به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
چرا تیم مذاکره کننده صراحتا اعلام نمی کند که در صورت تداوم اجرای یکطرفه تعهدات از جانب ایران و عدم اجرای صحیح آن از سوی حریف عهدشکن، همه چیز به زودی به جای نخست خود بازمی گردد؟
"خیبرآنلاین" - محمدباقر نوبخت روز گذشته در قزوین تلویحا اعتراف کرد که پول های وعده داده شده حریف عهدشکن ایران در توافق ضعیف ژنو هنوز نقد نشده است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، هرچه از روز سیاه هسته ای (30 دی 92) و آغاز اجرای توافقنامه ضعیف ژنو بیشتر می گذریم، آثار زیانبار این توافق بیش از قبل هویدا می شود و تاثر ایرانیان باغیرت را به صورت گسترده برمی انگیزد.

براساس متن صریح توافق ژنو، "قادرسازی به بازگشت یک مبلغ مورد توافق از درآمد نگهداری ­شده در خارج" جزو تعهدات داوطلبانه(!) سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپایی به اضافه سه کشور دیگر (بخوانید 1+5) بوده است و این عبارت مبهم، بدون بار حقوقی مشخص و نامفهوم در برابر تعهدات مشخص، شفاف و صریحی است که ایران در این توافق اجرای آن را برعهده گرفته است و البته طبق نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکنون تمام تعهدات ایران در این توافقنامه اجرا شده است.

متاسفانه آنچه که مدتی است به صورت دوپهلو از سوی مذاکره کنندگان و برخی اعضای دولت به مردم ارایه می شد که پول های بلوکه شده متعلق به کشورمان آزاد شده، علیرغم آزادی احتمالی اما تا این لحظه به داخل کشور بازنگشته است و این عدم بازگشت، نقض آشکار نص صریح توافقنامه است.



در همین حال، نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم، نیز روز گذشته در حالی که مانند اکثر همکاران خود در کابینه به منتقدین حمله می کرد، اما تلویحا اعلام کرد که پول های آزادشده هنوز فرایند بازگشت به کشور را طی نکرده و در اختیار ایران نیستند.

وی در جلسه شورای برنامه ریزی استان قزوین درباره وعده آزادشدن 4/2 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده کشورمان گفت: "امروز سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران صف کشیده اند که نشان می دهد این جو علیه ایران شکسته شده اما عده ای که با دولت مخالفند، این موفقیت ها را تخطئه می کنند. پرداخت این منابع روشی دارد که زمان لازم دارد اما برخی جنجال می کنند که چرا بانک مرکزی تایید نمی کند اما سخنگوی دولت گفته پولها واریز شده لذا تناقض دارد در حالی که اینگونه نیست و در سررسید اقساط هیچ مشکلی نیست و ما دنبال سازوکاری هستیم تا این ارز به صورت نقدی دریافت شود و اگر اینگونه جنجال شود مردم آسیب می بینند"! (اینجا)

نوبخت در حالی منتقدان توافق ضعیف ژنو را مورد حمله قرار داده است که اصلی ترین سخن این جماعت در بحث آزادشدن پول های بلوکه شده ایران همین نکته ای بود که خود وی نیز به آن اعتراف داشت: پول ها ظاهرا آزاد شده اما تا این لحظه حتی یک ریال آن به ایران بازنگشته است.

سخنگوی دولت در سخنان خود به زمان مناسب جهت پیداکردن سازوکاری برای بازگشت پول ها اشاره کرده است و سوالی که در این باره مطرح می شود این است که چرا تعهدات خارج از قاعده متعارف ایران از همان ساعت نخست روز سیاه هسته ای (30 دی 92) آغاز شد و برای اجرای آن، هیچ سازوکار و زمان مناسبی درنظر گرفته نشده بود اما در مرحله اجرای تعهدات طرف مقابل، با گذشت 3 ماه از زمان آغاز اجرای توافق در گام نخست که قرار بوده 6 ماهه باشد و البته احتمال تمدید آن نیز در متن توافق دیده شده، پای زمان و سازوکار و... به میان می آید؟!

چرا مذاکره کنندگان مورد سوال قرار نمی گیرند که توافقی تا این حد ضعیف و یکطرفه را چگونه با شتاب و عجله قبول کرده اند و از طرف ملت بزرگ ایران، نسبت به اجرای آن تعهد داده اند؟ و چرا اینک که طرف مقابل از حفره های متعدد و بیشمار موجود در توافق در حال گریز و شانه خالی کردن از اجرای تعهدات خود هست، او را مورد شماتت و مواخذه قرار نمی دهند؟

چرا تیم مذاکره کننده صراحتا اعلام نمی کند که در صورت تداوم اجرای یکطرفه تعهدات از جانب ایران و عدم اجرای صحیح آن از سوی حریف عهدشکن، همه چیز به زودی به جای نخست خود بازمی گردد؟

آقای سخنگوی دولت توضیح دهد که آیا عدم شفافیت و صداقت با مردم و بخشش از کیسه ملت و تضعیف عزت و غرور ملی موجب آسیب خواهد بود یا دلسوزی و صیانت از منافع مردم و کشور و هشدار نسبت به فریبکاری دشمنان و نهیب به خوش بینی افراطی حضرات؟!

آیا این عدم توازن و اجرای پایاپای توافق ژنو، همان بازی برد - بردی است که بنفش ها برایش اعلام جشن کردند؟!
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
جعفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
0
9
این کلید و استوانه عجب رویی دارن کلی امتیاز دادنو با پررویی دم از بازی برد-برد میزنن.وقاحت هم حدی داره.
عمارنامه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
0
2
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
(...)
موفق و پیروز باشید .
یا علی
omid24
|
United States
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
0
4
تناقض گوئی دربین مسئولین دولت یازدهم بیداد میکند.معلوم است که دارن بامردم (...) میگویند.دربحث یارانه ریئس جمهورمحترم چندین بار در رسانه ملی گفتندیارانه هیچ کس قطح نمیشودمگرافرادخودشان انصراف بدهند. وزیراقتصاد گفت 10میلیون نفرافراد غیرواجدشرایط را شتاسائی کردیم وحذف میشوند.نمیدانم کی وباچه معیاری شناسائی کردن که مردم خبرندارند
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
غلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
1
1
قضاوت درمورد دیگران خوب نیست چه برسدبه قضاوت عجولانه؛یارو زرده زیر قولش،بازخواستش مال اینهاست،دو سه سال زمان میبره تا خدمات اینها چه خوب یاشاید بد مشخص بشه،البته خوبه ماها هم یه کمی منصف تر باشیم دوستان
فدایی امام سیدعلی ازآذربایجان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
0
این دولت حتی نمیتونه یه نه به آمریکاوغرب بگه چه برسه برگرده به حالت قبل توافقنامه بعدش فعلادارن باهمین توافقنامه ذلت آورکارشون توداخل پیش میبرن عجب رئیس جمهوری بوداحمدی قهرمان که پلمپ می شکونددربرابرتهدیدات اوبامابهش گاوچران میگفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
0
0
آقاي (...) بدان وقتي امثال شما پاي ميزمذاكره با دشمنان نظام مي نشينيد ولبخند ژكند ميزنيد نبايد انتظار وتوقع از جنابعالي ورئيس جمهور يك كشور اسلامي داشت 0بعد از آن جلسه ي كزايي خوب معلوم است كه بدهي كشور را نمي دهند وهمه را سر كار گذاشته وبه ريش آقايان ميخندند0 لذا با توجه به اين اخبار واحاديث مي بايست شما (...) را بازخواست ودر پشت ميز (...) نظام براي اين ملت پاسخگو باشيد 0
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: