به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در این مراسم که در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای انقلاب سرچشمه تهران برگزار شد، جلیلی در سخنانی، دیدگاهش از هنر و هنرمند ارزشی و تقاضایش از آنها را مطرح کرد
"خیبرآنلاین" - مراسم رونمایی از "نهضت مردمی پوستر انقلاب" از مجموعه پوسترهای "ایران جوان" با حضور دکتر سعید جلیلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، در این مراسم که در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای انقلاب سرچشمه تهران برگزار شد، سعید جلیلی در سخنانی، دیدگاه خود از هنر و هنرمند ارزشی و تقاضایش از آنها را مطرح کرد.

جلیلی در ابتدای سخنانش، ضمن ابراز خرسندی از فرصتی که جهت حضور در این جمع هنری پیدا کرده، گفت: اگر حرف و آرمانی داریم، هیچ چیز زیباتر و دلنشین تر از آن نیست که این حرف به بهترین و موثرترین شکل بیان شود و این تعریف من از هنر است. هنر یعنی آن توانایی که در بیان یک آرمان بتواند به ساده ترین و زیباترین شکل عمل کند و تفاوت هنرمند و غیرهنرمند در همین نکته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان کاربردهای متفاوت هنر، افزود: بسیاری اوقات، یک مطلب پیچیده را یک هنرمند با توانایی که دارد و خدا به او عنایت کرده، چنان بیان می کند که دیگران نمی توانند.



جلیلی با بیان شاخصه های هنر ارزشی و غیرارزشی، افزود: گاهی هنرمند با هنرش نسبتی برقرار می کند تا آرمانی واقعی را دنبال کند، در چنین شرایطی، به همان میزان که آن آرمان متعالی است، آن هنر نیز متعالی می شود اما اگر همین مساله در جنبه دیگری مورد استفاده قرار بگیرد، آن وقت غیرارزشی می شود.

نماینده امام خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی همچنین به بحث هنر رحمانی و شیطانی پرداخت و گفت: اگر هنر در جریانی قرار گرفت که تلنگر و هشداری برای فطرت انسان بود تا غبارها از آن کنار برود، چنین هنری رحمانی است اما اگر خدای ناکرده هنر در اختیار کسانی قرار گرفت که درصدد تحریک هوس های انسانی برآمد، آن هنر شیطانی است و اینجاست که تمایز شکل می گیرد.

سعید جلیلی در همین زمینه ادامه داد: هنری رحمانی است که بتواند انسان ها را به فطرتشان توجه دهد و متوجه مسئولیت هایشان کند؛ این هنر می تواند در شکل های مختلف بروز و ظهور پیدا کند، اعم از شعر، داستان، نقاشی، سینما و هر عرصه ای که به عنوان عرصه هنر شناخته شده است.

دکتر جلیلی درباره تفاوت هنرمند با دیگران بیان داشت: تفاوت هنرمند با دیگران در این است که مطلبی که شاید بسیاری نتوانند از عهده بیان آن برآیند، فرد هنرمند به بهترین شکل بیان می کند. به عنوان مثال، یک کاریکاتور که در ظاهر تصویری ابتدایی است، اما بعضا می تواند یک ساعت سخنرانی را در همان تصویر به ظاهر ساده بیان کند؛ این نقش هنر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تجلیل از فیلم سینمایی "آژانس شیشه ای" افزود: بسیاری از بچه های جنگ در سال های پس از آن می خواستند به نحوی مشکلات و مسایل خود را در جامعه مطرح کنند که کار سختی بود اما این مطلب در قالب فیلمی مثل "آژانس شیشه ای" به خوبی به تصویر کشیده شد و عموم جامعه را متوجه آن واقعیت کرد که این هنر را شاید هرکسی نداشته باشد.

جلیلی با اشاره به نقش ماندگار هنر در طی سال های طولانی، یادآور شد: برخی از هنرهای تاریخی ما مثل شعر و ادبیات نیز گاهی در یک مصراع یا چند کلمه، یک مفهوم متعالی را به صورت همه فهم مطرح کرده اند که این مفهوم، حتی چند قرن برای مردم قابل استفاده است و این مساله بسیار ارزشمند است.

سعید جلیلی که حضورش در جمع هنرمندان با توجه به مسایل ذکر شده، باعث افتخار می دانست، ادامه داد: هنر گرافیک، یک هنر موثر است که حتی محدودیت زبانی ندارد و بلافاصله می تواند بین المللی بشود. گرافیک احتیاج به ترجمه ندارد و راه خود را باز می کند و پیام مدنظر را منتقل می کند و بدین ترتیب، ارزش های مختص به خود را به تصویر می کشد.

نماینده امام خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی دو نکته به هم پیوسته را باعث ارزش مضاعف دانست و در تشریح آن گفت: اینکه کسانی بتوانند در این عرصه اولا این توانایی هنری را داشته باشند و ثانیا رسالت هنری داشته باشند تا هنرشان را به سمت آرمان های متعالی سوق بدهند، ارزش مضاعف پیدا می کند و این هنر می تواند پیام ها را منتقل کند. خوشبختانه ما در اندیشه متعالی که ادعای پیروی از آن را داریم، مفاهیم، ایده ها و مضامین ارزشمندی داریم که بعضا بکر و دست نخورده است، مانند مفاهیم قرآنی و سیره اهل بیت(ع) که هنرمند باید به سراغ آنها بیاید و به زبان هنری در بیان آنها تلاش کند.

دکتر جلیلی با ذکر برخی آیات قرآن کریم که به تعبیر وی در آنها هنرمندی خاصی به کار گرفته شده است، افزود: خود کتاب آسمانی قرآن تمامش هنر است و هنر رحمانی یعنی همین که در قرآن راجع به خلقت انسان می گوید و بسیاری مفاهیم دیگر که از قضا به زبان هنری نیز بیان شده است. اینها همه ظرفیت های دینی است که می تواند به تصویر کشیده شود و در قالب مسایل هنری به اجتماع عرضه شود.

جلیلی ادامه داد: در مباحث اجتماعی نیز گزاره های بسیاری نیز وجود دارد که ورود هنرمندان به آنها می تواند به ترویج و تبلیغ آن کمک کند. همین موضوع افزایش جمعیت که عنوان نمایشگاه شماست، در قرآن به لحن های مختلف آمده که با بیان هنری می توان آن را به اطلاع مردم رساند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدگاهش از هنر را براساس تعبیر امام خمینی(ره) دانست و بیان کرد: امام راحل فرمودند که هنر متعهد آن هنری است که بتواند از مشکلات ما گره باز کند. هنر آن است که در عرصه های فردی و اجتماعی انسان وارد شود و حرف متعهدانه بزند. یکی از اولین انتظارها از هنرمند آن است که با هنرش بتواند طرح سوال کند. به عنوان مثال، در همین عرصه طراحی پوستر، با ایجاد و طرح سوال، موجب بروز حرکت در جامعه و بازکردن راه ها خواهد شد و به همین جهت، حضور در این جمع را برای خود مغتنم می دانم و از شما عزیزان این خواهش را دارم که با زبان هنر به آنچه امروز موردنیاز جامعه ماست و مفاهیم بلندی که انقلاب دنبال می کرد، بپردازید.

نماینده امام خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی هنرمندان را به ایفای رسالت تاریخی خود در قبال انقلاب فراخواند و گفت: امروز دشمنان انقلاب آمده اند تا در برابر مفاهیم بلند انقلاب بایستند و اگر امروز موضوعی به نام اقتصاد مقاومتی مطرح می شود، یک مفهوم انتزاعی نیست بلکه مفهومی عینی و کاملا مشخص و در جهت آرمان های انقلاب است. اگر اینجا هنر نیاید و این را به تصویر نکشد و سوالات لازم را مطرح و مفاهیم آن را به جامعه منتقل نکند، پس چه زمانی می خواهد نقش و رسالت خود را ایفا کند؟

وی افزود: در بحث استکبارستیزی و مقاومت نیز همچنین است. صلح، حقوق بشر، حقوق زنان و... مفاهیمی است که ما نه تنها در آنها متهم نیستیم، بلکه مدعی هستیم و به همین جهت، هنر هم باید در این زمینه ها پیشگام و مدعی باشد و پا به پای این اندیشه ها، نقش لازم خود را ایفا کند. اگر در این عرصه هایی که باور داریم از زبان هنر استفاده کرده و نقش فعالانه و هجومی داشتیم، حتما می توانیم موفقیت های خوب و بهتری داشته باشیم.

دکتر سعید جلیلی سخنانش را با این عبارت به پایان رساند که: امروز در صحنه های جهانی یک تشنگی برای چنین آرمان ها، اهداف و هنرهایی احساس می شود و باید سعی کرد که این مفاهیم در فضای بین المللی بازگو شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
2
3
اين جليلي رو هرچه تو ميخواي بزرگش كني نميشه جانم !!!!! اين بابا درسته شخص محترميه ولي توان كارهاي بزرگ رو نداره بويژه رياست چونكه مردم جواب دادن ...............
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
0
0
بهتره در مورد دیگران براحتی صحبت نکنیم توان اجرایی دکتر جلیلی بسیار بالاست بهتره یه نگاهی به سابقه اش بکنین عزیز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: