به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
آموزش و پرورش و جوانان در 7 روز؛
اعلام جزییات نقل و انتقال فرهنگیان شهر تهران، اولتیماتوم به وزیر آموزش و پرورش برای حذف تعطیلی پنج شنبه ها، اعلام برنامه های هفته معلم، دفاع رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش، ممنوعیت شروع پروژه جدید مدرسه سازی، تعیین تکلیف مدت مرخصی زایمان، تخفیف 50 درصدی مراکز مشاوره ازدواج، اعلام بیشترین مشکلات زنان استان تهران و ... از مهمترین اخبار حوزه آموزش و پرورش، زنان و جوانان است.
"خیبرآنلاین" - ر این هفته جزییات نقل و انتقال فرهنگیان شهر تهران اعلام شد و بذ اساس اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران معلمان متقاضی می توانند از 11 اردیبهشت ماه ثبت نام خود را به صورت اینترنتی و از طریق سایت  www.enteghalat.com انجام دهند. البته معلمان به شرطی می توانند موفق به نقل و انتقال شوند که مدرسه مبدا عدم نیاز خود را اعلام کند و مدرسه منطقه مقصد نیز نیازمند نیرو باشد.

اولتیماتوم به وزیر برای حذف تعطیلی پنج شنبه ها

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در هفته گذشته کارت زرد خود را به وزیر آموزش و پرورش نشان داده بودند، در این هفته اولتیماتوم های لازم را به علی اصغر فانی دادند و اعلام کردند: اگر وزیر روند فعلی خود را در انتصابات و برنامه هایش ادامه دهد، او را استیضاح می کنیم.

عطاءالله سلطانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده است: برداشتن تعطیلی پنج شنبه های مدارس بار مالی را روی دوش دولت و آموزش و پرورش می گذارد و عاقلانه نیست که دوباره مدارس در روزهای پنج شنبه باز شوند. البته وزیر آموزش و پرورش گفته اند که باز بودن مدارس در این روز اختیاری است و هیچگاه اجباری نخواهد شد.

همچنین جبار کوچکی نژاد دیگر عضو کمیسیون آموزش گفته است: نمایندگان خواهان توقف انتصاب های سیاسی وزیر آموزش و پرورش هستند و امیدواریم این روند اصلاح شود.

او تاکید کرده است: در حال حاضر موضوع استیضاح چندان جدی نیست، اما اگر وزیر در موضوع انتصابات و مسائل رفاهی روند خود را تغییر ندهد، احتمال استیضاح وی بسیار زیاد است.

دفاع رئیس مجلس از وزیر آموزش و پرورش

اما در میان صحبتهای نمایندگان مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس در این هفته از وزیر آموزش و پرورش دفاع کرده وگفته است: مشکلات آموزش و پرورش کشور ربطی به یک وزیر ندارد و باید ارزیابی کلی در سیستم آموزش و پرورش انجام شود.

به گفته او، علی اصغر فانی از افرادی است که سابقه طولانی در آموزش و پرورش دارد و برخی از مشکلات را به وی منتقل کرده‌ایم و باید برای این مشکلات در سطح ملی راه حل پیدا کرد ،مشکلات آموزش و پرورش ربطی به یک وزیر ندارد و باید ارزیابی کلی در این وزارتخانه انجام شود.

معلمان تجلیل شده سالهای قبل هیچ طلبی ندارند

این هفته که همزمان با آغاز هفته معلم است، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت معلم برنامه های این هفته را اعلام کرد و همچنین نسبت به اعلام دیون معلمان تجلیل شده سال های قبل واکنش نشان داد و گفت: آموزش و پرورش هیچ دیونی به معلمان تجلیل شده سالهای قبل ندارد و تمام هدایا و جوایز در نظر گرفته شده به صورت کامل در اختیار آنها قرار گرفته است.

به گفته خسرو نظری ما تا کنون در مورد دیون تجلیل شدگان سال های گذشته هیچ مراجع کننده ای نداشتیم. البته در سال های قبل در کنار هدایای نقدی یک عدد فیش حج زمان دار نیز به آنها اهدا می شد که ممکن است برخی از معلمان در زمان مورد نظر از فیش استفاده نکرده و امتیازشان از بین رفته باشد اما آنها درخواست دارند که یک فیش حج دیگری جایگزین شود که چنین امکانی وجود ندارد و باید در همان دوره زمانی مورد نظر از فیش حج اهدا شده استفاده می کردند. بنابراین آموزش و پرورش هیچ دیونی به معلمان تجلیل شده در سال های قبل ندارد.

او همچنین اعلام کرده است: در هفته معلم از 43 معلم نمونه در سطح کشوری که 12 نفر خانم و 31 نفر آقا هستند تجلیل می شود. همچنین تعداد معلمان تجلیل شده در سطح استانی 670 نفر و در سطح منطقه ای 14 هزار و 800 نفر خواهد بود.دیدار با خانواده شهدی مطهری، سخنرانی وزیر آموزش و پرورش قبل از خطبه های نماز جمعه در روز 12 اردیبهشت ماه، دیدار معلمان با مقام معظم رهبری، دیدار معلمان با رئیس جمهور از دیگر برنامه های هفته معلم است.

ممنوعیت شروع پروژه جدید مدرسه سازی

ساخت پروژه جدید مدرسه سازی ممنوع. این خبری بود که رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور داد و علت ممنوعیت آن را وجود 6 هزار پروژه نیمه تمام در حوزه مدرسه سازی عنوان کرد و گفت:تکمیل پروژه های نیمه تمام، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس و تخریب و نوسازی کلاسهای درس در استانهای مختلف به ویژه تهران در اولویت برنامه های ما قرار دارد.

به گفته مرتضی رئیسی، تا زمانیکه پروژه های نیمه تمام آموزش و پرورش به اتمام نرسد، دیگر کلنگ ساخت هیچ پروژه دیگر مدرسه سازی به زمین نمی خورد.

او همچنین هشدار داده است که یک سوم دانش آموزان همچنان در مدارس ناایمن تحصیل می کنند.

رئیسی عنوان کرده است: در گذشته دو سوم مدارس ناایمن بودند که مقاوم‌سازی شدند  اما در حال حاضر همچنان یک سوم مدارس در برابر زلزله ناایمن هستند که باید نوسازی و مقاوم سازی شوند.

طراحی ساعات ویژه برای دانش آموزان پیش دبستانی مناطق دو زبانه از سال تحصیلی جدید

در این هفته باز هم به راه اندازی مراکز پیش دبستانی در مناطق دو زبانه تاکید شد و این بار رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به ارائه آموزشهای پیش دبستانی در مناطق دو زبانه گفته است: توسعه پیش دبستانی در مناطق دو زبانه در برنامه های آموزش و پرورش است که در این راستا معاون پژوهش و برنامه ریزی محتوا و ساعات خاصی را برای این گروه در نظر گرفته است.تعیین محتوای برای برنامه های آموزشی و فرهنگی پیش دبستانی ها در مناطق دو زبانه و اختصاص ساعت آموزشی خاص به این دانش اموزان برنامه ریزی شده است.

به  اعتقاد محی الدین بهرام محمدیان با تدوین اصول راهنما و طراحی پودمان‌های آموزشی در جهت تبیین نقش مدرسه، رسانه‌ها و خانواده در تامین پیش نیازهای ورود کودکان به مدرسه گام بزرگی برداشته است.

تدوین پیش نویس سند پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان

آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان این روزها بسیار مورد توجه مسوولان آموزش و پرورش و اهالی رسانه است. با توجه به توسعه آسیب های اجتماعی قرار بود پیش نویس سند پیشگیری از این اآسیب ها تدوین شود که در این هفته مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی خبر تدوین این سند را داده است.

نادر منصورکیایی اعلام کرد: تمرکز ویژه بر برنامه های پیشگیری اولیه در گروه سنی کودکان و نوجوانان ، مراقبت اجتماعی از کودکان  و نوجوانان در معرض خطر و پرخطر ، طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری مبتنی بر الگوی آمایش سرزمین، گسترش نرخ پوشش برنامه های پیشگیری ، توسعه برنامه های مبتنی بر شواهد در زمینه پیشگیری ، گسترش مشارکتهای مردمی از طریق الگوهای اجتماع محور در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و  توجه ویژه به مشارکت خانواده ها در برنامه های پیشگیرانه بعنوان استراتژی های تعیین شده در این سند است.

کمبود 15 هزار مشاور در مدارس

توسعه فعالیت پرورشی و تربیتی از سیاستهای اصلی آموزش و پرورش در دولت یازدهم است. به همین دلیل توسعه فعالیت های مشاوره ای هم برای کاهش آسیب های اجتماعی و هم برای هدایت تحصیلی مناسب دانش آموزان دوباره در مدارس رونق گرفته است.البته در این میان آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیروی متخصص مواجه است که به گفته مدیر کل تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش شرط جذب نیرو در این حوزه، تخصص است و تنها افراد تحصیل کرده در رشته های مشاوره و روانشناسی و زیرشاخه های مرتبط آن جذب می شوند.

به گفته ابوالقاسم عیسی مراد، از تعداد 18 هزار مشاور موجود در مدارس حدود 20 درصد آنها در حوزه روانشناسی و مشاوره تخصص لازم را ندارند و به صورت نیمه مرتبط در این رشته مشغول به کارند.

تدوین زیرنظام مشاوره و هدایت تحصیلی و توسعه متوازن در رشته های تحصیلی از دیگر برنامه های اداره پرورشی و تربیتی است.

اعلام بیشترین مشکل زنان استان تهران

در این هفته مدیرکل جدید امور بانوان استانداری تهران با اعلام مهمترین مشکلات زنان استان گفته است: بیکاری، اشتغال، مشکلات زنان بی سرپرست و بدسرپرست از مهمترین مشکلات زنان استان است که این مشکلات در قالب برنامه هایی کاربردی برطرف خواهد شد.

به گفته زهرا ساعی کم کردن ساعت کاری و ایجاد مهدکودک در محل کار بانوان و حل مشکلات اداری از دیگر خواسته های زنان بوده است که تاکنون به ما مراجعه کرده اند.

تعیین تکلیف مدت مرخصی زایمان به زودی تعیین تکلیف می شود

در این هفته شاهد اظهار نظر جدید درباره مرخصی زایمان زنان این بار به نقل از معاون حقوقی رئیس جمهور بودیم.

الهام امین زاده گفته است: در حال حاضر میزان مرخصی زایمان بر اساس مصوبه دولت قبل 9 ماه است که دستگاه های اجرایی اعلام کردند این موضوع بار مالی دارد.برخی از دستگاه ها این مصوبه را اجرا نمی کنند که این باعث افزایش شکایت از دستگاه های اجرایی در دیوان عدالت شده است.در این زمینه موضوع را پیگیری کرده و قرار است مدت مرخصی زایمان به زودی در هیات دولت تعیین تکلیف شود.

تخفیف های 50 درصدی مراکز مشاوره ازدواج

در هفته گذشته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر از گشایش چند مرکز مشاوره ازدواج همزمان با هفته جوان داده است. این هفته محمود گلزاری خبر از تخفیف های 50 درصدی مراکز مشاوره ازدواج در هفته جوان داده و گفته است که معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصمیم دارد به همه جوانهایی که در هفته جوان یعنی طی روزهای ۱۷ تا ۲۳ جهت دریافت مشاوره ازدواج به کلنیک های روان شناسی مراجعه میکنند یارانه ۵۰ درصدی تعرفه را اختصاص دهد.

او همچنین اعلام کرده است: بزودی اسامی مشاوران و لیست مراکز مورد تایید برای گرفتن مشاوره ازدواج و برخورداری از تخفیف ۵۰ درصدی را با هماهنگی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره اعلام می کنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: