به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بعد از اعلام رسمی رئیس جمهور مبنی بر آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از هفته جاری شمارش معکوس اجرای این مرحله از قانون در دولت و بازار آغاز شده و مردم چشم انتظار اعلام برنامه های دولت در این مرحله به ویژه تعیین قیمت سوخت هستند.
"خیبرآنلاین" -مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها همین هفته اجرایی می‌شود" این خبری بود که حسن روحانی رئیس جمهوری روز گذشته اعلام کرد و موجب شد تا شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم و اعلام قیمت‌های جدید بنزین و گازوئیل آغاز شود.

به گزارش تسنیم، البته روحانی پیشتر تاکید کرده بود که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از اول اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد و همین امر دلیلی بر زمزمه های مختلف خبری در اینباره طی هفته های اخیر بود که موجب نشر شایعاتی در خصوص قیمت بنزین و افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات در بازار هم شد.

دولت در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها طبق قانون مصوب مجلس ثبت نام از سرپرستان متقاضی و نیازمند یارانه نقدی را براساس رقم شماره راست کارت ملی از 20 فروردین آغاز کرد و روزهای 30 و 31 این ماه را به ثبت نام جاماندگان و همچنین انصراف از ثبت نام اختصاص داد.

قبلاً هم گفته شده بود که بعد از اتمام ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی دولت تصمیمات خود درباره چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اعلام خواهد کرد البته آنطور که محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور گفته میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین متناسب با میزان انصراف دهندگان از یارانه نقدی تعیین خواهد شد.

به گونه ای که هر چه میزان انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی بالا باشد درصد افزایش قیمت بنزین در سال 93 کمتر خواهد بود؛ اما از انجایی که امروز روز پایانی ثبت نام از متقاضیان نیازمند دریافت یارانه نقدی است هنوز مشخص نشده که چه تعداد از مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند ولی طبق اعلام برخی از نمایندگان مجلس حدود 7 درصد از جامعه 75 میلیون نفری در دور جدید از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.

با این وجود طبق اعلام رئیس جمهور از هفته جاری فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا خواهد شد و این امر موجب شده تا پمب بنزین‌ها نیز به منظور افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در حالت آماده باش قرار گیرند و به محض اعلام دستور اجرای فاز دوم این تغییرات را اعمال کنند.

به گزارش تسنیم، هم اکنون بدون احتساب تفاوت نرخ بنزین سوپر و معمولی، بنزین با دو نرخ 400 تومانی (سهمیه یارانه ای) و 700 تومانی (آزاد نیمه یارانه ای) عرضه می شود.

پیگیری های خبرنگار تسنیم از دولت و وزارتخانه های مربوطه حاکی از این است که سه شیوه عرضه کلان بنزین به صورت تک نرخی، دو نرخی و حتی سه نرخی هنوز گزینه های محتمل روی میز دولت است به طوری که در هر بخش، تعداد سناریوها بیشتر می شود.

در مجموع 9 سناریوی مجزا برای اینکار پس از بررسی های چندماهه در دولت، نهایی شده که قرار است از بین این سناریوها، یکی نهایی شده و این هفته برای اجرا ابلاغ شود.

گزینه های تک نرخی مطرح از عرضه بنزین با نرخ ثابت 800 تومان شروع می شود و عرضه بنزین با نرخ 1000 و 1200 نیز از دیگر گزینه های مطرح است.

گزینه های دو نرخی به صورت 700 و 1000 تومان، 800 و 1200 تومان و 1000 و 1500 تومان مطرح است به طوری که رقم کمتر، نرخ بنزین سهمیه ای و رقم دوم نرخ بنزین آزاد است.محتمل ترین گزینه عرضه بنزین سهمیه بندی با نرخ هر لیتر 800 تومان و همزمان نرخ آزاد 1200 است.

گزینه های سه نرخی نیز مورد بررسی دولت قرار گرفته و در این راستا سناریوهای عرضه با سه نرخ 400، 700 و 1000 و عرضه با سه نرخ 700، 1000 و 2000 مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا به ترتیب از چپ به راست، عدد اول رقم بنزین سهمیه ای یارانه ای، رقم دوم نرخ بنزین سهمیه ای آزاد و رقم سوم نرخ بنزین آزاد با مصرف نامحدود است.

شایان ذکر است تاکنون نرخ 700 تومانی بنزین آزاد به میزان 300 لیتر ماهانه همراه با سهمیه 60 لیتری بنزین 400 تومانی در کارت های هوشمند سوخت شارژ می شد که مالکان خودرو در صورتی که بیش از 360 لیتر نیاز به مصرف بنزین در طول یک ماه داشتند، از کارت جایگاه‌داران برای سوخت گیری با همان نرخ 700 تومانی اقدام می کردند اما در صورت نهایی شدن سناریوهای بنزین سه نرخی، پس از اتمام سهمیه بنزین آزاد با نرخ دوم، مالکان خودرو با همان کارت هوشمند سوخت خود می توانند بنزین آزاد با نرخ سوم را به صورت نامحدود دریافت کنند.

علاوه بر این، شنیده ها حاکی از این است گزارشی برای اجرایی شدن سناریوی سه نرخی دیگری به صورت نرخ های 800، 1200 و 1500 به معاونان رئیس جمهور ارجاع شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: