به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
مگر دولتمردان نمی گویند فرم های خوداظهاری مردم را راستی آزمایی خواهند کرد؟ چگونه است که برای پرکردن آن فرم ها از جزییات خصوصی ملت سوال می شود اما هنگام دادن وعده ها، تنها به کلیات بسنده می گردد؟ مردم اگر بخواهند کلام مسئولان را مورد راستی آزمایی قرار دهند، از کدام عدد و رقم استفاده کنند؟
"خیبرآنلاین" - مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که به صورت غیررسمی و با تصویب افزایش قیمت در برخی امور آغاز شده است، از روز 20 فروردین (همزمان با روز ملی فناوری هسته ای) (!) و با تکرار ثبت نام افرادی که خود را مشمول دریافت یارانه نقدی می دانند، وارد فاز جدیدی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، مانور رسانه ای دولت یازدهم برای انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی که از ماه های پایانی سال گذشته و با راه اندازی کمپین های انصرافی آغاز شده بود، در ایام تعطیلات نوروز، با زیرنویس های بعضا اعصاب خردکن تلویزیون شدت گرفت.

براساس گزارشات میدانی، این حجم از تبلیغات سنگین رسانه ای که حتی به دیالوگ سریال های نوروزی هم کشیده شده بود، تاکنون نتوانسته موج مردمی در انصراف از دریافت یارانه را برانگیزد و درباره علت این اتفاق، مسایل مهمی مطرح است.

اگرچه هدفمندی یارانه ها به شرط اجرای صحیح و اصولی آن، یکی از فرایندهای عدالت گستری در سطح جامعه به حساب می آید، اما عدم شفافیت با مردم و نیز، خروج آن از ریل ملی و ورود به مباحث سلیقه ای خاص دولت ها موجب شده تا رسیدن به اهداف درنظرگرفته شده با تاخیر بسیار و البته بعضی انحراف ها صورت پذیرد.



به عنوان نمونه، کمپینی که اواخر سال 92 توسط برخی افراد تبلیغ شد، درواقع توسط کسانی اداره می شد که جزو اقشار مرفه و ثروتمند جامعه محسوب می شوند و اکثر آنها، برای فعالیت حرفه ای خود قراردادهای چندده میلیونی می بندند، پس آنها نمی توانند به عنوان مرجع مردم در این مساله مدنظر قرار بگیرند. ضمن آنکه بسیاری از آن کمپین های غیرمردمی محل خرجکرد پول ناشی از انصراف یارانه ها را به مقوله هایی پیشنهاد داده بودند که در عین داشتن اهمیت، اما هرگز جزو اولویت های اصلی عموم مردم به حساب نمی آیند. مثلا یکی از کمپین ها اعلام کرده بود که پول های انباشته از محل انصراف یارانه را خرج محیط زیست و پلنگ و... کنند. این مسایل اگرچه در جای خود دارای نکات مهمی هستند اما این دوستان مرفه، به جهت آنکه طعم فقر و نداری را نچشیده اند، نمی توانند این حس غریب را درک کنند که رسیدگی به امور انسان هایی که محق این کمک دولتی هستند، به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به حیوانات برخوردار است.

همچنین، در زیرنویس های تلویزیونی که به شدت آش انصراف از دریافت یارانه را شور کرده اند، کار به جاهای باریک کشیده شده است به طوری که آن را همتراز با تقوا و... قلمداد کرده اند که این مسایل، با بازخورد منفی در سطح اقشار مردم روبرو شده است.

چه کسی گفته که باید مردم را به جهت دریافت و یا عدم دریافت حق طبیعی شان مورد شماتت و فشار قرار داد؟ اگر حمایت دولت از ملت جزو وظایف اصلی مسئولان اجرایی کشور است، به کدامین علت برای یک کار دواطلبانه این همه فشار روحی- روانی به مردم وارد می شود؟

این درحالی است که متاسفانه طی چندماه اخیر با ادبیاتی توهین آمیز نسبت به مردم صحبت شده و رسما اعلام می شود که آنانی که نیازمند هستند و خود را نیازمند دریافت یارانه (بخوانید حمایت دولتی) می دانند، ثبت نام کنند! این چه نوع ادبیاتی است که در مواجهه با مردم مطرح می شود؟ آیا مدعیان خوش سخن که درس بازی با کلمات را با نمره بالا پاس کرده اند، اینگونه می خواستند عزت ایرانی را به او بازگردانند؟

در کدامیک از دستورات و تعالیم دینی تاکید شده که کمک به طیف های مختلف مردم با تحقیر آنان همراه شود؟ آیا ادبیات امام خمینی(ره) و امام خامنه ای در مواجهه با مردم اینچنین بوده است؟ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که بارها و بارها و با صدای بلند اعلام کرده بود که مستضعفان و پابرهنگان صاحبان اصلی این انقلاب هستند. حال، چگونه برخی راضی می شوند تا صاحبان انقلاب را به صف کنند و برای دادن برخی اقلام نامرغوب، مورد تحقیر قرار بگیرند و همینک، برای دریافت حق خود از دولت، اعتراف به فقر و نیازمندی کنند؟

آیا آنان که مدام شعار می دهند که باید با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفت، به این نکته اندیشیده اند که تکرار این جمله که تنها نیازمندان برای دریافت یارانه ثبت نام کنند، موجب افسردگی، سرخوردگی و شکستن عزت سرپرست یک خانواده در برابر فرزندانش می شود که به هر علتی خود را مشمول دریافت آن می داند؟

با این موج گرانی رسمی که از ابتدای سال به راه افتاده (برق، آب، گاز، سوخت و...) که به همراه خود گرانی های جانبی در سایر امور را به همراه خواهد داشت، اجبار به انصراف از دریافت یارانه نقدی در واقع فشار دوبرابری برای بسیاری از اقشار کشور به وجود خواهد آورد. با این مساله، در پس این همه اصرار بر عدم دریافت یارانه چه تدبیری نهفته است؟

در کنار این مسایل، عدم شفافیت صحیح با مردم یکی از معضلاتی است که طی نزدیک به 9 ماه گذشته در سطح جامعه مشاهده می شود و این مساله از بحث مذاکرات هسته ای به مسایل اقتصادی نیز ورود کرده است. چرا به صورت دقیق و با عدد و رقم به ملت نمی گویند که ما به ازای این انصراف از یارانه چه خواهد بود و پول های ناشی از انصراف، دقیقا و طی چه مدت در کجا هزینه خواهد شد؟

اینکه به صورت کلی و سربسته بگویند در بحث بهداشت و بیمه و تولید افاقه نمی کند. مردم باید دقیقا بدانند که چه اتفاقی قرار است بیفتد تا پس از رسیدن به سررسید وعده ها، به صورت کاملا دقیق و آشکار بتوانند سخنان مسئولان را راستی آزمایی نمایند.

مگر دولتمردان نمی گویند که فرم های خوداظهاری مردم را راستی آزمایی خواهند کرد؟ چگونه است که برای پرکردن آن فرم ها از جزییات خصوصی ملت سوال می شود اما هنگام دادن وعده ها، تنها به کلیات بسنده می گردد؟ ملت اگر بخواهند کلام مسئولان و خادمان خود  را مورد راستی آزمایی قرار دهند، از کدام عدد و رقم استفاده کنند؟

نکته بعدی، نقض سخن رییس دولت یازدهم در ماجرای ثبت نام جهت گرفتن یارانه نقدی است. شیخ حسن روحانی در گزارش پرماجرای 100 روز خود به صراحت اعلام کرده بود: "برای اینکه بفهمیم چه کسی به یارانه نیاز ندارد، راه حل‌هایی پیش بینی شد که دیدیم برای اجرای آنها باید در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم، یعنی باید برویم نگاه کنیم در حساب‌های بانکی مردم چه خبر است؟ املاک مردم چگونه است؟ دخالت در زندگی خصوصی مردم و مطلع شدن از حساب‌های بانکی مردم ممکن است برای کوتاه مدت و برای یک موضوعی مفید باشد ولی حتماً به ضرر کشور است. باید به مردم اطمینان بدهیم، مردم باید به سیستم بانکی اعتماد کنند اگر بخواهیم در زندگی خصوصی مردم اینچنین مداخله کنیم اعتماد مردم سلب خواهد شد و رونق اقتصادی از بین خواهد رفت. همین می‌شود که مردم آن وقت به بانک اعتماد نمی‌کنند و پول را از بانک خارج می‌کنند و در مجموع ضررش بیشتر از نفعش خواهد بود". (92/9/6)

این سخنان اگرچه ظاهری زیبا دارد اما ظاهرا در میدان عمل قرار است اتفاقات دیگری بیفتد. به گفته های رییس سازمان هدفمندی یارانه های دولت یازدهم که روز گذشته (93/1/16) بیان شد، دقت کنید: "بانک های اطلاعاتی ما کامل است و اگر نیاز باشد می توانیم راستی آزمایی کنیم ، زیرا قانون به ما اجازه داده است و برای کسانی که اطلاعات نادرست بدهند تا 3 برابر یارانه دریافتی، جریمه پیش بینی کرده است". (اینجا)

آیا با این همه تناقض، ملت حق ندارند دچار تردید و بدبینی شوند؟ از یکطرف می گویند دخالت در زندگی خصوصی مردم اشکال دارد و موجب سلب اعتماد آنها می شود و از طرف دیگر رسما اعلام می کنند که اگر پس از راستی آزمایی، مشخص شد که مردم فرم های خوداظهاری را نادرست پر کرده باشند، تا 3 برابر جریمه خواهند شد. آیا این عدم اعتماد نمی تواند دوطرفه باشد؟

به هرحال، مجددا تاکید می شود که قانون هدفمندی یارانه ها یک حرکت ملی است که در صورت اجرای صحیح آن می تواند پایه های عدالت را در کشور محکمتر کند اما برخی اعمال سلیقه های شخصی و کارهای تکراری و اضافی موجب انحراف از مسیر و گسترش بی عدالتی در سطح جامعه خواهد شد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
1
1
سلام

مطلب شما با ذکر منبع در مجله ی خبری عصر بهار منتشر گردید

التماس دعا
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
2
5
دخالت زمان آن آهنگر زاده بود که هر روز به کور ترین نقاط ایران سفر کرد و هب خانه فقرا میرفت تا از زندگی آنها سر دربیاورد و بداند 20 سال برای آنها چه کردند !

اینان که دیگر راستگو و شیخ هستند ، راستگویی و شیخان و بزرگان را چه به سرکشی در زندگی مردم !
از همه چي متعجب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
3
2
يه طوري برخورد ميكنيد و باصطلاح خودتون انتقاد !!!! كه آدم ميگه آيا واقعاً اين سايت و مسئولش دلسوز مردمن يا ................. ؟؟؟؟؟؟؟ نوشته هاتون بيشتر به نظر ضد انقلاب و صهيونيست ميمونه تا سايتي بنام ارزشمند خيبر !!! احترام و ارزشي نگذاشتيد با اين ادعاهاي سبك و بي ارزشتون !!! چرا موقعي كه احمدي نژاد گند كاري ميكرد همتون لال و صم وبكم شده بوده ايد ؟؟؟؟؟ اون طوري كه او ميگفت و هر نفر 250 هزار تومان يارانه ميداد بايد يه نون سنگك ميخريديم 2500 تومان !!! و مثل مردم زيميابوه 1 ميليون توماني ميبرديم و يك كيلو ميوه ميخريديم !!!! آخه چرا با دليل و برهان عقل پسند حرف نميزني ؟؟؟ تا كي تخريب ؟؟؟ يه كم وجدان هم اگه داشته باشي بد نيست !!!!!!!!!!!! مسلمان باصطلاح انقلابي !!!!!!!!!!!!!! از جاي ديگه ميسوزي ................
پاسخ ها
مهدی ص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
فقط صرفا جهت اطلاع جنابعالی عرض میشه که شاکله دولت از بعد محمود تا الان بهم نریخته ولی علامت سوال بزرگش دقیقا همینجاست که محمود هر عیبی داشت به صدای مردم گوش میکرد نه مثل دوستان پایتخت نشین که دیگه مردم رو محرم هیچ رازی نمی دونند!!!!!!!
ایکاش محمود رو به خاطر اتهامات اصلا اثبات نشده به دادگاه میبردن و به دنبالش خاتمی و (...) رو هم ردیف دوم بنشونن!!!!!!!
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتزبه جهت داشتن بارحقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
1
0
سایت598
قتل وحشیانه یک جوان مجروح در يكي از بیمارستان هاي قم!
به گزارش پایگاه خبری قم نا، توجه به مقوله امنیت شهری و ایجاد فضای آرام برای شهروندان به عنوان یکی از دغدغه های اصلی و بجای استاندار جدید قم در ماه های گذشته مطرح شده که در این خصوص نیز تا کنون اقداماتی صورت گرفته است.

به گزارش پايگاه 598 به نقل از پایگاه خبری قم‌نا، توجه به مقوله امنیت شهری و ایجاد فضای آرام برای شهروندان به عنوان یکی از دغدغه های اصلی و بجای استاندار جدید قم در ماه های گذشته مطرح شده که در این خصوص نیز تا کنون اقداماتی صورت گرفته است.

دوران جابجای مسئولین و حضور مدیران جدید گاهاً موجب بروز برخی از مشکلات در دستگاه های اجرایی و خدماتی شهری می گردد که در همین خصوص چندی پیش اهمال کاری مدیریت جدید بیمارستان شهید بهشتی که تنها دوماه از انتصابش توسط دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم می گذرد بدلیل عدم تمدید قرار داد امنیتی این بیمارستان با نیروی انتظامی ، حادثه تاسف بار در این بیمارستان رقم می خورد .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
2
4
۹۵ در صد مردم احتیاج به یارانه دارنند .
گوش به ننه غریب های اعتدالیون راستگو نکنید . البته کسانی که در ماه بالای ۵ میلیون تومان در آمد دارنند می توانند ثبت نام نکنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: