به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مزاحمان تلفنی محدود شده‌اند، اما منقرض نه. این افراد به بیماری عجیبی مبتلا هستند که تاکنون درمان صددرصدی برای آن میسر نشده است، به همین دلیل‌ هر وقت شرایط برای آنها فراهم شود، در یک چشم به‌هم زدن خواب و خوراک عده‌ای را حرام می‌کنند.
"خیبرآنلاین" -بررسی کارشناسان سازمان مخابرات نشان داده که مزاحمت های تلفنی بیشتر خانوادگی است و اغلب از سوی افرادی اتفاق می افتد که خواستگاری ناموفقی را تجربه کرده اند. در این بین می توان گفت بیشتر مزاحمان تلفنی کم حرف هستند، زیرا آمار ها نشان می دهد اغلب این مزاحمان ترجیح می دهند پشت خط تلفن سکوت کنند.

به گزارش جام جم، گذشت زمان نشان داده که پیشرفت تکنولوژی توانسته تا حد زیادی از تعداد مزاحمان تلفنی کم کند، زیرا با آمدن آیدی کالر یا همان شماره انداز به بازار و مجهز شدن تلفن ها به این تکنولوژی دیگر کمتر شخصی جرات ایجاد مزاحمت تلفنی دارد ، چون وجهه مشترک این افراد ترسو بودن است و آنها همیشه از شناسایی شدن واهمه دارند. به همین دلیل این روزها بیشتر مزاحمت های تلفنی از طریق تلفن های همگانی یا اعتباری صورت می گیرد. جالب است بدانید از حدود ده سال پیش که تلفن ها به شماره انداز مجهز شده، مزاحمت های تلفنی حدود صد درصد کاهش داشته است.

مصطفی کاظم ستوده، مدیر کل بازرسی و ارزشیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مخابرات استان تهران درباره مزاحمان تلفنی به جام جم می گوید: مزاحمان تلفنی کماکان وجود دارند، اما نسبت به گذشته خیلی کمتر شده اند، بیشتر مزاحمت ها از تلفن های همگانی یا تلفن افراد دیگری غیر از مالک اتفاق می افتد. برای نمونه سال 91 درخواست کشف مزاحم های تلفن ثابت در استان تهران و البرز 4440 مورد بود و سال گذشته این آمار به 3900 درخواست رسیده است.

به گفته ستوده، آمار مزاحمت های تلفنی قبل از آمدن تلفن های شماره انداز صدبرابر آمار های ا مروزی بوده است.

هرچند امروزه بیشتر مزاحمت های تلفنی از طریق تلفن های همگانی انجام می شود، اما آمار چنین تماس هایی نیز کاهش داشته. ستوده اظهار می کند: اکنون تلفن های همگانی را نیز می توان ردیابی کرد، به همین دلیل تعداد مزاحمت های تلفنی که از طریق این تلفن ها انجام شده سال 91 برابر 566 مورد بوده و سال گذشته به 240 مورد رسیده است.

قطع تلفن مزاحمان

چنانچه از یک خط تلفن برای شخصی ایجاد مزاحمت شود، آن شخص می تواند با مراجعه به دفتر امور مشترکین محل زندگی خود یا مراجعه به دفتر بازرسی شرکت مخابرات برای برخورد با شخص مزاحم اقدام کند، اما در این بین با توجه به سابقه مزاحمت های ایجاد شده برای مالک خط تلفن تصمیم گیری می شود. مدیر کل بازرسی و ارزشیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مخابرات استان تهران عنوان می کند:اگر از یک خط تلفن برای اولین، دومین یا سومین بار تماس مزاحمتی گرفته شود، براساس قانون برخورد های متفاوتی با مالک تلفن خواهد شد، به این شکل که چنانچه بار اول باشد خط تلفن تا یک هفته قطع و از مالک خط تعهد گرفته می شود، برای بار دوم سه ماه تلفن قطع و تعهد کتبی تهیه می شود، ولی اگر از یک خط تلفن سه بار تماس مزاحمت آمیز برقرار شود، امتیاز خط تلفن از مشترک گرفته می شود.

بر اساس آمارهای شرکت مخابرات استان تهران، تعداد مزاحمت هایی که سال 91 برای اولین بار به ثبت رسید ه، 342 و سال گذشته 166 مورد بوده است، به همین دلیل کارشناسان می گویند آمار مزاحمت های تلفنی رو به کاهش است.

برخورد قضایی با مزاحمان تلفنی

علاوه بر سازمان مخابرات، شهروندان از طریق قوه قضاییه و دادسرا ها نیز می توانند برای برخورد با مزاحمان تلفنی اقدام کنند. زیرا قانون برای مزاحمان تلفنی جریمه زندان در نظر گرفته است. ستوده ادامه می دهد: جریمه مزاحمان تلفنی براساس قانون شش ماه تا دو سال حبس است. وقتی شهروندی برای پیگیری مزاحم تلفنی به مخابرات مراجعه می کند، ما براساس رویه خودمان با مالک خط تلفن برخورد می کنیم و هیچ وقت شخص مزاحم را به شاکی معرفی نمی کنیم، اما اگر قاضی مشخصات مزاحم را بخواهد ما کتبا مشخصات فرد خاطی را اعلام می کنیم.

این در حالی است که مزاحمان تلفنی بیشتر از سیمکارت های اعتباری و تلفن های همگانی استفاده می کنند. به همین دلیل به نظر می آید راهی وجود ندارد تا تمامی دسترسی های شخص مزاحم را محدود کرد، زیرا اگر سیمکارت او غیرفعال شود، مزاحم تلفنی می تواند براحتی از یک اپراتور دیگر سیمکارت تهیه کند. ستوده درباره راهکار موجود برای رفع این مشکل عنوان می کند: اکنون چارچوب هایی برای تمامی اپراتور ها تهیه شده که براساس آن می توانند با یکدیگر همکاری و مزاحم گیری کنند، اما نمی توان گفت با چنین طرح هایی این معضل صد درصد از بین می رود، زیرا این مشکل نیاز به کار فرهنگی و اجتماعی دارد.

اختلافات خانوادگی و سکوت

بیشترین مزاحمت های تلفنی در شب و زمانی اتفاق می افتد که همه اعضای خانواده دور هم جمع هستند. با تعطیل شدن مدارس و دانشگاه ها در تابستان نیز تعداد مزاحمان تلفنی بیشتر از هر زمانی می شود. ستوده دراین باره توضیح می دهد: معمولا در جامعه امروزی بیشتر مزاحمت های تلفنی به دلیل اختلافات خانوادگی است. البته جوانانی که به خواستگاری رفته و جواب منفی می گیرند در این میان بیشتر به چشم می آیند.

به گفته وی، روزهای تعطیل چون جمع خانواده جمع است، تعداد مزاحمت های تلفنی بیشتر می شود.

ستوده با اشاره به این که بیشتر مزاحمان تلفنی را جوانان و میانسالان تشکیل می دهند، درباره جنسیت و نحوه مزاحمت مزاحمان تلفنی اظهار می کند: مزاحمان از نظر جنسیت باهم برابر هستند، اما اگر عمده مزاحمت ها را بررسی کنید متوجه می شوید بیشتر مزاحمان تلفنی پشت خط تلفن سکوت می کنند.

نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد، هزینه ای است که برای شناسایی مزاحمان تلفنی و برخورد با آنها در کشور می شود، زیرا بخشی از پرونده های دادسراها به مزاحمان تلفنی اختصاص دارد و در سازمان مخابرات نیز برای رفع این معضل چارت سازمانی وجود دارد. طبیعی است اگر این مشکل از بین برود، هزینه ها کاهش پیدا می کند و می توان این بودجه را برای سرویس دادن بهتر به شهروندان به کار گرفت.

این در حالی است که مزاحمان تلفنی برای سایر سازمان ها نیز مشکل ایجاد می کنند. برای نمونه اورژانس، آتش نشانی و پلیس همیشه از تماس های مزاحمان تلفنی با سامانه تلفنی سازمان خود گله داشته و دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: