به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
ورود فتاوای وهابی به مستطیل سبز؛
پای فتاوای احمقانه وهابیت به فوتبال هم باز شد؛ باید به جای داور قاضی در میدان باشد، صدور کارت زرد و قرمز حرام است چراکه در سنت صحابه وجود نداشته و اگر کسی شکایت دارد، باید دو شاهد بیاورد.
"خیبرآنلاین" -با توجه به اتهاماتی که فرقه ضاله وهابیت علی رغم انحرافات فکری خود، درباره آموزه های اعتقادی مذاهب اسلامی بخصوص مذهب برحق شیعه بیان می کند در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین علی امیرخانی، پژوهشگر پژوهشگاه اهل البیت (ع) در دانشگاه قرآن و حدیث به برخی از عقاید سخیف و پوچ و انحرافی این فرقه ضاله پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد: به لحاظ بحث توحیدی وهابیت شبهاتی را به شیعیان وارد می کند که البته اگر غرض ورزی و عناد آنها را با شیعه کنار بگذاریم، نوک این حمله به سوی پیروان دیگر مذاهب اسلامی نیز هست، اما به ظاهر توحیدی وهابیت دم از آن می زند و شعار بی پشتوانه عملی و عقلی خود کرده، مشکلات عدیده ای به همراه دارد که از نظر مسلمانان مردود است؛ در این خصوص وهابیت در کدام یک از اعتقادات خود دچار بحران و انحراف است؟

به گزارش تسنیم، باید توجه داشت که ریشه تمام انحرافات وهابیت از همین توحید نشات می گیرد. وهابیت غیر از آن که برای خدا جسم قائل است و تمام اجزای انسان را برای خالق یکتا ترسیم می کند، بشدت در توحید عملی می لنگد. مهم ترین مساله نیز در این مبحث توحید حاکمیت است. شیعه طبق آیات قرآن "إن الحکم الّا لله؛ نیست‌ حکم‌ مگر از خداوند "(سوره یوسف- آیه 40) و «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعُونَ؛  جز این نیست که ولى شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده‏اند، همان ایمان آورندگانى که اقامه نماز و اداى زکات مى‏کنند در حالى که در رکوع نمازند.» (المائده - 55)، حاکمیت را تنها از آن خدا، رسول خدا(ص) و اهل بیت (ع) و مومنینی می داند که با واسطه پیامبر (ص) و معصومین (ع) به حکومت می کنند (همان طور که امروز ولی فقیه نائب امام زمان (عج) هستند)نه از آنِ غیر مسلمانان و دشمنان دین اما وهابیت حاکمیت خود را که علنا تظاهر به فساد، شراب خواری و بی حجابی می کنند و در کنار آن تبعیت از آمریکا و صهیونیست می پذیرد و در حالی که این با اصل دین و آیات قرآن در تضاد و تعارض است.خاندان آل سعود امروز با این عمل خود توحید در حاکمیت را زیر سوال برده و در واقع حکومت غیر خدا را پذیرفته است و به گونه ای عمل می کند که احکام شریعت را آشکارا زیر پا گذاشته و با آمریکا همدست و هم کاسه شده که قرآن را سوازنده و به پیامبر (ص) توهین کردند. در حقیقت آل سعود نه تنها جرات برخورد با آمریکا را ندارد بلکه از آن حمایت نیز می کند. بنابراین اگر چه وهابیت شیعه را متهم به شرک در عبودیت می کند که این طور نیست و شیعه پاسخ قانع کننده نیز در این باره صادر کرده است، اما خود دچار شرک در توحید افعالی است.

وهابیت برای پذیرش این حاکمیت مخالف با قرآن چه توجیهی ارائه می کند؟

آنها بیان می کنند که ولی ما هر کسی می تواند باشد که او ما بتوانیم تحت بیرق او بوده و زنده بمانیم و احیاکننده ما باشد و همین کفایت می کند ولو اینکه به احکام اسلامی عمل نکنند. این عمل و سخن مانند قضیه یزید است. در دوران خلافت وی اگر چه او به خانه خدا، مدینه و سیدالشهداء (ع) حمله کرد اما همین که توانسته بود حاکمیت را در دست بگیرد، افراد بسیاری خلافت او را پذیرفته بودند. این مسائل در مکتب توحید و اهل بیت(ع) دچار مشکل است و به همین دلیل هم وهابیت هیچ انقلابی علیه حاکمان به ظاهر اسلامی خود نکرده و این عمل را یعنی شورش و قیام علیه خلیفه وقت حرام می دانند.


وهابیت خود را عامل به قرآن و سیره صحابه می داند، برجسته ترین آیه قرآنی که این فرقه ضاله عمل به آن را فراموش یا انکار کرده اند، کدام است؟

عمل نکردن به مهم ترین توصیه خدا در قرآن و بلکه ضد آن کار کردن، یعنی آیه مودت اهل بیت (ع) از اصلی ترین انکارها و انحرافات وهابیت است:" لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى؛ ای پیامبر! بگو من اجر و مزدی نمی خواهم مگر محبت به اهل بیت(ع)"

طبق اقوال همه مسلمین امام علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) جء اهل بیت پیامبر (ص) هستند که خداوند در این آیه به محبت و مودت آنها سفارش کرده است و این موضوع اینکه علی (ع)، فاطمه (س) و حسنین (ع)) جزو اهل بیت هستند در کتاب های معتبر اهل سنت از جمله مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم و بخاری و سنن نسائی و ... ذکر شده است با این تفاوت که برخی از فرق، زنان پیامبر (ص) را نیز به اهل بیت (ع) اضافه کرده اند. به هر حال قدر متقن این است که معصومین (ع) یاد شده در میان مسلمانان اهل بیت پیامبر (ص) محسوب می شوند و وهابیت نه تنها به این آیه مهم قرآن عمل نکرده بلکه در دشمنی با علی (ع) و فاطمه (س) چیزی کم نگذاشته و با انفجار در حرم این افراد والا مقام سعی در تخریب مزار و توهین به آنها دارد و برای ادامه این عمل خود نیز قسم خورده اند و مفتی های آنها هر روز فتواهای جدیدتری در این زمینه صادر می کنند. البته این فتواها تنها به ضدیت با اهل بیت (ع) منحصر نمی شود بلکه وهابیت اعتقاداتی دارد که با عقل سر ناسازگار دارد.


می توانید به پاره ای از این اعتقادات اشاره کنید؟
به طور مثال اینها نه تنها در رویکرد ضد عقلی را فتواهای خود پیش گرفته اند، بلکه نحوه لباس پوشیدن، ریش گذاشتن و درست کردن قیافه آنها دور از عقل است. همچنین فتواهای آنها واقعا مضحک و خنده دار است که آنها را هم در فضای مجازی پخش می کنند. برای نمونه آنها خوابیدن زن را کنار دیوار حرام می دانند چرا که آنها دیوار را جنس مذکر فرض می کنند یا حتی اخیرا در بازی فوتبال هم وارد شده و بیان می کنند به جای داور باید قاضی، وارد شده و همچنین صدور کارت زرد و قرمز حرام است چرا که در سنت صحابه این عمل وجود نداشته است و اگر کسی در بازی فوتبال شکایت دارد، باید دو شاهد بیاورد؛ آنها همه فتواهای خود را در فضای مجازی از جمله فیسبوک منتشر می کنند.


وهابیت که استفاده از هر چیز نو و جدیدی را با این بهانه که در زمان صحابه نبوده، حرام می داند، چطور خود از فضای مجازی استفاده می کند؟

بله البته این رویکرد را وهابیت تا چندین سال پیش داشت و حتی آنها با اداره پست و تلگراف مشکل داشتند و معتقد بودند نامه باید ماند زمان صحابه با کبوتر و ... فرستاده شود. اما امروز معترفند که تنها در بحث شریعت و دین نباید از ابزار جدید که در سنت صحابه نبوده استفاده کرد و در بقیه موارد مانعی نیست. ضمن آنکه عده ای عقب مانده از این گروه هنوز هم همان تعصبات یعنی استفاده نکردن از ابزار جدید در همه زمینه ها را دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: