به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
عضو کمیسیون صنایع و معادن از احضار وزرای جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت به مجلس در صورت عدم تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان و تعیین قیمت مناسب این محصول خبر داد.
"خیبرآنلاین" -داریوش اسماعیلی نماینده مردم سروستان و سرامه از عدم تامین کود شیمیایی کشاورزان در فصل کشت بهاره انتقاد کرد و گفت: کود شیمیایی به عنوان یک محصول استراتژیک مورد نیاز کشاورزان بوده و نقش بسزایی در تولید محصولات کشاورزی دارد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزود: تاکنون فرض بر این بود که کارخانجات تولید کود شیمیایی در وهله اول سود مورد نیاز داخل را تولید و توزیع کنند و اگر مازاد بر آن وجود داشت نسبت به صادرات اقدام کنند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: با کمال تاسف از طرفی میزان کود مورد نیاز جهاد کشاورزی در سال 93 در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نگرفته و از طرف دیگر صادرات کود شیمیایی آزاد اعلام شده است.  
 
وی اظهار داشت: مطابق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت برای کشت بهاره در سال 93، 7 هزار تن کود شیمیایی مورد نیاز است در حالی که تا امروز فقط 65 هزار تن یعنی کمتر از 10 درصد کود مورد نیاز کشت بهاره در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: البته از این میزان 65 هزار تن نیز 55 هزار تن مربوط به طلب اسفند سال 92 است یعنی از 7 هزار تن کود شیمیایی مورد نیاز فقط 10 هزار تن در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده شده است.  
 
عضو مجمع نمایندگان استان فارس افزود: در حالی در فصل کشت بهاره کود شیمیایی بیشتر مورد نیاز است اما انبارهای جهاد کشاورزی در سراسر کشور خالی شده است.  
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: متاسفانه در همین حال مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران که زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند از تاریخ 31 فروردین 93 طی نامه‌ای به مدیر کل صادرات گمرک ایران اعلام کرده است صادرات کود شیمیایی از اول اردیبهشت ماه آزاد است.
 
وی تصریح کرد: در حالی که سال اقتصاد مقاومتی است و ما باید از تولید ملی حمایت کنیم اما صادرات کود آزاد شده و این موضوع به تولیدات کشاورزان ضربه خواهد زد.
 
وی در ادامه به مطرح شدن زمزمه‌های افزایش مجدد قیمت کود شیمیایی گفت: در سال 89 قیمت هر کیسه کود شیمیایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت 4 هزار و 500 تومان بود که این میزان در سال 90 به 6 هزار و 750 تومان، در سال 91 20 هزار تومان در سال 92 35 هزار تومان افزایش یافت و در سال 93 نیز زمزمه‌های افزایش قیمت مجدد کود شیمیایی  مطرح می‌شود.
 
نماینده مردم سروستان در ادامه از انحصاری بودن تولید کود شیمیایی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قیمت کود شیمیایی بیشتر از قیمت واقعی بود و با سود بیش از حد و غیرمتعارف در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
 
اسماعیلی ادامه داد: آقای مهندس "شعری مقدم" مدیر عامل شرکت پتروشیمی در جلسه عصر روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن حضور یافت و قول داد این مسئله را پیگیری کند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: اگر این اقدام اتفاق نیفتد مجلس عکس العمل شدیدی نشان خواهد داد و حتما وزیران صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی را به مجلس احضار خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: