به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
قاطبه ملت ایران هرجا فرصتی برای ابراز نظر در خصوص سران فتنه یافته‌اند، به حق خواستار اشد مجازات برای آنها شده‌اند؛ از تظاهرات 9 دی 88 تا راهپیمایی 22 بهمن 92 و طومار بیشمار امضایی که اخیراً سخنگوی قوه قضائیه به آن اشاره کرد.
"خیبرآنلاین" -وبلاگ جهاد نوشت: ماه مبارک رجب فرصت خوبی برای توبه و استغفار و بازگشت به سوی خدای متعال است؛ مضمون بسیاری از ادعیه مأثوره این ماه شریف نیز طلب آمرزش و توبه به محضر ربوبی است.

در کتاب شریف اقبال الاعمال هم فصلی تحت عنوان «فضل الاستغفار و التهلیل و التوبة فی شهر رجب‏» آمده است که نشانه اهمیت توبه و استغفار در این ماه است؛ به نظر می‌رسد مسئله توبه سران فتنه را باید از چند جنبه بررسی کنیم.

1- آیا خداوند متعال توبه سران فتنه را خواهد پذیرفت؟

رحمت واسعه خدا لایتناهی است. خدا تواب است. «هو الذی یقبل التوبة عن عباده و یعفو عن السیئات». هیچ کس هم اجازه ندارد بگوید خدا توبه فلان کس را نمی‌پذیرد؛ البته توبه‌ای که خدا آن را می‌پذیرد، «توبه حقیقی» است، و توبه حقیقی مقدمات و شروط و لوازمی دارد که در جای خودش در آیات و روایات بحث شده است.

2- آیا ملت ایران توبه سران فتنه را خواهد پذیرفت؟

قاطبه ملت ایران تاکنون هرجا که فرصتی برای ابراز نظر در خصوص سران فتنه یافته‌اند، به حق خواستار اشد مجازات (اعدام) برای آنها شده‌اند؛ از تظاهرات 9 دی 88 تا راهپیمایی 22 بهمن 92 تا طومار بیشمار امضایی که اخیراً سخنگوی قوه قضائیه به آن اشاره کرد.

اما گمان من بر این است که چنانچه سران فتنه «توبه حقیقی» کنند، و واقعاً از ظلم بزرگی که به ملت کردند پشیمان شده و به گناهان بزرگ خود در ماجرای انتخابات 88 اعتراف علنی کنند، و از پیشگاه ملت و رهبری عزیز طلب بخشایش کنند، بعید نیست که مردم بزرگوار ایران از گناهان آنان درگذرند.

البته یکی از شروط اساسی چنین توبه‌ای، تلاش سران فتنه برای بازگرداندن آن بخش از جوانانی است که بخاطر انحراف این دو نفر، گمراه شدند.

3- پس از توبه سران فتنه، وظیفه دستگاه قضایی چیست؟

پیش از این عرض شد که مجازات قانونی و شرعی این دو نفر با استناد به منابع حقوقی و فقهی، چیزی کمتر از اعدام نیست؛ با اینحال براساس فقه و حقوق، چنانچه «توبه حقیقی» صورت گیرد و این دو نفر برای جبران ظلم بزرگی که در حق نظام کردند تلاش صادقانه‌ای از خود نشان دهند، چه بسا این مجازات قابل تخفیف باشد.

البته آنچه گفته شد صرفاً مربوط به جنبه عمومی جرم این دو نفر است؛ اما در مورد خون‌های به ناحق ریخته و اموال به غارت رفته در ماجرای فتنه 88، چنانچه شاکیان خصوصی وجود داشته باشند، به عنوان جنبه خصوصی جرم در جای خود قابل مطالبه و محاکمه است.

و احتمالی از جنس دیگر..

با اینحال، احتمال دیگر در خصوص این دو نفر آن است که علی رغم اینکه خداوند توبه پذیر است، اما بخاطر خیانت‌ها و جنایت‌های غیر قابل جبران سران فتنه، توبه آنها مورد قبول ملت واقع نشود و دستگاه قضایی نیز مکلف به محاکمه آنها و صدور اشد مجازات برای ایشان باشد. چنانکه امام خمینی(ره) درباره توبه شاه خائن می‌فرمایند: «توبه تو پیش ملت پذیرفته نیست. ممکن است یک توبه حقیقى بکنى و مال مردم را دستشان بدهى و همه جنایات را جبران بکنى، خدا ممکن است بپذیرد. - خدا بزرگ است- اما ملت نمی‌پذیرد؛ ما نمی‌توانیم‏ توبه تو را بپذیریم؛ توبه تو مرگ است، توبه گرگ مرگ است. (صحیفه امام، ج ‏3، ص 391)

آینده پیش روی سران فتنه، آینده‌ای پر از بیم و امید است؛ باید صبر کرد و سرانجام این ماجرا را دید؛ آیا این دو نفر توبه خواهند کرد؟ آیا ملت ایران توبه آنها را خواهد پذیرفت؟ امید که چنین باشد؛ به هرحال، همه ما باید قدر فرصت ماه رجب را بدانیم و آن را  برای توبه و بازگشت به سوی خدا و جبران خطاهای گذشته مغتنم شماریم، که «إنه هو التواب الرحیم».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: