به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
تامل:
واقعیت اینست که امروزه شبکه های مجازی، به خوبی نیاز مخاطب را شناسایی کرده و بروی آن سرمایه گذاری می کنند. مخاطب امروز، از روبرویی با اطلاعاتی که یک طرفه در اختیارش گذارده شود گریزان است. بنابراین می بینیم که قسمت نظرات در سایت های مختلف، آنها را از حالت تک گویی و منولوگ خارج کرده است؛ خبری در فلان سایت درج می شود. مخاطب آنرا مطالعه می کند و بعد به راحتی در قسمت نظرات نسبت به آن خبر واکنش نشان می دهد. اما کمی که جلوتر بیاییم، می بینیم که حس خلاقیت و نیازهای روز، چیزی بیش از آنچه قبلا وجود داشته را می طلبد. به این ترتیب که مخاطب، خود باید تولید کننده باشد؛ بتواند مطلب بنویسد، آلبوم عکس و فیلم ایجاد کند، با دیگر مخاطبین ارتباط بگیرد و خلاصه آزادانه هرچه می خواهد بکند. در چنین فضایی است که شبکه های اجتماعی پا به عرصه وجود می گذارند. شبکه هایی که ماهیتشان اطلاعاتی است که از کاربران مختلف بدست می آورند. هم اطلاعات عمومی و هم اطلاعات شخصی. به این ترتیب که یک شبکه اجتماعی خاص، با تعداد کاربرانی که دارد رشد پیدا می کند. مطالبی که کاربران روی آن شبکه قرار می دهند، می تواند جایگاه آن را ارتقا دهد. و از طرف دیگر، خیلی از اطلاعات شخصی کاربران مختلف در اختیار مدیران شبکه قرار می گیرد...
 
فیس بوک چیست:
یکی از شبکه های مهم دنیای مجازی امروز، وب گاه فیس بوک است که بنیان گذار آن جوانی به نام مارک زاکربرگ می باشد. جالب است بدانیم که مارک زاکربرگ، به عنوان چهارمین صهیونیست تاثیر گذار در سطح جهان شناخته شده است! کسی که روابط نزدیک و صمیمانه ای هم با مسولان رژیم اشغالگر قدس دارد. این سایت در سال 2004 راه اندازی گردیده و از آنروز کاربران بیشماری از سراسر دنیا در آن ثبت نام کرده اند. ویژگی مهم این شبکه اجتماعی، امکان استفاده رایگان از آن است. به نحوی که یک کاربر معمولی، می تواند به راحتی در این سایت ثبت نام کرده و فیلم، عکس و اطلاعاتی که علاقه دارد را در صفحه شخصی اش و برای نمایش عموم، آنهم بصورت رایگان، قرار دهد.
 
نارضایتی ها از فیس بوک:
متاسفانه شانتاژ رسانه ای حاکم بر فضای رسانه ای و اطلاعاتی کشور، اینگونه وانمود می کند که استفاده از فیس بوک در تمام کشورها آزاد است و تنها در کشور ایران محدود شده است. در حالی که واقعیت چیز دیگری است. برای بررسی این واقعیت چند نمونه از نارضایتی ها از فیس بوک را مورد بررسی قرار می دهیم:
1: نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان می دهد که حدود یک پنجم تا یک سوم از طلاق های این کشور به فیس بوک بر می گردد. به طوریکه در دادخواست طلاق، نارضایتی یکی از طرفین به خاطر استفاده از این شبکه اجتماعی و تبعات سوء آن است./ویکی پدیا_صفحه فیس بوک
2: جولیان آسانژ، موسس وب سایت ویکی لیکس، فیس بوک را یکی از تنفر آمیز ترین ابزارهای جاسوسی می داند و در این مورد می گوید: «فیس‌بوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس‌بوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند./ویکی پدیا_صفحه فیس بوک»
3: دانشگاه الازهر مصر، استفاده از فیس بوک را برای مسلمانان حرام می داند. آنها دلیل صدور این فتوا را فروپاشی خانواده ها اعلام کرده اند./ ویکی پدیا_صفحه فیس بوک
4: گزارشی که خود فیس بوک در سال 2013 منتشر کرده نشان می دهد که اطلاعات کاربران مختلف، بنا به درخواست دولت های مختلف، در اختیار آنها قرار گرفته است. در این گزارش آمده است: تنها در نیمهٔ نخست سال ۲۰۱۳ میلادی دولت‌های گوناگون خواستار دستیابی به اطلاعات بیش از ۳۸ هزار کاربر این شبکهٔ اجتماعی شده‌اند که در ۸۰٪ موارد درخواست‌ها به نتیجه رسیده‌اند. بیش از ۷۴ کشور جهان چنین درخواست‌هایی از فیسبوک داشته‌اند. بیش از نیمی از درخواست‌ها مربوط به دولت آمریکا بوده است (۲۰ تا ۲۱ هزار کاربر) که به ۷۹٪ از آن‌ها ترتیب اثر داده شده است. میزان دقیق درخواست‌های آمریکا به علت وجود قوانینی که مانع افشای آمار دقیق هستند ممکن نبوده. دولت بریتانیا نیز ۲۳۰۰ درخواست در این زمینه داشته است که به ۶۸٪ از آن‌ها ترتیب اثر داده شده. مقامات ترکیه اطلاعات ۱۷۳ کاربر فیسبوک را از این وب‌گاه درخواست کرده‌اند که فیسبوک به ۴۵ مورد از آن‌ها پاسخ داده است. به گفتهٔ فیسبوک این اطلاعات به «تهدید کودکان و شرایط اضطراری» مربوط بوده‌اند. وکیل فیسبوک در اینبار اظهار امیدواری کرده است که این گزارش در جهت دستیابی به «معیارهای مناسب برای درخواست‌های دولت‌ها درباره اطلاعات کاربران» مفید باشد./ویکی پدیا_صفحه فیس بوک
5: جان سی دورک، کارشناس امور IT در مورد جاسوسی فیس بوک نظر جالبی دارد. او معتقد است در حال حاضر قدرتهای بزرگ از هر ابزاری برای جاسوسی استفاده می کنند و مهمترین ابزار جاسوسی آنها در عصر حاضر اینترنت و فضای مجازی است، چون هزینه کمتری دارد. به گفته او، کاربران فیس بوک نباید شک داشته باشند که قدرتهای جهان در عصر حاضر از طریق همین پایگاه اینترنتی جاسوسی می کنند!
6: جالب است بدانیم در کشور آمریکا، دیداری بین رئیس جمهور این کشور، آقای اوباما، و رئیس فیس بوک صورت می گیرد. فکر می کنید دلیل این ملاقات چیست؟ آقای اوباما که تصمیم گرفته مالیات افراد ثروتمند جامعه را افزایش بدهد، از مارک زاکربرگ برای تکمیل اطلاعاتش کمک می گیرد! یعنی به همین راحتی، فیس بوک تبدیل به یکی از ابزارهای اطلاعاتی برای یک تصمیم مهم می شود، و از آن راحت تر، خیل شخصیت هایی که اطلاعاتشان توسط فیس بوک به دولت ارائه می شود، به جمع کسانی که مورد سوء استفاده اطلاعاتی قرار گرفته اند اضافه می شوند.
 
اطلاعات ما به چه کار شبکه های جاسوسی می آید:
ممکن است کاربران این شبکه اجتماعی، از خود بپرسند که اطلاعات من چه دردی از سازمان های جاسوسی دوا می کند؟ جواب این سوال را در چند بخش مورد بررسی قرار می دهیم:
1: طبق آمار، نزدیک به 20 درصد از کاربران شبکه های اجتماعی، از پسورد های مشابهی برای سایر حساب ها خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک کاربر مبتدی ممکن است با یک رمز عبور، هم از ایمیل و جیمیل شخصی اش استفاده کند، و هم حساب فیس بوک و توئیترش را چک کند. با این وجود روشن است که چه فاجعه ای ممکن است رخ دهد؛ فاش شدن همه آنچه در فضای مجازی دارد! اطلاعات موجود در ایمیل هایی که بین او و دوستانش رد و بدل شده ممکن است چندان مهم به نظر نرسند (اگرچه از داخل همان ها هم اطلاعات مفید زیادی استخراج می شود). اما اطلاعات مهم کاری، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی رد و بدل شده بین کاربر و سایر افراد و نهادهای جامعه برای سازمان های جاسوسی بسیار قیمتی هستند. امروزه دشمنان بر اساس همین اطلاعات دریافته اند که ملت ایران به اباعبدالله الحسین (ع) توجه و عنایت ویژه ای دارند و جدا کردن عاشق از معشوق ممکن نیست. بنابراین با روش های خاص دیگر تصمیم به پایین آوردن بازدهی مراسم عزاداری می کنند. به عنوان مثال استفاده از ابزارهای موسیقایی و همینطور ارتباط بین دختران و پسران جوان یکی از روشن ترین این موارد برای انحراف ذهن و دور شدن از هدف عزاداری است.
2: در مورد بعد، که درصد پایین تری از کاربران شبکه های اجتماعی را بخود اختصاص می دهد، فرد از اطلاعات اداره، سازمان و یا شرکت محل کارش در این شبکه ها استفاده می کند. به این ترتیب، کلیه اطلاعات مفید محل کار این کاربر، در اختیار سازمان های جاسوسی قرار می گیرد. ممکن است سوال شود که اطلاعات یک شرکت خصوصی و کوچک ساختمانی به چه کار جاسوسان می آید؟ پاسخ اینست که «جامعه آماری» یکی از تکیه گاه های مهم سازمان های جاسوسی است. وضعیت اقتصادی و معیشتی شخص، و همینطور اوضاع اقتصادی جامعه و رضایت یا نارضایتی افراد مرتبط با این شرکت ها اطلاعات مهمی است که تصمیم های بسیاری بر مبنای آنها گرفته می شود. تصور بفرمایید که نتیجه یک عملیات جاسوسی گسترده در ایران، این باشد که اوضاع اقتصادی برای مردم ایران سخت شده است. مطمئنا این اطلاعات در سیاست های دولت های استکباری برای تصمیم گیری در مورد تشدید تحریم ها کمک شایانی می کند. آنها می توانند همین اطلاعات را به اهرم فشاری برای قبول خواسته هایش توسط دولت تبدیل کنند!
3: یکی دیگر از شیوه های جاسوسی مهم از شبکه های اجتماعی، استفاده از اطلاعات شخصی کاربران آنهاست. به طور قطع هر کاربری که از این شبکه ها استفاده می کند، به مدیران این شبکه اعتماد کرده و اطلاعات شخصی اش را در اختیار آنها قرار می دهد. اسم و فامیل و محل سکونت و میزان تحصیلات و علاقه مندی ها و... . در نگاه اول به نظر می رسد این اطلاعات چندان هم مهم نباشند. اما واقعیت اینست که ریزترین این اطلاعات هم می تواند به سازمان های جاسوسی و به تبع آن به دولت های استکباری کمک کند تا برای پیشبرد سیاست های خصمانه شان بهتر تصمیم گیری کنند. به عنوان مثال، اگر میزان علاقه مندی کاربران ایرانی فیس بوک به فیلم بیشتر از سایر موارد باشد، قطعا به همین واسطه، شبکه های فارسی زبانی بوجود می آیند که فیلم های هدفمند را بصورت دوبله شده در اختیار آنها قرار می دهند. شبکه هایی که هم اکنون تعدادشان از تعداد انگشتان هر دو دست هم فراتر رفته است! فیلم هایی که هدف آنها ترویج بی بند و باری یا بی اعتمادی نسبت به دین و جامعه و حکومت است توسط این شبکه ها، آنهم بصورت کاملا رایگان پخش می شود. یا اگر کاربران مثلا به کتاب توجه بیشتری داشته باشند، این دولت ها روی بخش نشر سرمایه گذاری می کنند. کتاب هایی که بطور رایگان در فضای مجازی منتشر شده است، و البته در آنها مذهب مورد هجمه قرار گرفته است گواه روشنی بر این ادعاست.
 
فیس بوک چرا فیلتر شد:
یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی، دو دلیل عمده را برای فیلتر شدن فیس بوک ذکر می کند؛ اول توزیع فساد و فحشا در بین کاربران، و دوم در اختیار گذاشتن اطلاعات آنها به شبکه های جاسوسی. توزیع فساد و فحشا به وسیله فیلم، عکس و نوشته های مستهجنی صورت می گیرد که به گفته مدیران فیس بوک، اگر توهین به کسی نباشد جرم نیست! به هر حال بی بندوباری های جنسی، در یک محیط کاملا آزاد، اینقدر شیوع پیدا می کند که یک کاربر سالم هم، اگرچه ناخواسته، حتی برای یکبار هم که شده با آن برخورد خواهد داشت. امکان ایجاد صفحه های جدید، آنهم بطور نامحدود، عملا فرایند «فیلتر صفحه های غیر مجاز» را نا ممکن می سازد. چراکه کاربری که عکس های مستهجن را به نمایش گذاشته و بازدید کنندگان زیادی دارد، وقتی با فیلترینگ صفحه اش مواجه شد، به راحتی صفحه جدیدی تاسیس کرده و کارش را ادامه می دهد. این شیوه در فرایند فیلترینگ سایت ها هم مشاهده می شود. به عنوان مثال سایتی با اسم «فیلم»، خدماتی را به کاربرانش می دهد که بعضی از آنها مجرمانه است. بعد از طی مراحل مختلفی همچون تذکر، و یا فیلترینگ موقت، کار به فیلترینگ دائمی سایت می رسد. اما می بینیم که به راحتی هرچه تمامتر، و با استفاده از بنیه مالی که تبلغیات سایت و دیگر منابع درآمدزای اینترنتی برای مدیرش فراهم کرده، ارائه همان خدمات با عنوان «فیلم 2» ادامه پیدا می کند!
یکی دیگر از دلایل فیلترینگ فیس بوک، سوء استفاده های سیاسی از آن بود. بطوریکه در جریان فتنه آمریکایی_اسرائیلی 88، شاهد بودیم که دعوتنامه هایی از گروه های خاص برای کابران این سایت ارسال می شد و بدین ترتیب از آنها دعوت می شد تا در فلان راهپیمایی بدون مجوز و غیر قانونی حضور پیدا کنند. مطمئنا اگر فیس بوک، چارچوب قوانین امنیتی کشورها را لحاظ می کرد، هیچ وقت به این گستردگی مورد استقبال قرار نمی گرفت. بنابراین روشن است که در قبال خدمات رایگانی که از طریق این سایت، آنهم بدون هیچ مرز و محدودیتی، در اختیار کاربران قرار می گیرد، کاربران هم ناخواسته خدماتی را به مدیران این سایت ارائه می دهند...
 
تلاش ها برای رفع فیلتر فیس بوک:
بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، دولتی ها با رویکردی خاص به شبکه های اجتماعی برخورد کردند. بطوریکه هم اکنون بعضی از وزرای دولت در شبکه های اجتماعی عضو بوده و تعدادی از آنها نیز به کرّات از این شبکه ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان یکی از کاربران پر و پا قرص شبکه اجتماعی فیس بوک است. ایشان بارها از ابتدای حضورشان در دولت، با مطالبی که در صفحه شخصی شان قرار می دادند خبر ساز شده اند. جمله معروف ایشان که همان «کسی که هولوکاست را انکار می کرد رفته است!» هم در همان شبکه اجتماعی نوشته شده است. چندی پیش هم ویدئوی سخنان دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان از طریق یوتوب منتشر شد. دکتر روحانی در حالی از این وبسایت فیلتر شده برای انتقال پیام خود به دنیا استفاده کرد که صفحه ای شخصی هم در همین شبکه های اجتماعی غیر مجاز دارد. معاون اول رئیس جمهور هم پست های متعددی را در صفحه شخصی خودش در یکی از شبکه های اجتماعی فیلتر شده قرار داده است. همچنین حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم با کاربران صفحه اجتماعی خود ارتباط نزدیکی داشته و هر چند وقت یکبار سوال هایی را از آنها می پرسد. نگرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از سوء استفاده هایی که از صفحه های اجتماعی مسولان دولت می شود قابل تامل است: «به هر حال اعضای دولت مقامات رسمی هستند و صحبت‌هایی که از سوی آنها در فیس‌بوک مطرح می‌شود موضع دولت محسوب می‌شود بنابراین همان‌طور که گفتم کمیته‌ای در ریاست ‌جمهوری در این ارتباط تشکیل شده است تا تصمیمی جدی در این ارتباط گرفته شود.» یکی از نمایندگان مجلس هم در مورد تلاش های صورت گرفته درباب رفع فیلتر فیس بوک می گوید: «در حال حاضر موضوع رفع فیلتر فیس بوک در دولت در حال بررسی است که منتظر جمع بندی این موضوع در دولت از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ هستیم. امیدواریم اگر دولت دلایلی در خصوص رفع فیلتر شبکه اجتماعی فیس بوک دارد به کمیسیون فرهنگی ارائه دهد تا بر اساس قانون موضوع بررسی شود.» اما شاید جنجالی ترین سخن در مورد فیس بوک را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زده باشد. او در این مورد می گوید: «از نظر شخص من  فیسبوک جزء مصادیق مجرمانه نیست و کسانی که در آن هستند ارتباطات سالم و درستی دارند. من هم در این شبکه اجتماعی صفحه دارم.»
 
واکنش ها:
سردار رادان در واکنش به اقدامات دولتی ها در قبح شکنی استفاده از فیلتر شکن و سایت های خاص می گوید: «این روش که برخی مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهایی می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست و همه باید در این زمینه رعایت کنند. نگاه ما به بحث اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نگاهی مبتنی بر فرصت‌محوری است ولی برخی مسئولان باید به خاطر داشته باشند که با زیر پا گذاشتن قوانین راه را بر تخطی از قوانین هموار نسازند.» از طرف دیگر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای نیز درباره فیس بوک می گوید: «اختلافی بین نیروی انتظامی و دستگاه قضائی در این باره وجود ندارد و فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده موارد مجرمانه‌ای دارند که این موضوع از سوی کارگروه مربوطه و یا مراجع ذیصلاح دیده شده و درباره آن اقدام شده است. در فضای فیس‌بوک اقدامات ضدامنیتی، خلاف عفت و فحشاء و آموزش‌های ناصحیح داده می‌شود که تا این اقدامات غیرقانونی در آن وجود داشته باشد این روند ادامه خواهد داشت اما اگر مسئولان این شبکه‌ها مسایل مجرمانه را حذف کنند تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.» شخصیت های مذهبی کشور نیز واکنش های بسیاری در برابر تلاش دولتی ها برای رفع فیلتر فیس بوک داشته اند که برای پرهیز از حرمت شکنی های احتمالی از ذکر نام آن بزرگواران خودداری می کنیم...
 
کلام آخر:
به عنوان کلام آخر تنها یک پرسش مطرح است، و آن اینکه مسولین دولت یازدهم، و در راس آنها آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور عزیز کشورمان چطور حاضرند با عضویت در این شبکه های اجتماعی، جوانان کشورمان را به عضویت در آنها تشویق کنند؟ آن هم با توجه به مضراتی که ذکر شد و در شرایطی که اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اجازه عضویت در این شبکه ها را به فرزندان خودش هم نداده است!؟



* احمد طحانی

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
0
1
در سطر آخر اوباما به اشتباه اوبابا نوشته شده، لطفا اصلاح بفرمایید...
مدیر پایگاه سلام خیبری عزیز و تشکر از دقت نظر شما
کلمه موردنظر اصلاح شد
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
0
1
وای بروزی که بگندد نمک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: