به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
گزارش کامل از جلسه علنی امروز مجلس/
گزارش وزیر نیرو از وضعیت آبی کشور و وضعیت خشک‌سالی یکی از مهمترین دستورات کار امروز صحن علنی مجلس بود.
"خیبرآنلاین" -جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌ ریاست حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با حضور 195 تن از وکلای ملت برگزار شد.

به گزارش تسنیم، پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش وزیر نیرو در مورد آخرین وضعیت آب و برق کشور و اظهارنظر روسای کمیسیون‌های انرژی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی وحقوقی درمورد طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387، انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان ناظر در هیات امنای موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد رد طرح تعیین تکلیف دوره‌های آموزشی تربیت بهورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

**ابوترابی‌فرد: دولت با تمام ظرفیت به دولت و ملت افغانستان کمک کند

در ادامه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن تلاوت شد و حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس و در نطق پیش از دستور اظهار داشت: این روزها مصادف با روز کارگر و روز معلم دو بازوی مکمل در اعتلای نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم این ایام فرخنده را به کارگران و معلمین تبریک بگویم؛ این دو قشر پرتحرک ستون‌های استوار توسعه و پیشرفت کشور هستند. بار تولید بر شانه‌های قدرتمند کارگران پرتوان و فرنگ توسعه ملی متناسب با ارزش های ناب اسلامی در اندیشه بارور معلمان سامان می‌یابد.

نایب رئیس اول مجلس افزود: شخصیت استثنایی استاد شهید مرتضی مطهری که با فهم دقیق و تبیین درست گزاره‌های دینی و عقلی راه را برای رسیدن به مراتب معرفت و ادراک حقایق هموار کرد و با اندیشه پرورده شده با علم راه رسیدن به جذم نظری و رفتار مبتنی بر ایمان و علم و معرفت را فراروی انسان‌ها گشود این امکان را فراهم کرد که روز شهادت آن بزرگوار به نام زیبای روز معلم نامگذاری شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: شهید بزرگوار آیت الله مرتضی مطهری تفسیر روشنی از کریمه مبارکه‌ای بود که قرائت کردم. او نماد قول سدید بود و سخن و کلام او از اتقان برهانی و استحکام منطقی برخوردار بود. عقل را در سایه دانش و علم پرورده بود و با نقل معتبر و برآمده از متون متقن دینی در راه تبیین گذاره های دینی از تمام ظرفیت خویش بهره گرفت.

وی اظهار داشت: شهید مطهری با اتقان و استحکام و انسجام علمی بر قله‌های بلند دانش پرواز کرد و مرزهای علم را فتح کرد و با رصد دقیق نیازهای فکری، اعتقادی و اخلاقی انسان‌ها به پاسخ درست و متقن او پرداخت. او با اندیشه‌های روشنفکر مآبانه التقاطی و ارتجاعی با قاطعیت برخورد کرد و در تبیین حقایق دین از تمام ظرفیت خویش بهره می‌برد اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند « انقلاب اسلامی در بطن و متن کتاب‌های استاد شهید مطهری است» حکایت از این جایگاه رفیع دارد.

نایب رئیس اول مجلس گفت: ایشان می‌فرمایند « نظام جمهوری اسلامی برپایه آن تفکر و برداشتی از اسلام بنا شده که استاد شهید مطهری آن را ارائه کرده است» این جایگاه خطیر زمینه طرح آن سخن ماندگار امام بزرگ را فراهم کرد که فرمودند« آثارشهید مطهری بدون استثنا آموزنده، راهگشا و انسان ساز است». یاد و نام این شهید بزرگوار را گرامی می‌داریم و امیدوارم جامعه علمی،حوزوی و دانشگاهی با بهره گیری از اندیشه ناب دینی از این شخصیت بزرگ دنیای اسلام در فهم و تبیین و آراسته شدن به آموزه‌های دین گام‌های بلند و استواری را بردارد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در پایان خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم حادثه ناگوار در کشور اسلامی افغانستان که موجب رحلت جمع کثیری از شهروندان عزیز شد را محضر ملت و دولت افغانستان خصوصا خانواده‌های سوگوار و عزادار از سوی نمایندگان و ملت ایران تسلیت بگویم. همچنین از دولت می‌خواهیم از تمام ظرفیت خویش برای کمک به خانواده‌های آسیب دیده در افغانستان و همکاری با دولت کشور دوست و برادر افغانستان در تسکین آلام ملت افغانستان کمال همکاری را داشته باشد. ضمنا به آقای سبحانی فر نماینده سبزوار به دلیل رحلت پدر بزرگوارشان، به آقای حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل به دلیل رحلت همشیره مکرمشان، به آقای زارعی نماینده مردم تهران به مناسبت درگذشت برادرشان و به آقای حسین طلا نماینده مردم تهران به دلیل رحلت مادر بزرگوارشان تسلیت می‌گویم.

**چیت‌چیان: بحران آب به مرحله "حاد" رسیده است

پس از آن وزیر نیرو از وضعیت آب و برق کشور به نمایندگان مجلس گزارش داد. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو که در جلسه علنی صبح امروز پارلمان به‌منظور گزارش درباره وضعیت آب و برق حضور یافته بود، در ابتدا اظهار داشت: از عنایت و بازدیدی که مقام معظم رهبری به صنعت آب و برق و گروه مپنا داشتند، تشکر می‌کنم و رضایتمندی و رهنمودهایی که ایشان فرمودند ان‌شاءالله اراده همکاران بنده را دوچندان خواهد کرد.

وی مسئله آب را یک چالش اصلی در هزاره سوم برای تمام کشورها خواند و گفت: بر اساس گزارش‌هایی که سازمان ملل ارائه کرده، در سال 2006 بیش از 1.2 میلیارد نفر از آب بهداشتی محروم بودند که این رقم در سال 2025 به 40 درصد جمعیت بیش از 9 میلیاردی جهان می‌رسد که نشان می‌دهد که وضعیت آب روز به روز حادتر می‌شود و ما باید با دقت و مراقبت عمل کنیم تا مدیریت صحیحی بر منابع آب داشته باشیم.

وزیر نیرو با بیان "متوسط بارش‌ها در کشور از 250 میلی‌متر به 242 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است و با موضوع جدی بحران آب روبه‌رو هستیم" افزود: با خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیم 130 میلیارد متر مکعب آب در کشور برآورد می‌شد که در این چند ساله به 120 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان افزود: در اوایل انقلاب میزان آب تجدیدشونده به‌ازای هر فرد 4 هزار متر مکعب در سال بود، اما در نتیجه تغییر اقلیم و افزایش جمعیت به کمتر از 1600 متر مکعب رسیده است که بر اساس استانداردها کشورهایی که سالانه کمتر از 1700 متر مکعب به‌ازای هر فرد داشته باشند، در تنش آبی هستند.

وی با بیان اینکه میزان متوسط بارش‌ها در کشور 7 درصد از متوسط کمتر بوده است، اظهار داشت: در برخی مناطق با مشکل حاد آب روبه‌رو هستیم و در بعضی از مناطق وضعیت بهتر است، اما در مجموع به‌طور متوسط 7 درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مصرف آب در کشور ما 96 هزار میلیارد متر مکعب است که با توجه به اینکه 120 میلیارد متر مکعب آب تجدیدشونده در کشور داریم،‌ یعنی 80 درصد از منابع آب تجدید شونده را استفاده می‌کنیم که بر اساس تعریف‌ها اگر بیش از 60 درصد باشد آن کشور در مرحله بحران قرار دارد، لذا ما در مرحله بحران آب هستیم.

چیت‌چیان در ادامه سخنان خود نشانه‌هایی از بحران آب در کشور را برشمرد و گفت: خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های داخل کشور، بحران منابع آب زیرزمینی،‌ روان‌آب رودخانه‌ها که طی 10 سال گذشته به 46 درصد رسیده و افزایش نیاز آب از نشانه‌های خشکسالی در کشور است.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت مصرف آب همین‌گونه ادامه پیدا کند، وضعیت حاد ما حادتر خواهد شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: استفاده از چاه‌ها یکی از راحت‌ترین راه‌های تأمین آب است و در حال حاضر بیش از نیمی از آب کشور از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود اما با حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بیش از حد مجاز از چاه‌ها، ذخایر استاتیک سفره‌های زیرزمینی 100 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده و در حال حاضر به 11 میلیارد متر مکعب رسیده است.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: کمبود آب در برخی مناطق کشور منجر به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شده است و در برخی موارد نیز به مسائل امنیتی کشیده شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: برای استفاده پایدار از منابع آب که کشور دچار بحران آب نشود باید استفاده از منابع آب تجدیدپذیر را از 80 درصد به 60 درصد برسانیم که تازه 60 درصد نیز مطلوب نیست.

وزیر نیرو مدیریت مصرف آب و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی را از مهتمرین راهکارهای مهار کم‌آبی برشمرد و گفت: بهره‌وری آب در کشور ما 33 درصد است که در مقایسه با کشورهای منطقه از همه پایین‌تر است در حالی که ما می‌توانیم به‌راحتی راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی را حداقل دو برابر کنیم.

چیت‌چیان مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شوند، جلوگیری از اسراف و هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی شهری، بازچرخانی آب در صنعت و پساب آب شهرها، استفاده از آب‌های نامتعارف، تجارت آب مجازی و کشاورزی فرامرزی، مجهز کردن تمام چاه‌ها به کنتور هوشمند، اعمال قانون در مورد برداشت آب غیرمجاز از چاه‌ها، ایجاد بازار آب و همچنین اقتصادی کردن آب از دیگر راهکارهایی دانست که برای مدیریت بحران کم‌آبی برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما حدود 6 هزار و 500 روستا داریم که در سال‌های گذشته فقط با تانکر آبرسانی شده‌اند. البته در بودجه سال 93 دولت و مجلس با عنایتی که به این موضوع داشتند ردیف مستقلی برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شد، اما بیش از اعتبارات تخصیص یافته مورد نیاز بود.

وزیر نیرو بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران را بیش از 5 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که پیشرفت کارها و پروژه‌های وزارت نیرو بسیار سریع‌تر از تخصیص منابع بوده است که باید این کمبود منابع تخصیص یافته جبران شود. در 840 طرحی که در بخش آب داریم، به بیش از 110 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این طرح‌ها تکمیل شوند و با شرایط فعلی تخصیص منابع تکمیل این پروژه‌ها بیش از 30 سال زمان می‌برد.

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت برق گفت: در سال گذشته 630 روستا دارای برق شدند و از شهریور سال گذشته تا امروز نیز 1384 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و از الآن تا اوایل تابستان نیز 1168 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار خواهیم کرد.

وی با بیان "سالانه نیازمندیم 5 هزار مگاوات برق وارد شبکه کنیم"، گفت: در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق کاهش پیدا کرد و به همین علت در حال حاضر با کمبود برق مواجه هستیم که باید راهکارهایی را برای تولید، انتقال و توزیع و ارتقای سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و هوشمندسازی شبکه‌ها انجام دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های آتی این وزارتخانه گفت: در 5 سال آینده در برنامه داریم که بالغ بر 31 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم که یک‌چهارم کل ظرفیت آن به‌عهده دولت و سه‌چهارم‌ آن به‌عهده بخش خصوصی گذاشته شده است که اگر این برنامه‌ها اجرا شود، پس از آن مشکلی در برق نداریم و حتی می‌توانیم صادرات برق داشته باشیم. اما برای امسال و سال بعد به‌علت عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته با کمبود برق مواجه هستیم و باید با سیاست‌هایی این دو سال را بگذرانیم.

چیت‌چیان در مورد وضعیت قیمت برق نیز گفت: غیر از سال 89 یعنی در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها که افزایش قابل توجهی در قیمت برق داشتیم پس از آن افزایش قیمتی نداشتیم که باعث ضربه به این صنعت شده است.

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس پس از گزارش وزیر نیرو اظهار داشت: برخی همکاران نسبت به سد دوستی و اعمال مدیریت واحد در حوزه آبریز زاینده‌رود، انتقال غیرکارشناسی آب که منجر به خشک شدن چشمه‌ها و رودخانه‌ها شده است و همچنین استفاده از سدهای لاستیکی در شمال کشور تذکر دادند که چیت‌چیان در پاسخ گفت: سد دوستی یک سد مشترک بین ایران و ترکمنستان است  و آبریز آن از کشور افغانستان است که در سال‌های گذشته چندصد میلیون متر مکعب آب در آن جمع می‌شد، اما با سیاست‌هایی که افغانستان در چند سال گذشته پیش گرفته است آب کمی وارد این سد می‌شود و به 50 میلیون متر مکعب کاهش یافته است که بر این اساس نگرانی‌هایی برای تأمین آب شرب مشهد به وجود آمده که با احداث یک سد جدید و حفر 40 حلقه چاه و همچنین کاهش مصرف مردم این شهر امیدواریم بتوانیم کم‌آبی مشهد را جبران کنیم.

وی همچنین گفت: در منطقه گیلان در حال حاضر 11 سد لاستیکی در حال اجراست و برای دیگر سدهای لاستیکی نیز محدودیتی نداریم و همان‌طور که اشاره کردم پیشرفت پروژه‌ها در وزارت نیرو بسیار جلوتر از تخصیص منابع است که باعث شده بیش از 5 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داشته باشیم.

**میرکاظمی: دولت قانون اصلاح الگوی مصرف را در کنار قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا کند

مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز مجلس پس از سخنان وزیر نیرو در مورد وضعیت صنعت آب و برق کشور در سخنانی گفت: مصرف برق در حال حاضر به شکلی است که نمی‌توان تقاضا را افسارگریخته رها کرد. این مانند سیلی است که خراب می‌کند.

وی افزود: سالی 5 هزار مگاوات مصرف برق عدد قابل توجهی است و سرمایه بسیار سنگینی را می‌طلبد که بتواند این تقاضا را پاسخ دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار داشت: چند نگرانی در بُعد تولید برق داریم. یکی از آنها بحث هزینه‌های جاری کشورمان است که به دلیل افزایش روزافزون آن برای ما نگرانی ایجاد کرده است. به دلیل اینکه هزینه‌های جاری کشور در حال افزایش است، ما در کمیسیون انرژی نگران منابع لازم برای توسعه، چه در حوزه نفت و گاز و چه در حوزه نیرو هستیم.

میرکاظمی ادامه داد: در سال 86 کل هزینه جاری کشور 39 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است. در سال 91 این میزان به 88 هزار میلیارد تومان می‌رسد. در سال 92 نیز این میزان عملکرد به 119 هزار میلیارد تومان رسیده است. امسال نیز در بودجه این میزان 143 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و این در حالی است که 75 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی باید در آن تحقق پیدا کند.

وی تصریح کرد: با این وضعیت چیزی برای توسعه و عمران و بخصوص در بخش انرژی باقی نمی‌ماند. با گزارشی که وزیر نیرو ارائه کرد، باید سالی 5 هزار مگاوات به ظرفیت اضافه شود که این نگرانی جدی را می‌طلبد. به دلیل اینکه فاصله بین پیک مصرفی و ظرفیت وجود دارد و از طرفی به ارقام توجه کنیم، می‌بینیم که ما وقتی پیک را حساب می‌کنیم از 70 هزار مگاواتی که تا پایان سال گذشته داشته‌ایم، حداکثر به 45 هزار مگاوات در پیک رسیدیم که نشان‌دهنده این است که در این فاصله اتلاف‌هایی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با این میزان مصرف برق در کشور، توان داخلی نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد، گفت: این نشان می‌دهد که اگر این روند را ادامه دهیم، در 8 سال آینده حدود 40 هزار مگاوات باید بیشتر از پیک مصرف تولید کرده باشیم که این فاجعه است.

میرکاظمی تأکید کرد: این روند، روندی نیست که انرژی را به سر و سامان برساند. از طرفی باید مدیریت تقاضا جدی انجام شود و از طرفی نیز باید به سمت توسعه‌ای برویم و آن را هدفمند کنیم که بتوانیم در وهله اول بهره‌وری را افزایش داده و در وهله بعد توسعه‌های بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه به موضوع بدهی‌های وزارت نیرو در خصوص تولید برق اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشی که از وزارت نیرو دریافت کرده‌ایم، در پایان سال گذشته، این وزارتخانه 21 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. البته در زمان انتقال دولت دهم 16 هزار میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ حدود 8 هزار میلیارد تومان آن مربوط به فروشندگان برق است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با موضوع برق نمی‌توان سیاسی برخورد کرد. در مجلس وظیفه ما این است که لایحه‌های سیاسی را در موضوع برق کنار زده و واقعیتها را ببینیم. اگر 31 هزار مگاوات در طول 8 سال گذشته توسعه پیدا نمی‌کرد، با خاموشی مواجه نبودیم. بخشی از بدهی‌هایی که وجود دارد به دلیل هدفمندی یارانه‌هاست.

میرکاظمی ادامه داد: متأسفانه با قیمتی که در حال حاضر تعیین شده است، این بدهی‌ها تشدید خواهد شد و باید به آن توجه کرد. بنده از دید سیاسی به این موضوع نگاه نمی‌کنم بلکه دید کارشناسی دارم. ما واقعا برای نیرو نگران هستیم به طوری که اگر این روند ادامه پیدا کند و مصرفی که بر آن مدیریت نمی‌شود، باید برای آینده آن نگران بود.

وی تصریح کرد: رقمی که برای هر مگاوات برق در نظر گرفته شده است، درآمدی را برای توسعه آن ایجاد نمی‌کند. اینها نگرانی‌هایی است که ما با آنها روبرو هستیم و باید برای آنها فکر جدی شود تا بتوانیم مشکلات بخش نیرو را حل کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: در بخش خانگی 20 درصد مصرف برق را داریم و 11 درصد نیز در خانگی گرم انجام می‌شود که در مجموع حدود 31/5 درصد از مصرف برق در خانگی است و مابقی در صنعت، معابر، کشاورزی و سایر بخش‌هاست. بنابراین حساسیتی که ما بر روی این موضوع داریم، یا باید منابع وزارت نیرو را از جای دیگری تأمین کنیم و یا باید بپذیریم که در سال آینده خاموشی‌ها تکرار خواهد شد.

میرکاظمی در ادامه به گزارش‌هایی از وزارت نیرو به کمیسیون انرژی ارائه شده اشاره کرد و افزود: متخصصین وزارت نیرو در جلساتی که در کمیسیون انرژی حضور یافتند و گزارش‌هایی را ارائه کردند، آنها نگران خاموشی‌ها در سال 94 هستند که باید برای آن فکری شود. اگر به این روند ادامه دهیم به طور قطع با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی تأکید کرد: ما در کمیسیون انرژی به موضوع ترکیب فناوری در حوزه تولید نیرو اشاره داریم. تقریبا 35 درصد ظرفیت نصب‌ شده، نیروگاه‌های گازی هستند که اتفاقا این نیروگاه‌ها کم بازده‌ترین نیروگاه‌ها نیز هستند. اختلافی که بین 70 هزار مگاوات نصب شده وجود دارد در پیک مصرف به 45 هزار مگاوات می‌رسد که این فاصله اتلاف توان مصرفی نیروگاه‌هاست و موجب کاهش ضریب بازدهی نیروگاه‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در همین زمینه ادامه داد: پیشنهاد ما در کمیسیون این است که وزارت نیرو برنامه مشخصی برای افزایش بهره‌وری در حوزه تولید برق داشته باشد. پیش‌بینی شده که 250 میلیارد کیلووات ساعت در سال 93 وزارت نیرو باید برق تولید کند که 217 میلیارد کیلووات ساعت آن را بفروشد که رقمی از این میزان اتلاف می‌شود که برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها باید تلاش شود.

میرکاظمی ادامه داد: اگر دولت اهتمام کند و یک درصد جلوی اتلاف برق را بگیرد و یک درصد نیز بازدهی نیروگاه‌ها را افزایش دهد، رقم قابل توجهی عاید وزارت نیرو می‌شود. هدفمند کردن فقط این نیست که به مردم فشار بیاوریم بلکه باید برای صنعت برق برنامه داشته باشیم و به آن کمک و قوانینی را وضع کنیم که به این صنعت کمک کند.

وی اضافه کرد: قانون حمایت از صنعت برق به زودی به صحن علنی می‌آید که باید آن را به قانون دائمی تبدیل کنیم که موجب بهینه‌سازی در بخش نیرو می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در موضوع توجه به انرژی‌های نو باید برنامه‌هایی را با جدیت دنبال کنیم. با توجه به اینکه ما 300 روز آفتابی در کشور داریم و 0/31 درصد رقمی است که از انرژی‌های نو استفاده می‌شود و این رقم ناچیزی است به طوری که حتی به یک درصد هم نیز نمی‌رسد. باید انرژی‌های نو را به طور جدی و به خصوص در روستاها دنبال کنیم.

میرکاظمی در بخش دیگری از سخنانش به طرح جامع رگلاتوری انرژی کشور اشاره کرد و افزود: اجرای طرح جامع رگلاتوری انرژی در کشور ضروری است که باید بر این اساس تجدیدنظر جدی در ساختار انرژی کشور انجام شود.

وی اضافه کرد: شورای عالی انرژی به طور مرتب باید تشکیل شود و اطلاعات دقیقی به تصمیم‌گیرندگان بدهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: افزایش بهره‌وری در صنعت برق به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد. بخش خصوصی در حال حاضر انگیزه‌ای برای ورود به نیروگاه‌سازی ندارد که باید به آن توجه شود.

میرکاظمی در پایان خاطرنشان کرد: قانون اصلاح الگوی مصرف باید در کنار قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت جدی از طرف وزارت نیرو و دولت اجرا شود. البته خودکفایی در تولید برق نیز باید به حدی برسد که بتوانیم در رقابت جهانی حضوری جدی داشته باشیم.

**رجایی: دو سوم از آب حاصل از نزولات آسمانی هدر می‌رود

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست علنی پارلمان پس از گزارش وزیر نیرو از آخرین وضعیت آب و برق کشور اظهار داشت: همه مسئولین اعم از دولت و مجلس و مردم باید به این مسئله واقف باشند که ما کشوری خشک و نیمه خشک داریم و باید قبول کنیم که باید با این وضعیت کشور را اداره کنیم.

وی متوسط بارندگی در کشور را زیر 250 میلی لیتر دانست و گفت: این میزان حدود یک سوم متوسط جهانی است بنابراین این واقعیتی است که وجود دارد و ما باید با این شرایط، کشور را مدیریت کنیم. بنابراین اگر برای کم‌کاری‌ها از خشکسالی گلایه کنیم کار درستی نیست و ما از مسئولین انتظار داریم تا با درک این شرایط در جهت برنامه ریزی برای حل مشکلات آب کشور اقدام کند.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: وزارت نیرو دو وظیفه اصلی دارد که تولید و تأمین آب و برق است. البته در زمینه تولید برق کارهای خوبی انجام شده و پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما در زمینه تأمین و تولید آب، مشکل داریم و برای وظایفی که در این زمینه برعهده وزارتخانه است، برنامه ریزی دقیقی انجام نشده است.

رجایی افزود: طبق آمار، 420 میلیارد متر مکعب نزولات بلند مدت در کشور داریم که با توجه به شرایط اخیر و خشکسالی های چند سال گذشته، این رقم حدود 30 تا 40 میلیارد مترمکعب کاهش داشته است. از این میزان حدود 100تا 110 میلیارد مترمکعب را برای مصرف استفاده می‌کنیم، یعنی حدود دو تا سه برابر این میزان را از دست می‌دهیم. با این حساب ما برای بیش از دو سوم آبی که نزولات آسمانی است، هیچ برنامه‌ای نداریم و متأسفانه در پاسخ به همچنین موضوعی هم گفته می شود که همه اینها تبخیر می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آمارهای وزارت نیرو، استحصال آب از این 110 میلیارد مترمکعب حدود 70 درصد است که اگر کل بارش را در نظر بگیریم، در واقع ما حدود 24 درصد آبی که در کشور می‌بارد را استفاده می‌کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش چاه‌ها طی 40 سال گذشته گفت: در سال 52 ما حدود 40 هزار حلقه چاه داشتیم که این رقم درسال 92 به 780هزار حلقه رسیده که نشان می‌دهد، وزارت نیرو در رابطه با نظارت بر سفره‌های زیرزمینی، دغدغه‌ها را عملیاتی کند، همچنین یکی از موضوعات دیگر این است که در رابطه با چاه‌ها و پروانه‌های آنها تعیین تکلیف نشده و باید مقرراتی داشته باشیم تا چاه‌ها بدون پروانه نباشند و چاه‌های دارای پروانه هم اضافه برداشت نداشته باشند.

رجایی اضافه کرد: چرا زمانی که خشکسالی می‌شود، می‌گوییم کشاورزی را محدود کنیم چرا نباید برای کشاورزی‌ها و دامداری‌ها آب تأمین کرد؛ باید با روش‌های نوین آبیاری، شرایطی را فراهم کنیم تا مشکلات کم آبی در کشاورزی حل شود.

وی با اشاره به طرح آمایش سرزمینی اضافه کرد: این طرح باید هرچه سریعتر آماده و اجرایی شود چرا که ما هنوز به بافت مناطق دقت نکرده‌ایم و در مناطقی که مشکل آب داریم، صنایع آب‌بر احداث کرده‌ایم و در بخش‌هایی که مشکل آب نداریم، صنایع آب‌بر ایجاد نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به آمار راندمان آبیاری گفت: آمار راندمان آبیاری در کشورمان 38 درصد است که واقعا جای تأسف دارد اما متأسفانه در بررسی بودجه‌های سالیانه، همه موارد دیده می‌شود به جز بحث راندمان آبیاری چرا که نیاز کشور به اعتبارات برای افزایش راندمان آب، 11 هزار میلیارد تومان است و ما تنها دو هزار میلیارد تومان برای آن پول می‌گذاریم.

رجایی با بیان اینکه باید برای افزایش کارآیی آبیاری و بهره وری از آب برنامه ریزی و اصلاح ساختار کنیم، اظهار داشت: در سال گذشته جلسه‌ای با وزارت نیرو داشتیم و به طور مشترک به این جمع‌بندی رسیدیم که برای حل آب، 12 راهکار وجود دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: بیش از یک سوم روستاها فاقد آب آشامیدنی مناسب هستند و در شهرها نیز مشکل‌آب آشامیدنی داریم، بنابراین نگاه وزارت نیرو به مسئله آب، حل چنین مشکلاتی باشد.

**محمدخانی: باید جلوی اتلاف برق و آب را بگیریم

محمدخانی معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی پارلمان پس از سخنان وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت آب و برق کشور طی سخنانی اظهار داشت: سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باید هرچه زودتر سند ملی آب را بنویسند، چرا که اگر ما این سند ملی را نداشته باشیم، هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و به توسعه هم نمی‌رسیم و حتی نمی‌توانیم برای رشد جمعیت برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه بدون سند ملی آب هر برنامه‌ای محکوم به شکست است، تصریح کرد: در کشور بحران کم آبی داریم و باید برای این موضوع برنامه ریزی دقیقی انجام شود، همچنین نباید به مردم گفت که مصرف را کم کنید بلکه باید کاری کنید تا از هدررفت و تلفات آب جلوگیری شود.

معاون مرکز پژوهش‌های مرکز با اشاره به تلفات برق در کشور گفت: یکی از بخش‌هایی که به کشور صدمه می‌زند، بحث هدررفت و تلفات برق است؛ ما براساس برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی باید در هدررفت و تلفات برق به 14 درصد برسیم. اما از سال 89 تاکنون، نه تنها تلفات برق کاهش نداشته بلکه رشد هم داشته و این درحالی است که برای تولید هر مگاوات در نیروگاه، یک میلیارد دلار هزینه می‌شود و به ازای هر یک درصد تلفات، حدود 300 میلیارد دلار سوخت اضافی مصرف می‌شود.

محمدخان ادامه داد: ما نمی‌توانیم دائم از توسعه نیروگاه‌ها صحبت کنیم و بعد هم این تلفات کار را خراب کند، بنابراین در ابتدا باید ببینیم که این برق از کجا تلف می‌شود و بعد این تلفات را کاهش دهیم تا به پیشرفت در این زمینه برسیم.

وی ادامه داد: نمی شود با سیستم قیمت متوسط، برق کشور را اقتصادی کرد چرا که این روش منسوخ شده البته شنیده‌ایم وزارتخانه در حال تغییر این روش است و برای جایگزینی روش‌های نوین، برنامه ریزی کرده است.

معاون مرکز پژوهش‌های مرکز در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: وزارت نیرو در سه سال آینده جز با کاهش تلفات برق امکان این را ندارد که بتواند شبکه برق کشور را مدیریت کند و اگر این کار را نکند، قطعا با خاموشی‌های زیادی مواجه خواهیم شد بنابراین اولین کاری که وزارت نیرو باید در بخش آب انجام دهد، تنظیم سند ملی آب است و در مورد بخش برق هم باید تلفات برق را کاهش دهد.

**جوکار عضو ناظر مجلس در هیئت امنای مؤسسه صنایع دفاعی شد

در ادامه انتخاب یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان عضو ناظر در هیئت امنای مؤسسه آموزشی و تحقیقات صنایع دفاعی در اجرای تبصره ماده 7 اساسنامه این مؤسسه در دستور کار صحن علنی قرار داشت که بر همین اساس محمدصالح جوکار و صفر نعیمی‌رز از اعضای این کمیسیون کاندیدا شده بودند که نمایندگان با 103 رأی نماینده یزد را به عنوان عضو ناظر در هیئت امنای این مؤسسه انتخاب کردند.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس محمدعلی اسفنانی نماینده مردم فریدن، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران، سید سعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد، علیرضا زاکانی و الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**کوچک‌زاده: ملت ایران هر دستی که به سمت منافعش دراز شود را بی‌درنگ قطع خواهد کرد

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: با خود اندیشیدم که چگونه سخن بگویم تا به بی سوادی متهم نشوم و از کدام مرجع سخنم را انتخاب کنم که بی شناسنامه خطاب نگردم؛ مرجعی مقدس‌تر و بالاتر از قرآن نیافتم.

وی ادامه داد: خداوند در آیات 169 تا 175 سوره آل عمران که در شرایط بعد از جنگ احد نازل شد، به بیان دو ویژگی مهم برای مومنانی می‌پردازد که اجر سوابق درخشانشان در همراهی با اسلام ضایع نمی‌شود. شرط ضایع نشدن اجر مومنان این است که بعد از جراحت و سختی‌ها بازهم خدا و رسول را اجابت می‌کند و سوال من این است که امروز مصداق اجابت به خدا و رسول در رفتار سیاسی چیست و از که تبعیت کنیم تا خدا و رسول را اطاعت کرده باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ویژگی دوم چیست؟ قرآن کریم می‌فرماید« شرط اینکه اجر همراهی‌تان با امام و زندانی کشیدن‌تان در زمان شاه و شرط اینکه فرمانده‌شان در جنگ ضایع نشود آن است که وقتی می‌گویند قطعنامه قرار است صادر کنند، نترسید. بعد از جنگ احد منافقان به مردم از جنگ برگشته گفتند ابوسفیان به مکه نرفته و در پشت دروازه ها است. می‌خواهد با گزینه نظامی پدرتان را درآورد اما آن مومنانی که اجرشان ضایع نخواهد شد، گفتند ملت ما را از حصر اقتصادی نترسانید، ملت ما را از حمله نظامی نترسانید ملت ما ملت شهادت است.

کوچک‌زاده با بیان اینکه معیار قرآنی معیار تشخیص انحراف و غیرانحراف است، گفت: امروز هرکسی را دیدید که در جامعه مردم را می‌ترساند با هر غلطی؛ یکی می‌گوید با بمب همه ما را از کار می‌اندازد، یکی می‌گوید جیب ملت خالی است و یکی دیگر می‌گوید اگر بنا به تعامل است ما خوش‌بینیم و بد بین نیستیم و در جمله بعدی می‌گوید خوش بینی و بدبینی در عالم سیاست معنا ندارد.

وی گفت: آن کسی که می‌فرماید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند یا ما روی منافع کشورمان معامله نمی‌کنیم، یا می‌فرماید دشمنان این ملت برای اینکه برای دشمنی خود توجیح بتراشند می گویند جمهوری اسلامی منافع ما را به خطر انداخته است. کسانی که می‌خواهند واقع بین باشند حرف قرآنی را یاد بگیرند. ادعای سیاست مداری در مقابل فهیم ترین قرآن شناس که من می‌شناسم، نکنید.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: ما ملت ایران در چاردیواری کشور خود، هر دستی به سمت منافع علمی، انسانی، طبیعی و فناوری به تجاوز دراز شود را بی درنگ قطع خواهیم کرد.واقع بینی، خوش بینی و بدبینی‌تان را برای خودتان نگه دارید. من دلواپس اصل انقلاب در این شرایط هستم. اگر انقلاب بماند سانترفیوژها بوجود می‌آید و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. بمبی که انقلاب در 35 سال پیش ترکاند، موجب خشم دشمن شد. شما نگران بمب اتم هستید؟ من احساس می‌کنم اصل انقلاب و رفتار قرآنی در معرض تحریف است.

کوچک زاده ادامه داد: در روزی نامه ‌های فاسدشان که با اسم قانون همه قانون را لکه دار می‌کند، حکم قرآنی شهادت زن را زیر سوال می‌برد و از وزیر اطلاعات دستخوش می‌گیرد و در روزنامه ‌هایشان ولایت علی بی ابیطالب (ع) را زیر سوال می‌برند و از بزرگترهایشان دستخوش می‌گیرد و بعد می‌گویند ممیزی باید به افکار عمومی سپرده شود. یعنی غذای مسموم را در حلقوم جامعه بریزند، هر کس نخواست نخورد.

وی خاطرنشان کرد: این حرف‌ها قرآنی نیست. این ملت سه هزار شهید نداد که سلیقه شما حاکم شود. سلیقه اسلام باید حاکم شود. من نگران جمهوری اسلامی هستم، ولی اسلام ثابت کرد به جمهوری اسلامی وفادار است و به رأی 50.7 درصدی اجازه خدشه نداد. اما کسانی در صددند که شخصی را تحریک کنند که تو 50.7 درصد رأی داری و خدای ناکرده برعلیه اسلام کودتا کنند.

**زاکانی: منصوبان روحانی مانع آزادی بیان می‌شوند و آزادی نمایندگان را هم محدود می‌کنند

علیرضا زاکانی نمانده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: سالروز شهادت آیت الله مطهری را بزرگ می‌شماریم و به معلمان هزاران درود و سلام می‌فرستیم.« این ایامی را که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار می‌شود به نظر بنده باید بهار کتاب نامید». مقام معظم رهبری.

وی ادامه داد: بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درحال برگزاری است. به همین مناسبت نکاتی را در مورد کتاب که می‌توان آن را کالای فرهنگی جمهوری اسلامی نامید بیان می‌کنم. حوزه نشر در کشور ما که دارای فرهنگ و تمدنی عمیق و کهن است، از دیرباز به عنوان ستون فقرات اشاعه فرهنگ و فکر شناخته شده و لازم است با مراقبت مداوم و پیگیری حل مشکلات آن این حرکت را شتاب بیشتری بخشید. امروز طبق آمارهای رسمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 60 هزار عنوان کتاب جدید در سال منتشر می‌شود که خود افتخاری برای نظام اسلامی است. گرچه عناوین منتشر شده از نظر کمیت و کیفیت تا نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد.

نماینده مردم تهران افزود: رئیس جمهور در دیدار فعالان حوزه نشر بیان کرد که نباید ناشر نگران ممیزی و خود سانسوری ناشی از‌آن باشد؛ جناب آقای روحانی در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب با رد ممیزی کتب قبل از انتشار بیان کرد که هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی نیست. آنها می‌دانند که به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در انزوا قرار دهند. صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند، اما نظر بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) خلاف نظر رئیس جمهور است.

امام (ره)فرمودند «نوشته‌هایی که می‌خواهد درک شود، یک یا چند نفری که یقین دارید آدم‌هایی هستند که مستقل هستند و در راه مسیر کشور و ملت هستند و وابسته نیز هستند آنها نوشته‌ها را مطالعه کنند و در آن درست دقت کنند و بعد از دقت در روزنامه‌ها و مجله نوشته شود و این طور نباشد که یک وقت بنویسند و منتشر شود، اما بفهمند که نوشته‌ها برخلاف بوده است. این یک چیزی است که لازم است و باید کتاب‌هایی که نوشته می‌شود به آن درست توجه شود و افراد مطلع و مدبر و کسانی که از مکتب‌ها اطلاع دارند توجه کنند و کتاب‌‌ها را قبل از انتشار مطالعه کنند چرا که این به صلاح خود شما و ملت است».

زاکانی گفت: آقای روحانی! کشور را به کدامین جهت و با چه سیاستی مدیریت و هدایت می‌کنید؟ امروز ماه‌هاست که از دوره تبلیغات انتخابات گذشته و طبق قانون اساسی حضرت عالی قسم یادکردید. پس چرا اینگونه برخلاف مصالح اسلام و با چه سیاستی در مورد مصالح اسلام و ملت ارائه نظر می‌کنید؟ کسی در دنیا شک ندارد که غذای روح بشر نیز مانند غذای جسم او باید دارای استانداردهای لازم باشد. اما متأسفانه مشاهده شده که قبل و بعد از روی کار آمدن دولت جدید برخی تلاش کردند با ارائه آدرس‌های غلط مسائل اصلی این حوزه را کنار زده و موضوعاتی فرعی مانند ممیزی را به عنوان مشکل اصلی صنعت نشر کشور ارائه دهند.

وی تأکید کرد: اینجا از تریبون مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که نظارت بر محتوای آثار که امروز پس از تصویب شورای عالی فرهنگی در حکم قانون است، بر همه دستگاه‌ها خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم الاجرا است. بهتر است آقایان به جای آنکه برای خوش‌آمد عده‌ای خاص و معدود که معلوم است از کجا تغذیه می‌شوند، دائما بر طبل حذف ممیزی بکوبند، بنا به شعارهایی که قبلا داده‌اند قانون را اجرا کرده و تلاش خود را معطوف به جلوگیری از اعمال سلیقه فردی در مسیر اجرای قانون کند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقایان بدانید و می‌دانید که در همه جای دنیا ممیزی هست و در همین جاهایی که به غلط به کشورهای آزادی معروفند، ممیزی به شدیدترین شکل ممکن اجرا می‌شود. برای مثال چند صفحه از کتابی با عنوان درس‌های دیپلماسی که توسط یک دیپلمات باسابقه آمریکایی در واشنگتن‌دی‌سی منتشر شده است را مشاهده کنید. از حذف یک کلمه تا یک جمله و یک پاراگراف در این کتاب مشهود است.

زاکانی خاطرنشان کرد: بحث آزادی بیان و شعار غرب و فرانسه و برخورد با کتابی که در سال 1995 در فرانسه منتشر شد و به خاطر ترویج احکام حجاب وزیر این کشور در رسانه‌ها حاضر شد و اعلام کرد چون مخالفتی با اصول لایسیته دارد ما آن را جمع کردیم، برهمه آشکار و مشخص است.مخالفت و برخورد با عناصری که راجع به هولوکاست حتی تحقیر هم می‌کنند معلوم و آشکار است. لذا باید توجه کرد و اینکه آقای روحانی امروز با نام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منصوبان جناب عالی مانع از آزادی بیان و گفتار حداقلی از بیان حقایق رخداده در جامعه و در حوزه در داخل و سیاست خارجی می‌شود و به بهانه‌های مختلف حق و حقوق و آزادی نمایندگان مجلس را نیز تهدید می‌کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: به راستی چرا نباید از فجایع و خیانت‌های رخ داده در قراردادهای نفتی به ویژه فساد نور چشمی‌های طلبکار امروز صحبت کرد و چرا در خصوص دلنگرانی‌های حساسیت برانگیز از مذاکرات هسته‌ای نمایندگان از اظهارنظر منع می‌شوند و یا بدتر از توجه به تحولات داخلی در صنعت هسته‌ای به خصوص صنعت هسته‌ای و خیانت‌های آشکار در کشور در این حوزه پیگیری نمی‌شود و مسئولان مربوطه با قسم دروغ افکار عمومی را اقوا می‌کند. البته در این خصوص در آینده با ملت ایران سخن خواهم گفت ولی امیدوارم کار به صحبت کردن با ملت نکشد و دولت خود به اصلاح امور بپردازد.

**نادران: مجلس پیشنهاد دولت برای افزایش 85درصدی قیمت حامل‌های انرژی را رد کرد

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت هفته معلم و روز کارگر و سالگرد مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: نقل است که قبل از انقلاب مجری در معرفی حضرت آیت‌الله دستغیب گفت که صاحب گناهان کبیره، وی متواضعانه گفت گه البته صاحب قلب سلیم هم هستم، امروز این حکایت ما با دولت است.

وی با بیان اینکه لازم است در بعضی از حوزه‌‌های اقتصادی از جمله هدفمندی یارانه‌ها به نکات ضروری اشاره کنم، افزود: در لایحه بودجه 93، دولت الحاقیه‌ای برای یارانه‌ها فرستاد که براساس آن اجازه می‌خواست که 52 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد کسب کند که این به معنای افزایش متوسط 85 درصدی قیمت حامل‌‌های انرژی بود و مجلس به حق، به دلیل مبهم بودن اقدام دولت، آن را تصویب نکرد و از دولت خواست تا خرداد ماه پیشنهاد کامل خود را در این زمینه به مجلس بیاورد.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: شورای نگهبان در مورد تکلیف دولت در مورد هدفمندی یارانه‌ها سؤال داشت و این بار در جلسه‌ای که در دفتر حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس، تشکیل شد، نمایندگان کمیسیون حداکثر درآمد قابل تحقق را 42 هزار میلیارد تومان اعلام کردند ولی بنابر اصرار نمایندگان دولت، جلسه با 48 هزار میلیارد تومان موافقت کرد، اما امروز غیر منصفانه به مردم گفته می‌شود که اگر دولت به مصوبه مجلس عمل می‌کرد، قیمت حامل‌های انرژی باید 70 درصد افزایش می‌یافت.

نادران در همین زمینه، تصریح کرد: اولا اگر شما نمی‌خواستید، چرا اصرار داشتید؟ چرا نمی‌گویید که اگر 52 هزار میلیارد تومان پیشنهادی شما در مجلس تصویب می‌شد، چه بلایی بر سر ملت می‌آمد؟ آقای روحانی کتمان حقیقت و اظهار ناقص آن با راستگویی ناسازگار است.

وی افزود: این خط نادرست در فرم‌های ثبت نام یارانه‌ هم دیده می‌شود. در این فرم آمده است که "به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی صرفا افراد نیازمند می‌توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضای یارانه اقدام کنند"، همچنین در این فرم آمده است که "به موجب این قانون ارائه هرگونه اطلاعات نادرست موجب استرداد و جریمه نقدی به میزان 3 برابر یارانه دریافتی خواهد بود"، سؤالی که مطرح می‌شود این است که اولا، مجلس ده‌ها مصوبه و صدها حکم در بودجه داشته است، چرا شما در تمام آن موارد نمی‌گویید که به موجب قانون مصوب مجلس ما این امتیاز را نمی‌دهیم. به عنوان مثال چرا نمی‌گویید که افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و طرح تحول نظام سلامت و صدها طرح عمرانی ملی و استانی براساس مصوبه مجلس انجام شده است؟ سواره از پیاده چه خبر دارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: صاحبان ثروت‌های چند صد میلیاردی و میلیاردرهای دولتی و غیر دولتی به شکل مشمئزکننده‌ای با شیوه‌ ضد تبلیغ، هر روز از مردم می‌خواهند که انصراف دهند، البته مردم هم پاسخ دادند. از یکی از مسئولان صداوسیما نقل شد که گلایه کرده و گفته که دولت گفته که شما تبلیغات کنید و ما درصدی از این انصراف را به شما می‌دهیم، اما ما امروز مستحق فحش و ناسزا شده‌ایم که بنده عرض کردم که اتفاقا درست بوده است، چون آنچه که ملت داده‌اند، دولت با صداوسیما نصف کرده است.

نادران ادامه داد: آقای روحانی به جای متهم کردن این و آن و آدرس غلط دادن، آسیب‌شناسی را از خود و دوستانتان آغاز کنید و صادقانه و خاضعانه از اشتباهی که شده، عذرخواهی کنید. تخریب مجلس در افکار عمومی چه سودی دارد؟ مشاوران تندرو و کج‌فهم را از خود دور کنید و از سرنوشت رؤسای جمهور گذشته عبرت بگیرید.

وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: وزیر شما اعلام می‌کند که اسامی 10 میلیون نفر افراد ثروتمند را در اختیار داریم، پس چرا ماه‌ها معطل کردید؟ ما باید پشت هم باشیم تا بتوانیم بار سنگین تورم و رکود را از دوش مردم برداریم. البته اگر این بی‌مهری‌ها نبود، بنده از همین مختصر گفتار هم خودداری می‌کردم، کما اینکه در طول مدت انجام طرح یارانه‌ها سکوت کرده بودم.

نماینده مردم تهران در مجلس به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: در مورد مذاکرات هسته‌ای به عنوان نماینده مردم اعلام می‌کنم که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مردم در مجلس در جریان جزئیات مذاکرات نیستند و ما به حق دلواپسیم و اعلام می‌کنیم که هر توافقی که منجر به محدود کردن حق غنی‌سازی و سطح آن و یا به فراتر از مقولات هسته‌ای برود، از نظر ما مردود است و مجلس در زمان خودش به وظیفه‌اش عمل می‌کند.

نادران در پایان خاطر نشان کرد: در باب مبارزه با مفاسد اقتصادی خون دل بسیار است. فقط می‌گویم که اگر دولت اراده دارد که حقوق ملت را استیفا کند، کافی است به جای مطالبه 4 میلیارد دلاری، 80 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را از گردن کلفت‌‌ها پس بگیرد. مگر نه این است که این اسامی باید در جیب رئیس‌جمهور باشد و بر مناره گفته شود؟ لااقل اسامی بدهکاران بالای 50 میلیارد تومان را به مردم بگویید.

در ادامه وکلای ملت تنها یک بند از طرح دائمی‌شدن قانون اصلاح قانون تشکیل سازمان بازرسی را مورد بررسی قرار دادند اما آنجا که وقت جلسه علنی رو به پایان بود، در مورد این ماده رأی‌گیری صورت نگرفت.

**تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان

پیش از پایان جلسه علنی نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود به مسئولان اجرایی کشور را مطرح کردند.

سلطانی نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در تذکر شفاهی با بیان اینکه گندم و نان 40 درصد و پروتئین 50 درصد انرژی را تامین می‌کند، اظهار داشت: کاهش سریع مصرف گندم جای سوال دارد و با توجه به عدم ارائه الگوی جایگزین توام با افزایش قیمت سایر موارد غذایی توجه را به اتفاقات ناشی از قانون هدفمندی جلب می‌کند.

وی ادامه داد: بنابر این هر کم‌توجهی به این امر بخش کشاورزی را با خسارت مواجه می‌کند.

در ادامه شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی از دولت و وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد که در جهت ارتقای جایگاه معلمان توجه کند.

وی با بیان اینکه عدالت ایجاب می‌کند که در راستای تساوی حقوق و دستمزد معلمان اقدام شود، گفت: براساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش در سال 87 برای معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر باید مبلغی به عنوان حق همطرازی در نظر گرفته می‌شد که اجرا نشد.

نماینده مردم ایلام خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم استان ایلام بی‌صبرانه منتظر حضور شما و هیئت وزیران هستند و پیشاپیش حضورتان را تبریک می‌گویم. شاه‌بیت خواسته‌های مردم استان ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی با توجه به ظرفیت جنوب استان است.

کماالدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس در تذکر شفاهی اظهار داشت: من خیل جمعیت آسوده خاطر هستند که تردید ندارم با تعامل عزت‌ها و سازنده دولت و مجلس، مدیریت جهادی دولت و عزم ملی شاهد ترقی ایران و تعالی ایرانیان خواهیم بود.

وی ادامه داد: دلواپسی من از کثرت بیکاری، گرانی، فقر، آسیب اجتماعی، افزایش فاصله طبقاتی، اهانت و حاشیه‌سازی برای رئیس جمهور، پاشیدن بذر یاس به جامعه توسط مخالفان جناحی دولت و کم‌توجهی به صنعت است.

در ادامه کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس در تذکر شفاهی با بیان اینکه ولایت فقیه، ولایت همان رسول‌الله(ص) است، اظهار داشت: آقای روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شما، رهبری آنگونه نوشتند که فرمودند "بدیهی است این رای و تنفیذ تا زمانی است که به پیمودن صراط مستقیم یعنی آرمانهای نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان پایبند باشید".

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بحث مذاکرات فرمودند "من خوشبین نیستم، اما مخالفتی نمی‌کنم و فکر نمی‌کنم این مذاکرات نتیجه‌ای که ملت انتظار دارد به دست آورد". ملت باید بیدار باشد و بداند چه اتفاقی افتاده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی در گزارش اخیر خود در صدا و سیما اینگونه از آرمان‌های انقلاب عبور شد که گفتید "خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد، باید واقع‌بین باشیم و با شناختی که از مسئله دارم بدبین نیستم." اگر قرار است چوب حراج به آرمان‌های انقلاب بزنید، جا دارد که خوشبین باشید.

کریمی قدوسی افزود: در حماسه 24 خرداد مردم با رای مرکب قوه مجریه را زین کردند و به شما اجازه اذن برای سوار بر آن داده‌اند تا به اهداف عالیه که همان آرمان‌های انقلاب اسلامی است با ایستادگی در برابر زورگویان برسید. آقای روحانی؛ مواظب باشید اگر از  اصول و آرمان‌ها عبور کنید، آن زین و مرکب را از زیر پای شما خواهند کشید و نباید قوه مجریه پای خود را گلیمش بیشتر دراز کند که اگر این کار را بکند ملت گلیم را از زیر پایش می‌کشند.

در ادامه عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به کشته شدن 3 جوان در 7 اردیبهشت از یک خانواده روستایی در مسیر شادگان و در اثر تصادف گفت: علت تصادف کم عرض بودن جاده و غیر استاندارد بودن آن است. آقای وزیر راه اگر انگشت فرزندانتان زخمی شود شما ماه‌ها نگران می‌شوید اما به علت سهل‌انگاری در انجام وظایف‌تان یک خانواده عزادار شدند. لذا از شما درخواست می‌کنم که در اسرع وقت هیئتی را برای رسیدگی به وضعیت این جاده بفرستید.

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در تذکر شفاهی به رئیس جمهور خواستار تعیین تکلیف مسئول خرید تضمینی گندم شد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در خصوص تذکر نماینده شاهین‌شهر گفت: این موضوع مهمی است و تاثیر زیادی دارد. علی‌القاعده باید وزارت جهاد مسئول این موضوع باشد اما باید منابع و مسئول نیز مشخص شود.

در پایان نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس طی سخنانی از رئیس جمهور و وزیر نیرو جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های این استان درخواست کمک کرد.

وی همچنین به وزیر آموزش و پرورش در خصوص استخدام نیروهای شرکتی و پیش‌دبستانی و به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم مشخص شدن بازرسان و ناظران گندم تذکر داد.

**پایان جلسه علنی/جلسه بعدی سه‌شنبه

  جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را سه‌شنبه ساعت 8 صبح اعلام کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: