به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اعتیاد به اینترنت، مثل اعتیاد به مواد مخدر، انسان را از ارتباط مناسب با دیگران باز می دارد، تا جایی که فرد نمی تواند وظایف خود را در نقش همسری،‌ پدری یا مادری،‌ فرزندی و دیگر نقش های محوله در جامعه به درستی انجام دهد و با بحران مواجه می شود
"خیبرآنلاین" - شایع شدن شبکه‌های نوپدید بالاخص میان جوانان و متاهلان سبب شده مسئولان از نمایندگان مجلس گرفته تا جامعه‌شناسان و کارشناسان فضای مجازی نسبت به این پدیده واکنش نشان دهند.

خبرگزاری فارس: فریاد بی‌بندوباری در شبکه‌های نوپدید مجازی

به گزارش برنا، «سیم‌کارت‌های تلفن‌های همراه به اینترنت مجهز شدند» این موضع سرآغازی بود برای ارتباط آنلاین و لحظه به لحظه افراد باهم. در این میان «وی چت»، «تانگو»، «وایبر» از همه شناخته تر هستند و افراد نصب چنین نرم افزارهایی را به هم پیشنهاد می‌دهند. ترویج لحظه ای این شبکه ها و شایع شدن آن بلاخص میان جوانان سبب شده تا مسئولان از نمایندگان مجلس گرفته تا جامعه شناسان و کارشناسان فضای مجازی نسبت به این پدیده واکنش نشان دهند. به نظر می‌رسد این روزها متاهلان از مشتریان پر و پا قرص این شبکه ها شدند و روز به روز به آمارشان اضافه می‌شود که البته نیاز به تلنگر دارند؛ چرا که براساس آمارها استفاده از فضای مجازی توسط آن‌ها به تدریج طلاق عاطفی و فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر را در پی دارد.

البته باید متذکر شد که فضای مجازی مانند شمشیر دو لبه هستند که از طرفی یک نعمت هستند و از طرفی دیگر نقمت! فضای مجازی در کنار برخورداری از مزایا، موانع و تهدیداتی نیز به همراه دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند.

متاسفانه در حال حاضر استفاده از وی چت و تانگو در کشور ما به یکی از داغ ترین مباحث روز مبدل شده تا جایی که در وهله اول با هرکسی که برخورد می کنی با این سئوال رو به رو می شوی؛ عضو وی چت یا تانگو هستی؟ این مورد را هم باید اضافه کرد که این شبکه ها دیگر مجرد و متاهل نمی‌شناسد و همه را درگیر خودش کرده، این خود هشداری به متاهلانی است که نمی‌خواهند دچار طلاق عاطفی و یا از هم پاشیدگی شوند؛ چرا که بسیاری از جامعه شناسان معتقدند ترویج بی‌بند و باری و عادی سازی خیانت از سوی چنین شبکه‌هایی روز به روز در حال افزایش است!

شاید یکی از دلایل جذابیت نرم‌افزار «وی چت» این باشد که تمام دارندگان تلفن همراه با استفاده از این نرم افزار می‌توانند با کسانی که در این مجموعه عضو هستند، چت کنند و صدای یکدیگر را بشنوند.

* نظارت پلیس بر وی چت و اینستاگرام

در نخستین واکنش پلیس نسبت به شبکه های جدید، رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از نظارت پلیس بر فضای «اینستاگرام» و «وی‌چت» خبر داده است. سرهنگ زاهدیان در ادامه تاکید می کند که نیروی انتظامی در حوزه‌ اینترنت حضور داشته و فضاهایی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام، وی‌چت و امثال آن تحت نظارت است.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا بر این باور است؛ پلیس برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از گرفتاری شهروندان در دام فساد و فحشا در این فضا حضور خواهد داشت.

* وقتی کار به مراجع تقلید می‌کشد

فاطمه آلیا، نماینده تهران در مجلس و کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه مراجع قم درباره آسیب‌های شبکه‌های مجازی تذکر داده‌اند، می‌گوید: نرم‌افزا‌رهای جدید، بسیار آثار جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته و باید بدانیم دشمن پشت آن‌ها است و باید استفاده نادرست این فضای مجازی آموزش داده شود تا شاهد گسترش آسیب‌هایی مثل ترویج روابط خارج از قاعده میان دختر و پسر نباشیم.

وی تأکید می‌کند که «فیس‌بوک نباید رفع فیلتر شود» و در بیان دلیل آن‌هم می‌گوید: «ما به طور آشکار می‌دانیم که دشمن درصدد است تا با گسترش چنین شبکه‌هایی، به هدف خود برسد؛ با توجه به همین نکته، شاهد تلاش برای گسترش بی‌بند و باری و اباحه‌گری در جامعه هستیم».

* فریاد بی‌بندوباری در شبکه «وی‌چت»

همچنین رئیس بسیج جامعه زنان در واکنش به شیوع این شبکه ها می گوید: انتشار پیام‌های شرم‌آور جنسی ، عمل بسیار زشت و به دور از انسانیت است که در تمام روم‌ها مشاهده می‌شود و مرزی ندارد که به خودی خود ، مخصوصا برای نوجوانان و جوانانی آسیب زایی جدی دارد در جامع ایرانی و اسلامی باید این موارد حذف شود و جلوی آسیب‌ها گرفت.

وی معتقد است: بازگو کردن موضوعات کاملاً خصوصی، جنسی، تن نمایی ،توهین به اعتقادات دیگران از مواردی است که در چت‌روم‌ها شاهد آن بوده و اخیراً با رویه عادی سازی این موضوع در «وی‌چت» به چشم می خورد که در نهایت اباحه‌گری جنسی و بی‌بندوباری را فریاد می‌زنند.

* وی چت و تانگو شنود می شوند

طبیب‌زاده با بیان اینکه ممکن است برخی از مطالب چت توسط نرم‌افزار «وی‌چت» و «تانگو»شنود شود، عنوان کرد: ترویج بی‌بند و باری و عادی سازی خیانت از سوی چنین شبکه‌هایی رخ می‌دهد؛ حضور دختران و پسران نوجوان در «وی‌چت» باعث روابط شدید و وابستگی آن‌ها به فرد ناآشنا می‌شود که این امر آسیب جدی است چرا که مشکلات عدید‌ه‌ای را به دنبال دارد.

این کارشناس با بیان این‌که بسیاری از خانواده‌ها با وجود چنین شبکه‌هایی که مشخص است از سوی دشمن حمایت می‌شوند، از هم می‌پاشد، افزود: رایگان بودن شبکه‌ و نرم‌افزار «ویچت» و «تانگو» از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که رایگان بودن این نرم‌افزار ما را به تامل وا‌‌ می‌دارد و دلیل این امر منطقی نیست.

* افزایش شکایات به پلیس اینترنتی

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران درباره شبکه ‌های اجتماعی جدید، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تنوع و گسترش شبکه‌های اجتماعی و به خصوص نرم افزارهای تلفن همراه هستیم که برخی از افراد از آن سوء استفاده کرده و این فضا را به نوعی برای ترویج بی‌بند‌و‌باری مناسب می‌بینند.

وی با بیان اینکه در کشورهای غربی استفاده از نرم افزار «وی‌چت» و «تانگو» برای گسترش ارتباطات است ولی در کشور ما این موضوع جوابگو نیست و ما در این زمینه نیز شاهد شکایات به پلیس اینترنتی هستیم، ادامه داد: عادی‌سازی روابط دختر و پسر در چنین شبکه‌هایی از عوارض منفی آن است که در فرهنگ ما تاثیرگذار است همچنین استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک خود یک مشکل اساسی است چراکه این موضع با قانون ما مطابقت ندارد و یک محدودیت مطرح است.

* طلاق عاطفی در انتظار زوجین

سید حسن حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، درباره آسیب های غیرقابل جبران اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی می گوید: اعتیاد به اینترنت، مثل اعتیاد به مواد مخدر، انسان را از ارتباط مناسب با دیگران باز می دارد، تا جایی که فرد نمی تواند وظایف خود را در نقش همسری،‌ پدری یا مادری،‌ فرزندی و دیگر نقش های محوله در جامعه به درستی انجام دهد و با بحران مواجه می شود. حضور بیش ار اندازه متاهلان در فضای مجازی ممکن است به منزوی شدن مرد یا زن منجر شود و نتیجه این دوری طلاق عاطفی زیر یک سقف است.

* کلام آخر...

با توجه به هشدار مسئولان مرتبط و غیر مرتبط نسبت به گسترش لحظه ای این شبکه ها باید دید که چه زمانی سکوت مسئولان شکسته خواهد شد و چه اقدامی برای جلوگیری از شیوع آن ها صورت خواهند داد؟ البته صحبت هایی از فیلتر شدن وی چت و تانگو به تازگی بر سر زبان ها افتاده اما فعلا نمی توان درباره صحت و سقم آن نظری داد. باید دید که مسئولان مستقیم و غیرمستقیم این حوزه، چه زمانی در برابر سؤال‌ها و اما و اگرهای هشدار دهنده این پدیده‌، اقدام عملی انجام می‌دهند؟

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
0
3
خاك عالم (...)
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
مهمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
5
7
تورو خدا هرچه زود تر این برنامه تانگو رو فیلتر کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
1
1
الان نرم افزار تانگو خیلی طرفداران زیادی پیدا کرده همه دختر های جوان و زنان در این نرم افزار عکس می گذارند و به نظر من تنها راه جلوگیری از این کار ها اقدام به فیلتر شدن این شبکه می باشد. با تشکر از مطالب آموزنده ی شما.
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
0
بخدا این برنامه ها رو برای ارتباطات خانوادگی و دوستانه تنظیم کردن ولی وقتی شرایط و استعداد مردم ایران و خصوصاجوونارو دیدن تصمیمشون عوض شد و از اون برای مقاصد شوم و کثیف خودشون برای ضربه زدن به جوونای ایران و شیعیان استفاده کردن.و الان مامنی شده برای فرار از محیط خانواده و اثرات این موضوع چند سال بعد خودنمایی خواهد کرد.
افسردگی و مشکلات عاطفی و ضعف اجتماعی بسیاری از همدوره های من تلویزیون و آتاری و سگا هستش,وای به حال دهه هفتادیا که اگه هدایت و کنترل نشن وضعیت و شرایطشون با بودن این شبکه و امکانات چی میشه خدا عالمه...دخترا خیلی راجت و ریلکس عکس بدون حجابشون رچ در معرض دید همه میارن وقتی بهش تذکر میدی کم میمونه باهات قلاویز بشه میگه مگه تو بابام هستی,درحالیکه بابای بیچارش دنبال یه لقمه نون و نمیدونه چه خبره.
توروخدا جلوی این شبکه ها رو بگیرین,خانواده های عزیز لزومی نداره واسه بچه پانزده ساله گوشی و مودم بخرین.بخدا صداش چندسال بعد درمیاد.شرمنده طولانی شد آخه دلم خیلی پر بود.
سینا فاتحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
0
با توجّه به اینکه ممکن است برخی از مطالب چت توسّط وی چت و تانگو شنود شود، شاید استفاده از وی چت و تانگو و شاید نیز هر شبکه اجتماعی دیگری نظیر وایبر و ... حتّی برای یک مؤمن بسیار متّقی که سعی می کند هرگز گناه نکند، لااقل شبهه ناک باشد (شبهه ناک یعنی چیزی که معلوم نیست که حلال است یا حرام) و ممکن است که با شنیده شدن برخی مطالب فسادی پیش آید و با توجّه به اینکه ترک شبهات بهتر است و شاید در مواردی که امر شبهه ناک در واقع امری حرام است، ترک آن شبهه ناک واجب باشد، شاید استفاده نکردن از وی چت و تانگو
احســـــــــــان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
1
در حال حاضر اکثر جوان ها با استفاده از این برنامه ها و ایجاد ارتباط با جنس مخالف و بدون نظر گرفتن بسیاری از مسائل وابستگی شدید به طرف مقابل خودشون پیدا می کنن و حالا اگه نگیم وابستگی به حضور اون فرد کنار خودشون عادت میکنن به پیاماش ، محبت های بی دریغش و ... و اون موقع است که اگه بنا به هر دلیلی فرد مقابلشون این فضای مجازی رو ترک کنه و دیگه قادر به ارتباط با اون شخص نباشن ضربه روحی و عاطفی شدیدی میخورن که شاید آثار اون تا مدت ها داخل زندگیشون بمونه . این فضا همینطور که از اسمش پیداست یه فضای مجازی و دروغینه که به ندرت کسی پیدا میشه که با نیت پاک و صادقانه داخلش برخورد کنه (البته معذرت میخوام ولی عین حقیقته ) افراد بدون در نظر گرفتن عواطف و احساسات طرف مقابل بهش نزدیک میشن اون رو جذب خودشون میکنن و به راحتی کنارش میزارن..... واااااای برما یک انسان چطور میتونه با همنوع خودش اینکار بکنه به عواطف و احساست هم احترام بزاریم هیچوقت کسی رو بازیچه دست خودمون نکنیم هیچوقت. کلام آخر: کااااش انسان ها می دانستند که در هر بار برخوردشان با یکدیگر بخشی از وجود هم را باخود می برند هیچوقت اجازه خروج کسی از زندگیتان ندهید مگر آنکه مطمئن شوید خوشحال تر از زمانی است که وارد زندگی شما شده است. هیچوقت تمام وجود و عواطف خود رو برای دیگران نگذاریم انسان ها وقتی به تمام شما دست یافتند ازتان خسته میشوند سعی کنین همانی باشید که هستید نه خود را همان طوری که نیستید نشان دهید.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
0
1
کاش به جای سو‌‍ٔ استفاده استفاده درست میشد. .ظرفیت خوب چیزیه که بعضی ها فاقد آنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: