به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سخنان محمود سریع القلم تئورسین اصلی دولت روحانی در رابطه با عدم شایستگی رانندگان تاکسی و لبوفروش ها برای اظهارنظر درباره انرژی هسته ای و مواضع اکبر ترکان از دیگر مشاوران رئیس جمهور که آشکارا 49/5 درصد مردم را متهم به طرفداری از بی قانونی کرده بود، واکنش های مختلفی را در پی داشت
"خیبرآنلاین" - حامیان دولت ادعا می کنند، جریانی سازمان یافته قصد زمین گیر کردن دولت روحانی را دارند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان، نزدیک به 9 ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می گذرد. سایتها و خبرگزاری های دولتی و جریان رسانه ای حامی(!) دولت طی ماههای گذشته با تیترها و اخبار خود در نشان دادن دشمنی سازمان یافته برای دولت تلاش می کنند. این جریان رسانه ای که البته خود نیز سازمان یافته عمل می کند، در تلاش است با بزرگنمایی و نهادی نشان دادن مخالفتها و انتقادهای علیه دولت این پیام را به مخاطبان القا کند که «گروهی می خواهند دولت را زمینگیر کنند».

جمله اخیر شاه بیت جلسه هاشمی با کارگزاران است. آنجا که از آنها می خواهد تا برای حمایتی جدی تر و سازمان یافته تر به میدان بیایند. هاشمی در جلسه خود با اعضای حزب دولتی کارگزاران دوباره از تندروهایی سخن می گوید که نمی خواهند بگذارند دولت کار کند!؟

به روزهای سپری شده از دولت یازدهم که می نگریم، حواشی را می بینیم که دولت خود برای خود ساخته است و چالشهایی را مشاهد می کنیم که وزرای دولت و در برخی موارد خود رییس جمهور آنها را ایجاد کرده و به آن دامن زدند.

نوع مواجهه دولت با مجلس نیز در ماههای اخیرقابل تامل است. برخورد های لفظی و گاه توهین آمیز برخی دولتمردان با مجلسی ها تا جایی پیش رفت که احمد توکلی که به عنوان موافق کلیت کابینه روحانی ر مجلس صحبت کرده بود، چندی پیش لب به اعتراض بگشاید و در نطق خود بگوید:« از اینکه رئیس‌جمهور بیان کردند کارت زرد مجلس باعث نگرانی دولت نخواهد شد، باید بگویم که این موضع از کسی که اقتدارگرا و قدرت طلب است، بعید نیست اما از اقای روحانی بعید و تعجب‌آور است.»

برخورد شدیداللحن روحانی با منتقدان توافق ژنو، توقیف چند نشریه و سایت منتقد دولت، دعوا بر سر انتخاب مجری گفتگوهای تلویزیونی،  لغو برگزاري نمايشگاه مطبوعات، سخنرانی یکطرفه در روز دانشجو و نشنیدن سخنان دانشجویان، نادیده گرفتن ساختار شکنی های روزنامه های حامی دولت و دعوت گزینشی خبرگزاریها به پاستورو ... مواردی هستند که شعار آزادی بیان دولت اعتدال را خدشه دار می کنند و جریان رسانه ای رییس جمهور هم توجیهی برای آن ندارند. انفعال جریان رسانه ای رییس جمهور تا آنجا پیش رفت که در مواجهه با نامه رییس جمهور سابق در دعوت از روحانی به مناظره بسیار بد عمل کند و برخی معاونان ووزرا با توهین به احمدی نژاد از پاسخ دادن به موضوع مناظره طفره بروند.

در حوزه داخلی، انتخاب برخی وزرا فارغ از خط و مشی های سیاسی و صرفا از نگاه کارکردی، برای دولت هزینه زا بوده است. مثلا انتخاب نعمت زاده 68 ساله برای وزارت صنعت، معدن و تجارت رفتاری ناشایسته سالارانه است که شاید فقط از این دولت سر بزند. البته انتخاب برخی وزرای دیگر نیز در همین چهارچوب قابل نقد است.

توافق ژنو که یکی از اتفاقات مهم در سال گذشته بود، که فارغ از نقدهای وارده حاوی چند نکته مشخص است؛ ایران بعد از توافق ژنو 15 بار تهدید نظامی و 5 بار تحریم شد. برای همه مشخص بود که آنچه مرقوم شده است با آنچه اتفاق می افتد، در واقع متفاوت است. توهین های آمریکایی به شدت افزایش یافت. وندی شرمن فریب را جزیی از دی ان ای ایرانی دانست و اوباما که روحانی وی را مودب و باهوش خطاب کرده بود گفت؛ اگر دستش برسد حتی به پیچ و مهره های تاسیسات هسته ای ایران نیز رحم نخواهد کرد. تحریم های دارویی بعد از توافق ژنو ادامه یافت و قسط بندی تحقیر آمیز اموال بلوکه شده ایران و پلمپ تاسیسات هسته ای همه و همه باعث شد تا مردم نسبت به عزت ملی حساس تر شوند. حضور گسترده مردم در راهپیمایی های سیزده آبان و 22بهمن که بیشتر از سالهای گذشته بود و تندی شعارهای ضدآمریکایی مردم در این راستا قابل تحلیل است.

در حوزه اقتصادی و اجتماعی یکی از تلخ ترین و غیرقابل دفاع ترین تصاویر حک شده از دولت یازدهم در ذهن مردم، توزیع سبد کالاست. صفهای طویلی که در سرمای بهمن ماه و در زیر باران و برف شکل می گرفت آنقدر اسفبار بود که تلویزیون هی عربی به مردم خود بگویند«ایران را ببینید و شکرگزار وضعیت خود باشید» . وندی شرمن نیز بگوید سبدکالا از پولهایی است که ما به ایران دادیم. نوع توزیع سبدکالا در تناقض با همه شعارهایی بود که دولت پیش و پس از انتخابات و حتی در شرایط فعلی در مورد  کرامت انسانی عنوان می کند.

در سایر بخشهای اقتصادی نیز به همین نحو، مدیریت ضعیف دولت باعث شد تا مردم بی اعتمادی خود را با ثبت نام 73 میلیونی (8/96 درصدی) در یارانه ها نشان دهند. افزایش 100 تا 125 درصدی قیمت ها در برخی کالاهای اساسی، تورم و گرانی باعث شد تا مردم نارضایتی خود را از سیاستهای اقتصادی دولت اعلام کنند.

در حوزه های دیگر، گذشته از انتصابات دامنه دار و پر حاشیه در وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علوم و آموزش و پرورش که بااعتراض صدها هزار نفر از دانشجویان، معلمان و اساتید همراه بوده است، فعالیتهای فرهنگی غیرقابل دفاعی رخ داده است که حتی مراجع از برخی اعلام برائت و در مواردی اعلام خطر کرده اند.

صحبتهای روحانی در مورد عدم تفکیک هنر ارزشی وغیر ارزشی، اجازه نشر به برخی کتب ضاله و انحرافی، عدم توجه به نشریات موهن و بی تفاوتی نسبت به انتشار مطالب ضد قرآنی در روزنامه جات، معرفی فیلم فرانسوی به عنوان نماینده ایران در اسکار، صحبتهای وزیر ارشاد در مورد تکخوانی زنان، حذف ممیزی قبل چاپ، اظهارنظرای کذب در مورد فیس بوک،  اجازه اکران و نمایش به فیلمهای بدون مجوز و تقدیر از فیلمی که بسیاری از واقعیات تاریخی را تحریف کرده است، حوزه فرهنگ را به یکی از اصلی ترین چالشهای دولت یازدهم تبدیل کرده است که بارها و بارها اعتراض مراجع را به همراه داشته است.

وزارت علوم نیز بابرخی انتصاب ها از چشم مراجع و دلسوزان انقلاب و دولت افتاده است، تا آنجا که آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی و سبحانی حتی حاضر به دیدار با وزیر علوم هم نمی شوند و آیت الله مکارم حتی دررابطه با عدم دیدار خود می گوید:«ملاقات با وزیر به معنای تایید عزل و نصب‌‌ها بود و به همین دلیل ‏در پیشگاه خداوند مسئول می‌بودم به همین دلیل دیدار را نپذیرفتم»

در چند ماه گذشته برخی اظهارنظرات و مواضع مشاوران و اطرافیان آقای روحانی از مسائلی است که در تحلیل عملکرد دولت یازدهم نمی توان آنها را نادیده گرفت؛ از جمله همین موضعگیری ها، سخنان محمود سریع القلم تئورسین اصلی دولت روحانی در رابطه با عدم شایستگی رانندگان تاکسی و لبوفروش ها برای اظهارنظر درباره انرژی هسته ای و مواضع اکبر ترکان از دیگر مشاوران رئیس جمهور که آشکارا 49/5 درصد مردم را متهم به طرفداری از بی قانونی کرده بود، واکنش های مختلفی را در پی داشت.

پدیده دولت یازهم که اصلاح طلبان صراحتا از آن به «پل» و «دولت قرضی» تعبیر می کنند، آنقدر برای خود حاشیه ساخته است که واقع قضیه نیازی به یک سازماندهی برای انتقاد از دولت نیست. حضور برخی عناصر اصلاح طلب افراطی در کابینه روحانی که پیگیر مطالبات اصلاح طلبانه  خود هستند، مرکزیت اصلی این حاشیه سازی ها را برعهده دارد و در همین شرایط فعلی موجب شده است پایگاه اجتماعی ضعیف روحانی، ضعیفتر و ضعیف تر شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: