به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
تاکنون بازداشت بابک زنجانی تنها از بیم خروج او از کشور و دستگیری توسط اینترپل صورت گرفته بود، چرا که نام او در پرونده رضا ضراب مطرح شده بود. حالا با آزاد شدن ضراب این بیم هم از میان رفته است. براساس قانون، تفهیم اتهام تنها در صورت ارائه شکایت امکانپذیر است
"خیبرآنلاین" - از نظر قوه قضائیه ترس خروج از کشور بابک زنجانی تنها علت بازداشت وی بوده، باید انتظار داشت در صورتی که دولت مصادیق فساد مالی زنجانی را به قوه قضائیه ارائه نکند، وی به زودی از زندان آزاد شود.

به دلیل تعلل دولت؛ امكان آزاد شدن بابک زنجانی وجود دارد

به گزارش الف، بیش از دو ماه از دستگیری بابک زنجانی گذشته است. او در ۹ دی ماه ۹۲ بازداشت شد. حالا درحالی بازداشت موقت او وارد سومین ماه خود می شود که هنوز کیفرخواست اتهامی برای وی صادر نشده است.

محسنی اژه ای دادستان کل کشور ماه پیش گفته بود که او لیست اموالش را در اختیار قوه قضائیه قرار داده و گفته حاضر است برای تسویه حساب بدهیاش اموالش را به وزارت نفت منتقل کند.

البته‮ ‬دادستان‮ ‬کشور‮ ‬اضافه‮ ‬کرده‮ ‬بود‮ ‬که‮ ‬این‮ ‬قوه‮ «منتظر تصمیم وزارت نفت است تا پس از آن و در مرحله دوم اگر متوجه وقوع جرمی شود به آن جرم هم رسیدگی کند.‮» ‬با‮ ‬این‮ ‬توضیح‮ ‬به‮ ‬نظر‮ ‬می‮ ‬رسد‮ ‬فعلا‮ ‬از‮ ‬دیدگاه‮ ‬قوه‮ ‬قضائیه‮ ‬تنها‮ ‬جرم‮ ‬بابک‮ ‬زنجانی‮ ‬اموال‮ ‬دولتی‮ ‬است‮ ‬که‮ ‬بازگردانده‮ ‬نشده‮ ‬است‮. ‬

قوه قضائیه منتظر «تصمیم وزارت نفت» است تا جرم زنجانی را اعلام کنند. اما تاکنون مشخص نیست آیا وزارت نفت «وقوع جرم های دیگر» زنجانی را به قوه قضائیه اعلام کرده یا نه؟ دولت مدعی است در این پرونده «فساد مالی» صورت گرفته است. به علاوه علت عدم صدور کیفرخواست برای برای بابک زنجانی پس از گذشت بیش از دو ماه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

از سوی دیگر رضا ضراب شریک بابک زنجانی که به اتهام رشوه به سه مقام دولتی ترکیه برای انتقال ارز و طلا به ایران بازداشت شده بود، روز گذشته آزاد شد. بابک زنجانی خود را «بسیجی اقتصادی» و «سرباز سلحشور ولایت» می خواند درحالی که نگاه مسئولان دولت و برخی نمایندگان به او مجرمانه است. برخی نمایندگان مجلس او نه تنها «سرباز سلحشور ولایت» ندانستند، بلکه در نامه ای سرگشاده وی را «جرثومه فساد» خطاب کرده و خواستار برخورد با وی شدند.

در آخرین اظهارنظر نیز رئیس جمهور با اشاره به رقم پول برداشت شده از بیت المال، درباره‮ ‬این‮ ‬پرونده‮ ‬گفته : «این دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری که گفته میشود همه اش پول نفت نیست، بخش بزرگی از آن پول نقدی است که به او داده بودند که بدهی های ما را پرداخت‮ ‬کند‮.» ‬

روحانی در این باره توضیحی نداد و مشخص نیست که این پول توسط چه کسی به او داده شده است. آیا این پول توسط طرف های قرارداد خارجی ایران به بابک زنجانی داده شده بود تا به ایران منتقل شود؟

هنوز هاله های ابهام به دور این پرونده وجود دارد که سئوالات بی شماری را به ذهن می آورد:

شرکت های این میلیاردر جوان در نبود او چگونه اداره می شود؟
آیا دولت مصادیق فساد مالی او را به طور مشخص و در شکایتی به قوه قضائیه ارائه خواهد کرد؟
آیا دارایی های داخلی بابک زنجانی کفاف بدهی های او را می دهد؟
دارایی های بلوکه شده او در بانک های خارجی ماهانه سود هنگفتی دارد. آیا این سود متعلق به بابک زنجانی است یا متعلق به دولت ایران است؟
مهمتر اینکه تا چه زمانی می توان این فرد را بدون ارائه کیفرخواست در زندان نگه داشت؟

تاکنون بازداشت بابک زنجانی تنها از بیم خروج او از کشور و دستگیری توسط اینترپل صورت گرفته بود، چرا که نام او در پرونده رضا ضراب مطرح شده بود. حالا با آزاد شدن ضراب این بیم هم از میان رفته است. براساس قانون، تفهیم اتهام تنها در صورت ارائه شکایت امکانپذیر است.

باتوجه به اینکه فعلا از نظر قوه قضائیه ترس خروج از کشور تنها علت بازداشت وی بوده، باید انتظار داشت در صورتی که دولت مصادیق فساد مالی زنجانی را به قوه قضائیه ارائه نکند، وی به زودی از زندان آزاد شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: