به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حالی که پیش از این معاون وزیر نفت تأکید داشت که ارزان تر شدن گاز صادراتی به ترکیه در قالب قرارداد فعلی امکان پذیر نیست، معاون امور بین الملل وزیر نفت از فرمول جدید مذاکرات برای تعدیل قیمت در صورت افزایش صادرات گاز خبر داد.
"خیبرآنلاین" -در حالی که پیش از این معاون وزیر نفت تأکید داشت که ارزان تر شدن گاز صادراتی به ترکیه در قالب قرارداد فعلی امکان پذیر نیست، معاون امور بین الملل وزیر نفت از فرمول جدید مذاکرات برای تعدیل قیمت در صورت افزایش صادرات گاز خبر داد.

به گزارش تسنیم، صادرات گاز ایران به کشور ترکیه که ابتدای سال 2002 (بهمن سال 1380) با حضور وزیر وقت انرژی ترکیه و بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر وقت نفت ایران در مرز بازرگان آغاز شد، تاکنون 12 سال از زمان 25 ساله قرارداد دو طرفه را پشت سرگذاشته است.

بهمن ماه سال گذشته شرکت بوتاش ترکیه با طرح بالا بودن قیمت گاز صادراتی و عدم تعهد ایران به حجم قرارداد، شکایتی را به دادگاه بین المللی لاهه ارائه کرد. در پی این شکایت، در تاریخ دهم اسفند 92 جلسه دادگاه تشکیل شد و قرار شد تا سه ماه بعد (میانه خرداد) رای نهایی دادگاه لاهه پیرامون این شکایت گازی اعلام شود.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران میانه اسفند سال گذشته در خصوص درخواست ترک ها برای کاهش قیمت گاز صادراتی به این کشور اذعان داشت که ترکیه خواستار کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران بوده و معتقد است بهای گاز جهانی کاهش یافته و ایران نیز باید قیمت گاز را کاهش دهد، این درحالی است که ایران بهای گاز صادراتی به ترکیه را در قالب قرارداد موجود کاهش نمی دهد.

در این حال، در پی دیدار روز گذشته وزیر نفت ایران با وزیر توسعه کشور ترکیه، علی ماجدی، معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و بازرگانی گفت:  چارچوب کلی این است که اگر قیمت تعدیل شود افزایش صادرات گاز صورت گیرد.

وی افزود: در واقع با این فرمول قرار است مذاکرات ادامه پیدا کند.

بنابراین، اگر ترکیه با افزایش حجم واردات گاز از ایران موافقت کند، ایران نیز با تعدیل قیمت گاز موافقت خواهد کرد و قراردادی جدید بین ایران و ترکیه با قیمت متفاوت و حجم متفاوت منعقد خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: