ارتباطی بین یوم کیپور و ماجرایی تاریخی را نشان نداده است، اما بر اساس یک گفته تاریخی می گوید که موسی در روز دهم از ماه تشرین هنگامی که الواح ده فرمان را از خداوند در کوه سینا دریافت داشت به میان قوم خود برگشت، اما متوجه شد که قوم او به پرستش گوساله طلایی the golden calf رو آورده اند. موسی از این جریان عصبانی شد و الواح گلین را بر زمین زد و شکست آنگاه به درهم کوبیدن گوساله پرداخت و آن را نیز منهدم کرد. پس از این جریان موسی دوباره به کوه سینا برگشت تا از خداوند بخاطر گناهی که بنی اسرائیل مرتکب شده بودند، طلب آمرزش کند. و یوم کیپور در واقع همان روزه گناه آن روز بنی اسرائیل بوده است.

یوم کیپور مقدس ترین روز در بین یهودیان بشمار می رود. این روز به عنوان دادگاه نهایی در زندگی هرکس قبل از ورود به سال جدید محسوب می شود. فبل از فرا رسیدن یوم کیپور، یهودیان غذاهای کم نمک می خورند تا از ایجاد تشنگی در این روز جلوگیری نمایند.خوردن، نوشیدن، حمام مردن، روغن مالی کردن، پوشیدن کفش چرم، و داشتن روابط جنسی ممنوع است. در این روز هیچگونه کاری نباید انجام داده شود.

مراسم یوم کیپور در غروب روز قبل در معابد آغاز می شود. در این زمان سرودی به نام Kol Nidre خوانده می شود که به معنای تمام عهد من است. این سرود برای ابطال وظایف مذهبی است که مردم در طول سال نسبت به انجام دادن آنها سستی کرده اند. خواندن این سرود با آهنگی حزین وغمناک صورت می گیرد.

آخرین مراسم یوم کیپور که the Neilah خوانده می شود و در حقیقت ابراز آخرین عذر برای گناهان و تشکر از اعطای حیات برای یکسال دیگر است. مراسم یوم کیپور را همان جمعیتی که آغاز کرده است بپایان نیزمی رساند.

آدینه کیپور: עוב יום הכפורים هنگام صبح روز یوم کیپور پس از تفیلای شحریت با پرداخت صدقات و یا به جای آوردن رسم کپر (ذبح مرغ یا خروس بعنوان کفاره) انجام میشود. قبل از غروب آفتاب تعنیت شروع میشود. البته قبل از آن شمع روشن می کنند و با دلی پاک و گذشت نمودن نسبت به خطاهای یکدیگر در سال گذشته عازم کنیسا می شوند. مراسم ویژه شب کیپور با قطعه معروف کل نیدره آغاز میشود.

همکار نویسنده شولحان عاروخ حاخام مشه ایسرلس اشکنازى آن را از جمله کارهاى مشروع به شمار مى آورد. اما این امر باعث مخالفت جدى برخى از هلاخائیان بزرگ قرون وسطا که آن را همچون کار مشرکان مى دانستند شد. حاخام شلومو ادرت در قرن سیزدهم چنین مى نویسد: من دیدم که این رسم ]یعنى کپاروت[ و نیز عادات دیگرى از همین نوع در دیارمان شیوع یافته و کسى از آن جلوگیرى نمى کند... این اعمال در چشمم مانند روش هاى امورى ها بود و من اصرار زیادى در طرد آن داشتم. به لطف الاهى کلماتم مسموع افتاد و چیزى از این اعمال و دیگر کارهاى مرتبط با آنها در شهرمان باقى نماند. حاخام یوسف قارو، نویسنده سفارادى شولحان عاروخ مى گوید باید مردم را از انجام این رسم بازداشت اما على رغم قید و بندهایى که بیان شده این رسم عمیقاً در زندگى یهودیان ریشه دوانیده است. آنان که احساس مى کنند این عمل بیش از اندازه شبیه کار مشرکان است، و یا مى بینند که به احتمال زیاد همچون عملى جادویى دانسته خواهد شد که با آن مجازات سزاى آدمى به جوجه خروس منتقل مى شود به جاى حیوان از پول در این آیین استفاده مى کنند، پس از آنکه پول با ترتیب مناسبى به دور سر چرخانده مى شود آن را صدقه مى دهند. بدین ترتیب این عمل همبسته این اندیشه قدیمى یهودى است که صدقه یکى از چیزهایى است که کمک مى کند تا تقدیر بد برطرف شود.

جشن سال یهودیان نیز که اوج آن در یوم کیپور است در واقع نشانی از عزا را در خود نهان داشته است.

Yom Kippur is both a somber and celebratory time. These may sound contradictory, but they combine gracefully on Yom Kippur. Yom Kippur marks the end of the Ten Days of Repentance, set aside each year for us to affect repentance from our sins of the past year. Our repentance in a day of prayer and fasting . Fasting -- afflicting our bodies -- serves to atone for all those sins toward God which have not already been atoned for by other means. Tradition holds that sins between human beings must be taken care of prior to Yom Kippur by the offending asking the forgiveness of the one offended. Whatever can be rectified must be rectified.

یوم کیپور هم زمان غم و هم زمان جشن است. این شاید متناقض به نظر برسد، اما این همبستگی غم و جشن بطور دلپذیری در یوم کیپور بوجود آمده است. یوم کیپور نمایانگر ده روزتوبه است که طبیعت برای ما در هر سال کنار گذاشته است تا از گناهانی که در سال قبل انجام داده ایم توبه نمائیم. این مراسم توبه و انابه در یک روز از فرازمندترین نقطه را حائز می باشد؛ روزه گرفتن، در رنج قرار دادن بدن و تلاش برای جبران گناهانی که از آنها قبلاً توبه نکرده ایم. قبل از فرا رسیدن یوم کیپور باید از کسانی که موجبات اذیت آنها را فراهم کرده ایم، عذر خواهی نمائیم تا انها اشتباه ما را عفو کند.

منبع: اسرار آخرالزمان

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
0
6
اگر یهودیان عالم هر روز را روزه بگیرند باز هم ذره ای از جنایات و فجایع رژیم غاصب و صهیونیستی که هنرش کلا" کودک کشی است را جبران نخواهند کرد.

گرچه می دانیم یهودی هرگز اس را ئیل را تأئید نمی کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: