به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
وزیر فرهنگ و ارشاد وعده داد که مشکل پرداخت بدهی ناشران خارجی تا زمان افتتاحیه برطرف شود.
"خیبرآنلاین" -علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنج شنبه (28فروردین ماه) با حضور در مصلی تهران از محل برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد.
 
  به گزارش تسنیم، وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش مبنی براینکه آیا گشایی در زمینه پرداخت بدهی ناشران خارجی بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران حاصل شد یا خیر گفت: تا این لحظه هنوز مشکل حل نشده است اما امیدواریم ظرف چند روز آینده تا بازگشایی نمایشگاه کتاب تهران بتوانیم بدهی آن‌ها را پرداخت کنیم.
 
جنتی در این بازدید با حضور در سالن ناشران آموزشی، ناشران کودک و نوجوان از نزدیک با روند آماده سازی مصلی برای برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی سال آشنا شد. 
 
وی همچنین با حضور در شبستان اصلی مصلی از محل استقرار ناشران عمومی بازدید کرد. 
 
محمدرضا وصفی مدیر کمیته ناشران بین الملل، محمد االهیاری فومنی معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه، سفری مدیر کمیته اجرایی، صحاف مدیر کمیته فعالیت‌های جنبی، علی شجاعی ثانی مشاور رئیس نمایشگاه، نادر قدیانی نماینده تشکل‌های نشر، و شهردار منطقه 7 وی را در این بازدید همراهی کردند. 
 
جنتی پس از اتمام بازدید از مصلی در جمع خبرنگاران حاضر و در سخنانی گفت: 10 اردیبهشت ماه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را آغاز خواهیم کرد اکنون مقدمات آن در حال آماده سازی است و همکاران ما شبانه روزی در حال تلاش هستند تا به موقع فعالیت‌های نمایشگاه کتاب تهران آغاز شود. 
 
وی ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم همه ناشران در این رویداد فرهنگی مشارکت داشته باشند بنابراین از حضور در نمایشگاه هیچ ناشری را منع نکردیم و ناشران بر اساس توانایی‌هایی که دارند و تعداد کتاب‌های چاپ جدید و گذشته فضایی را در اختیار قرار گرفتند. این یک تحول بزرگ فرهنگی است که سالیانه در نمایشگاه کتاب تهران اتفاق می‌افتد و تنها شهروندان تهرانی در آن حضور پیدا نمی‌کنند. بلکه از اکثر نقاط کشور برای بازدید آن به تهران می‌آیند. 
 
وزیر ارشاد تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم که این تحول بزرگ فرهنگی را به بهترین وضع مدیریت کنیم و بیشترین بهره گیری را از آن داشته باشیم. تفاوت عمده امسال با سال‌های گذشته در این است که هم ناشران خارجی بیشتری به نمایشگاه دعوت شدند و هم عمده ناشران داخلی در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. 
 
جنتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در دولت تدبیر و امید چه اقدامی برای افزایش امیدواری ناشران برای فعالیت در حوزه نشر انجام خواهید داد، گفت: ناشران می‌دانند که ما ممنوعیتی برای حضور آن‌ها ایجاد نکردیم همه ما همه ناشرانی که براساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به انتشار کتاب می‌کنند را به نمایشگاه دعوت کردیم. چرا که کلیه ناشران حق حضور در نمایشگاه کتاب را دارند. اکنون نیز در حوزه فعالیت نشر فضایی باز شده که براساس آن کتاب‌ها با دید مثبت تری بررسی می‌شوند و تنها قانون در این خصوص اعمال می‌شود که این خود بالا‌ترین حمایت است. طبیعتا کتاب‌هایی که ارزش‌های دینی بالا و ملی افزونی دارند در این میان مورد حمایت بیشتری واقع می‌شوند. 
 
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره به دنبال این است که از این نوع کتاب‌ها برای کتابخانه‌های عمومی بهره گرفته و آن‌ها را خریداری کند. کاری که اکنون به عنوان حمایت می‌توان آن را انجام داد همین است در گذشته البته حمایت‌هایی در خصوص تأمین کاغذ انجام می‌شد که طی سالیان گذشته این حمایت‌ها تغییر شکل داد. بنابراین ما کتاب‌های مفیدی را که دارای ارزشهای خاص هستند به صورت قابل توجه خریداری کرده و برای کتاب خانه‌های عمومی ارسال می‌کنیم. حتی برخی کتابهای نفیس که جنبه آلبوم دارند را خریداری کرده و به عنوان سوقات به برخی مقامات خارجی ارائه می‌کنیم چرا که این کتاب‌ها معرف فرهنگ و تمدن ایران اسلامی هستند. 
 
جنتی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا ریچارد فرای در این به خاک سپرده خواهد شد یا خیر گفت: من اطلاعی ندارم که قرار است کجا به خاک سپرده شود. دولت جدید وصی ایشان محسوب نمی‌شود. ممکن است کسی وصیت کرده باشد در جایی دفن شودکه این وصی‌اش است که باید به دنبال عمل به وصیت او برود. 
 
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود هیئت 17 نفره احزاب چپ آلمان به منظور دیدار با برخی نویسندگان ایرانی با تفکر خاص گفت: من از اصل موضوع اطلاعی ندارم بنابراین نمی‌توانم اظهار نظر داشته باشم. 
 
جنتی همچنین در ادامه درباره حضور قطعی حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: جواب قطعی از سوی دفتر رئیس جمهور ارائه نشده است اما طبق روال سالیانه ایشان باید در مراسم افتتاحیه و یا اختتامیه حضور داشته باشند. 
 
وی در پایان سخنان خود نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی عملکرد رسانه ملی گفت: بنده چون مسئول کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هدفمندی یارانه‌ها هستم برخورد صدا و سیما را مثبت و سازنده ارزیابی می‌کنم. نماینده صدا و سیما در جلسات کارگروه ما شرکت داشت و بهترین برخورد را با مسائل انجام می‌داد. صدا و سیما نیز همه برنامه‌های مورد نظر دولت، زیرنویس‌ها و برخی کلیپ‌هایی را که باید پخش می‌شد به بهترین وجه انجام داد و امیدوارم مجموعه این فعالیت‌ها موثر واقع شده و ما را در اهدافی که از بحث هدفمندی یارانه‌ها داریم کمک کند تا ما بتوانیم این پول در اختیار دولت را تنها و تنها به نیازمندان برسانیم و کسانی که نیاز ندارند خودشان داوطلبانه انصراف دهند. این به نفع بهبود بهداشت و درمان و به نفع بیمه نیازمندانی است که به هیچ وجه تاکنون تحت پوشش بیمه نبودند. همچنین بهبود حفاظت محیط زیست، رفع انواع آلودگی‌های کلان شهر‌ها از اهداف هدفمندی یارانه‌ها است که من در مجموع عملکرد صدا و سیما را مثبت ارزیابی می‌کنم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: