به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
استاد دانشگاه گیلان در خصوص چرایی فال حافظ با یلدای باستانی گفت: تفعل زدن با دیوان خواجه حافظ یکی از آیین های شب یلدا در ایران پس از اسلام است که بعد از قرن 11 بر روی سفره‌های یلدا قرار گرفت.
"خیبرآنلاین" -دکتر فیروز فاضلی در آستانه شب یلدا اظهار کرد: ایرانیان باستان شب یلدا را شب تولد الهه مهرمیترا می‌پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می‏‌گرفتند و گرد آتش جمع می‌‏شدند.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: اگر رسم‌ها و آیین‌های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله ایرانیان بدانیم، فال حافظ گرفتن در شب یلدا، در سده‌های اخیر به آیین‌های شب یلدا افزوده شده است.

استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان افزود: تفال زدن با دیوان خواجه حافظ یکی از آیین‌های شب یلدا در ایران پس از اسلام است که بعد از قرن 11 بر روی سفره‏‌های یلدا قرار گرفت.

فاضلی با اشاره به جشن‏‌ها و آیین‌‏هایی که در این شب بین ایرانیان و پیشینیان ما رایج بوده است، یادآور شد: ایرانیان باستان پیش از قرن 11 دور هم جمع می‏‌شدند و شاهنامه می‏‌خواندند.

‌این استاد با اشاره‏ به ویژگی‌های فال حافظ خاطرنشان کرد: از آن جایی که شعر حافظ چند معنایی و خبر از عالم غیب می‌‏دهد، همچنین قابلیت تعمیق دارد، لذا در شب یلدا به عنوان یکی از آیین‏‌های پرطرفدار ایرانیان است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اعتقادات ایرانیان باستان این بود که یلدا را زمان پایان شب به عنوان نماد تاریکی و ظلمت و مقدمه‌ای برای آغاز روزهای طولانی به عنوان نماد روشنی و پاکی می‌پنداشتند، بنابراین شب زنده داریشان در شب یلدا برای رسیدن به نور بود.

استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان با بیان اینکه در جامعه اسلامی از شب یلدا به عنوان چله‌نشینی نام می‌‏بردند، گفت: چهل عدد مقدسی در جامعه اسلامی است و نشانه تکامل است.

فاضلی در پایان با بیان اینکه یلدا در شعر فارسی عموما به معنای "عمیق و تاریک" است، گفت: مثلثی که در هر بیت حافظ وجود دارد، معنای عمیق به ابیات می‌‏دهد و ملاک افراد قرار می‌گیرد.
برچسب ها: فال ، حافظ ، یلدا ، خیبر ، انلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: