به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - نویسنده وبلاگ "سقیفه" نوشته است:

- حمله کاربران ایرانی به صفحه شخصی زایتسف والیبالیست ایتالیایی .

- هجوم ایرانی ها به صفحه فیس بوک لئو مسی !

- ایرانی ها صفحه مسی را پر از اسپم ! کردند.

- قرار کاربران ایرانی برای هجوم به صفحه ادین ژکو بازیکن تیم ملی بوسنی.

- کامنت های بی ادبانه و سراسر توهین در صفحه مجری برنامه قرعه کشی جام جهانی.

...

..

.

این دست جملات در یک هفته گذشته و البته (در موارد مشابه) خیلی قبل ترها، در رسانه های کشور منتشر شده است. مطابق معمول، پس از این چنین رخدادهایی، سایت ها و افراد مختلف به محکومیت آن پرداختند و در مصاحبه با کارشناسان و غیرکارشناسان ! متن ها نوشتند و بیانیه ها صادر کردند ! و پس از چند روزی دوباره عذرخواهی و کسب حلالیت !

تا اینجای کار، برای ما ایرانی ها، مانند سریال های تلویزیون هست که تکراری در تکراری ست !

اما دوباره برای پاک کردن این رفتار اجتماعی کاربران ایرانی (حداقل با خوش بینی نگوییم مردم ایران)، باید از طرف دیگر بام بیفتیم !

ماجرا از رسانه های عموماً خارج نشین و ضدانقلابی شروع شد که همه حملات و برنامه ریزی آن را بر گردن گروه های اینترنتی مانند ارتش سایبری ایران یا امثالهم انداختند. ادعایی که با بیشتر خنده دار و مضحک بود تا قابل بررسی و تأمل !

از طرفی دیگر رسانه دولتی ایرنا در مصاحبه با کارشناس ! این قبیل اقدامات را برنامه ریزی شده دانسته است. موضوعی که به مفهوم عدم پذیرش رفتارهای بداخلاقی ایرانی هاست. این قبیل کارشناسان و تحلیلگرها مطمئناً فعالیتی در شبکه های اجتماعی نداشته اند! هر فردی که اندک سابقه ای در فیس بوک و شبکه های شبیه آن (حتی داخلی) داشته باشد، با این نوع رفتار به ظاهر شوخ طبعانه آشنا شده است. موضوعی که بعضاً درصورت انتشار! در کامنت های سایت های خبری هم بروز می کند.


حتی اگر بپذیریم که این حملات فیس بوکی از روی طرح و برنامه بوده است و عموم مردم (مجازی) ایران مبرا از آن؛ باز هم سابقه ی بدی که از سایر اتفاقات مشابه اینترنتی از نظرسنجی ها و کمپین ها، تا رأی گیری ها و بگومگوها و الخ مانده است، پاک شدنی نیست.

موضوع دردآورتر واکنش متناقض رسانه ها در طی کمتر از بیست روز به دو اتفاق مشابه بود ! در زمان مذاکرات ژنو و مشخص شدن موضع کارشکنانه فرانسه، صفحه لوران فابیوس هم از گزند ایرانی ها در امان نبود، اما رسانه ها بیشتر با دیده تحسین و حس میهن دوستی صورت مسئله را پاک کردند و الان گویی که چنان پیشامدی رخ نداده و سکوت یا گزارش مؤیدانه ای نداشته اند !

این رفتارها را قبلاً در رأی گیری های محبوب ترین بازیکن فوتبال جهان دیده ایم، در انتخاب زیباترین گل هفته AFC، انتخاب وزنه بردار قرن، انتخاب بهترین فیلم قرن و حتی نظرسنجی های انتخاباتی و البته در حمله به صفحات اشخاص مختلف!. بر فرض (باطل) اگر فضای مجازی را تافته ای جدابافته از حقیقت جامعه ایران ببینیم، پس تکلیف سایر رفتارهای اجتماعی ایرانی ها چه می شود ؟!!! قانون شکنی های هر روز و هر ساعت ما ایرانی ها را چه کسی گردن می گیرد ؟!! فحاشی ها و بی احترامی های ورزشگاه ها را چه کسی پاک می کند ؟!

فحاشی ورزشگاه، کارناوال ماشین های اسکورت کننده ماشین عروس، حضور استثنائی در اعدام های ساعت شش صبح ! و البته بداخلاقی های مجازی .... همگی از یک سرمنشأ هستند. نه می توانیم این همه را رد کنیم و نه بر گردن این و آن بندازیم. مثل همیشه، می گوئیم باید فکری کرد !

افسوس و امیدواری برای اخلاق و فرهنگ ایرانی. همین و بس ....

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: