به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
شاید انتصاب چهره‌هایی که در ستاد انتخاباتی روحانی مشغول بوده‌اند به خودی خود بدون اشکال باشد، ولی تجمع این افراد در یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور می‌تواند زمزمه‌هایی را اطراف دولت تقویت کند.
"خیبرآنلاین" - اگر نتوان اسم جنجالی ترین حوزه اقتصادی طی چندسال اخیر را بر روی آن گذاشت، می توان آن را بدلیل حواشی خاصش یکی از جنجالی ترین ها دانست. «شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» زمانی با حضور بقایی و البته دستگیری برخی مدیران آن بدلیل تخلف مالی خبرساز شد و  زمانی نیز نامش به دلیل انتقادات اکبر ترکان- دبیر جدید این شورا در دولت یازدهم- از چیزی که آن را «تاراج مناطق آزاد»  نامید، بر سر زبان ها افتاد.

به گزارش فارس، حاشیه هایی که در دولت قبل گاهی پایش به رسانه ها نیز کشیده شد، ظاهرا در دولت جدید هم  کمرنگ نیست؛ حاشیه هایی که برخی انتصابات در مناطق آزاد می تواند آن را به شدت تقویت کند.
 
یک دبیرخانه و هزاران حاشیه!
 
از همان روزهای نخست اردیبهشت ماه 89، انتصاب حمید بقایی به ریاست این شورا با حکم رئیس جمهور وقت، جنجالی شد.
 
برخی کارشناسان عدم تسلط بقایی به شیوه کاری مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را دلیل ناکارآمدی این مدیر احمدی نژاد می دانستند.
 
همچنین انتصاب برخی مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که بقایی پیش از حضور در مناطق آزاد رئیس آن بود، این حاشیه ها را بیشتر می کرد، ولی حاشیه های این منطقه تجاری در دوران دولت دهم، به همین جا ختم نشد.
 
قرار داد ساخت تالارهای بین المللی کیش، یکی جدی ترین جنجال های مناطق آزاد در روزهای ابتدایی سال 90 بود، تالارهایی که قرار داد واگذاری آن با فشار شورای هماهنگی مناطق آزاد به افرادی خاص واگذار شده بود.
 
سرنوشت این قرار داد که برخی آنرا 400 میلیارد تومان برآورد می کردند با ورود سازمان بازرسی کل کشور و غیرقانونی خواندن آن توسط  مصطفی پورمحمدی- رئیس وقت سازمان- پیچیده تر شد؛ قرار دادی که به صورت ترک تشریفات واگذار شده بود، بدون رسیدن به نتیجه ای مشخص رها شد.
 
دستگیری دو تن از مدیران مناطق آزاد به اتهام تخلفات مالی، یکی دیگر از جنجال های این مناطق در دوران ریاست بقایی بود.
 
مدیران عامل مناطق آزاد تجاری اروند و ارس توسط دستگاه های نظارتی دستگیر شدند و اعتراف یکی از این مدیران -که پیش از این نیز در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مدیر بود- درباره ماجرای کشف چمدان حاوی اطلاعات در یکی از ماشین های قدیمی شاه، حاشیه ساز شد.
 
این مدیر دستگیر شده مناطق آزاد اعتراف کرده بود که اعلام این خبر یک پروژه تحریف شده از سوی رئیس و مدیران وقت سازمان برای دور کردن اذهان عمومی از برخی حاشیه های ایجاد شده برای بقایی بود.
 
داستان ریاست یکی از نزدیک ترین مدیران احمدی نژاد بر مناطق آزاد با پایان یافتن دولت وی به سر رسید اما حاشیه ها و بگو مگو ها درباره مدیریت این منطقه ظاهرا تمامی نداشت.
 
اکبر ترکان که اوایل شهریورماه سال جاری در ابتدای دولت یازدهم سکان هدایت دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد را  بر عهده گرفته بود در برنامه شب آفتابی شبکه تهران که با اجرای محمود احمدی افزادی برگزار شد، لب به انتقاد صریح از مدیریت سابق مناطق آزاد گشود.
 
وی مدیریت مناطق آزاد در دوران دولت دهم را به یک غارت تشبیه کرد و مدعی شد که برخی واگذاری ها در دوران ریاست بقایی از اموال مناطق آزاد تخلف بوده و دولت جدید به صورت جدی آن را پیگیری خواهد کرد.
 
این اظهارنظر ترکان آغاز یک روند رفت و برگشتی میان دبیران جدید و سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد بود و تا چندین ماه ، ترکان و بقایی در مصاحبه با رسانه های مختلف پاسخ اتهامات علیه یکدیگر را می دادند.
 
در مناطق آزاد چه خبر است؟/ انتصاب هایی که شاید حاشیه ساز شود
 
بنابر این گزارش، بررسی انتصابات چندماه اخیر در مناطق آزاد زمزمه هایی را به وجود آورد که احتمال ادامه دار شدن حاشیه ها را تقویت می کند.
 
انتصاب برخی چهره های هم حزبی و مدیرانی که در ستادهای انتخاباتی حسن روحانی فعال بوده اند شاید در نگاه اول موضوعی عادی باشد اما می تواند ترکان را نیز به سرنوشت بقایی دچار کند.
 
اکبر ترکان 12 شهریور ماه محمد علی نجفی، یکی از اعضای حزب اعتدال و توسعه ( حزبی که ترکان نیز در آن عضویت داشته) و عضو ستاد مرکزی تبلیغات حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان مشاور عالی خود در مناطق آزاد برگزید.
 
شورای هماهنگی مناطق آزاد که بعلاوه ترکان چندین وزیر دولت نیز در آن عضو هستند، 16 روز بعد در 28 شهریور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مناطق آزاد کیش و قشم را مشخص کرد.
 
بر اساس این تصویب نامه که به تائید رئیس جمهور نیز رسید، علی اصغر مونسان به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و شهریار مشیری به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری قشم منصوب شدند.
 
مسعود سلطانی فر از اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی و معاون فعلی رئیس جمهور نیز در این موافقتنامه به عنوان یکی از اعضای منطقه آزاد کیش منصوب شد.
 
27 آبان سال جاری نیز، پایگاه اطلاع رسانی دولت از انتصاب دو عضو جدید در منطقه آزاد کیش با تائید رئیس جمهور و ابلاغ معاون اولش خبر داد.
 
یکی از این منصوبان کسی بود که حسن روحانی به خوبی وی را می شناخت و شب های پیش از انتخابات یکی از مهم ترین افراد ستاد انخاباتی او بود.
 
«حسین دهباشی» سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی و کلیپ نوسفر از سوی شورای هماهنگی مناطق آزاد و با تائید رئیس جمهور راهی مناطق آزاد کیش شد تا زمزمه ها در اطراف مناطق آزاد گسترده تر شود.
 
ترکان در ادامه، مسئولیت «ستاد نمایشگاه و جشنواره های دبیرخانه شورا» را به مجری برنامه شب آفتابی- همان برنامه ای که ترکان برای اولین بار در آن لب به انتقاد از اقدامات بقایی در مناطق آزاد گشود- سپرد.
 
محمود احمدی افزادی، رئیس دانشکده خبر ایرنا که در دولت یازدهم به این سمت رسیده بود، پس از حکم ترکان در مناطق آزاد نیز دارای جایگاه سازمانی شد.
 
احمدی افزادی یکی از همان سه مجری گفت و گوی ویژه گزارش 100 روزه روحانی بود که بدلیل نوع اجرایش مورد انتقاد شدید افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفت.
 
بنابر این گزارش، حضور چهره ها و افراد نزدیک به دولت در مناطق آزاد در دولت سابق نیز وجود داشت ولی انتصاب تعداد قابل توجهی از اعضای ستاد انتخاباتی روحانی در منطقه آزاد، می تواند در آینده برای رئیس جمهور دردسر ساز شود.
 
حال باید دید آیا ترکان که نشان داده به صورت جدی پیگیر آشکار کردن تخلفات مالی در دوران ریاست بقایی در مناطق آزاد است، روند انتصاب اعضای ستادهای انتخاباتی روحانی و چهره های نزدیک به دولت را در منطقه اقتصادی با تمام حاشیه هایش به جان می خرد و یا برای جلوگیری از ایجاد شبهه های بیشتر این روند را متوقف خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: