به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اکنون باری دیگر معنای عملی هشدارهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مشخص شده و با توجه به نمایان شدن اهداف واقعی طرف غربی و آمریکا از مذاکره با ایران برای حل پرونده هسته‌ای ایران، باید دید پاسخ مردان سیاست خارجی ایران به این تغییر صریح مواضع چه خواهد بود.
"خیبرآنلاین" - "جان کری"، وزیر خارجه آمریکا، سه شنبه با حضور در جلسه استماع مجلس نمایندگان سنا این کشور توضیحاتی را پیرامون توافق موقت هسته‌ای اخیر میان ایران و ۱+۵ ارائه کرد.

به گزارش باشگاه  خبرنگاران، با توجه به واکنش‌های مقامات دیپلماتیک و حتی غیر دیپلماتیک آمریکا و نیز برخی دیگر از کشورهای ۱+۵ به این توافقنامه، انتظار آن می‌رفت که جان کری در این جلسه نیز به تکرار مواضع این جریان آمریکایی-صهیونیستی مبنی بر سیاه‌نمایی وضعیت ایران در توافقنامه پرداخته و تاکید کند که نه تنها ایران دستاوردی در این مذاکرات نداشته، بلکه پیروز حقیقی این مذاکرات نیز مردان سیاست خارجی آمریکا هستند.



اما سخنانی که از قول وی بر خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت، باعث تعجب و حیرت کار‌شناسان و تحلیلگران امور بین‌الملل شد. 
 
وی در جمع نمایندگان مردم آمریکا ادعا کرده است "در صورتی که ایران به حمایت خود از نظام سوریه و حزب‌الله ادامه دهد، تحریم‌ها کاهش نمی‌یابند."



کری به شکل معناداری تاکید کرده "آمریکا با توافق هسته‌ای اولیه با ایران به امنیت بیشتری دست پیدا کرده است."
 
هر چند هنوز مدت زمان زیادی از این اظهارات تامل‌برانگیز کری در مورد پرونده هسته‌ای ایران نمی‌گذرد و تاکنون هیچ مقام رسمی کشورمان واکنشی  به این اظهارات نشان نداده است.
 

اما در این میان نکته بسیار قابل تامل، بیانات بسیار دقیق مقام معظم رهبری از این راهبرد سیاست خارجی آمریکایی‌ها در قبال پرونده هسته‌ای کشورمان است.

ایشان 631 روز پیش و طی سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۱ در حرم مطهر رضوی(ع) با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران و دشمنی غرب با ما در این حوزه فرموده بودند "من اين نكته را عرض بكنم؛ بهانه‌ دشمنى در اوقات مختلف متفاوت است، از وقتى مسئله‌ هسته‌اى مطرح شده است، بهانه‌ دشمنى‌ها مسئله‌ى هسته‌اى است. البته مي‌دانند و اعتراف هم مي‌كنند كه ايران دنبال سلاح هسته‌اى نيست. واقع قضيه هم همين است. ما به دلائل خودمان، به‌هيچ‌وجه دنبال سلاح هسته‌اى نيستيم؛ نه توليد كرديم و نه توليد خواهيم كرد؛ اين را مي‌دانند، اما يك بهانه است."



مقام معظم رهبری به طور دقیق تاکید کردند "يك روز اين مسئله بهانه است، يك روز حقوق بشر بهانه است، يك روز فلان مسئله‌ى داخلى بهانه است؛ اما همه‌ى اينها بهانه است."
 
بیانات دقیق ایشان در حالی ایراد شدند که در آن زمان نه تنها کشورهای غربی ادعایی مبنی بر داشتن اراده سیاسی برای حل پرونده هسته‌ای ایران نداشتند، بلکه تاکید بر حفظ روند افزایش تحریم‌ها در تمام سطوح نیز در دستور کار آنان قابل مشاهده بود.

اکنون که بیش از 20 ماه از هشدار رهبر فرزانه انقلاب نسبت به سنگ اندازی‌های غربی‌ها در حل مساله هسته‌ای ایران می‌گذرد اهداف واقعی طرف غربی در این پرونده بیش از پیش درک می‌شود و به راحتی می‌توان معنای عینی آن هشدار‌ها را درک کرد. 
 
علی رغم باور اکثر کار‌شناسان سیاست خارجی بر جدا بودن مسئله هسته‌ای ایران از بحران‌های منطقه خاورمیانه و از جمله  بحران سوریه، مقامات آمریکا و در راس آنان وزیر امور خارجه این کشور به طور آشکارا می‌گویند که رفع تحریم‌های ایران (تحریم‌های ظالمانه‌ای که به بهانه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران وضع شده بود) در گرو توقف پشتیبانی‌های این کشور از سوریه و حزب الله است! 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: