به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کار نمایده کار اجرایی نیست، بلکه وظیفه اش قانون گذاری و نظارت دقیق و درست است. شما ببینید که کدام نظارت مجلس در طول این سال های اخیر نتیجه داده است. ما که در این چند سال ندیدیم تحقیق و تفحص های صورت گرفته نتیجه داده باشد و یا اینکه مسئولی به خاطر تخلفی که انجام داده عزل شود تا برای دیگران درس عبرت شود.
"خیبرآنلاین" -مثل همه جوان ها قبل از انقلاب یعنی از همان سال ۴۲ پیگیر مسائل سیاسی بود. می گوید ترور منصور که در زمان نوجوانی اش اتفاق افتاده را دیده است و هنوز بخاطر دارد. از سال ۵۶ به صورت جدی و سازمان یافته فعالیت سیاسی اش را آغاز کرد. در سال ۵۸ برای مبارزه با ضد انقلاب و با دستور امام به سپاه پیوست. پس از شهادت عباس کریمی تا سال ۸۶ فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله بود. از سال ۸۶ هم وارد گود سیاست شده و به مجلس هشتم راه یافت. گفت و گوی محمد اسماعیل کوثری فرمانده سابق دوران دفاع مقدس و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را با جهان نیوز در ادامه می خوانید.

- چه شد که تصمیم گرفتید وارد مجلس شدید؟

به گزارش جهان، از سال ۸۶ علی رغم میل باطنی و البته با توصیه برخی اصولگرایان کاندیدا و نماینده مجلس شدم. بعد از ورودم به مجلس در همان شش ماه اول تصمیم گرفتم که استعفا دهم؛ چون فضای مجلس با روحیه من سازگار نبود. حتی با آقای لاریجانی رئیس مجلس و آقای بروجردی رئیس کمیسیون امینت هم صحبت کردم اما آقای لاریجانی گفت: آمدن شما به مجلس دست خودتان و رفتنتان با اجازه مجلس است. بعد از این حرف ها بود که منصرف شدم تا حرف و حدیثی پیش نیاید. به همین خاطر تا آخر دوره هشتم بودم و دیگر قصد کاندیدا شدن برای دور نهم را نداشتم که برخی بزرگان نظام تکلیف کردند که در مجلس نهم نیز حضور پیدا کنم؛ بر این اساس بود که ثبت نام کردم.

- چرا فضای مجلس با روحیه شما سازگار نبود؟

ما یک عمر با شهدا زندگی کردیم. آنها جانشان را درطبق اخلاص گذاشته و برای عزت کشور و ملت افتخار آفرینی کردند. امروز این روحیه کمتر دیده می شود. اینکه یک عده اقداماتی انجام دهند که شایسته فرهنگ ایثار نباشد درست نیست.

- مصداقی بفرمایید. چه رفتارهایی شما را ناراحت کرده بود؟

مثلا استفاده از امکانات یا افرادی برای رای جمع کردن و یا دادن ودعده هایی به مردم که هیچگاه عملی نمی شود. کار نماینده کار اجرایی نیست، بلکه وظیفه اش قانون گذاری و نظارت دقیق و درست است. شما ببینید که کدام نظارت مجلس در طول این سال های اخیر نتیجه داده است. ما که در این چند سال ندیدیم تحقیق و تفحص های صورت گرفته نتیجه داده باشد و یا اینکه مسؤولی به خاطر تخلفی که انجام داده عزل شود تا برای دیگران درس عبرت شود.

- خودتان هم در تحقیق و تفحص ها حضور داشتید؟

خیر؛ من اگر به این بحث ورود کنم اول تا آخر کار باید با مسؤولیت خودم انجام شود؛ زیرمجموعه کسی نخواهم رفت. در روش مدیریتی من اغماض و کوتاهی برای متخلفان وجود ندارد و حتما برخورد می کنم. ما باید با مردم رو راست باشیم. مثلا وقتی همه در مورد مرزبانان حرف های مختلفی می زدند من گفتم که باید این سربازان تنبیه شوند و هنوز هم بر سر حرفم ایستاده ام. چرا که این ۵ نفر برای نگهبانی از مرزهای کشور و برای تامین امنیت مردم در مرز مستقر بودند.

- این حرف شما حاشیه ساز شد. برخی هم از این موضع شما اظهار ناراحتی کردند.

بله کسانی که به دنبال مقاصد سیاسی خود بودند ناراحت شدند و البته افرادی که در جریان اصل ماجرا بودند هم از من تشکر کردند. نه اینکه من محتاج تقدیر و تشکر دیگران باشم، نه؛ باید با مردم صادق بود.

- از وضعیت دانایی فر خبر تازه ای دارید؟

در حال حاضر مسؤولیت این موضوع در مجلس با آقای محسنی ثانی است. خبرها و شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دانایی فر زنده و تروریست ها مکانش را جابجا کرده اند.

- پس خبر زنده بودن دانایی فر درست است؟

ما، هم خبر زنده بودن و هم خبر کشته شدنش را داریم.

- بحث همکاری دانایی فر با گروهک تروریستی جیش الظلم چقدر درست است؟

نمی شود موثق گفت ولی احتمال این وجود دارد که با اقدام این فرد بوده که سایر سربازها سر پست نگهبانی خوابشان برده است.

- در جریان مذاکره با این گروهک آنها بارها اعلام کردند که در پاکستان حضور ندارند. آیا همان زمان شما از محل اختفاء آنها خبر داشتید؟

بله؛ این گروهک همان ایام هم در پاکستان مخفی شده بودند، البته کمک ها و فعالیت هایی از جاهای مختلف انجام می شد تا قضیه حل و فصل شود.

- به نظر شما مذاکره و دیپلماسی غیر رسمی با گروهک های تروریستی روش مناسبی است؟ اگر این روش جواب می داد پس چرا گروهک تروریستی جیش الظلم بعد از آزادی گروگان ها اعلام کرد که به سراغ فرهنگیان استان خواهد رفت؟

ببینید، ما با اشرار و تروریست ها اصلا رودربایستی نداریم چرا که آنها دست پرورده آمریکایی ها هستند. از طرفی هم کمک گرفتن از همه امکانات و ظرفیت ها برای حل این مسأله عقلانی و منطقی بود. ما می خواستیم گروگان ها را سالم به کشور برگردانیم. و الا می توانستیم با یک عملیات کار آنها را یکسره کنیم. به همین خاطر وزارت اطلاعات، ناجا، وزارت خارجه و بزرگان و ریش سفیدان همان منطقه کار را پیگیری کردند. البته این روش ها قبلا هم تجربه شده بود.

- حالا که ماجرا تقریبا تمام شده قرار نیست برخورد جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران با این گروهک تروریستی صورت گیرد؟

تا زمانی که این گروهک ها بخواهند این چنین شیطنت کنند ما هم برخورد قاطعی با آنها خواهیم داشت. جمهوری اسلامی با کسی رودربایستی ندارد. ما تروریست هایی که ۱۴ مرزبان کشورمان را به شهادت رسانده بودند را در عمق ۸۰ کیلومتری در خاک پاکستان شناسایی کرده و با موشک همه آنها را به هلاکت رساندیم. این گروهی هم که ۵ مرزبان را گروگان گرفته بودند هم در تیررس ما بودند اما چون گروگان ها در بین تروریست ها حضور داشتند و ما باید آنها را زنده و سالم به کشور باز می گرداندیم، نمی توانستیم عملیات کنیم.

اساسا یکی از مشکلات اصلی ما در مرزهای شرقی کشور این است که مرز پاکستان بدون نگهبانی و مرزبان است. به همین خاطر قاچاق سوخت و سایر موارد در این مرزها بیشتر است. خود من هم بارها شب و روز از طریق هوایی و زمینی دیدم که قاچاق سوخت از مرزها انجام می شود. در مرز زابل با حفر شیار و کار گذاشتن رادار دیگر تردد وسیله ممکن نیست اما در مرزهای پایین تر از زابل به دلیل کوهستانی بودن مناطق هنوز امکان تردد قاچاقچیان و تروریست ها ممکن است.

- اینکه گفته می شود یک میلیارد دلار برای آزادی مرزبانان به تروریست ها داده شده درست است؟

من از مبلغ آن خبر ندارم.

- پس پولی رد و بدل شده است؟

عرض کردم این روش ها و بده بستان ها بین محلی های آنجا مرسوم است.

- پول را محلی ها دادند یا دولت؟

محلی ها؛ دولت جمهوری اسلامی پولی به کسی نمی دهد. آن هم به تروریست ها و اشرار!

- برای دور بعدی مجلس کاندیدا خواهید شد؟

هنوز تصمیم نگرفتم. اگر مثل دور بعد تکلیف بشود می آیم.

- اگر احساس تکلیف نشود کاندیدا نمی شوید؟

خیر، نمی شوم. به سپاه بر می گردم، البته اگر اجازه دهند یا اینکه به تدریس مشغول می شوم.

- بهترین دوست شما در مجلس و خارج از مجلس چه کسی است؟

من با همه نمایندگان دوست و رفیق هستم؛ اما بیشتر از همه با آقای زارعی و زاکانی به دلیل سابقه دوستی مان از دوران دفاع مقدس و بعد از آن در سپاه، بیشتر رفیق هستم. با آقای لاریجانی هم از دورانی که در سپاه بودند آشنایی دارم. در خارج از مجلس هم با بچه های رزمنده بیشتر رفاقت دارم و زیاد با مسؤولان رفت و آمد ندارم.

- اهل مطالعه هم هستید؟

به شدت! وقت خالی داشته باشم مطالعه می کنم.

- عنوان آخرین کتابی که مطالعه کردید؟

بیشتر در حوزه دفاع مقدس و خاطرات آزادگان بوده. آخرین عنوان هم کتاب "ورود ممنوع" که در خصوص بچه های تخریب بود مطالعه کردم. به مطالعه کتاب خاطرات سیاسیون قبل و بعد از انقلاب هم علاقه دارم. در این بین اگر نکاتی هم باشد به آنها پیغام می دهم که مثلا این بخش درست نیست و یا این طور باید اصلاح شود.

- فیلم هم تماشا می کنید؟

بله گاهی اوقات در تلویزیون و گاهی هم به سینما می روم. آخرین فیلمی که دیدم «چ» بود. حاتمی کیا به خوبی توانسته بود گوشه ای از زحمات، سختی ها و خدمات شهید چمران و اصغر وصالی را به تصویر بکشد. فیلم معراجی ها را هم دیدم.

- هنوز منتقد توافق ژنو هستید؟

بله حتما؛ معتقدم اگر مسؤولان تیم مذاکره کننده واقعیت را با مردم در میان بگذارند بهتر است.

- مگر هنوز نکته پنهانی در توافق نامه وجود دارد؟

یکی از نکات پنهانی که ما بر روی آن اصرار داریم همان ترجمه اصلی توافق نامه است که وزارت خارجه ترجمه کرده است. آقای ظریف و همکارانش می گویند ترجمه ای که رسانه ها منتشر کرده اند را قبول نداریم. ما هم می گوییم خب، اصل ترجمه را در اختیار ما بگذارید. می گویند ما در اختیار رئیس قرار دادیم. من تازه ۷ اردیبهشت ماه یعنی حدود چهار ماه بعد از توافق نامه موفق شدم در دفتر رئیس مجلس اصل ترجمه آن را مطالعه کنم و بعد از آن انتقاداتم به این توافق نامه بیشتر شده است.

- با آنکه اصل ترجمه توافق نامه را مطالعه کردید باز هم منتقدید؟

بله، حتی بیشتر هم شده است. ما نمی خواهیم برای وزارت خارجه تعیین تکلیف کنیم که متن اصلی را در اختیار چه کسانی قرار دهند. حرف ما این است که حداقل دوطرف همزمان و بر اساس توافقات صورت گرفته عمل کنند. چرا ما بخشی از ۲۰ درصد را اکسید و بخش دیگر را تبدیل به ۵/۳ درصد کنیم. در حالی که تا به حال موفق نشدیم حتی یک دلار از پول های بلوکه شده ای را که به حسابها واریز شده را برداشت کنیم یا اینکه در بحث کشتیرانی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

- مقام معظم رهبری فرمودند که موضوع مذاکرات هسته ای را دنبال می کنند و سیاست های کلی و خطوط قرمز را هم ایشان مشخص کردند. آیا تیم مذاکره کننده خارج از این چارچوب عمل کرده است؟

بعد از توافق ژنو ایشان ورود کرده و چارچوب مشخص کردند. لذا از آنجا به بعد بود که پرونده مذاکرات در دولت سیاست هایش تنظیم می شد به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتقل شد و بعد از آن دیگر مشکلی پیش نیامده ست. تیم مذاکره کنند موظف است در قالب چارچوبی و سیاست هایی که تیم تصمیم گیر در شورای عالی امنیت ملی تصویب می کند و به تایید مقام معظم رهبری می رسد مذاکره نماید.

- مگر پیش از این تیم سیاست گذاری وجود نداشت؟

پیش از تشکیل این تیم، رئیس جمهور، وزیر خارجه و افراد دیگری بودند که سیاست گذاری می کردند. اما حالا برخی از همان افراد در تیم جدید نیز حضور دارند.

- سال گذشته هم رئیس قوه قضائیه و هم آیت الله جنتی در خصوص فعالیت گروه های تکفیری به دستگاه های امنیتی هشدار دادند و حتی آیت الله جنتی از مسلح بودن این افراد خبر داد و اینکه مترصد فرصتی برای اقدام خرابکارانه در کشور هستند. آیا کمیسیون امنیت و دستگاه های امنیتی ـ اطلاعاتی بر فعالیت های تکفیری ها اشرافیت کامل دارند؟

بله، حتما همین طوراست. ما کوچکترین فعالیت آنها را زیر نظر داشته و اجازه حرکت اشتباه را به آنها نمی دهیم. البته تا زمانی هم که اقدامی انجام نشده نمی توانیم برخورد کنیم. اما زمانی که بخواهند کوچکترین خطایی مرتکب شوند می دانند که جمهوری اسلامی اشرافیت کامل بر آنها دارد و برخورد شدیدی خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: