به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در حالی قرار است به‌زودی به عربستان سعودی سفر کند که سیاست‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای از همسویی به نقطه تضاد و تقابل نزدیک شده است.
"خیبرآنلاین" -از هفته گذشته تا کنون اخباری مبنی بر سفر قریب الوقوع اوباما به سعودی با هدف آگاهی پادشاه سعودی از سیاست آمریکا به ویژه در قبال ایران منتشر شده است‌.

به گزارش مشرق، اوباما دست تمام هم‌پیمانان همفکر اروپایی‌اش را در کرنش مقابل پادشاه عربستان از پشت بسته است. رئیس جمهوری که کشورش را قدرتمندترین کشور دنیا می‌داند به دیدار پادشاه کشوری می‌رود که صادر کننده تروریسم جهانی وهابیت است و خود آمریکا هم از بزرگترین متضرران این تروریسم بویژه در حادثه انفجار برج‌های دوقلوی نیویورک با بیش از 4000 کشته است. بیشترعاملان این انفجار از نزدیکان خاندان پادشاهی عربستان بودند که به دلیل منافع نفتی و روابط دوستانه بندر بن سلطان با آمریکا، با هواپیماهای خصوصی توسط جرج بوش فراری داده شدند.

نیاز آمریکا به تروریسم؛ از افغانستان تا سوریه

اما نفت نمی‌تواند تنها دلیل این رابطه مشکوک باشد زیرا این مایع گران‌بها زیر زمین باقی می‌ماند حتی اگر خانواده پادشاهی فعلی که با شعار وهابی " تابع پادشاه باش اگر چه فاسق باشد" جامعه‌اش را در عقب ماندگی علمی و معرفتی نگه داشته، از بین برود. از مهم‌ترین دلایل دیگر به جز نفت این است که آمریکا برای بیرون راندن اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان به تروریسم نیاز داشت و سپس از آنها برای قتل و کشتار در لیبی، مصر و اخیرا در سوریه و عراق استفاده کرد. بعد از اینکه کار از کار گذشت آمریکا بر آن شد تا جزئی از خطاهای خود در سوریه و عراق را تصحیح کند همین مسئله باعث نگرانی آل سعود و ترس از اقدامات و بیداری بیشتر آمریکا شد اقداماتی که ممکن است راحتی شان را سلب کند.

اما ضربه اساسی که از آمریکا به آل سعود وارد شد این بود که واشنگتن به این نتیجه رسید که دشمنی با ایران به نتیجه‌ای نخواهد رسید و در خصوص مسئله هسته‌ای ایران، راه‌حل مسالمت‌آمیز را به تهدید و حمله نظامی ترجیح داد. اما دلیل دیگر مهربانی سیاستمداران و نظامیان آمریکایی با آل سعود و بقیه امرای خلیج فارس، دلارهای اهدایی لابی سعودی به تمام کسانی است که بر سیاست خارجی آمریکا موثرند؛ دلارهایی که در قالب رشوه های نقدی ، هدایای گرانقیمت و ... تقدیم آنها می‌شود، سیاستمداران بزرگ، ژنرال‌ها، تاجران سلاح، اصحاب رسانه و نیز اسراییل جزء این لابی هستند.

زمانی که اوباما به دیدار پادشاه عربستان می‌رود، وی شمشیری چند کیلویی از طلای خالص را به وی اهدا خواهد کرد؛ طلایی که هر اونس آن بیش از دوهزار دلار است. در عین حال، پادشاه عربستان احتمالا به بهانه بیماری در مقابل اوباما بر نخواهد خاست و بر مسندش تکیه می‌زند و اوباما مجبور می‌شود در مقابل رسانه‌های دنیا برای عرض سلام و احترام در مقابل وی خم شود تا ملک عبدالله از یک سو قدرتش را به رخ جهانیان بکشاند و از سوی دیگر اوباما و آمریکا را به نوعی تحقیر کند.

تغییر تاکتیک آمریکا در منطقه و نیاز به همراهی عربستان

پادشاه این کشور پس از سال‌ها حمایت مستقیم از تروریسم، برای گمراه کردن افکار عمومی و شاید فریب اوباما دستور زندانی کردن تمام کسانی که با تروریست ها همکاری می‌کنند را صادر و به تبع آن مفتی‌های سعودی نیز با او همراه می‌شوند، مفتی‌هایی که تا دیروز فتواهای جهاد نکاح را صادر می‌کردند حال عقب‌نشینی کرده و به مبارزه با آن دعوت می‌کنند ؛ احتمال دیگر در این مورد این است که اوباما این اقدامات را به سعودی دیکته کرده تا به گونه‌ای دیدار خود از این کشور را توجیه نماید و خود و پادشاه را به نوعی تبرئه کند. 

حال باید دید سفر پیش‌روی اوباما به عربستان منجر به پیوند دوباره سیاست‌های این دو کشور که اکنون در میدان سوریه و نحوه تعامل یا برخورد با ایران منجر خواهد شد و طبق روال گذشته هدایای طلایی پادشاه عربستان به رئیس‌جمهور آمریکا اهدا می‌شود؟ اهدای گردن‌آویز طلایی معروف به اوباما می‌تواند نشانی از بهبود روابطی که اوباما در سفر به ریاض به دنبال آن است باشد؛ روابطی که پس از تیره شدن آن طی یک سال اخیر، عربستان را به تهدید آمریکا به تجدیدنظر در روابطش با این کشور وا داشته است. گفته می‌شود آمریکا قصد دارد با تغییر در هرم قدرت سعودی، عربستان را در همراهی با سیاست‌های جدید خود در منطقه متقاعد کند.

محمد بن نایف وزیر کشور عربستان

بندر بن سلطان که در رأس این هرم قرار دارد اولین گزینه برای تغییر خواهد بود. رسانه‌های سعودی پیش‌تر خبر داده بودند که محمد بن نایف وزیر کشور عربستان، پس از بازگشت از سفر آمریکا، ریاست سازمان اطلاعات این کشور را به دست خواهد گرفت. بندربن سلطان نیز به بهانه مداوا به آمریکا سفر خواهد کرد تا آتش‌افروزی‌های شاهزاده بندر در منطقه مهار شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: