به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
اگر آقای وزیر از عهده این مسئولیت برنمی آید، چه اصراری بر ماندن اوست؟ وقتی کسی به صراحت اعلام می دارد که نمی توانم دغدغه های مراجع عظام تقلید و ولی امر مسلمین را برآورده کنم، ضرر کدامیک بیشتر است: رفتنش یا ماندنش؟!
"خیبرآنلاین" - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم روز گذشته (چهارشنبه) در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران، به سوالات و ابهامات مطرح شده اخیر راجع به عملکرد این وزارتخانه پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، علی جنتی که طی بیش از 7 ماه اخیر یکی از پرحرف و حدیث ترین وزرای کابینه یازدهم شناخته می شود، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، مطالب بعضا عجیبی را مطرح نمود که بررسی دقیق آنها می تواند برای آینده راهگشا باشد.

براساس این گزارش، سخنان وزیر ارشاد را در 3 موضوع دسته بندی کرده و به واکاوی آنها می پردازیم:

1- ماجرای صدور مجوز رمان زوال کلنل

علی جنتی در نشست خبری خود گفته است که: "صدور مجوز چاپ کتاب «زوال کلنل» محمود دولت‌آبادی جزو شایعاتی است که اگر از مسئولان امر سؤال شود بهتر است". این سخن در نگاه نخست اگرچه قابل قبول و پسندیده است اما مروری تصویری و مستند برآنچه طی مدت اخیر در این رابطه گذشته است، نشان می دهد که یا آقای وزیر از مجموعه تحت امر خود بی اطلاع است یا با سکوت اولیه درصدد رصد فضای عمومی کشور بوده تا چنانچه اعتراض و انتقاد جدی مطرح شد، سپس با شایعه خواندن آن، از زیربار مسئولیت ناشی از این اقدام شانه خالی کند.

لطفا مستندات ذیل را بخوانید:

الف) معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: "انتشار کتاب زوال کلنل تالیف محمود دولت آبادی را نه تایید می کنم و نه تکذیب" (خبرگزاری دولتی ایرنا، 92/11/28)(اینجا)

ب) فضاسازی خبرگزاری دولتی ایسنا برای صدور مجوز رمان زوال کلنل



ت) موج سازی روزنامه های حامی دولت که تعطیلی یکی از آنها به جهت اهانت به نص صریح قرآن کریم و احکام متقن اسلامی موجب اعتراض برخی مدیران دولتی شده است





همانگونه که مشاهده می شود، رسانه های دولتی و حامیان دولت یازدهم برای فضاسازی جهت صدور مجوز برای این رمان ضدانقلابی دست به اقدامات مشترک زده بودند و در این میان، معاون وزیر نیز آن عبارت محافظه کارانه را بیان می کند. با این حساب، اگر فعالیت سریع رسانه های انقلابی نبود و هشدار مراجع و در نهایت امام خامنه ای راجع به مسایل فرهنگی مطرح نمی شد، مشخص نبود سرنوشت این رمان و دیگر موارد مبهم مشابه آن به چه سرانجامی می رسید.

2- ماجرای دعوت از شاعر منسوب به فرح

جنجال بعدی که طی چند وقت اخیر در زیرمجموعه های وزارت ارشاد دولت یازدهم رسانه ای شده است، ماجرای دعوت از یک شاعر منسوب به فرح پهلوی است. در این رابطه نیز، آقای وزیر پس از اوج گیری اعتراضات و انتقادات نسبت به رفتارهای فرهنگی دولت، در نشست خبری خود گفته است: "این فرد در خارج از کشور است و از طرف وزارت ارشاد دعوتی از او صورت نگرفته است". و همچنین دعوت از یدالله رویایی را شایعه دانسته و بیان نموده که: "اصحاب فکر باید تلاش کنند تا واقعیت‌‌ها را ببینند".

جمله اول علی جنتی که یک خبر آشکار است و همه خبر داشتند که رویایی در خارج از کشور به سر می برد و حرف آقای وزیر سخن تازه ای نیست اما شایعه دانستن دعوت از این شاعر و همچنین اعلام عدم دعوت آن از سوی وزارت ارشاد و در ادامه، فراخواندن اصحاب فکر به دیدن واقعیت ها از سوی وزیر ارشاد، نیاز به واکاوی بیشتری دارد.

به همین منظور مستندات ذیل آورده می شود و از آقای وزیر انتظار می رود به آنها پاسخی دقیق و شفاف ارایه نماید:

الف) رییس و اعضای شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر از سوی وزیر ارشاد منصوب شدند و سید عباس صالحی(معاون فرهنگی وزیر ارشاد) به عنوان رییس انتصاب شد (11 دی 1392)

ب) محمدعلی بهمنی، عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر، یدالله رویایی را شیوه‌دار شکل خاصی از شعر به نام «حجم» دانست و گفت: "اگر بخواهیم درباره این شکل شعر صحبت کنیم، نمی‌توانیم از کسی که پایه‌گذار این شیوه و شکل است در جشنواره هشتم دعوت نکنیم" (خبرگزاری کتاب ایران؛ 92/12/19) (اینجا)

پ) علی آبان، سخنگوی هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: "سعی داریم از شاعران ایرانی خارج از کشور برای شعرخوانی در جشنواره امسال دعوت کنیم و تاکنون شعرخوانی یدالله رویایی قطعی شده است" (خبرگزاری کتاب ایران؛ 92/12/19) (اینجا)

ت) وب‌سایت هشتمین جشنواره شعر فجر دوشنبه 19 اسفند در خبری به نقل از علی آبان، سخنگوی جشنواره، از حضور یدالله رویایی، شاعر ایرانی مقیم پاریس خبر داد و اعلام کرد: "بعد از 34 سال، یدالله رویایی به ایران می‌آید تا به عنوان شاعر مدعو در هشتمین جشنواره شعر فجر شرکت داشته باشد"

ث) سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هشتمین جشنواره شعر فجر، درباره سکوت معاونت فرهنگی در راستای جشنواره شعر فجر و اتفاقات روز گذشته و دعوت از برخی شاعران مانند یدالله رویایی گفت: "باید قدری تامل در اوضاع کنم و بعد اظهارنظر خواهم کرد"! (خبرگزاری فارس، 92/12/20) (اینجا)

مطالب و مستندات فوق نشان می دهد که باتوجه به انتصاب اعضای سیاستگذاری جشنواره و نیز، حکم وزیر ارشاد برای معاون فرهنگی خود جهت ریاست این جشنواره، علیرغم سخنان علی جنتی، دعوت از یدالله رویایی را نمی توان خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست. همچنین، این موضوع برخلاف نظر آقای وزیر، نه تنها شایعه نبوده بلکه واقعیت دارد و اصحاب فکر براساس همین واقعیات اعتراض و انتقاد کرده اند. آیا آقای وزیر برای این ابهامات نیز پاسخی دارد؟

3- شعار انحرافی ما نمی توانیم!

اما یکی از نکات عجیب و تامل برانگیز در سخنان دیروز علی جنتی شعار انحرافی "ما نمی توانیم" بود. وزیر ارشاد دولت یازدهم در این نشست خبری اعتراف کرده است: "در یکی از ملاقات‌ها که با رهبر انقلاب داشتم به ایشان گفتم که نه وزرای قبلی ارشاد توانستند تمام انتظارات شما درباره فرهنگ را برآورده کنند و نه من می‌توانم این کار را انجام دهم"!

بیان چنین ادبیاتی از سوی یک وزیر در انقلاب اسلامی و رسوخ چنین تفکری در نگاه مدیریت کلان فرهنگی کشور اسلامی به شدت خطرناک ارزیابی می شود.

دولت یازدهم که رییس آن به شدت می کوشد خود را رهرو امام خمینی(ره) و امام خامنه ای بداند، باید نسبت به ترویج تفکر "ما نمی توانیم" در بدنه مدیریت کلان خود چاره اندیشی کند.

وزیری که قرار است متولی فرهنگ اسلامی کشوری به وسعت ایران عزیز باشد، چگونه می تواند با چنین دیدگاهی در امور محوله به موفقیت نایل آید؟ آیا بقای چنین رفتاری و نظری، خدمت به انقلاب اسلامی محسوب می شود؟!

علی جنتی باید توضیح دهد که مگر امام خامنه ای راجع به فرهنگ چه مطالبه خارج از حد تصوری داشته اند که او به نتوانستن خود معترف شده است؟ آیا جز پیاده سازی احکام اسلامی و توجه به دغدغه های موجود راجع به تهاجم فرهنگی دشمن مساله دیگری مطالبه شده است؟

آیا برگزارنکردن کنسرت برای تک خوان های زن و عدم حمایت از رسانه های هتاک به ساحت دین مقدس اسلام و اصول و احکام آن، در یک کشور اسلامی تا این حد سخت و ناممکن و نشدنی است؟

اگر آقای وزیر از عهده این مسئولیت برنمی آید، چه اصراری بر ماندن اوست؟ وقتی کسی به صراحت اعلام می دارد که نمی توانم دغدغه های مراجع عظام تقلید و ولی امر مسلمین را برآورده کنم، ضرر کدامیک بیشتر است: رفتنش یا ماندنش؟!
سیدعباس صالحی  معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه تودیع و معارفه مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در پاسخ به سوال فارس درباره سکوت معاونت فرهنگی در راستای جشنواره شعر فجر و اتفاقات روز گذشته و دعوت از برخی شاعران گفت: باید قدری تامل در اوضاع کنم و بعد اظهار نظر خواهم کرد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921220000899#sthash.bR3jQSfi.dpuf
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
0
5
با سلام
کی نیست به این اقایون بگه بابا اگه ما شما رو نخواییم باید به کی بگیم یا کی رو باید ببینیم ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
0
1
نمیتونی بزن به چاک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: