به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
از رسانه ملی و دیگر نهادها می خواهیم که آثار مخرب اعتیاد را برای جوانان روشن کنند.
"خیبرآنلاین" - محسن رضایی درباره رئوس مسائل اجتماعی و فرهنگی دولت خود ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع)،  رحلت حضرت امام (ره) و واقعه 15 خرداد، در سخنانی اظهار کرد: سخن خود را با این حدیث نبوی آغاز میکنم که رسول خدا هشدار می‌دهد نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد. مردم عزیز ما زمانی که از فرهنگ حرف می‌زنیم باید از یک طرف به فقر و دغدغه‌های مردم توجه کنیم. آیا بیکاری به عزت حوانان لطمه نمی‌زند؟ آیا آنها را به فساد و اعتیاد نمی کشاند؟

وی تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیرم وقتی خبر افتادن جوانی را در کف خیابان‌های تهران می‌شنوم انگار پتکی در سر من زده‌اند. یا وقتی دختر خانمی در سر چهارراه می‌بینم که دست گدایی به سوی دیگران دراز می‎کند انگار به من تیر زده‌اند. باعث شرمندگی ما می‎شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نشان دادن یک اسکناس 1000 تومانی تأکید کرد: با چه زبانی باید گفت آقایان به اقتصاد برسید. 1000 تومانی امروز به اندازه 300 تومان سال گذشته است. یعنی ما همان جنسی که سال 91 با 300 تومان می‌خریدیم را امسال باید با 1000 تومان بخریم. این حرف شاید برای کسانی که وضعشان خوب باشد مهم نباشد اما برای اکثریت جامعه تکان دهنده است.

دین و اعتقاد مردم در معرض خطر است

رضایی از یک طرف تحریم‌های اقتصادی و از طرف دیگر مشکلات به جا مانده گذشته را خطرآفرین خواند و گفت: نظام جمهوری اسلامی در خطر است و دین و اعتقاد مردم هم در معرض خطر قرار دارد. اعتقادات مردم و ایمان جوانان نباید تضعیف شود.

وی اذعان کرد: خدا را شاهد میگیرم که اگر احساس خطر نبود پا به صحنه انتخابات نمی‌گذاشتم اما چه کنیم که مسئله بسیار جدی است. بیکاری بعد تاثیرگذار روی فرهنگ است و تا آن را حل نکنیم مثل بستر گرمی می‌ماند که هرچه برف می بارد و فعالیتهای فرهنگی صورت می گیرد آن را بخار می کند.

رضایی خاطرنشان کرد: مسئله دوم رفتارها است. رفتار دولتمردان در فعالیت های فرهنگی بسیار تاثیرگذار است. معروف است اگر علما و خلفا خوب عمل کنند جامعه هم فرهنگی می شود. رفتار فرهنگی جناح ها نامناسب است. رفتار دولتمردان با فرهنگ و هنر نامناسب است. اصولا دولت ها  در سینما و فرهنگ و ورزش چه می خواهند؟ تا چیزی گل می کند آنها دخالت می کنند و وضع را بدتر می کنند. فرهنگ را به فرهنگیان بدهیم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: شورای انقلاب فرهنگی که میراث امام (ره) بوده است و فعالیت های موفقی در حوزه های علمی و فناوری داشته است اما باید اعتراف کنیم در مسائل فرهنگی پیشرفت مهمی نداشته است.

غرضی: آیا فرهنگ یک موجود زنده است که در طول حرکت می کند یا در عرض

درادامه مناظره کاندیداها 2 دقیقه فرصت داشتند که درباره پاسخ رضایی را نقد کنند. محمد غرضی در خصوص اظهارات محسن رضایی درباره رئوس برنامه های فرهنگی اش گفت: آیا تصور حضرت عالی از فرهنگ یک موضوع مقطعی در عرض یک زمان خاص است؟، یا فرهنگ یک ملت در طول تاریخ حرکت می کند؟ اگر در یک مقطعی فرهنگ مورد تهاجم قرار گیرد، فرهنگ یک موجود زنده است آیا می تواند خودش را نگاه دارد یا اینکه تسلیم گرفتاری ها می شود.

وی افزود: از فرمایشات شما این گونه استنباط کردم که بعضی گرفتاری ها مثل بیکاری، فقر و دیگر چیزهایی که اتفاق می افتد یا اعمالی که دولت ها دارند، می توانند در فرهنگ مردم نفوذ کنند و فرهنگ مردم را به صورتی که می خواهند شکل دهند.

غرضی گفت: سوال دقیقاً این است که آیا فرهنگ یک موجود زنده است که در طول حرکت می کند یا در عرض.

عارف : کاش رضایی برنامه ارائه می کرد

محمدرضا عارف نیز در این باره گفت: بهتر بود آقای رضایی جزئیات برنامه هایشان را مطرح می کردند به خصوص رویکردشان درباره حل مشکلات فرهنگی، هنر  مسایل اجتماعی که ما با آنها روبرو هستیم. اینکه چه راهکاری برای رهایی از این وضعیتی که در بخش های فرهنگی، هنر و اجتماعی داریم، دارند.

جلیلی: از ظرفیت فرهنگ چگونه در حل مشکل اقتصاد استفاده می کنیم

سعید جلیلی نیز در خصوص اظهارات رضایی گفت: بحثی که آقای رضایی مطرح کردند سوال اساسی من از ایشان این است که درست است ک مسایل اقتصادی مهم است و باید برطرف شود اما سوال این است که ما از ظرفیت فرهنگ چگونه می خواهیم استفاده کنیم در حل مشکلات اقتصادی و سایر موضوعات.

وی ادامه داد: فرهنگ یک مقوله در کنار سایر مقولات اقتصادی و سیاسی نیست در حقیقت فضای حاکم بر همه اینها است، اگر ما یک فضای فرهنگی حتی در اقتصاد به طور صحیح داشته باشیم آن وقت می توانیم بسیاری از مسایلی که هم اکنون شما و مردم را رنج می دهد حل کنیم.

جلیلی با اشاره به نام گذاری سال 92 به نام حماسه سیاسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری گفت: عمده این نامگذاری ها ناظر بر فرهنگ اقتصادی است از جمله اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف، انضباط اقتصادی. اگر این فرهنگ حاکم شود می تواند بیشتر از قوانین یا راهکارهای اجرایی موثر باشد و به آن موضوع کمک کند.

وی ادامه داد: لذا ما نباید فراموش کنیم که فرهنگی که حاکم می شود چگونه شکل بگیرد حتی در اقتصاد و سیاست تا بتواند مسایل را به خوبی دنبال کند، ما باید از عنصر فرهنگ به خوبی و به موقع بتوانیم استفاده کنیم. به خصوص در موضوع اقتصاد که  مورد توجه شما و مردم است. اگر بتوانیم با یک فرهنگ اقتصادی آن را گفتمان حاکم بر جامعه کنیم، این به اندازه ده ها قانون می تواند به رفع مشکلات اقتصادی کمک کند.

ولایتی: رضایی درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتباه می کند

علی اکبر ولایتی نیز در این باره اظهار داشت: در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی آن طور که جناب آقای رضایی فرمودند نیست. با توجه به عضویت بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1369 تا کنون بنده شاهد هستم که تلاش بسیار ارزشمندی در جهت احیای فرهنگ اسلامی- ایرانی در شورا صورت می گیرد.

وی افزود: مصوبات این شورا حکایت از این نگاه عمیق و گسترده به مساله فرهنگ و تقویت فرهنگ اسلام و ایران دارد.

ولایتی گفت: اشکالی که وجود دارد این است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد و به صورت سنتی رئیس جمهور را به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می کنند و هر مقداری که دولت بودجه به آن اختصاص دهد و مصمم باشد که این تصمیمات فرهنگی اجرایی شود، شاهد اجرایی شدن تصمیمات فرهنگی هستیم.

حداد عادل: این طور نیست که هرجا فقر باشد بی فرهنگی باشد

در ادامه این مناظره حداد عادل در واکنش به اظهارات رضایی گفت: من تعجب می کنم از آقای رضایی که بدون آنکه در مورد خود فرهنگ و برنامه های فرهنگی شان صحبت کنند یکسره وارد بحث اقتصادی شدند.

وی افزود: در این شکی نیست که بالاخره وضع معیشتی بر اخلاق و فرهنگی اثر می گذارد ولی مشکلات اقتصادی که آقای رضایی اعتقاد دارند هزار تومان امروز به 300 تومان تنزل پیدا کرده است مربوط به یک سال اخیر است. من سئوالم این است که قبل از این یک سال مشکلات فرهنگی نداشتیم؟ و آیا اگر مشکل فرهنگی ناشی از فقر است تقوا جایش کجاست که در عین فقر ارزش  اخلاقها را حفظ کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: طبق فرمایشات آقای رضایی ما باید نتیجه بگیریم که آنهایی که ثروتمند هستند دیگر مشکل فرهنگی ندارند. آن کوخ نشینانی که امام فرمود یک موی آنها را به کاخ نشینان نمی دهم پس آنان باید مشکل فرهنگی داشته باشند در حالی که خیلی از ناهنجاری های ناشی از مشکلات کلان است و این طور نیست که هرجا فقر باشد بی فرهنگی باشد و اگر فقر نباشد مشکلی نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ناشی از مشکلات فرهنگی ماست گفت: سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی بدون یک تغییر و نگرش فرهنگی نمی توان به آن دست یافت و انتظار داشتم آقای رضایی مقداری در مورد خود فرهنگ صحبت کند.

روحانی: فضای فرهنگی ما برای فعالیت فرهنگی دارای امنیت باشد

در ادامه این مناظره حسن روحانی نیز در این خصوص گفت: تشکر می کنم از دکتر رضایی که به دو مسئله در این مسئله در این زمینه اشاره کردند.

وی افزود: ما امروز اشکالات بسیار زیادی در بخش فرهنگ داریم که باید به آن توجه بکنیم و اولی آن این است که فضای فرهنگی ما برای فعالیت فرهنگی دارای امنیت باشد.

روحانی با بیان اینکه ناامن بودن فضای فرهنگی خلاقیت را از بین می برد گفت: امروز اصحاب فرهنگی ما با محددیت هایی مواجه هستند که بسیاری از این محدودیت ها بی مورد است. نگرانی از سانسورهایی که برخی از آنها ضرورتی ندارد و برخی از آن موارد را می شود حذف کرد و قوانین را می شود به صورت شفاف تدوین کرد تا اصحاب هنر خلاقیت داشته باشد.

وی افزود: وقتی فضا ناامن می شود خلاقیت کشته می شود و دیگر خلاقیتی وجود ندارد تا هنرمند بتواند ایده ای بوجود بیاورد و آن ایده را تبدیل کند به هنر و آن هنر تبدیل شود به کالای فرهنگی عرضه به جامعه.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه امن شدن فضای فرهنگی در دولت من یک مسئله مهمی است افزود: مسئله دوم در بحث فرهنگ مسئله صیانت از باورهای دینی است.

وی در این خصوص توضیح داد: امروز بسیاری از باورهای دینی مورد هجمه وسیع قرار گرفته و متاسفانه برخی از مسئولین به جای اینکه باورهای مردم را تقویت کند در سالهای خیر باورها را تضعیف کرده اند.

وی گفت: هر مدیریت ناکارآمدی را به یکی از مقامات دینی و یا نعوذبالله به امام زمان نسبت دادند و قشری گری در جامعه رواج پیدا کرد و بالاتر از قشری گری امروز خرافات در جامعه رواج پیدا کرده آن هم خرافات به نام دین. ما تا کی می خواهیم به این مسیر ادامه دهیم.

روحانی با بیان اینکه عقلانیت در فهم مسائل دینی ترویج شود گفت: ما باید رفتار دینی را ترویج کنیم و برویم به سراغ باورها و بر بایدها تکیه نکنیم. هر روز یک بخشنامه و دستورالعمل صادر نکنیم اگر باورها را تقویت کنیم مردم خودشان بلدند چگونه فرهنگ را تقویت کنند چون می دانند فرهنگ زندگی، باور ، هنجار و رفتار آنان است.

وی تاکید کرد: بنابراین باید در زمینه باورهای دینی به مسئله صیانت از فرهنگی های دینی بپردازیم تا هم دین را از خرافات موهوم جدا کنیم و هم راه واقعی برای تقویت فرهنگ جامعه به ویژه فرهنگ دینی و ملی آماده و مهیا کنیم.

قالیباف: آیا اقتصاد محوری نسبت به فرهنگ اولویت بیشتری دارد

در ادامه محمد باقر قالیباف گفت: من از مجموعه توضیح آقای رضایی این برداشت را پیدا کردم که نگاه اقتصاد و اقتصاد محوری نسبت به فرهنگ اولویت بیشتری دارد.

وی افزود: اگر برداشت من درست باشد این سئوال را از شما دارم که فلسفه یک نظام اسلامی چیست و چه فرقی میان نظام اسلامی و دیگر نظامها وجوددارد. اگر ما بدنبال رشد و تعالی انسانها هستیم آیا نگاه فرهنگی و تربیتی برای ما یک اولویت نیست؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز به دلیل اشکالات دولت های کارنامه قابل قبولی در حوزه فرهنگ نداریم تصریح کرد: این نگاه غلط دولت ها فرهنگ را مظلوم کرده است چرا که در همه دولت ها باید اقتصاد و سیاست تحت تاثیر فرهنگ باشد نه اینکه فرهنگ تحت تاثیر این دو قرار گیرد و این یک اشکال رویکردی است.

سئوال مجدد رضایی از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی

سپس محسن رضایی در پاسخ به این انتقادات گفت: خوشحال هستم بحث من باعث شد گرمی بیشتری در این جلسه شکل بگیرد و از حالت خشک و یکطرفه که وقت مردم را تلف کند خارج کرد و امیدوارم بحث ها و جدی مطرح شود.

وی ادامه داد: از صحبت های بعضی از دوستان بر می آید که بیش از حد در تهران زندگی می کنند من به بیش از 250 شهرستان رفته ام و اگر در انتخابات گذشته اخطار کردم که اگر این وضعت ادامه پیدا کند به سمت پرتگاه می رویم امروز هشدار می دهم دشمن با تمام توان آمده و مشکلات فقر و بیکاری را باید حل کنیم و این مشکل هم سیاست را تهدید می کند هم دین و فرهنگ را.

رضایی با بیان اینکه من هنوز واردبرنامه هایم نشده ام گفت من تا پایان این برنامه وقت دارم که بگویم که چطور اقتصاد بر سیاست تاثیر می گذارد و خواهم گفت که هویت چه تاثیری بر سیاست دارد.

وی افزود: من از اینجا شروع کردم که بگویم رویکردها مهمتر است از اینکه به حرفهایی بپردازیم که وزیر ارشادی را پیدا کنیم و او را دنبال این کار بفرستیم بنابراین اینکه از ظرفیت فرهنگ چه استفاده ای برای اقتصاد بکنیم باید در برنامه ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در زمان جنگ هویت سازی شد گفت: برای اولین بار بعد از سقوط امپراطوری عثمانی هویت ما در انقلاب و در دفاع مقدس برگشت آقایانی که از شورای انقلاب فرهنگی دفاع می کنند پاسخ دهند که این فرهنگی که ما در دفاع مقدس دادیم شما امروز چه تحویل ما دادید آیا توانستید فرهنگی مانند توفنده مانند دفاع مقدس احیا کنید، معماری که ما امروز در تهران داریم کجا با معماری ایرانی و اسلامی مطابقت دارد؟

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدم کارهای بزرگی در مسائل علم و فناوری کرده اما کاستی های جدی در کار آنها وجود دارد که قابل دفاع نیست.

***

محسن رضایی در وقت اضافه خود و باقی‌مانده زمان‌های بخش اول مناظره فرهنگی اجتماعی گفت: من در بخش اول صحبت‌های خود مسایل فرهنگی را در سه محور آسیب‌شناسی می‌کنم. یکی فقر و مسایل اقتصادی است که بر فرهنگ و هنر کشور سایه افکنده است.

وی افزود: بحث دوم رفتار دولتمردان و سیاسیون با مقوله فرهنگ، هنر  و اخلاق است که متاسفانه با این سه مقوله در کشور ما در سال های اخیر برخوردی سیاسی شده است، حتی به جرات می‌گویم اپوزیسیون خارج از ایران که نظام اسلامی ما را نقد می‌کند در فضای دهه اول انقلاب صحبت می‌کند و همه چیز را از دید سیاست نگاه می‌کنند، در صورتی که ما از عصر قدیم گذشته و به عصری جدید رسیده‌ایم.

رضایی ادامه داد: بحث سوم من ظرفیت مراکز فرهنگی است که به آن توجه نمی‌شود به عنوان مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور ما وجود دارد که اختیارات گسترده‌ای نیز دارد ولی برآیند نشان می‌دهد که از این اختیارات استفاده نشده و ظرفیت این مرکز مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با ذکر این مساله که تمام این مسایل که امروز مطرح می‌شود در دوره های گذشته و در انتخابات گذشته نیز گفته شد ولی راهگشایی برای آن داده نشد، بیان کرد: ما در انقلاب اسلامی، اسلام سیاسی را نهادینه کردیم، انقلاب ما حکومت اسلامی را تشکیل داد و قدرت را به دست مردم سپرد ولی بعد از مدتی وضعیت نامعلوم شد.

رضایی فرهنگ سیاسی کشورمان را فرهنگی دانست که از مرزها بیرون رفته و مسایلی مانند استکبارستیزی، مقاومت و ظلم‌ستیزی را در دنیا نهادینه کرده و گفت: ما باید کاری کنیم که اسلام اجتماعی که برگرفته از معرفت‌شناسی اسلامی است را نیز به خارج از مرزها صادر کنیم و بدانیم بدون این اسلام اجتماعی چیزی درست نمی‌شود.

وی افزود: آن کسانی که اسلام را صرفا از بعد سیاسی آن می‌بینند نوعی دیکتاتوری جدید درست می‌کنند. بسیاری از دوستان به جای اینکه دین را در سیاست، فرهنگ، ادبیات، هنر و جامعه داخل کنند مسایل امنیتی را در همه شئونات گفته شده دخالت می‌دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما نباید فقر خودمان را به گردن دیگران بیاندازیم. اکنون موشک‌هایی ساخته‌ایم که به تمام دنیا می‌رسد ولی در تامین گوشت و مرغمان مانده‌ایم. چرا نمی‌توانیم بدون نگاه سیاسی، امنیتی در کنار هم زندگی کنیم، چرا اصولگراها در کنار هم و یا در کنار اصلح‌طلبان نمی‌توانند زندگی کنند.  همه اینها ریشه در سبک اجتماعی اسلامی زندگی ما دارد.

وی خواستار برداشته شدن عینک سیاسی از چشم‌ها و گذاشتن عینک اسلامی اجتماعی به جای آنها شد و گفت: من می‌خواهم پای سیاست و امنیتی را از مسایل نامربوط به آن بیرون بکشم نه اینکه به سمت مسایل انحرافی بروم، نه! خلاء دین را نباید با سیاست پاک کنیم، باید نگاه فرهنگی و اجتماعی اسلامی را به میان مردم بیاوریم.

رضایی با انتقاد از سیاست‌ها و سکوت‌های شورای انقلاب فرهنگی گفت: در کشور ما به آذری‎ها، لرها و ... اهانت می‌شود ولی این شورا در مقابل آنها سکوت می‌کند، می خواهم بدانم که بخشنامه شورای انقلاب فرهنگی در معماری کجاست که شهرهای ما درست شود؟

وی مساله دوم در مورد راهکارهای ارایه شده توسط خود برای مباحث فرهنگی و اجتماعی را بازگرداندن اخلاق به جامعه بیان کرد و در مورد مساله سوم راهکارهای خود گفت: برنامه‌ها را به سمت و سوی زندگی و مردم باز خواهم گرداند. ما اکنون در یک گردنه فرهنگی اجتماعی هستیم که باید از آن عبور کنیم، گفتمان انقلاب ما محدود  به سیاست نیست و در دنیا می‌تواند گفتمان فرهنگی جایگزین گفتمان سیاسی شود.

رضایی در پایان رئوس برنامه های خود در مسایل فرهنگی هنری را این گونه بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی تبدیل خواهد شد. اقتصاد فرهنگ ، هنر و ورزش را ساماندهی خواهم داد. شورای عالی راهبردی فرهنگ و هنر در دولت من درست خواهد شد. خط قرمز در دولت من اهانت به مرجعیت است. امور فرهنگی کلاً از دولت گرفته شده و به فرهنگی ها سپرده می شود. فدراسیون ها به ورزشی ها سپرده می شود.

***

محسن رضایی در بخش دوم مناظره فرهنگی و اجتماعی در پاسخ به این سؤال که نگاهش به وظیفه رسانه ملی در ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات مردم چیست؟ تصریح کرد: من هیچ انتظاری ندارم که رسانه ملی نظام، فرهنگ و بسیاری از ارزش های دیگر را فدای دولت کند. من به عملکرد گذشته صدا و سیما نقد دارم زیرا رسانه ملی متعلق به مردم است.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر من رئیس جمهور شوم رسانه ملی هر وقت من را نقد کند رسانه ملی را تشویق می‌کنم و درخواست خواهم کرد کسانی که نقد جدی به دولت دارند در رسانه ملی حضور پیدا کنند و من و دولت نیز پاسخگوی این انتقادها باشیم.

وی ضمن اظهار خوشحالی از اینکه نظام جمهوری اسلامی ایرانی فضای نقد و فریاد کشیدن را به جامعه ما را برگرداند یادآور شد: مردم سالاری دینی تنها حضور در انتخابات و رأی دادن نیست و نقد در چارچوب اخلاق و چارچوب دینی نیز هست. البته دولت هم حقی از رسانه ملی دارد و حق دولت و مردم به جای خود است. من و آقای بنی صدر اولین مناظره سیاسی را در ایران داشتیم و نتیجه خوبی داشت و مناظره سال 88 هم خوب بود.

رضایی در پایان سخنان خود در این بخش ضمن تشکر از زحمات کارکنان صدا و سیما اظهار امیدواری کرد تا شفافیت و صراحت در جامعه ایجاد شود و مناظره به فضای کشور بازگردد.

***


در ادامه محسن رضایی در پاسخ به این سئوال که موثرترین اقدام دولت شما برای حل اعتیاد چیست گفت: من اول یک شعری از مرحوم آیت الله بهجت بگویم که ایشان سروده اند "ما بدنیا آمدیم که قیمتی زندگی کنیم نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم".

وی افزود: وضعیت جوانان ما که از روی ناچاری مجبورند به هر چیزی دست بزنند تا خودشان را سرپا نگه دارند این وضعیتی است که ما باید به آن پایان دهیم.

وی با اشاره به  بررسی راهکارهای اعتیاد در مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: ما قوانینی در این رابطه نوشته ایم اما برای جلوگیری از اعتیاد باید به چند نکته مهم و اساسی توجه کرد.

رضایی افزود: کانون اصلی مواد مخدر کانون سنتی در 70 -80 کیلومتر بیرون مرز ما است که همه این مواد از طریق عوامل معینی که در دبی و ترکیه بسر می برد این مشکلات برای ما بوجود آمده است و اینکه تابحال کسی در این زمینه سرمایه گذاری نکرده است من با کمک نیروهای امنیتی و نیروهای دیگری که داریم سرمایه گذاری خواهیم کرد.

رضایی در این زمینه افزود: من اول به کشورهای منطقه و سپس آمریکا هشدار خواهم داد و زمان هم تعیین می کنم که این بساط را جمع کنم و اگر هم جمع نکردند با قاطعیت این مراکز را از بین می بریم تا جوانهای ما را از بین نبرند.

وی کاهش تقاضا را از دیگر راههای جلوگیری از گسترش اعتیاد نام برد و گفت: از رسانه ملی و دیگر نهادها می خواهیم که آثار مخرب اعتیاد را برای جوانان روشن کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بازگرداندن معتادین به جامعه را از دیگر اقداماتش برای جلوگیری از اعتیاد نام برد و گفت: ما باید برای بازگرداندن واقعی آنان به جامعه تلاش کنیم و امروز نیز که درمانهای کمتر از یک ماه و دو ماه در جامعه فراهم شده است جواب نمی دهد و ما یک طرح دو ساله ای داریم که اینها را زیر یک سیستم می بریم و با اشتغال بیرون می آوریم که به وضع قبلی برنگردند.

***

در بخش پایانی این مناظره محسن رضایی در آخرین جمع بندی خود گفت: گفتمان انقلابی ما، ایستادگی از یک طرف و جهاد اقتصادی از طرف دیگر است.

وی افزود: به وضعیت فرهنگیان، معلمان، اساتید، بانوان، جوانان و اقوام به صورت جدی چه در بعد مادی و چه در بعدی معنوی و اجتماعی در چارچوب برنامه ای که برای زندگی مردم تهیه کرده ایم رسیدگی جدی خواهیم کرد.

رضایی با بیان اینکه اصل  15 و 19 قانون اساسی را در کشور پیاده می کنم گفت: تبعیض و رشوه را ریشه کن خواهم کرد و قول می دهم کشوری که با خون شهدا، جانبازان و ایثارگران ، برادران ارتش قهرمان و سپاه پاسداران پرافتخار و بسیج فداکار و نیروی انتظامی پرتلاش تحویل می گیرم سالم و با امانت کامل و با حفظ ارزشهای انقلاب به دولت بعدی تحویل دهم.

وی گفت: قول می دهم که هیچ کس و هیچ چیز را مقدم بر منافع ملی نبینم و قول می دهم راستگویی و اخلاق را از دولت شروع کنم .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قول می دهم رئیس جمهور مردم باشد، گفت: قول می دهم برنامه ها و شعارهایی که می دهم عمل کنم و قول می دهم وفادار به میراث امام ، شهدا و جانبازان باشم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: