به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نفر دوم رشته حفظ مسابقات سراسری قرآن کریم که ۶ برادر حافظ قرآن دارد و خودش هم یک ساله حافظ کل قرآن کریم شده است، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه گفت: رسانه‌ها باید قرآن را دریابند.
"خیبرآنلاین" - «موسی معتمدی» آخرین عضو خانواده معتمدی است کهدر سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریمبا حضور در فینالرقابت‌های حفظ کلبه مقام دوم دست یافت. برادر وی «حسین معتمدی» نیز در سال 1391 توانست پس از کسب رتبه نخست مسابقات کشوری در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز در رقابت با نمایندگان بیش از 60 کشور دنیا رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن کریم را از آن خود کند.

به گزارش فارس، در این گزارش گفت‌وگوی ما با این حافظ کل قرآن کریم را می‌خوانید.

آقای معتمدی لطفا خودتان را معرفی کنید.

«موسی معتمدی» متولد سال 1367 قم هستم و تا پیش از ازدواج ساکن قم بودم اما اکنون در اصفهان ساکن هستم، البتهپدر و مادرم اصالت اصفهانی دارند.

چه شد به سمت حفظ قرآن رفتید؟

سال سوم راهنمایی برادرم مهدی پیشنهاد حفظ قرآن را به من داد و من در همان زمان با کمک برادران و پدرم به همراهحسین بهمؤسسه جامعةالقرآن رفتیم و یک ساله نزد اساتیدی مانند «سیدتقی امام جمعه» و استادی به نام «ابواسحاق» که عراقی بود حفظ قرآن را به اتمام رساندیم.

پس از پایانحفظ وارد حوزه علمیه شدیم. برادرم حسین مسابقات را زودتر از من آغاز کرد و به مقام اول رسیداما من مشغول درس حوزه شدمو کمتر برای مسابقات وقت گذاشتم.

با برادرم حسین جابجا شدیم

گفتید ساکن اصفهان هستید؛برادر شما آقای «حسین معتمدی» از اصفهان به قم و شما از قم به اصفهان نقل مکان کردید چطور شد دو برادر جای خود را عوض کردید؟

بله؛ درست زمانی که من ازدواج کردم برادرم حسین به قم نقل مکان کرد و من هم بعد از ازدواج در اصفهان ساکن شدم، البته این موضوع برای من خوشحال کننده نبود زیرا فکر می‌کردم در اصفهان تنها نیستم اما به هر حال ما نا‌ خواستهجای خود را عوض کردیم.

شما چندمین برادر خانواده معتمدی هستید؟

من آخرین فرزند خانواده معتمدی هستم ما 8 برادر و 2 خواهر هستیم.

اسامی برادران را می‌گویید؟

اسامی برادران از بزرگ به کوچک عبارتند از: «محمد»، «مهدی»، «علی»، «روح‌الله»، «محمود»، «احمد»، «حسین» و «موسی».

همه برادران حافظ قرآن هستید؟

برادرم مهدی، حافظ کل قرآن است، علی‌آقا حدود 15 جزء حفظ است، روح‌الله حدود 20 جزء قرآن را حفظ و در حال حاضر در حوزه علمیه مشغول تدریس و تحصیل است، محمود هم حدود 15 جزء حفظ است، من، احمد و حسین هم کل قرآن را حفظ هستیم.

امیدوارمما اولین برادران نفر اول رشته حفظ باشیم

در رشته قرائت برادران فردیتنها برادرانی هستند کهبه مقام اولمسابقات رسیده‌اند و اگر شما اول شوید اولین برادرانی هستید که مقام نخست مسابقات سراسری را در رشته حفظ کلکسب کرده‌اید؛ این حالت را دوست دارید؟

امسال در یک قدمی این عنوانی که شما می‌گویید بودیم اما قسمت این بود که دوم شوم،اما امیدوارم این اتفاق در آینده رخ دهد،البته از جهاتی ناراحت نیستم زیرا اصلاً دوست نداشتم از گردونه و هیجان مسابقات کنار بروم و شاید قسمت است که چند سال تجربه کسب کنم.

از مسابقات بگویید که چطور شد به فینال مسابقات رسیدید و عنوان دوم را کسب کردید؟

مسابقات سال به سال بهتر برگزار می‌شود و یک سری رقبای جدید هم اضافه می‌شوند من در دو مرحله برگزاری از نظر حفظی غلط نداشتم و جزو نفرات برتر بودم، البته به دلیل غلط وقف و ابتدا کمی از نمره من کم شد، افراد دیگری هم بودند که حضور قوی در مراحل ابتدایی داشتند مثلاً برادر من در مرحله اول بدون غلط خواند، اما به هر حال خواست خدا بر این بود که من به عنوان نفر هشتم راهی فینال شده و در نهایت به مقام دوم مسابقات سراسری دست پیدا کنم.

در فینال بدونغلط خواندم وبا نفر اول نیم نمره اختلاف داشتم

در مسابقات غلط حفظی هم داشتید؟

نه غلط حفظی نداشتم فقط به خاطر تکرار یک کلمه و نفس‌گیری در بین آیه نمره از دست دادم.

نمره شما با نفر اول چقدر اختلاف داشت؟

نمره من با آقای هژبری نیم نمره اختلاف داشت، البته آقای هژبری در فینال یک غلط داشت اما به دلیل نمره بالای صوت که در مراحل قبل و خود فینال گرفته بود در مجموع نیم نمره از من بالاتر شد.

در دومین حضور دوم شدم

شما تاکنون چند دوره در مسابقات کشوری حضور داشتید؟

این دومین حضور من در مسابقات کشوری قرآن کریم است، البته سه سال قبل سهمیه حضور در مسابقات سراسری را کسب کردم اما به دلیل مشغله کنکور در مسابقات حاضر نشدم.

امسال به عنوان نماینده کدام استان در مسابقات حاضر شدید؟

سال‌های قبل به عنوان نماینده استان قم در مسابقات حاضر بودم اما امسال به دلیل ازدواج و نقل مکان به اصفهان به عنوان نماینده اصفهان در مسابقات سراسری قرآن کریم حضور یافتم.

حفظ یکساله مطلوب‌ترین روش برای حفظ قرآن است

گفتید یک ساله حافظ قرآن شدید شما کدام روش حفظ را بیشتر می‌پسندید؟

عقیده من این است که با روشیکساله بهتر می‌توان کل قرآن را حفظ کرد زیرا طرح‌هایی که زمان آنبیش از یک سال است چندان موفق نیست و سبب ریزش افراد می‌شود. در حالی که دوره‌های یک ساله هم وقت کمتری می‌گیرد و هم ریزش کمتری دارد، البته شاید حضور در این طرح توان و استعداد بالایی را بطلبد، اما در مجموع به نظر من بهترین راه برای حفظ قرآن دوره‌های یک‌ساله است.

البته حضور در این طرح مشکلاتی دارد و باید فرد مجرد باشد، شاغل نباشد و هیچ فعالیت دیگری نداشته باشد، خود ما هم از حوزه مرخصی گرفتیم، شبانه‌روز کار حفظ را انجام دادیم تا ظرف مدت یک سال حافظ قرآن شدیم.

در حفظ یک ساله، فرسایش کمتر است و در مجموع به نظر من بهتر است. البته نگهداری حفظ تلاش دیگری را می‌طلبد و هرگونه که قرآن را حفظ کرده باشید اگر تکرار نکنید محفوظات فراموش می‌شود. البته شاید نگهداری حفظ یک ساله کمی سخت‌تر باشد.

با مرور 5 جزء در روز گام به مسابقات گذاشتم

تمرینات شما در روز چقدر است و چگونه به مقام دوم رسیدید؟

گذشت زمان و تکرار محفوظات به تثبیت حفظ کمک می‌کند و اگر چند سال از حفظ شما گذشته باشد و تکرار محفوظات هرچند کم را هم کنار نگذاشته باشید نیاز نیست برای مسابقات فشار وحشتناکی روی خود بیاورید.

من 11 سال پیش قرآن را حفظ کردم و در روزهای عادی دو یا سهجزء محفوظات راتکرار می‌کنم، البته سه ماهمانده بهمسابقات مرورروزانه خودرا به5تا 6 جزءافزایش دادم. در کنار اینها هم در جلسات پرسش و پاسخ و تجوید استاد ستوده‌نیا و کلاس لحن آقای شاه‌میوه می‌رفتم و همه اینها پس از لطف خدا سبب شد امسال با حضور در فینال دوم شوم.

قصد دارید مسابقات را تا کجا ادامه دهید؟

هدف من کسب مقام نخست مسابقاتاست اما حضور در مسابقات انسان را از اغلب فعالیت‌ها مانند تدریس و تحصیل باز می‌دارد. من تلاش خودم را می‌کنم، حال خواست خدا هرچه باشد همان خواهد شد. تا آخر عمر هم نمی‌توان در مسابقات شرکت کرد و باید یک جایی کار را تمام کرد و به تدریس و تربیت جوانان پرداخت.

حرف دیگری دارید؟

در درجه اول از همه افرادی که به قرآن کریم اهمیت می‌دهند و بهساحت مقدس این کتاب آسمانیخدمت می‌کنند تشکر می‌کنم.

قرآن در جامعه مهجور مانده

در جامعه ما قرآن واقعاً مهجور مانده و به ورزش و هنر بسیار بیشتر از قرآن اهمیت داده می‌شود، در حالی که ما هرچه داریم از قرآن است و باید همه چیز خودمان را با آیات خدا تطبیق دهیم، اما حتیفینال مسابقات حفظ به صورت زندهاز سیمای قرآنپخش نمی‌شود، در حالی که مسابقه و فعالیتی بالاتر از مسابقات سراسری نداریم.

قرآندر بین مردم هم مهجور است و به جز چند نفر، مردماغلبچهره‌های قرآنی را نمی‌شناسند زیرا تبلیغی بر روی چهره‌های قرآنی نمی‌شود اگر ما می‌خواهیم انس با قرآن در جامعه بیشتر شود باید در ابتدا رسانه‌ها قرآن را به مردم معرفی کنند.

البته شایدمقصر اصلی این موضوع مردم نباشند، زیرا ما همه ابزار و امکانات را در اختیار موضوعاتی غیر از قرآن قرار داده‌ایم و تلاشی برای معرفی این کتاب آسمانی که نجات‌بخش انسان از همه مشکلات دنیا و آخرت است نمی‌کنیم، آنگاه انتظار داریم مردم قرآنی شوند.

رسانه‌ها قرآن کریمرا دریابند

در مجموع باید بگویم فضای کشورمان چندان قرآنی نیست و همه ما مسئولیم و باید در این راه تلاش کنیم، البته سهم رسانه‌ها در این زمینه بیشتر است وامیدوارم رسانه‌ها قرآن را دریابند.

امسال دوست دارید به کجا اعزام شوید؟

چندی پیش یکی از دوستاندر مسابقات یکی از کشورها بدون غلط خواندهبوداما عنوانی کسب نکرده بود،جالب اینجاستکشور میزبان یک جایزه ویژه به عنوان بهترین ترتیل به وی داده بود، نکته اینجاست که نماینده ما بدون غلط خوانده و خود میزبان هم تلاوت وی را به عنوان بهترین ترتیل انتخاب کرده اما باز هم به او عنوان نداده بودند. همه اینها نشانه تلاش برخی برای تفرقه افکنی بین شیعه و سنی است؛ اما با همه این صحبت‌ها باید بچه‌های ما برایاثبات حقانیت شیعه در مسابقات مختلف با اقتدار حضور یابند و خواست خدا هرچه باشد همان می‌شود. امیدوارم به مسابقات هرکجا که اعزام می‌شوم برای شیعیان و هموطنانم افتخار کسب کنم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: