به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
يکي از تلخ‌ترين جمله‌هاي خطبه فدکيه اين است که حضرت رو کرد به اوّلي فرمود: «أَ تَرِثُ‏ أَبَاکَ‏ وَ لَا أَرِثُ أَبِي» چطور تو از پدرت ارث گرفتي و من از پدرم ارث نمي‌برم؟
"خیبرآنلاین" - یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: امروز اگر سعودي‌ها عاقل باشند و بخواهند از آتش نجات پيدا کنند، بايد فدک را در اختيار سادات مدينه و مراجع سيّد قرار دهند.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با اشاره به فضائل حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) اظهار داشت: بیت وجود مبارک فاطمه زهرا(س) بيت توحيد، تعليم و تزکيه بود؛ يعني همان کاري که ذات اقدس الهي وظيفه انبيا(ع)، مخصوصاً وجود مبارک حضرت قرار داد.

وی افزود: وجود مبارک زهرا(سلام الله عليها) در عين خانه‌داري، ذکري که بر زبان مطهّرش جاري بود توحيد بود و به امام حسن(عليه السلام) همين که به حرف آمد و به جايي رسيد که کلماتي بفهمد، معالم توحيد تعليم دادند.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: اصرار صديقه کبرا(سلام الله عليها) اين بود که قرآني زندگي کند؛ حالا آن مقاماتي که در آيه «تطهير» و «مباهله» هست جای خود دارد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه رفیع حضرت فاطمه زهرا(س) از منظر آیه مباهله بیان داشت: علامه طباطبايي بيان بسيار لطيفي در مورد آيه «مباهله» دارد که بیان می‌داشت، اينها تنها همراهان پيغمبر(ص) نبودند؛ یعنی اينها همراهان پيغمبر نبودند که عاطفه‌برانگيز باشد؛ براي اين که آيه‌اي که ذات اقدس الهي درباره مباهله نازل کرد اين است که ﴿ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْکاذِبينَ﴾، نه این که ما به خدا مي‌گوييم خدايا تو لعنت بفرست! بلکه ما اين کار را مي‌کنيم و لعنت خدا را بر کاذبين قرار مي‌دهيم، پس جعل به دست ماست.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: چه کسي چنين قدرتي دارد؟ يک وقت مي‌گوييم خدايا عذابت را بر کافرين، کاذبين و مانند آن نازل کن که اين دعاست، اما يک وقت خودِ ما عذاب الهي را بر ديگران تحميل مي‌کنيم؛ اين آيه اين را مي‌خواهد بگويد، ما اهل بیت(ع) اين کار را مي‌کنيم.

آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که زندگي‌ ذات مقدس صديقه کبرا(س) یک زندگي قرآني بود، گفت: يک وقت کسی «سبحان الله» مي‌گويد و ذکر مي‌گويد تا ثواب ببرد، اين يک عبادت است.

وی بیان داشت: اما يک وقت در همين زندگي روزانه‌اش آيه  و حديث را تفسير مي‌کند و فرزندش را با توحيد آشنا مي‌کند. بنابراين اگر به ما گفتند اُسوه شما اين ذوات قدسي است؛ يعني موحّدانه انسان زندگي کند و مواظب باشد که درون او سهم خود اوست تا بتواند اين سهم را به صاحب‌سهم دهد

این مرجع تقلید شیعیان در بخش  دیگری از سخنان خود به بازخوانی بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) در هنگام مراسم دفن حضرت فاطمه صدیقه و چرایی عدم بازپس گیری فدک در زمان خلافت حضرت امیر(ع) پرداخت و اظهار داشت: فدک باغي بود که در يکي از نبردها به وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مصالحه شده بود و حضرت هم فدک را به وجود مبارک صديقه کبرا(سلام الله عليهما) بخشيد و «نِحله» بود، براي اينکه دستشان باز باشد و فقراي مدينه مخصوصاً بني‌هاشم را دريابند. بعد از رحلت حضرت، به بهانه‌هاي گوناگوني از دست حضرت گرفتند.

وی افزود: امروز اگر سعودي‌ها عاقل باشند و بخواهند از آتش نجات پيدا کنند بايد فدک را در اختيار سادات مدينه و مراجع سيّد قرار دهند که اولاد زهرا(س) آن‌جا را حوزه علميه درست کنند و مکتب فاطميه ترويج شود؛ اگر بخواهند از عذاب الهي نجات پيدا کنند، راهش اين است.

آیت الله جوادی آملی اذعان داشت: حضرت امير(ع) که وقتي قدرت را در دست گرفتند، فرمودند: اگر هفت آسمان را به من بدهند و بخواهند از من که به يک مورچه ظلم کنم نمي‌کنم، ولي نتوانست فدک را استرداد کند و به اولاد فاطمه(س) برگرداند.

وی گفت: فدک که براي حضرت امير(ع) نبود که از حقّ خودش صرف‌نظر کند يا فدک براي ملت نبود تا بگوييم او وليّ مسلمين است، فدک براي بچه‌هاي فاطمه(س) بود و حضرت امير(ع) نتوانست آن را استردادکند.

این مرجع تقلید به بخش‌هایی از خطبه فدکیه اشاره کرد و افزود: يکي از تلخ‌ترين جمله‌هاي خطبه فدکيه اين است که حضرت رو کرد به اوّلي فرمود: «أَ تَرِثُ‏ أَبَاکَ‏ وَ لَا أَرِثُ أَبِي» چطور تو از پدرت ارث گرفتي و من از پدرم ارث نمي‌برم؟ آيا در قرآن آيه‌اي هست که تو مي‌داني و من نمي‌دانم؟ اينکه نيست, اگر مي‌گويي انبيا ارث نداشتند که سليمان‌بن‌داود, سليمان پسر او بود دارد ﴿وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ﴾ تو چه مي‌گويي که انبيا ارث نمي‌گذارند! مگر سليمان پيغمبر نبود؟ مگر داود پيغمبر نبود؟ مگر اين آيه در قرآن نيست که سليمان از پدرش ارث برد؟ هر دو هم پيغمبر بودند، پيغمبر ارث نمي‌گذارد يعني چه؟! مال زياد نمي‌گذارند، اما همين مختصري که مي‌گذارند ارث است.

وی ادامه داد: آ‌ن جمله تلخ و سوزان اين است که چون در اسلام اگر کسي مسلمان باشد و بعضي از فرزندان او ـ معاذ الله ـ مسلمان نباشند کافر از مسلمان ارث نمي‌برد فرمود: «هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ» ما را مسلمان نمي‌دانيد؟! «هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ» آخر چرا ارث ما را نمي‌دهيد؟! او که پيغمبر بود ارث داد، مگر اينکه ـ معاذ الله ـ ما را مسلمان ندانيد «هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: