به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا ستون پنجمی هستند که برای از بین بردن استقلال کشورهایی طراحی شده‌اند که در آن‌ها فعالیت می‌کنند
"خیبرآنلاین" - دولت اوکراین سرانجام پس از ماه‌ها بحران و آشوب‌ سقوط کرد و تاوان مقاومت برای پیوستن به بلوک غرب متشکل از آمریکا و اتحادیه اروپا را اینگونه پرداخت. آمریکا با متحدان اروپایی‌اش توانستند بار دیگر انقلابی - این‌بار نه چندان نرم و مخملی - را در اوکراین رقم بزنند و صحنه را برای بازگشت نارنجی‌پوشانی را که با رأی مردم کنار گذاشته بودند، مهیا کنند. ردپای آمریکا این‌بار به حدی آشکار است که حتی مقامات سابق این کشور نیز بر دخالت مستقیم واشنگتن در پروژه "سقوط کی‌یف" صحه می‌گذارند.

جستجوی
پال کریگ رابرتز معاون سابق خزانه‌داری آمریکا

"پال کریگ رابرتز" معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و ویراستار و خبرنگار سابق وال‌استریت ژورنال، بیزنس ویک و چند خبرگزاری دیگر است. وی بارها طی مقالات مفصلی در مجله مشهور "کانتر پانچ" سیاست‌های جنگ با تروریسم بوش و بعدها اوباما را مورد انتقاد قرار داده است. وی در جریان جنگ عراق، با نوشتن مقاله‌ای خواستار استیضاح بوش به دلیل دروغ گفتن به کنگره درباره دلیل جنگ عراق شده بود. رابرتز همچنین مخالفت خود با سیاست‌های اسرائیل و اقدامات این رژیم علیه فلسطینیان را نیز بیان کرده است. وی درباره تهدیدهای بوش مبنی بر حمله به ایران هم می‌نویسد: «بوش... همه واقعیت‌ها و مدارک را نادیده می‌گیرد و حاضر است بر اساس هیچ چیز جز توهمات اسرائیل، به ایران حمله کند.»

در گفت‌وگو با معاون سابق خزانه‌داری آمریکا، از وی درباره نقش واشنگتن در "آشوب‌های اوکراین" پرسیدیم؛ نقشی که با حمایت مالی آمریکا از مخالفان دولت اوکراین و حمایت سیاسی اتحادیه اروپا تکمیل شد و تنها در دو روز پیش از سقوط کی‌یف، بیش از 80 کشته برجای گذاشت تا سیاست‌های این کشور از مسکو به سمت بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) تغییر مسیر دهد.

جستجوی

مشرق: آقای کریگ، با توجه به سابقه حضور شما در دولت آمریکا، نقش واشنگتن در تحولات اوکراین را چگونه تعریف می‌کنید و تحلیل شما از اتفاقات اخیر این کشور چیست؟ چه تقسیم کاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا در اوکراین صورت گرفته است؟

پال کریگ: تظاهرات در غرب اوکراین را سیا، وزارت خارجه آمریکا و سازمان‌های غیر دولتی تحت حمایت مالی واشنگتن و اتحادیه اروپا مدیریت می‌کنند. هدف این تظاهرات نیز تغییر تصمیمی است که دولت مستقل اوکراین برای عدم پیوستن به اتحادیه اروپا گرفته است.
 
آمریکا و اتحادیه اروپا از همان ابتدا با همکاری هم تلاش داشتند تا استقلال اوکراین را از بین ببرند و این کشور را به دست‌نشانده رهبران این اتحادیه در بروکسل تبدیل کنند. رهبران اتحادیه اروپا به دنبال گسترش این اتحادیه هستند. واشنگتن نیز قصد دارد اوکراین را آماده غارت توسط بانک‌ها و کمپانی‌های آمریکایی کند و آن را به عضویت ناتو دربیاورد تا بتواند پایگاه‌های نظامی بیش‌تری در مرزهای روسیه به دست آورد.

اگر مردم اوکراین فکر می‌کنند در آغوش آمریکا به استقلال می‌رسند بسیار ساده‌لوح هستند/ روسیه می‌تواند جریان انرژی به اروپا را قطع کند

مشرق:  به نظر شما آمریکا و اتحادیه اروپا چه برنامه‌ای برای آینده اوکراین تدارک دیده‌اند و چه میزان از این تلاش‌ها با محدودسازی روسیه مرتبط است؟

کریگ:‌ سه کشور سد راه تسلط آمریکا بر دنیا هستند: روسیه، چین و ایران. هر یک از کشورها هدف تلاش‌های واشنگتن برای براندازی دولت‌هایشان و یا در هم شکستن استقلالشان به وسیله تبلیغات یا پایگاه‌های نظامی هستند، پایگاه‌هایی که تهدید حمله نظامی را به کشورها تحمیل و آن‌ها را به اطاعت از خواسته‌های واشنگتن وادار می‌کنند.

جستجوی

مشکلی که درباره اوکراین بین آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آمده این است که کشورهای اروپایی می‌دانند تسلط بر اوکراین به معنای تهدید مستقیم علیه روسیه است. این تهدید می‌تواند جریان نفت و گاز طبیعی به درون اروپا را قطع و در صورت بروز جنگ کل این قاره را نابود کند. به همین علت اروپا تصمیم گرفت از شوراندن مردم در اوکراین دست بردارد. پاسخ "ویکتوریا نولاند" معاون نئومحافظه‌کار و نازی وزیر خارجه دولت دو روی اوباما این بود که "گور پدر اروپا". نولاند اعضای دولت اوکراین را همان‌گونه‌ای توصیف کرد که واشنگتن می‌خواهد به مردم این کشور القا کند، مردمی که آن‌قدر ساده‌لوحند و تصور می‌کنند با پریدن در آغوش واشنگتن به استقلال می‌رسند. من قبلاً تصور می‌کردم هیچ مردمی به اندازه مردم آمریکا ساده‌لوح نیستند. اما اشتباه می‌کردم. مردم غرب اوکراین از آمریکایی‌ها هم ساده‌لوح‌تر هستند.
 
آمریکا در اغتشاشات اوکراین پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است

مشرق: فضای داخلی در اوکراین چگونه به نفع آمریکا و برضد روسیه شکل گرفت؟ آیا این فضا از بیرون به داخل اوکراین القاء شده است یا ریشه‌های داخلی در این کشور دارد؟

مدیریت "بحران" در اوکراین کار ساده‌ای است. نولان  در تاریخ 13 دسامبر به باشگاه مطبوعات ملی در واشنگتن گفت که آمریکا پنج میلیارد دلار در اغتشاشات اوکراین "سرمایه‌گذاری" کرده است. توجه دارید که این "بحران" عمدتاً در غرب اوکراین در جریان است، جایی که جمعیت روس‌ها کم‌تر است و تصورات درباره ظلم روسیه بیش‌تر است.

نفرت از روسیه در غرب اوکراین آن‌قدر بی‌اساس است که مردم فریب‌خورده این منطقه نمی‌دانند پیوستن به اتحادیه اروپا به معنای حاکم شدن بوروکرات‌های اتحادیه اروپا در بروکسل، بانک مرکزی اروپا، و کمپانی‌های آمریکایی بر این کشور و پایان استقلال اوکراین است، استقلالی که روسیه به این کشور داده است. شاید اوکراین را بتوان دو کشور توصیف کرد. نیمه غربی را می‌توان به اتحادیه اروپا و کمپانی‌های آمریکایی داد. نیمه شرقی هم می‌تواند دوباره به روسیه بپیوندد.

جستجوی

سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت آمریکا در قالب "فعالیت حقوق بشری" آموزش آشوب خیابانی می‌دهند


مشرق: نقش آمریکا در ترویج و تزریق نفرت از روسیه در جامعه اوکراین و آماده‌سازی شرایط اجتماعی برای یک آشوب گسترده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از هرچه بگذریم، همان زمان که آمریکا به وجود آمد هم، اوکراین به روسیه تعلق داشت. تنفر مردم غرب اوکراین از روسیه باعث شده تا اتحادیه اروپا و آمریکا به راحتی بتوانند در این منطقه مشکل ایجاد کنند. آن دسته از افراد در واشنگتن و اروپا که می‌خواهند استقلال اوکراین را از بین ببرند، استقلال این کشور را اسارت در دستان روسیه توصیف می‌کنند، در حالی که ظاهراً اوکراین با پیوستن به اتحادیه اروپا تحت حمایت آمریکا و اروپا قرار خواهد گرفت. مبالغ هنگفتی که واشنگتن به سازمان‌های غیردولتی اوکراین سرازیر می‌کند، این طرز تفکر را تبلیغ می‌کنند و می‌کوشند جمعیت این کشور را دچار جنون کنند و عقلشان را از کار بیندازند. در تمام عمرم افرادی به بی‌فکری تظاهرات‌کنندگان اوکراینی ندیده‌ام.
 
سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا ستون پنجمی هستند که برای از بین بردن استقلال کشورهایی طراحی شده‌اند که در آن‌ها فعالیت می‌کنند. برخی از این سازمان‌ها وانمود می‌کنند "سازمان‌های حقوق بشر"هستند. برخی در قالب "برنامه‌های آموزشی" دکترین خود را به خورد مردم می‌دهند. بعضی دیگر نیز، از جمله آن‌هایی که تحت اداره سیا هستند، در اغتشاشاتی مثل شورش‌های خیابانی تخصص دارند.

هیچ‌کدام از این گروه‌ها قانونی نیستند اما بسیار مغرورند. یکی از این سازمان‌های غیردولتی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، دوره‌ای که افرادی نامزد مورد حمایت واشنگتن و سیا بودند، اعلام کرده بود که انتخابات به پیروزی انقلاب سبز منجر خواهد شد. این را از آن جایی می‌دانست که با مالیات‌های مردم آمریکا به یکی از نامزدها کمک کرده بود. من در آن زمان هم مطلبی با همین مضمون نوشتم.

مشرق: آقای کریگ، از وقتی که در اختیار ما قرار دادید متشکریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: