به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
آجیل شب یلدا یکی از مجموعه تنقلاتی است که در شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این نوع از آجیل برای زوج‌هایی که در دوران نامزدی به سر می‌برند با تشریفات خاصی ارائه می‌شود و این تشریفات مثل همیشه با گرانی قیمت همراه بوده و هست .

"خیبرآنلاین" -شب‌نشینی‌هایی که پایه ثابت آن آجیل و تنقلات است و به رسم قدیمی‌ترها قصه‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، اما در بازار گرانی آجیل، قصه‌های دوران کهن نیز رنگ باخته و کاری کرده که پسته هم برای نشستن بر سر سفره قشر ضعیف جامعه حال و حوصله خندیدن نداشته باشد.

*گرانی قیمت آجیل را لمس می‌کنیم

به گزارش فارس، شوکت رجبی زن 53 ساله‌ای ا‌ست که به تازگی خلعت دامادی را بر تن پسرش دیده است، او که هنوز در شور و شعف نامزدی فرزندش به سر می‌برد از سویی هول و هراس هزینه‌های سنگین رسوم قدیمی را دارد که هم باید آن را به جا بیاورد و هم اینکه هزینه‌های سنگین این روزهای بازار مانع بزرگی برای بجا آوردن این رسوم است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یکی از رسوم اصلی اصفهانی‌ها برای مراسم ازدواج، رسوم شب یلدا است که یکی از آنها آجیل این شب است، به طوری که خانواده داماد باید آجیل، میوه و دیگر متعلقات شب یلدا به اضافه یک قطعه طلا را به خانه عروس ببرند و به آن تقدیم کنند.

این زن میانسال ادامه داد: قیمت آجیل شب یلدا به نسبت سال‌های گذشته تا دو برابر قیمت هم افزایش یافته است و فشار زیادی را بر خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

*گرانی شب‌نشینی‌ها را بی‌رمق کرده است

علی اصغر رحیمی نیز مرد 67 ساله‌ای‌ است که دارای سه فرزند و 5 نوه است، وی که هر سال شب یلدا میزبان خانواده خودش همراه با عروس و داماد و نوه‌هایش است به خبرنگار فارس افزود: هزینه اقلام شب یلدا به شدت بالا رفته و خرید این اقلام برای خانواده‌ها سخت شده و به نسبت سال‌های گذشته بخش‌های زیادی از این اقلام کاسته شده و رسوم تشریفاتی دیگر جای آن را گرفته است.

وی بیان کرد: شب یلدا که می‌شود در گل فروشی‌های بالای شهر تزئیناتی را می‌بینیم که میلیون‌ها تومان پول برای آن هزینه شده است، اما در پایین شهر خانواده‌هایی هستند که هزینه خرید حتی یک کیلوگرم تخمه را هم ندارند.

*به غیر از پسته و بادام، مابقی ارکان آجیل گران شده

مسعود دهقانی فروشنده یکی از آجیل فروشی‌های خیابان مسجد سید اصفهان نیز ضمن تایید افزایش قیمت آجیل، این افزایش قیمت را به دلیل رکود بازار و عدم استقبال مردم از این کالا بیان کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان خاطرنشان کرد: آجیل یک کالای مصرفی است که اگر زود استفاده نشود کیفیت خود را از دست می‌دهد و به همین نسبت هم از قیمت آن کاسته می‌شود.

دهقانی ادامه داد: به غیر از قیمت پسته و بادام که سال گذشته صعود نجومی داشت و امسال جایی برای افزایش قیمت نداشت، مابقی ارکان آجیل شب یلدا افزایش قیمت داشته و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود امسال از آجیل شب یلدا استقبال کمتری صورت بگیرد.

*افزایش قیمت را تایید نمی‌کنیم

اما در این میان اتحادیه فروش خوار و بار و آجیل نه تنها افزایش قیمت آجیل شب یلدا را تایید نمی‌کند، بلکه از کاهش برخی اقلام این آجیل از جمله نخودچی خبر می‌دهد.

سید مصطفی بحق رئیس اتحادیه فروش خوار و بار و آجیل در گفتگو با خبرنگار فارس اصفهان اظهار کرد: اصل مطلب آجیل شب یلدا پسته، فندق و بادام است که آنها هم تغییر قیمتی نداشته، اما قیمت تخمه ژاپنی و هندوانه تا 50 درصد افزایش یافته، اما از آن طرف نخودچی کاهش قیمت داشته است.

وی اظهار کرد: به تازگی بازار شاهد ورود بادام‌های هندی و درختی غیر ایرانی در بازار است که این بادام‌ها شکل زیبایی دارد، اما طعم ندارد.

  آجیل شب یلدا یکی از مجموعه تنقلاتی است که در این شب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این نوع از آجیل برای زوج‌هایی که به تازگی عقد ازدواج بسته و در دوران نامزدی به سر می‌برند با تشریفات خاصی ارائه می‌شود و در این شب خانواده داماد با تزئین خاصی از آجیل، میوه، گل و شیرینی به خانه تازه عروس می‌روند و در آن جا قطعه یا قطعاتی از طلا را به نوعروسشان هدیه می‌دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: