به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس وزرای دولت در حالی خبر فارس در خصوص نامه نمایندگان به عملکرد خود را دروغ می‌خواند که چندین تن از نمایندگان ادوار در اعتراض به دروغ خوانده شدن مطالباتشان توسط یونسی این بار انتقادات خود را به صورت صریح و علنی مطرح کرده‌اند
"خیبرآنلاین" - 19خرداد 92 بود که بیانیه‌ای 10 ماده‌ای در خصوص حقوق اقوام و مذاهب دینی از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر روی خروجی رسانه‌های خبری قرار گرفت.

به گزارش فارس، *بیانیه 10 ماده‌ای روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی چیست؟

بیانیه‌ 10 ماده‌ای اقوام و اقلیت‌های دینی روحانی بر «انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور»، «مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی-اداری»، «تدوین قوانین لازم برای اجرای کامل قانون اساسی به ‌ویژه اصول ٣، ١٢، ١5، ١٩، ٢٢ در دولت تدبیر و امید به منظور رفع تبعیض»، «تقویت فرهنگ و ادبیات اقوام ایرانی و پیشگیری از زوال آنان به‌منظور حفظ و نگهداشت این میراث کهن ایرانی»، «انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور و حمایت تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی و منطقه‌ای به آنان در قالب سیاست‌های عمومی دولت»، «تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و…) بطور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها»، «رعایت حقوق پیروان سایر ادیان و مذاهب و عدم دخالت در امور دینی و مذهبی آنان با تأمین آزادی»، «انجام مطالعات علمی و تدوین برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت در بخش‌های زیر بنایی، عمرانی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی در مناطق محروم و مرزی به‌ویژه استان‌های درگیر در جنگ تحمیلی»، «رفع تبعیضات ناروا در همه ابعاد و اشکال آن»، «تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ‌های ایرانی و تبدیل ساختار و روش‌های سیاسی-امنیتی به نظام مدیریت علمی و کارآمد» و «واگذاری مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگی های لازم به یکی از معاونین رئیس جمهور برای تحقق بندهای نه گانه فوق» تاکید داشت. بیانیه‌ای که فعالان سیاسی معتقدند پس از به قدرت رسیدن روحانی جنبه تبلغاتی و شعاری به خود گرفت و به سمت کمرنگ و محو شدن پیش رفت.

هرچند رئیس جمهور علی یونسی را به سمت دستیار ویژه خود در امور اقوام و اقلیت‌های دینی منصوب کرد اما نمایندگان ادواری مدعی هستند در تدوین این بیانیه 10 ماده‌ای دخیل بوده‌اند اظهار دارند که این بیانیه در عمل محقق نشده است.

*یونسی را بهتر بشناسیم

علی یونسی که دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی محسوب می‌شود در دولت اصلاحات اداره وزرات اطلاعات را عهده دار بود. فردی که سعید حجاریان یعنی تئوریسین اصلاحات می‌گوید یونسی در جریان ترور من بود. حجاریان در همین باره می‌‌گوید آقای یونسی در جلسه‌ای که اصلاح‌طلبان و مخالفان اصلاحات در آن جلسه حضور داشتند به من گفت می‌خواهند شما و آقای نوری را بزنند. یونسی که متولد 1330 در شهر نهاوند است از حلقه‌های نزدیک به حجت‌الاسلام حسن روحانی در قبل و بعد از انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری محسوب می‌شود.

یونسی در دوران فعالیت حجت‌الاسلام روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام معاونت حقوقی و فقهی این مرکز را بر عهده داشت پس از شروع فعالیت علی اکبر ولایتی ماموریتش در این سمت به پایان رسید و پژوهشکده تحقیقات استراتژیک دینی و مذهبی در قم را اداره می‌کند.

وی که در گفت‌و‌گو با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه رسمی دولت خود را رئیس وزرای دولت تدبیر و امید می‌داند، در دیدار‌های خود پروژه زود هنگام دهمین دوره انتخابات مجلس را کلید زده است به گونه‌ای که در یکی از دیدار‌های خود از اعضا خواسته تا همچنان فعال باقی بمانند و برای انتخابات مجلس از هم‌اکنون فعالیتشان را آغاز کنند. همین اظهارات کافی بود تا فعالان سیاسی اقوام و مذاهب در گفت‌و‌گوهای جداگانه‌ای نسبت به استفاده ابزاری با کاربری انتخاباتی توسط دولتمردان هشدار بدهند و آنان را به اجرا و تحقق وعده‌های انتخاباتی خود توصیه کنند.

*مباحث قومیتی و امنیت ملی

آزادی چهار مرزبان گروگان گرفته شده توسط گروهک جیش‌الظلم سبب شد تا رسانه‌های بیگانه «اختلاف افکنی بین شیعیان و برادران اهل سنت» را دنبال کنند و سعی داشتند با وارونه‌نمایی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مذاهب و ادیان در ایران را با بحث‌های قبیله‌ای به چالش بکشند. در واقع پس از اینکه موضوع «قدرنشناسی دولت تدبیر و امید از اهل سنت» به عنوان پارادایم رسانه‌های خارجی در آزادسازی مرزبانان ایرانی مطرح شد، برخی با برخورد قبیله‌ای با پدیده تروریسم و پررنگ کردن نقش اقلیت‌های دینی در آزادی مرزبانان ربوده شده، ساز ناکوکی برخلاف منافع ملی کشورمان کوک کردند و به تفکیک حوزه شیعه و سنی در این زمینه پرداختند و با قهرمان سازی از یکی از علمای اهل سنت سیستان بلوچستان این خط را ادامه دادند.

بنابراین پررنگ کردن نقش اقلیت‌های مذهبی از جمله مولوی عبدالحمید در پایان دادن به این قضیه از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و بیگانه، امری قابل تامل است که فرضیه «حمایت از اقلیت‌ها با اهداف سیاسی‌» را تقویت می‌کند؛ سیاست ناهمگون معاونتی که این روزها اگر چه با هدف «احقاق حقوق اقلیت‌ها» فعالیت می‌کند اما به صورت ناخواسته زمینه اقدامات تروریستی تکفیری‌ها را فراهم کرده و این سیاست غیرمتوازن بر امنیت‌ ملی کشورمان نیز سایه افکنده است.

*سلسله مراتب انتقاد فعالان قومی و مذهبی از دولت روحانی

18 اسفندماه سال گذشته نمایندگان ادوار حامی روحانی طی نشستی تحقق تعهدات دولت تدبیر و امید در برابر بیانیه 10 ماده‌ای اقوام را تبیین کردند اما درست 9 روز پس از آن نشست یعنی 27 اسفندماه تعدادی از نمایندگان ادوار استان‌های اهل سنت‌نشین همچون کردستان، گلستان و سیستان طی دیداری با اکبر هاشمی‌رفسنجانی از عدم تحقق وعده‌های دولت روحانی در مورد اقوام و مذاهب  و ناکارآمدی علی یونسی در این خصوص دست به گلایه زدند و هاشمی نیز در پاسخ به گلایه آنان گفته بود که دغدغه‌های شما را حتما به رئیس‌جمهور انتقال خواهم داد اما دولت در موارد گوناگون اولویت‌های مختلفی دارد.

*نامه 50 نماینده درباره عملکرد یونسی و دروغ خواندن آن توسط دستیار ارشد رئیس‌جمهور

22 روز پس از نشت نمایندگان ادوار اقوام با هاشمی، 50 نماینده ادوار اقوام حامی روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی نامه‌ای از عملکرد علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گلایه کردند. در همین راستا یکی از نمایندگان ادوار امضا کننده این نامه به فارس گفت که آقای یونسی کارنامه مثبت و توانایی‌های لازم در امور اقوام و اقلیت‌های دینی را ندارند اما علی یونسی نامه نمایندگان ادوار در انتقاد از عملکرد خود را «دروغ» دانست و مدعی شد که انتشار چنین اخباری توسط برخی خبرگزاری‌هایی صورت می‌گیرد که کار آنها انتشار دروغ است.

*اتهام زنی رئیس وزرای دولت راستگویان

رئیس وزرای دولت راستگویان در حالی خبر خبرگزاری فارس را دروغ و فعالیت این خبرگزاری را دروغ‌پردازی می‌خواند که رویکرد عملکرد این رسانه برای همگان روشن و شفاف بوده و است. مسئله‌ای که باتوجه به برخی اقدامات اعضای کابینه راستگویان و درستکاران همانند موضوع عدم شفافیت در توافقنامه ژنو و یا استعفای محمد علی نجفی معاون میراث فرهنگی و گردشگری به وضوح قابل لمس بود.

*واکنش روزنامه هاشمی‌رفسنجانی به خبر فارس

و اما خبر فارس! روزنامه‌های زنجیره‌ای و در راس آنان روزنامه آرمان که منتسب به اکبر هاشمی‌رفسنجانی است پس از ادعای علی یونسی علیه خبرگزاری فارس موضع گرفت.

وی در مطلبی با عنوان «نامه دروغی که از بن دروغ بود» مدعی شد که «حامیان راستین حجت‌الاسلام حسن روحانی و اعتدال هیچگاه گلایه‌های خود را به خبرگزاری جهت‌دار نخواهند گفت و ترجیح می‌دهند اگر نارضایتی هم وجود دارد در دیدار با دولتمردان یا حداقل به رسانه‌های حامی دولت بگویند نه اینکه به فارس به عنوان خبرگزاری منتقد مشی اعتدالی دولت تدبیر و امید گلایه کنند».

این نشریه زنجیره‌ای در مطلب خود، خبرگزاری فارس را متهم کرد که با یک فرد ساختگی در انتقاد از عملکرد علی یونسی مصاحبه منتشر کرده است!

*واکنش نمایندگان ادوار اقوام به عملکرد یونسی

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در حالی به حمایت از رئیس الوزرای دولت پرداخته و نامه انتقادی نمایندگان ادوار به عملکرد یونسی را ساختگی دانسته‌اند که چندین نفر از امضا کنندگان این نامه در اعتراض به دروغ خوانده شدن مطالباتشان توسط یونسی به گفت‌و‌گو با فارس نشسته‌اند و این بار انتقادات خود را به دلیل فرافکنی یونسی با نام و نشان و صورت صریح و علنی مطرح کردند. حتی برخی از آنها خواستار برگزاری مناظره‌ای با وی در خصوص عملکردش شدند.

**قادری: نمایندگان ادوار تاکنون چندین‌بار به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند/ ادواری‌ها از یونسی گلایه‌مندند

محمد رئوف قادری که سابقه نمایندگی مردم پاوه در مجلس پنجم و مشاور رئیس مجلس ششم را در کارنامه خود دارد در مورد عملکرد دولت روحانی در مقوله اقوام و اقلیت‌های دینی گفت که برخی از نمایندگان ادوار از دولت و آقای یونسی گله‌مند هستند که چرا وعده‌های داده شده محقق نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ما نمایندگان ادوار تاکنون چندین‌بار به آقای روحانی نامه و مکاتبه داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما این مکاتبات را به خود رئیس جمهور، معاونان و وزرا داشته‌ایم متاسفانه به مکاتبات ما پاسخی داده نشده و تا این لحظه نیز اقدام جدی درخصوص حقوق اقوام و اقلیت‌ها در سطح ملی صورت نگرفته است.

**سهرابی: استفاده ابزاری و انتخاباتی از اقوام نادرست است/یونسی فقط شعار می‌دهد

عبدالله سهرابی نماینده دور ششم مجلس نیز با تاکید بر اینکه انتظارات اقوام و اقلیت‌های دینی در دولت تدبیر و امید تاکنون برآورده نشده است، خاطرنشان کرد: مردم گلایه‌مند هستند و می‌گویند دولت راست‌گویان قبل از انتخابات به مردم وعده داده بود اما تاکنون هیچ اقدامی را از این دولت مشاهده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه نباید از اقوام استفاده ابزاری و انتخاباتی شود، اظهار داشت: آقای روحانی و دولتمردانش بدانند که مردم تا در زمینه اقوام و اقلیت‌های دینی اقدام عملی و جدی را شاهد نباشند اقبالی به آنان نخواهند داشت.

سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: آقای یونسی به جای شعار دادن و یا دروغ خواندن انتقاد نمایندگان ادوار با عملکرد خود اقدام جدی در جهت حقوق اقوام و اقلیت‌های دینی داشته باشد.

**زمانی: یونسی عملکرد مشخصی در زمینه اقوام و اقلیت‌های دینی نداشته است

سید جواد زمانی نماینده دور هشتم مجلس با اشاره به عملکرد علی یونسی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی نیز گفت: آقای یونسی در اموری که آقای رئیس‌جمهور به ایشان محول کرده است بیشتر در حد حرف و شعار بر آن تاکید داشته‌اند و عملکردی مشخص از وی سراغ نداریم.

**دهقانی: اقوام و اقلیت‌های دینی برای دولتمردان تدبیر و امید مصرف انتخاباتی دارند/عملکرد یونسی قابل دفاع نیست

محمدقیوم دهقانی نماینده دور هشتم مجلس ندر مورد عملکرد علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی نیز خاطرنشان کرد: آقای یونسی در را به روی نمایندگان ادوار اقوام بسته است و وقت دیدار به آنها را نمی‌دهد.

وی افزود: آقایان می‌خواهند از اقوام و اقلیت‌های دینی فقط استفاده‌های صرفا انتخاباتی داشته باشند و بتوانند به وسیله آنان کرسی‌های قدرت را یکی پس از دیگری کسب کنند اما در عین حال هیچ توجهی به حقوق اقوام ندارند که همین مسئله سبب به خطر افتادن امنیت ملی می‌شود.

دهقانی تاکید کرد: به آقای روحانی اعلام می‌کنم که اگر قول‌ها و نویدهایی که قبل از انتخابات به اقوام داده‌اید را عملی نکنید دیگر با اقبال آنان روبه‌رو نخواهید شد.

**مارامایی: آقای یونسی تاکنون خروجی قابل قبولی نداشته است/وعده‌ها عملی نشده است

محمدقلی مارامایی نماینده دوره هفتم مجلس نیز در همین خصوص به فارس گفت که انتظارات ما در امور اقوام و اقلیت‌ها هیچکدام برآورده نشده است و دولت تدبیر و امید نیز فقط به شعار و وعده بسنده کرده است اما وعده‌ها نیز عملی نشده است.

وی اضافه کرد: آقای یونسی نیز در مورد اقوام و اقلیت‌های دینی حرف‌ها و صحبت‌های قشنگی را ابراز می‌دارد اما در خروجی هیچ‌چیزی حاصل نشده است.

**محمد‌رضایی: روحانی بهتر بود یونسی را وزیر شعار می‌کرد/ اصلاح‌طلبان به دنبال کاندیدای دیگری برای دور دوازدهم باشند

محمدرضایی رئیس ستاد مشترک انتخاباتی اقوام ایرانی در گفت‌وگو با فارس گفت که آقای روحانی بهتر بود آقای یونسی را در سمت وزیر شعار منسوب می‌کرد.

وی افزود: ما جز شعار حرکت دیگری از آقای یونسی مشاهده نکرده‌ایم؛ آقای یونسی شاید فکر می‌کند که با تکرار شعارهای توخالی بار دیگر می‌تواند از آرای اقوام بهره‌مند شود اما این یک خیال باطل است.

محمد‌رضایی همچنین تصریح کرد که اگر این روند از سوی دولت راستگویان ادامه پیدا کند اصلاح‌طلبان باید برای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری به فکر کاندیدای دیگری باشند.

**حسنی علی:بسیاری از نمایندگان اقوام در مورد عملکرد دولت و آقای یونسی گلایه دارند

محمد حسنی علی نماینده دور چهارم مجلس نیز در همین زمینه خاطرنشان کرد: بسیاری از نمایندگان ادوار معتقدند که دولت تاکنون نتوانسته درخصوص حقوق اقوام و اقلیت‌های دینی کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: تاکنون چندین‌بار به آقای یونسی درخصوص حقوق اقوام و اقلیت‌های دینی نامه نوشته‌ایم و درخواست ملاقات کرده‌ایم اما هنوز محقق نشده است.

* و حالا چه کسی دروغ می‌گوید؟

اظهارات نمایندگان ادوار اقوام در خصوص دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی تنها بخشی از انتقادات به وی است، حال بهتر است رئیس وزاری دولت راستگویان پاسخ دهد که چه کسی دروغ می‌گوید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: