به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - وزیر سابق اطلاعات بابیان اینکه طرح دستگیری ریگی در استان سیستان و بلوچستان کلید خورد گفت:‌ طراحی ما در رابطه با دستگیری ریگی غیر از این اتفاقی بود که پیش آمد.

اشاره: چهارم اسفند سال 88 سربازان گمنام امام زمان(عج) در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی هواپیمای حامل فرمانده جنایت تاسوکی را دستگیر کردند و این اقدام مهم وزارت اطلاعات در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت. عملیاتی که وزیر سابق اطلاعات پس از 50 ماه و در اولین گفت‌و‌گوی تفصیلی خود به بیان ناگفته‌هایی از آن پرداخت.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی به دور از هر تکبری در گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس به تشریح این عملیات پرداخت، اقدامی که به عقیده بسیاری از کارشناسان نظامی خارق‌العاده بود، پروژه‌ای که به مدد یک زیارت عاشورا تمام سرویس‌های اطلاعاتی – امنیتی را شوکه کرد و می‌توان گفت تاکنون باوجود تلاش‌های فراوان سرویس‌های اطلاعاتی دنیا هنوز مشابه‌ای برای آن تعریف نشده است.

مصلحی که سربازان گمنام امام زمان (عج) را با عشق، ایثار و از خودگذشتگی توصیف می‌کند، درباره «دستگیری ریگی در آسمان ایران» که به خبرسازترین اقدام وزارتش تبدیل شد، می‌گوید: « ریگی خودش اصلا باور نمی‌کرد که هواپیما در هرمزگان به زمین نشسته است.»

دستگیری عبدالمالک ریگی، پروژه الماس فریب، رهاسازی دیپلمات گروگان گرفته شده در پاکستان، دستگیری همزمان 15 جاسوس موساد، دستگیری اعضای تیم ترور دانشمندان هسته‌ای و... برخی از اقدامات بزرگی است که تحت نظارت وی سربازان گمنام امام زمان (عج) با موفقیت به سرانجام رساند.

معلوم نیست چه عملیات‌های افتخار آمیز دیگری در دوران وی رخ داده که هنوز رسانه‌ای نشده‌است، عملیات‌هایی که در این گفت‌گو هرچه کردیم تا درباره آنها برایمان بگوید فقط لبخند تحویلمان داد و در عین خونسردی و تواضع مجبورمان کرد تا برخی خطوط قرمز را در این گفت‌وگو که برای تحققش ماه‌ها تلاش کرده‌ بودیم رعایت کنیم.

مصلحی که در سال 1388 توسط محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت اطلاعات به مجلس معرفی و با کسب اکثریت آرا انتخاب شد برای انجام این گفت‌وگو همانند اتاقش، ساده و بی‌آلایش پذیرایمان شد و در این جریان برای اولین بار به بیان ناگفته‌هایی از عملیات دستگیری ریگی و ماجرای عزل خود از سوی احمدی نژاد و خبر حمایت وی از سعید جلیلی در ایام انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پرداخت.

وی همچنین در این مصاحبه با تائید دیدار خاتمی با جرج سوروس و حساب شده دانستن نقش خاتمی در فتنه 88، دیدارهای نوروزی برخی افراد با وی را تلاشی بی فایده برای بازگشت بدون هزینه دانست.

مصلحی همچنین معتقد است علل بیان شده از سوی رئیس دولت دهم درباره آشفتگی بازار طلا و ارز فضا سازی بود و ادعای احمدی نژاد درباره پیامک خبرگزاری فارس دراین خصوص را رد کرد.

وی همچنین در این گفت‌وگو که با منتهی شدن به اذان ظهر به پایان رسید به بیان خاطره‌ای از سفر یکی از روسای سرویس‌های اروپایی به ایران و دیدار اخیرش با احمدی‌نژاد پرداخت.

آنچه در ادامه می‌آید، ماحصل گفت‌وگوی خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس با وزیر سابق اطلاعات است:



فارس: باتوجه به اینکه یکی از مهم‌ترین و خبرسازترین اقدامات وزارت اطلاعات در دوران شما دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان بود که به عنوان یک عملیات اطلاعاتی بی‌نظیر در دنیا مطرح شد، درباره ابعاد این موضوع و ناگفته‌های دستگیری این شرور صحبت کنید.

مصلحی: بنده از عزیزان خبرگزاری فارس تشکر می‌کنم که انصافا از جایگاه خوبی برخوردار بوده و بسیار هم تأثیرگذار است. لازم می‌دانم از نقش خوبی که این مجموعه در روشن کردن جامعه دارد تشکر کنم و ان‌شاءالله مأجور باشید.

در رابطه با مبحث مورد سوال نکته مهم این است که انقلاب اسلامی از یک وضعیت و ویژگی برخوردار است که منافع استکبار را به خطر انداخته است و استکبار با همه وجود خود این را حس می‌کند که انقلاب اسلامی تأثیر خود را در دنیا گذاشته است و به پیش می‌رود، اندیشه‌ و ایده‌های حضرت امام خمینی(ره) و  ایده‌پردازی‌های رهبر حکیم انقلاب که گمشده‌های بشری را پاسخ می‌دهند، دنیای استکبار را در وضعیتی قرار داده که نمی‌تواند به هیچ عنوان دست از دشمنی با انقلاب اسلامی بردارد.

مقدمه دوم این است که ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که قبل از پیروزی انقلاب، سرویس‌های اطلاعاتی موساد، CIA و MI6 و مجموعه‌های مختلف در کشور ما جولان می‌دادند و هماهنگی‌ و تقسیم کار قابل توجهی بین آنها وجود داشته است و آنها در کشور در همه ابعاد حاکم بوده‌اند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، لودر انقلاب، زیر این ساختار اطلاعاتی که استکبار در کشور ما داشت زد و همه اهداف آنها را به هم ریخت به گونه‌ای که به این سادگی نمی‌توانست خود را ترمیم کند، ولی دشمن به دنبال این رفت که خود را بازسازی کند. در این بازسازی دشمن طراحی و برنامه‌ریزی کرد و ما باید این را بپذیریم که برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدتی را طراحی کرد؛ همان اوایل پیروزی انقلاب یکی از طراحی‌های دشمن راه‌اندازی غائله‌هایی در کشور و استفاده از نیروهایی بود که می‌توانست از آنها بهره ببرد، ما در آن مقطع حرکت منافقین، ترورها و شهادت شهید مطهری را می‌بینیم و این اقدامات دقیقا در راستای اهداف سرویس‌ها انجام می‌شد. الان هم آنها با استفاده از طراحی و افراد خود سعی دارند جلوی پیشرفت انقلاب را بگیرند.

در آن مقطع یکی از اقدامات این بود که به شناسایی مکان‌هایی پرداختند که نیاز بود در آن حضور داشته باشند. یکی دیگر از اقدامات آنها این بود که بررسی کنند و ببینند چگونه می‌توان به انقلابی که به نام انقلاب اسلامی شکل گرفته است و رویکرد آن فرهنگی و دینی است،  ضربه زد، آنها در این جهت سرمایه‌گذاری کردند و از جمله سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه بحث اختلافات مذهبی بود. آنها احساس کردند می‌توانند از این موضوع برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند لذا در این امر سرمایه‌گذاری عظیمی کردند و از طرف دیگر کشورهای مشکل‌دار منطقه نیز به آنها کمک کردند.

فارس: منظور از کشورهای مشکل‌دار، عربستان است؟

مصلحی: بله! عربستان به آنها کمک کرد چرا که عربستان شاکله وهابی دارد و وهابیت نیز مشخص است که توسط چه سرویس اطلاعاتی به وجود آمده است.

فارس: به صورت مشخص کدام سرویس‌های اطلاعاتی در این زمینه فعال بودند؟

مصلحی: مثلا در بحث وهابیت نقش MI6 را سنگین می‌بینید که برای به وجود آوردن آن کاملا طراحی کرده است. البته خیلی از آنها مطلع هستند و من با خیلی از اندیشمندان اهل سنت صحبت داشته و به کشورهای مختلف آنها رفته‌ام و وقتی که با آنها صحبت می‌کردم مشخص بود آنها وهابیت را به خوبی می‌شناسند و اطلاعات وضعیت آنها را دارند، در واقع به خوبی می‌دانند آنها تحت تأثیر کجا قرار دارند و چگونه در عربستان به وجود آمده‌اند. آمریکا به این نتیجه رسید که این مجموعه بهترین وسیله برای ایجاد چالش برای جمهوری اسلامی است.

از این رو در مناطق مختلف اقدام کردند اما در بعضی از مناطق به نتیجه نرسیدند و این به دلیل عدم همراهی افراد فریب‌خورده و جواب ندادن هزینه‌های آنها بود که نیامدند با این مجموعه‌ها همراه شوند اما در برخی موارد اثر گذاشتند و بعضی‌ها را با خود همراه کردند؛ از جمله در شرق کشور. شما CIA را در این قضایا دقیقاً می‌بینید.

فارس: مانند ربوده شدن مرزبانان ایرانی؟

مصلحی: ربوده شدن مرزبانان یکی از این موارد است؛ توجه داشته باشید که پشت حرکاتی که شکل می‌گیرد، CIA و MI6 هستند؛ مثلاً برای این قبیل مباحث MI6 در تقسیم کار، نقش هدایت، راهنمایی و کنترل را بر عهده دارد و نقش پشتیبانی را نیز CIA انجام می‌دهد.

دلیل آن نیز این است که در این مقوله CIA به دلیل روحیه آمریکایی‌ و قلدری که دارد نمی‌تواند طراحی‌های نرم‌افزاری پیچیده را انجام دهد اما انگلیس تجربیات بزرگی دارد و در تمام کشورهای اسلامی در طراحی گروه‌های منحرف دینی نقش داشته است و هرجا بروید از جمله عربستان می‌بینید انگلیس این گروه‌ها را به وجود آورده‌ است.

در قضایای مربوط به ریگی،‌ گروه‌هایی در آنجا شکل گرفت البته آنها گروهک‌های فریب‌خورده‌ای هستند که روی مردم آن مناطق نفوذی ندارند که بتوانند مردم را پای کار بیاورند و گروه نیستند بلکه گروهک‌های محدود چند نفره هستند که جنایت‌های بزرگی براساس خطی که به آنها داده می‌شود انجام می‌دهند تا برای نظام و انقلاب ایجاد چالش کنند اما دستگاه اطلاعاتی ما بر روی آنها اشراف دارد البته دستگاه اطلاعاتی را به صورت جامع می‌گویم و تنها وزارت اطلاعات نیست چرا که نیروی انتظامی، سپاه و ارتش هم دستگاه اطلاعاتی دارند.

نکته‌ای که لازم است بگویم و جزو ناگفته‌هاست، این است که توفیقی که خدا به ما داد، این بود که هماهنگی و انسجام بسیار خوبی بین دستگاه‌های اطلاعاتی به وجود آمده بود.

در قضیه ریگی بد نیست اشاره کنم از وقتی در خدمت دوستان در وزارت توفیق خدمت داشتم یکی از کارهای من رفتن به استان‌ها و جلسه گذاشتن در آنجا و پیگیری موضوعات مرتبط با هر استان بود.

دستگیری ریگی در پی همین سفرها میسر شد. من در این سفرها از نزدیک با افرادی که روی این پرونده کار می‌کردند و کارشناس این مسئله بودند جلسه می‌گذاشتم. آنجا نیز راحت به من دسترسی داشتند و موانع و مشکلات کار را با بنده مطرح می‌کردند و همین باعث شد طراحی دستگیری ریگی صورت بگیرد و طراحی آن به گونه‌ای بود که غیر از برادری که مسئول این کار بود و او هم بعد از مدتی معاونتش را در جریان موضوع قرار داده بود، فرد دیگری در جریان نبود و کار جلو رفت.

فارس: یعنی معاونتش بعدا متوجه این موضوع شد؟

مصلحی: نه اینکه بعدا متوجه شود اما بالاخره کلید این کار در خود استان زده شد و این یک موفقیت بزرگ بود از این جهت که ارتباطات به این شکل برقرار شد و خدا لطف کرد و این اتفاق افتاد.

فارس: ناگفته‌های عملیات دستگیری ریگی چه بود؟

مصلحی: اولا طراحی ما در رابطه با دستگیری ریگی غیر از این اتفاقی بود که افتاد، ما از طریق منبعی که کنار ریگی بود خبردار شدیم...

فارس: همان هم‌اتاقی او که عکس‌ها را نیز تهیه کرده بود؟

مصلحی: نمی‌دانم هم‌اتاقی او بود یا نه اما بالاخره از طریق منبعی که ما در کنار او داشتیم متوجه شدیم با آمریکایی‌ها در قرقیزستان قرار ملاقات دارد و عکس او را هم که می‌بیند متوجه چهره گریم شده و صورت تراشیده او می‌شود البته اینکه ریگی چه نقشه‌ای داشته را نمی‌دانیم ولی می‌دانیم قرار بود با آمریکایی‌ها ملاقات کند.

وقتی خبر این قضیه به ما رسید دوستان طراحی کردند و خبر هم این بود که او از پاکستان به افغانستان می‌آید و از‌ آنجا به دبی و سپس به قرقیزستان می‌رود؛ دوستان گفتند ما باید کاری کنیم وقتی این فرد به دبی می‌آید در دبی کار را تمام کرده و او را دستگیر کنیم و این قضیه بر اساس کار اطلاعاتی هم طراحی شده بود و از طریق همان منبع که همراه ریگی بود برای او جا انداخته بودند که وقتی به دبی می‌رسد در فاصله بین دو پرواز به شهر دبی برود و گردش کند و ما در این فاصله قرار بود او را دستگیر کنیم اما یک دفعه ساعت 10 شب دوستان به من اطلاع دادند پس از نشستن پرواز ریگی در دبی او گفته من به داخل شهر نمی‌روم، به این ترتیب طراحی ما برای دستگیری او در دبی به هم ریخت چرا که ما فقط آنجا برنامه‌ریزی کرده بودیم، معاونت مربوط به من گفت قضیه اینطور شده است.

اینجا می‌خواهم به یک موضوعی اشاره کنم و آن هم توسل به اهل بیت در مواردی است که کار گره می‌خورد؛ من به دوستان گفتم «زیارت عاشورا» بخوانیم و توسل کنیم و قرار شد نیم ساعت بعد در خانه ما بیاید تا ببینیم چه کار کنیم چرا که نمی‌توانستیم از طریق تلفن صحبت کنیم. به محض اینکه آمد، سوال کردم هواپیمای قرقیزستان از کجا عبور می‌کند؟ گفت از کشور خودمان می‌گذرد و همانجا مطرح شد ما می‌توانیم این هواپیما را در خاک ایران به زمین بنشانیم البته ما نابغه هم نبودیم که به این فکر رسیدیم و لطف الهی بود؛ همانجا با آقای جلیلی تماس گرفته شد و به معاونم گفتم به خانه آقای جلیلی برود چون نمی‌شد تلفنی صحبت کنیم و از آن طرف نیز با آقای فیروزآبادی تماس گرفتیم و قرار شد به خانه ایشان نیز بروند و موضوع را بگویند تا به نیروی هوایی برای اقدام دستور بدهد.

این قضایا طوری است که قرار است اقدام شود باید از چند روز قبل گردش کار انجام شود و یک سیر را طی کند ولی آقای فیروزآبادی گفت من با مسئولیت خودم می‌توانم این کار را انجام دهم بالاخره دستور دادند و هواپیمای نیروی هوایی بلند شد. من اینجا یک نکته‌ای را می‌خواهم طرح کنم که کسی خیلی به آن توجه نکرده است. بنده معتقدم در این قضیه استکبار باید حواس خود را جمع کند که کشور ما کشوری نیست که در غفلت به سر ببرد. وقتی این دستور داده شد و هواپیما پرواز کرد تا هواپیمای حامل ریگی را بنشاند نیم ساعت فاصله بود. نکته قابل توجه این است که هواپیما آنقدر برای نشاندن هواپیمای ریگی معطل شد که حتی مجبور شد در آسمان سوخت‌گیری کند لذا این آمادگی نیروهای مسلح، به ویژه نیروی هوایی خیلی درس دارد. ما نباید فقط قضیه ریگی را ببینیم البته چون موفقیت بزرگی بوده ما از این نکته غافل هستیم اما باید بدانیم نیروی مسلح ما اینطور آماده است. جالب این بود که این هواپیما مرتب به هواپیمای قرقیز می‌گفت باید بنشینید و او با باند فرودگاه تهران تماس می‌گرفت و می‌گفت یک هواپیما بالای سر من به ما دستور فرود می‌دهد در حالی که من مشکلی ندارم، آنها هم می‌گفتند بله مشکلی ندارید، بی‌خود می‌گوید بنشینید. بالاخره هواپیمای قرقیز گفت من به دبی بازمی‌گردم و تنها 5 دقیقه مانده بود از مرز ما خارج شود و ما نتوانیم کاری کنیم که هواپیمای نیروی هوایی چند تیر شلیک کرده بود و گفته بود اگر ننشینید ما می‌زنیم و بالاخره هواپیمای قرقیز نشست.

فارس: آیا قرار بود در صورت فرود نیامدن واقعا بزند؟

مصلحی: نه! البته احساس ما هم این نبود که اینطور شود.

فارس: یعنی خلبان آن لحظه خودش احساس کرد این کار را انجام دهد و در واقع هواپیمای قرقیز را تهدید کند؟

مصلحی: بله! اجتهاد کرد برای اینکه او را بترساند و وادار به فرود کند این کار را انجام بدهد و بالاخره نیز هواپیما در بندرعباس نشست و آنجا نیز مسافران را توجیه کردند که ناراحت نباشند البته خود ریگی اصلا باور نمی‌کرد این هواپیما در هرمزگان نشسته است و این نکته قابل توجهی بود. او اصلا باور نمی‌کرد ایرانی‌ها هواپیما را نشانده‌اند.

فارس: او در هواپیما اقدام یا واکنش خاصی انجام نداد؟

مصلحی: خیر! او بعد از دستگیری نیز گفت من اصلا باور نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد. ما پس از دستگیری وی کارهای قابل توجهی انجام دادیم. مثلاً با خانواده شهدایی که او ترور کرده بود جلسه گذاشتیم و او صحبت کرد و همینطور مانده بود و هیچ استدلالی نداشت البته مشخص بود او نوکر است.

فارس: پس به همین دلیل بود که رئیس‌جمهور وقت هم در جریان عملیات نبود چون آقای جلیلی در جریان انتخابات گفت عملیات ریگی بدون اطلاع رئیس‌جمهور صورت گرفت.

مصلحی: بله، همینطور است.

فارس: باتوجه به اینکه شما به تمرکز دشمن بر روی اختلافات مذهبی اشاره داشتید، سوالی که مطرح است دامن زدن به اختلافات مذهبی با بزرگ‌نمایی نقش برخی افراد در آزادی مرزبانان ایرانی است؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

مصلحی: من باید به نکته‌ای اشاره کنم و آن هم این است که باید توجه کرد درباره هر کسی در حد خودش صحبت و باید در همان حد با او برخورد شود. البته علما و شخصیت‌های علمی اهل سنت در مناطق مختلف کشور از جایگاه بالایی برخوردار هستند و در خبرگان نیز حضور دارند لذا اینطور نیست که ما توجهی به شخصیت‌های علمی اهل سنت نداشته باشیم.

من بر شخصیت‌های دینی، مذهبی و علمی اهل سنت تأکید دارم اما باید حواسمان باشد برخی‌ها ابزار دیگران هستند و باید حواسمان باشد که ابزار نشویم و کسانی که خود ابزار هستند را بی‌جهت بزرگ نکنیم. معتقدم در این مباحث باید منافع ملی کشور را مورد توجه قرار داد چرا که ما کشوری هستیم که سال‌هاست اهل سنت و شیعه کنار هم زندگی می‌کنند و حتی بین آنها ازدواج صورت می‌گیرد و روابط مختلف و قابل توجه دیگری در بحث‌های اجتماعی و فرهنگی دارند.

باید به این نکته اشاره کنم که در خیلی از موفقیت‌های کارهای اطلاعاتی افرادی از اهل سنت کمک کرده‌اند و این به دلیل احساس تکلیف آنها برای نظام و کشورشان است؛ در دوران دفاع مقدس نیز همینطور بود.

یک سردار کرد سنی را می‌شناسم که در دوران دفاع مقدس کار بزرگی برای آوردن و رساندن اطلاعات انجام داد؛ او در زمستان یک شب تا صبح خود را زیر یک تانکر بست و حتی راننده تانکر نیز از این موضوع خبر نداشت و زمانی که به آن منطقه رسید و قرار بود اطلاع بدهد تقریبا یخ‌زده بود و وقتی او را به هوش آوردند اطلاعات را داد لذا باید توجه داشت دشمن طراحی خود را انجام می‌دهد اما این به معنای آن نیست که ما با اهل سنت مراوده نداشته باشیم. فقط باید حواسمان باشد در این بحث‌ها بی‌جهت آب به آسیاب دشمن نریزیم و برخی افراد را بیهوده بزرگ نکنیم.

فارس: با توجه به اینکه ایام اردیبهشت یادآور دوران خانه‌نشینی احمدی‌نژاد است درباره آن زمان و دلایل خانه‌نشینی او توضیح دهید. با توجه به اینکه ابتدا مطرح شد شما استعفا کرده‌اید اما عزل شدید. درباره این موضوع برایمان بیشتر توضیح دهید.

مصلحی: من نمی‌دانم چقدر ضرورت دارد در حال حاضر به این موضوع پرداخته شود اما چون سوال می‌کنید می‌گویم. زمانی که قرار شد وزیر اطلاعات شوم یکی از حرف هایم این بود که این جایگاه به تأیید نظر مقام معظم رهبری نیاز دارد و از آنجا نیز با بنده صحبت شد که شما مشکلی در این زمینه ندارید؟ من نیز پاسخ دادم احساسم این است که می‌توانم کاری انجام دهم لذا بر اساس اینکه نظرم این بود که نظر آقا باید باشد این مسئولیت را پذیرفتم اما زمانی آن را قبول کردم که آقای احمدی‌نژاد سرپرستی وزارت را بر عهده داشت و در این دوره جابجایی‌هایی را انجام داده و افرادی را به کار گرفته و کنار زده بود.

لذا وقتی قرار شد من این مسئولیت را قبول و شروع به کار کنم به احمدی‌نژاد گفتم اگر پیشنهادی دارید مطرح کنید اما باید برای من حجت تمام شود که آیا می‌توانم با این افراد کار کنم یا خیر و به او تأکید کردم من در این زمینه بر اساس حجت شرعی خود عمل خواهم کرد و احمدی‌نژاد نیز روحیه مرا می‌دانست. مدتی که گذشت، یکی ـ دو بار با من جلسه گذاشت و گفت چه کسی را بگذار و چه کسی را بردار و چه کاری انجام بده و من نیز بعضا برای بررسی فردی که او پیشنهاد داده بود اقدام می‌کردم و اگر می‌دیدم به درد مجموعه می‌خورد از او استفاده می‌کردم اما اگر به نتیجه نمی‌رسیدم این موضوع را می‌گفتم و در این جهت رفت و آمدهایی بین ما وجود داشت.

بنده با برخی افرادی که احمدی‌نژاد در دوران سرپرستی خود به کار گرفته بود بعد از حدود دو سال و حتی پس از خانه‌نشینی او کار می‌کردم چرا که برای من حجت شرعی تمام نشده بود که او مشکل دارد حتی برخی به من می گفتند او را فلانی گذاشته اما من می‌گفتم بنده احساس می‌کنم او دارد کار می‌کند و بر اساس حجت شرعی عمل می‌کردم.

فارس: آیا مشایی مستقیم نظر می‌داد یا احمدی‌نژاد؟

مصلحی: خود آقای احمدی‌نژاد با من مستقیم صحبت می‌کرد چرا که ایشان روحیه و ارتباطات مرا می‌دانست.

فارس: درست است که مشایی در وزارت اطلاعات اتاق داشت؟

مصلحی: در دوره من اصلا چنین چیزی نبود چرا که احمدی‌نژاد کاملا روحیات مرا می‌دانست و هر کاری داشت، خودش می‌آمد و با من صحبت می‌کرد. تا اینکه روز یکشنبه‌ای که این اتفاق افتاد، نزدیک ظهر با من تماس گرفت و به من گفت «بیا کاری دارم»؛ من هم روز قبل از این تماس، یکی از افراد را جابجا کرده بودم.

فارس: همان معاون حامی مشایی؟

مصلحی: معاون نبود ولی کسی بود که دوستی و رفاقتی با آقای مشایی داشت. بالاخره پیش احمدی‌نژاد رفتم و او گفت «اینطور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم»، من هم گفتم «تصمیمی که گرفته‌‌اید را عملی کنید»، او به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام.» این صحبت تمام شد و به دفتر اطلاع دادم که چنین قضیه‌ای بین ما اتفاق افتاده است و بعدازظهر هم جلسه دولت بود که به آن جلسه رفتم، در جلسه دولت یکی از زرنگی‌های احمدی‌نژاد این بود که اگر می‌خواست کاری کند می‌گذاشت برای آخر جلسه تا کسی اقدامی نکند لذا آخر جلسه اعلام کرد بنده از این به بعد مشاور اطلاعاتی هستم، همه هاج و واج ماندند؛ آن زمان ایام فاطمیه بود و ما هم در منزل‌مان روضه داشتیم و من می‌خواستم سریع بروم که به روضه برسم اما وقتی خواستم بروم دیدم از دفتر یک نفر کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه‌ای را از طرف آقا آورده است، این بحث مطرح شده بود که به احمدی‌نژاد گفته بودند نباید این کار را انجام دهد و مرا عزل کند و بعد هم به من پیغام داده شد به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه‌ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید.

فارس: بنابراین نامه مذکور پیش از فضاسازی رسانه‌ای به دست آقایان رسیده بود!

مصلحی: بله! همان شب آمد. البته آنها زرنگی کردند و این موضوع را در دولت مطرح کرده و این قضیه رسانه‌ای شد و آن را برای بعد از جلسه نگذاشتند. دقیقا جلسه دولت که تمام شد آن نامه از بیت رهبری آمد که این کار نباید انجام شود.

فارس: البته اخیرا نیز آقای جوانفکر گفته بود احمدی‌نژاد به خاطر عدم کارآمدی، مصلحی را عزل کرد.

مصلحی: اینها دفاعیاتی است که آنها از خود می‌کنند؛ بعد از اینکه من به وزارت و جلسات دولت بازگشتم حدود دو تا سه ماه طول کشید تا یخ‌ها آب شده و ارتباطات ما برقرار شود؛ در اولین جلسه‌ای که پس از این اتفاقات با هم داشتیم او شروع کرد به گله کردن و من به او گفتم بنده بر اساس یک تکلیف آمدم و بر اساس یک تکلیف هم برگشتم، عمل به تکلیف که دیگر گله ندارد.

همانجا من به او گفتم شما باید در روش، رفتار و منش خود تغییر ایجاد کنید و وضعیت فعلی قابل قبول نیست که به اینجا کشید.

فارس: اینکه آقای احمدی‌نژاد در دوران خانه‌نشینی برای بازگشت به محل کار خود سه شرط مطرح کرده بود مبنی بر برکناری شما، سعید جلیلی و معاون اولی مشایی صحت دارد؟

مصلحی: هر کس می‌رفت و با احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد او مثل یک نوار بود که توضیح می‌داد چه اتفاقاتی افتاده است، البته اینکه روی این مسائل حرف داشت شکی نیست چرا که او نسبت به آقای جلیلی و بنده ان‌قلت داشت و درباره معاون اولی آن شخصی که نام بردید، برای اینکه دست آن فرد باز شود، حساسیت داشت.

فارس: چرا شما از ترکیب شورای پول و اعتبار حذف شدید؟

مصلحی: آقای احمدی‌نژاد می‌خواست به نوعی حرکت کند که تشکیلات اطلاعاتی را آرام آرام کنار بگذارد.

فارس: بحث ارتباط با رمال‌ها و صندلی برای امام زمان(عج) در دولت احمدی‌نژاد صحت دارد؟

مصلحی: من چنین چیزی ندیدم.

فارس: بالاخره بازدید 6 ساعته مقام معظم رهبری از وزارت اطلاعات مهر تأییدی بر اقدامات شما بود. درباره آن دیدار حضرت معظم‌له بیشتر توضیح دهید.

مصلحی: آن بازدید از افتخارات وزارت اطلاعات بود و واقعا مقام معظم رهبری وقت سنگینی را اختصاص دادند و جالب این بود که از همه مجموعه‌های وزارت به صورت ریز و جزئی سوالاتی را مطرح می‌‌کردند و اطلاعات می‌گرفتند و نکته ظریف هم در این زمینه حساسیت رهبر معظم انقلاب بر روی کارهای اطلاعاتی بود.

فارس: آیا ایشان درخواستی برای ملاحظه پرونده خاصی داشتند؟

مصلحی: خیر! اما سوالاتی که می‌کردند گویای اشرافشان بر کار بود البته یکی از انگیزه‌های رهبری که به وزارت اطلاعات آمدند این بود که به ایشان توضیح داده بودم ما در بحث فتنه در وزارت، یک مشت بچه‌حزب‌اللهی و جوانان ناب داشتیم که توانستند در مقوله فضای مجازی مقابله سنگینی را با دشمن انجام دهند و اوباما نیز خودش به این مسئله اعتراف کرد.

این مقابله و تشریح این کار برای مقام معظم رهبری، ایشان را مشتاق کرد که ببینند چه کاری صورت گرفته است لذا وقتی به وزارت آمدند بخش عمده‌ای از زمان خود را بر روی این موضوع گذاشتند که ببینند در فضای مجازی چه کاری در حال انجام است. آنچه برای رهبری جالب بود این بود که می‌دیدند جوانانی از نسل جدید انقلاب اینطور با حساسیت با توطئه‌های دشمن مقابله می‌کنند.

فارس: باتوجه به بحث فضای مجازی که مطرح کردید، این سوال وجود دارد که شما یک بار در صحبت‌های خود گفته بودید ما بر روی ایمیل‌ها برای رصد سایبری اشراف داریم، آیا این موضوع درست است؟

مصلحی: خیر! یکی از کارهایی که ما در وزارت انجام می‌دادیم و من همیشه بر آن تأکید داشتم این بود که به خاطر هیچکس به جهنم نرویم لذا ما خارج از چارچوب شرعی خود کاری انجام ندادیم.

فارس: بله! اما این مسئله مطرح شد که شما در حریم خصوصی دخالت کرده‌اید.

مصلحی: اصلا اینطور نیست چرا که هر جا شنود صورت گرفته با مجوز دستگاه قضا بوده و بدون اجازه قوه قضائیه، آن مجموعه‌ای که باید این کار را انجام دهد نمی‌تواند و در این مقولات نیز همینطور است. حتی این یکی از حساسیت‌هایی بود که مقام معظم رهبری چندین بار به من تذکر دادند که مراقب این مباحث باشید.

فارس:‌ به بحث «جریان انحراف» اشاره شد. آقای احمدی‌نژاد روز اول که دولت نهم را تشکیل داد نماد مقاومت و ایستادگی بود اما به دولت دهم که رسیدیم متوجه شدیم خط وی کاملا تغییر کرده است. لذا با نگاهی که شما دارید بفرمایید چه پروسه‌ای در خصوص آقای احمدی‌نژاد طی شد؟ آیا او از اول تفکرات منحرف مشایی را قبول داشت یا در روند سال‌ها این اتفاق افتاد؟

مصلحی: آن چیزی که ما در ظاهر می‌دیدیم و آقای احمدی‌نژاد در جلسات خود مطرح می‌کرد این بود که ما باید طوری حرکت کنیم که در جهت گفتمان انقلاب و گفتمان امام و رهبری باشیم و حتی تعبیر او این بود که ما باید سیبل برای رهبری بشویم که ترکش‌ها به جای آقا به ما بخورد. در این جهت آنچه ما از او می‌دانیم و می‌دیدیم این بود اما فقط باید به یک نکته‌ای اشاره کنم که اگر فکر می‌کنید سرویس‌های اطلاعاتی در کشور ما به هم ریختند و دیگر نمی‌توانند خود را بازسازی کنند، اشتباه است.

یکی از اقدامات با روی کار آمدن دولت نهم به هم ریختن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در کشور بود یعنی در دولت نهم - باید مرزها را از یکدیگر جدا کنیم - نیروهای ارزشی و حزب‌اللهی روی کار آمدند و به تعبیر رهبری گفتمان امام و انقلاب را سر دست گرفتند لذا ما هم باید حواسمان باشد که این مجموعه نیروهای ارزشی و اجرایی که روی کار آمده‌اند به خاطر اشتباه یک نفر کنار گذاشته نشوند چرا که مرز آنها جداست لذا من یک بار به آقای ضرغامی گفتم در افتتاحیه‌ هایی که در دولت نهم صورت می‌گیرد فقط بریدن روبان‌ها را نشان ندهید و آن بچه حزب‌اللهی‌هایی که پشت این کار بودند و این طراحی را انجام دادند نیز نشان دهید تا مردم بدانند بچه‌های ارزشی آنها این کار را انجام دادند که اتفاقا او این کار را کرد و من به او گفتم شما نتیجه گرفتید و تأثیرگذاری قابل توجهی داشت.

بالاخره دولت نهم و دهم وضعیتش طوری بود که وقتی دولت نهم روی کار آمد نیروهای ارزشی، گفتمان انقلاب و امام را سر دست گرفتند و از این رو سرویس‌های اطلاعاتی در کشورمان به هم ریختند و پس از این خود را بازسازی کردند.

فارس: یعنی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در دوران کارگزاران و اصلاحات احیا شده بودند؟

مصلحی: شما شک نکنید چرا که وقتی ما سند داریم که چگونه کنار برخی مسئولان آدم چیده‌اند معلوم است که خود را بازسازی کرده بودند؛ بماند افرادی که به دنبال اصلاحات آمریکایی بودند، خودشان اجازه می‌دادند آنها کنارشان بیایند.

نکته قابل توجه این است که دستگاه و سرویس‌های اطلاعاتی برای اینکه به اهداف خود برسند نیازی به جاسوس ندارند و یک نفر را شناسایی کرده و خبط‌های زندگی او را درمی‌آورند و جلوی او می‌گذارند و می‌گویند باید با ما همراهی کنی، ده دقیقه با او صحبت می‌کنند و می‌گویند ما دیگر با تو ارتباط برقرار نمی‌کنیم که لو بروی اما فقط یک درخواست داریم و آن هم این است که آن فرد مسئول که در جایگاه بالایی قرار دارد و فرد خوب و ارزشی هم هست کاری کن که هر گاه می‌خواهد کسی را به کار بگیرد، از افراد بی‌عرضه استفاده کند.

فارس: امثال بقایی، مشایی و ملک‌زاده و هوشنگ امیراحمدی و... که در دولت بودند به چه طریقی در اطراف احمدی‌نژاد پیدا شدند؟

مصلحی: بهتر است روی مصداق نرویم.

فارس: شما پیش از این هم به نقش سرویس‌های اطلاعاتی در دو سال پایانی دولت دهم اشاره داشتید. آیا این بحث به نقش این افراد بازمی‌گردد؟

مصلحی: بله! بخشی از آن همین است.

فارس: به نظر شما چرا جریان فتنه و جریان انحراف با یکدیگر ائتلاف کردند؟

مصلحی: دشمن نگاه می‌کند نفعش کجاست و اینگونه نیست که برای هر حرکتی پول هزینه کند. او نگاه می‌کند کدام جریانات و افراد داخل کشور به اهدافش نزدیک هستند؛ بعد راه را برای آنها باز می‌کند و دست به ترویج و تبلیغ‌شان می‌زند. خیلی از اوقات لازم نیست هزینه کند و پول بدهد مثلا در همین مباحث فرهنگ و شبیخون فرهنگی، خیلی از افراد در داخل کشور سرباز دشمن هستند و دشمن می‌بیند آنها اهدافش را دنبال می‌کنند و دیگر نیازی نمی‌بیند پول خرج کند. وقتی بحث شبیخون فرهنگی مطرح می‌شود همه فکر می‌کنند دشمن برای این کار پول می‌دهد در حالی که اینطور نیست و‌ آمریکا نگاه می‌کند چه کسی در راستای اهدافش کار می‌کند. او را بالا می‌برد و ترویج می‌کند و حرکتش را تأیید می‌کند.

فارس: نقطه مشترک ائتلاف فتنه و انحراف چه بود و چه اهداف مشترکی را دنبال می‌کردند؟

مصلحی: مشکل همه مجموعه‌هایی که با نظام دچار زاویه هستند، به بحث ولایت فقیه بازمی‌گردد و دشمن با همه وجوه این را متوجه شده است. مخصوصا با بیداری اسلامی که در دنیا شکل گرفت دشمن این را فهمید که ستونی که 36 سال عامل حفظ انقلاب بوده و آن را سر پا نگه داشته، ولایت فقیه است.

فارس: پس بحث بیداری انسانی نیز در راستای همین امر در مقابل این شعار بیداری اسلامی قرار داشت؟

مصلحی: بله!

فارس: پس می‌توان در جمع‌بندی صحبت‌های شما به این نتیجه رسید که در خصوص احمدی‌نژاد یک پروسه امنیتی طی شد و احمدی‌نژاد ذاتا تفکری منحرف نداشت.

مصلحی: من احساسم این است که طراحی کردند.

فارس: مثل همان بحثی که در قضیه منتظری، مهدی هاشمی و... نیز وجود داشت؟

مصلحی: بله! دشمن طراحی می‌کند.

فارس: به نظر شما نقش کدام دستگاه امنیتی پشت کار بوده است؟

مصلحی: اینکه ما فکر کنیم دشمن و استکبار در مقابله با انقلاب اسلامی به صورت تَک عمل می‌کند، درست نیست چرا که آنها در مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی به صورت مشترک اقدام می‌کنند،  به این معنا که به یکدیگر سرویس داده و تقسیم کار می‌کنند؛ در تقسیم کارشان یکی از کارها این است که روی خطوط قرمزشان پا می گذارند؛ یکی از خطوط قرمز هر سرویس اطلاعاتی، منابع آن است لذا اینکه کشوری منبع خود را می‌سوزاند و در اختیار یک سرویس دیگر می‌گذارد یعنی به این نتیجه رسیده که برای مقابله با انقلاب باید روی خطوط قرمز خود نیز پا بگذارد. نباید گفت یک سرویس با ما درگیر است آنها با یکدیگر تقسیم کار دارند چون همه آنها با انقلاب اسلامی درگیر هستند.

فارس: شما درباره فتنه 88 گفته بودید این فتنه ابعاد مختلفی داشت و کاری بود که همه کشورها در آن دخیل بودند. با توجه به اینکه در حال حاضر اصلاح‌طلبان سعی دارند القا کنند اتفاق خاصی نیفتاده است، درباره فتنه 88 و ناگفته‌های آن صحبت کنید.

مصلحی: در بحث فتنه یک عده به صورت سنگین به دنبال این هستند که بگویند هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است و سال 88 یک دعوای جریانی و سیاسی بوده است و آنها این کار را به این خاطر انجام می‌دهند که این موضوع به حیثیت آنها بازمی‌گردد؛ مقوله فتنه مقوله‌ای است که وقتی گفته شد اگر کسی با آن مقابله نکند زیر سوال می‌رود لذا آنها می‌خواهند اصل قضیه را بزنند تا از زیر سوال بیرون بیایند؛ آقایانی که می‌گویند فتنه یک دعوای جریانی سیاسی بود، باید بدانند اصلا به این شکل نیست.

فارس: حتی بحث تدلیس و اینکه ما در سال 88 از حق خود گذشته‌ایم را مطرح می‌کنند.

مصلحی: اصلا به این شکل نیست. من یک نمونه را می‌گویم. وقتی ما می‌بینیم یک زن فاسد ایرانی از کشوری خارجی به ایران می‌آید و دقیقاً بر اساس سیاست انگلیس عمل می‌کند، باید متوجه شویم؛ انگلیس همیشه در اغتشاشات بر روی اراذل سرمایه‌گذاری می‌کند و یکی از آقازاده‌هایی که در داخل کشور در فتنه نقش داشت شما ببینید چقدر سنگین هزینه می‌کرد چرا که از آنجا به او خط داده می‌شد.

نکته مهم اینجاست که وظیفه او فقط این بود که با اراذل و اوباش ارتباط برقرار کند و با هزینه کردن برای آنها این افراد را به کف خیابان بکشاند. آنها وقتی دستگیر می‌شدند اقرار می‌کردند به ما پول داده‌اند.

فارس: آن آقازاده چرا محاکمه نشده است؟

مصلحی: ما وظیفه خود را بر اساس اطلاعاتی که داشتیم، انجام دادیم.

فارس: بحثی که درباره عملکرد وزارت اطلاعات در سال 88 مطرح است این است که چرا وزارت با وجود اشراف بر رفت و آمدهای مشکوک از لندن و سفرهای میرحسین موسوی به مالزی و ترکیه هیچ اقدام بازدارنده‌ای در این زمینه انجام نداد؟

مصلحی: من احساسم این نیست که آنها اقدام پیشگیرانه انجام نداده‌اند، البته ورود بنده به وزارت اطلاعات، دو ـ سه ماه بعد از انتخابات 88 بود.

اما معتقدم اینطور نبود که وزارت به اطلاعات دسترسی پیدا نکرده باشد اما مسئولانی که باید احساس می‌کردند اتفاقی رخ خواهد داد، از این اطلاعات این برداشت را نداشته‌اند که اتفاقی به این بزرگی می‌افتد.

فارس: فیلم قلاده‌های طلا بین مردم این تفکر را ایجاد کرد که عاملی در خود دستگاه امنیتی کشور وجود داشته است، نظر شما چیست؟

مصلحی: آن فیلم بود. البته اگر ما فکر کنیم به عنوان جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در حالیکه به دنبال این هستیم که در سرویس‌های خارجی نفوذ کنیم، آنها به دنبال نفوذ در سرویس‌های ما نیستند، غلط است. اگر به فیلم قلاده‌های طلا هم توجه کنیم این نکته به دست می‌آید که بالاخره سیستم ما یک سیستمی است که جدا از کارهای حفاظت اطلاعات، دارای یک بدنه مراقبتی است که از خودش دارد و آنها نگهدارنده هستند و آن عامل نفوذی را کشف می‌کنند.

یکی از روسای سرویس‌های اروپایی در مراوداتی که می‌آمدند و می‌رفتند پیش من آمد و من می‌دانستم که می‌خواهد از جاهایی حرف بزند و ما را ارزیابی کرده و اطلاعات بگیرد. من به دوستان گفتم او را یکی ـ دو روز به اصفهان و شیراز و مشهد و جاهایی که مکان‌های دیدنی دارد ببرید تا هم جمعیت را ببیند و هم در عین حال برای او خوشگذرانی باشد. وقتی با من جلسه داشت به او گفتم ایران را چطور دیدید؟

این اعتراف اوست و بی‌تعارف حرف دشمن است؛ گفت: کشور شما امنیت بسیار بالایی دارد چرا که در کشور ما وقتی طرف از خانه خود بیرون می‌آید زیر دوربین است تا وقتی به خانه‌اش بازمی‌گردد و ما اینطور امنیت را تأمین می‌کنیم اما کشور شما چنین نیست و امنیت بالایی دارد.

این امر به همان قال الباقر(ع) و قال الصادق(ع) بازمی‌گردد که امام جماعت برای مردم مطرح می‌کند و ناشی از همان ترس از قیامتی است که وجود دارد و به هشدارهایی که رهبری در بیانات‌شان می‌فرمایند و دین‌داری مردم بازمی‌گردد؛ در وزارت اطلاعات نیز به همین شکل است که اگر طرف در جایی لغزیده همین چیزها او را حفظ می‌کند.

فارس:‌ با توجه به اینکه میرحسین موسوی پیش از انتخابات بحث جمعیت توحید و تعاون را طرح کرد و سفرهایی را به ترکیه و مالزی داشت و «منشور زیست‌ مسلمانی» را نیز تدوین کرد،‌ ارزیابی‌تان از این اقدامات چه بود؟

مصلحی: اگر کنکاش کنیم ریشه فتنه شاید به اول انقلاب هم برسد لذا اگر فکر کنیم این فتنه یک امر جدید و نوظهوری بود، اشتباه است. آن جزوه‌ای که ما در ستاد قیطریه پیدا کردیم خیلی چیزها را روشن کرد و دیگر مخفی نیست که آنها از یک سال قبل پیش‌بینی همه چیز را کرده بودند که در انتخابات وضعیت در صورت پیروزی و عدم پیروزی و حتی نوع رفت و آمدها به چه شکل باشد.

نکته قابل توجه این است که اردشیر امیرارجمند که در دفتر یکی از سران فتنه بوده وقتی به فرانسه بازمی‌گردد، سرویس فرانسه برای او خانه اجاره می‌کند و نکته مهم آنجاست که ما می‌دیدیم مجموعه آنها یک شبکه بیرونی و یک شبکه داخلی داشت که فکر می‌کردند ما آنها را رصد نمی‌کنیم چرا که در فضای مجازی و همه جا با اسم مستعار حضور داشتند و هر کاری برای اینکه کسی رد آنها را در فضای مجازی پیدا نکند انجام می‌دادند و شبکه خود را شکل داده و جلسه می‌گذاشتند اما برادران ما کاملا بر آنها مسلط بودند البته برخی اوقات آزمون و خطایی پیش‌ می‌رفتیم، مثلا اعلام می‌کردند امشب در یکی از خانه‌ها جمع می‌شویم. وقتی می‌رفتند در آنجا می‌دیدند ماشین‌ها هست اما آدم‌ها نیستند؛ در واقع همان شبکه‌ای که در داخل بود و با بیرون ارتباط داشت.

شبکه بیرونی طوری بود که افراد آن در فرانسه، انگلیس، آمریکا، اتریش و یا عربستان بودند و با یکدیگر ارتباط داشتند و در فضای مجازی طراحی کرده و درصدبندی می‌کردند که برای تصمیم‌گیری نهایی چند درصد برای شبکه بیرونی و چند درصد برای شبکه داخلی باشد و در نظردهی، اولویت را به تصمیمات شبکه داخلی می‌دادند. پشت همه آنها در این کشورهایی که نام بردم سرویس‌ها قرار داشتند بنابراین آیا می‌شود این را یک دعوای سیاسی نامید؟ گزارشی که مسئولان آمریکایی از عملکردشان به سنا دادند برای کسی مخفی نیست.

فارس: در خصوص پروژه کشته‌سازی، خواهرزاده میرحسین که کشته شد، ندا آقاسلطان و عاطفه امام ناگفته‌ای وجود دارد؟

مصلحی: در دوران فتنه، بدون هیچ شکی کشته‌سازی صورت گرفت و آنها به دنبال این بودند که برای نظام مشکل ایجاد کنند.

فارس: ترور دانشمندان هسته‌ای نیز از جمله هزینه‌هایی بود که فتنه‌گران با عملکردشان موجب زمینه‌سازی برای این اقدامات شدند. در این باره توضیح دهید.

مصلحی: اگر بخواهیم در باب هزینه‌های فتنه در بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی صحبت کنیم یک مصاحبه جدا می‌طلبد.

فارس: چه اتفاقی افتاد که تندترین عناصر اصلاح‌طلب مثل ابطحی، قوچانی، واحدی و کرباسچی به ستاد کروبی رفتند؟

مصلحی: اشتباه ما این است که فکر کنیم این مجموعه طراحی ندارد. آنها تقسیم کار کردند؛ دیدیم که گفته شد کرباسچی هم ـ با آنکه رئیس ستاد انتخاباتی کروبی بود ـ موقع رأی دادن به موسوی رای داد لذا با تقسیم کار به دنبال این بودند که به هدف خود برسند.

فارس: دیدار خاتمی با جرج سوروس نیز در راستای همین تقسیم‌بندی کارها بود؟

مصلحی: بله! همینطور است.

فارس: یعنی همان مهره‌چینی‌ای بود که به دنبالش بودند؟

مصلحی: علاوه بر این، برخی از آنها هم استحاله شدند.

فارس: برخی تفکیک می‌کنند و می‌گویند کروبی استحاله شده بود اما میرحسین از اول شهوت قدرت داشت.

مصلحی: بله! این تحلیل درست است.

فارس: اصلاح‌طلبان سعی دارند بین خاتمی و سران فتنه تفکیک قائل شوند و مدعی هستند عدم حصر او به معنای دست نداشتن وی در فتنه 88 است. نظر شما چیست؟

مصلحی: خیر! اینطور نیست. خاتمی در فتنه نقش داشته و نقش او کاملا حساب‌شده هم بود. وی در فتنه، نقش هدایت و رهبری داشت اما نظام ملاحظاتی داشت که کاری را که در قبال بقیه انجام داد، درباره او اجرا نکرد.

فارس: دیدارهای نوروزی با خاتمی و تلاش‌ها برای رفع حصر سران فتنه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مصلحی: من احساسم این است که اینها به دنبال این هستند که بدون هزینه بازگردند در حالی که مردم و نظام چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.

فارس: این یک کار طراحی شده است و از خارج هدایت می‌شود؟

مصلحی: هم بیرون و هم داخل نقش دارند.

فارس: یعنی آن شبکه دوباره در حال شکل‌‌گیری است؟

مصلحی: آن شبکه وجود دارد و به هم نخورده است.

فارس: یعنی شما معتقدید این شبکه ناظر به انتخابات آینده نیز اقدام خواهد کرد؟

مصلحی: ما نباید فکر کنیم مجموعه فتنه و آن مباحث تمام شده است، تمام شدن آن یعنی استکبار دست از سر ما برداشته است.

فارس: این حرف‌تان ناظر به همان صحبتی است که درباره توافق ژنو داشتید و گفتید «آمریکا قصد دارد با توافقنامه ژنو، جمهوری اسلامی را بازی دهد لذا این فتنه تمام نشده است و تا زمانی که انقلاب دست از شعارهای خود برندارد به مقابله با آن می‌پردازد و آمریکا در توافقنامه ژنو می‌خواهد ایران را بازی دهد».

مصلحی: بله! باید توجه داشته باشیم که طراحی استکبار، چندوجهی است. او الان می‌گوید من در مذاکرات چه استفاده‌ای می‌توانم داشته باشم که به اهدافم برسم لذا در اهداف خود مقابله با انقلاب و مقابله با بحث هسته‌ای و به کار گرفتن افراد خود را می‌بیند. چیزی که من در صحبت‌هایم خیلی به آن اشاره دارم این است که دشمن بر روی ما که دشمنش محسوب می‌شویم مدیریت می‌کند. آیا ما نباید روی او مدیریت کنیم؟ نکته اینجاست که مقام معظم رهبری این مدیریت را در سطح خود انجام می‌دهند اما در سطوح پایین‌تر نیز این مدیریت باید طراحی شود.

فارس: گفته می‌شد در دوره 11 روزه خانه‌نشینی، اطلاعات توسط مشایی از وزارت خارج می‌شد. نظر شما درباره این مسائل چیست؟

مصلحی: جهت اطلاع مردم باید بگویم سیستم اطلاعاتی ما اصلا اینطور نیست که بشود از آن اطلاعات بیرون برد.

فارس: گفته می‌شد مشایی به دنبال پرونده‌سازی و موازی‌کاری اطلاعاتی است. آیا این موضوع صحت دارد؟

مصلحی: اصلاً اینطور نیست چرا که کشور حساب و کتاب دارد.

فارس: بنابراین، اینکه به یکی از معاونان وزارت پس از بازنشستگی اجازه ورود به وزارتخانه داده نشد، به خاطر همین سخت‌گیری بود؟

مصلحی: تردد در وزارت حساب و کتابی دارد و هر کسی در چارچوبی می‌تواند رفت و آمد داشته باشد، چرا که محل اسرار نظام است و وقتی فرد، جابجا می‌شود نوع ترددش فرق خواهد کرد.

فارس: برخی مدعی بودند با وجود تحولی که در دولت نهم اتفاق افتاد اما باز هم در دولت نهم و دهم افراد امنیتی قبلی بر کار اشراف داشتند.

مصلحی: خیر! اینطور نیست.

فارس: آقای مصلحی! احمدی‌نژاد درباره خبرگزاری فارس گفت یک خبرگزاری وابسته به یک نهاد امنیتی باعث آشوب در زمینه طلا و ارز شد. با توجه به اشراف و تجربه اطلاعاتی شما، آیا چنین امری ممکن است؟

مصلحی: اصلاً؛ اصلاً! به هیچ وجه.

فارس: آیا می‌شود با پیامک یک خبرگزاری، اقتصاد یک کشور زیر و رو شود؟

مصلحی: خیر!

فارس: احمدی‌نژاد این آشفتگی بازار طلا و ارز را در نشست خبری خود به کم‌کاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی منسوب کرد، نظر شما چیست؟

مصلحی: من جهت اطلاع باید بگویم در رابطه با بحث سکه و ارز بحث‌های اینچنینی مطرح شد و ما هم پاسخی به او دادیم که شما که این حرف‌ها را می‌زنید اینها مکاتبات ما در موقعیت‌های مختلف است که وضعیت سکه و ارز در چه زمانی چه می‌شود؟ وقتی گزارش‌های ما را دید، یکه خورد که این موارد به او گزارش شده از این رو این بحث‌ها بیشتر فضاسازی بود.

فارس: درباره پرچم حرم امام حسین(ع) که آقای نوری مالکی به شما هدیه دادند صحبت کنید.

مصلحی: آن به خاطر علاقه و نوع ارتباطاتی بود که داشتیم و خواست به ما محبتی کند.

فارس: میزان درآمد شما چقدر است که انگلیس نام شما را جزو افراد تحریمی قرار داده است؟

مصلحی: وضعیت زندگی‌ام، طلبگی با حقوقی است که می‌گیرم، والسلام! اگر انگلیس بگوید این چیزها را از کجا آورده بد نیست. به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند آنجا چه چیزی دارید به ما بگویید برای‌تان بیاوریم. (خنده)

فارس: آیا برای انتخابات خبرگان قصد کاندیداتوری دارید؟

مصلحی: در این وادی فعلا اصلا بحث نمی‌کنم.

فارس: تاسیس پژوهشکده‌تان به کجا رسید؟

مصلحی: انجام نشد.

فارس: آیا برای کار تشکیلاتی و راه‌اندازی روزنامه و سایت برنامه‌ای دارید؟

مصلحی: خیر!

فارس: در عید نوروز با احمدی‌نژاد دیدار داشتید؟

مصلحی: بله! ما بالاخره با احمدی‌نژاد رفیق بودیم و من قبل و بعد از عید به او سر زدم و صریح هم با او صحبت می‌کنم.

فارس: در ولنجک دیدار داشتید؟

مصلحی: بله!

فارس: همان جا احمدی‌نژاد درباره مشایی گفت هنوز نظرم درباره او تغییر نکرده است؟

مصلحی: یکی از حرف‌هایم این بود که مرید و مریدبازی هم حدی دارد و مشایی هر مقام معنوی هم که دارد، وی را در پستو بگذارید اما او همان حرف همیشگی که مشایی یعنی من و من یعنی مشایی را تحویلم داد.

فارس: آیا آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات آینده مشغول فعالیت است؟

مصلحی: نمی‌دانم.

فارس: رهبر معظم انقلاب اخیرا دغدغه‌های فرهنگی خود را مطرح کردند. نکته‌ای در این زمینه دارید؟

مصلحی: ما باید برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با گفتمان‌سازی از فرمایشات رهبری، جامعه را به سطحی ببریم که مطالبات فرهنگی جامعه بالا برود. چرا که اگر فرهنگ اقتصادی خود را در مباحثی چون اسراف و اشرافی‌گری سر و سامان دهیم، خیلی از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد و  باید جامعه را به سمت مطالبات فرهنگی سوق دهیم.

فارس: در انتخابات مطرح شد شما از آقای جلیلی حمایت کردید که بعد تکذیب شد. عامل آن چه بود؟

مصلحی: این ذهنیتی بود که برخی دوستان برای خودشان درست کرده بودند که فلانی جلیلی را آورده اما هیچکدام صحت نداشت.

فارس: چرا برخی از فضای سیاسی کشور اینطور سوءاستفاده می‌کنند که درباره وزیر اطلاعات هم خبرسازی می‌کنند؟

مصلحی: کار جریانات سیاسی همین است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: