به‌روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - نویسنده وبلاگ "راه برتر" نوشته است:

 استاد بزرگوارم حضرت آیت الله حسن رمضانی حفظه الله که از بارزترین شاگردان حضرت علامه حسن حسن زاده حفظه اللهمحسوب می شوند ، در گفت و گویی  با اشاره به کلام آیت الله وحید خراسانی ، کلام ایشان را به شکل منطقی تحلیل و پاسخ دادند که آن را به اطلاع حق جویان می رسانیم :


زمانی یکی از آقایان در یک سخنرانی نزدیک ایام ماه مبارک رمضان که طلاب می‌خواستند به تبلیغ بروند خطاب به آنها توصیه‌ای کرده بودند و فرموده بودند شما هر روز بر خودتان این را یک وظیفه و یک امر واجب تلقی کنید که یک صفحه از صفحات بحارالانوار را مطالعه کنید؛ نوری که در صفحات بحار هست در کتاب شفای بو علی نیست.

این سخن چه معنایی را می‌خواهد به شنونده القا کند؟ اگر مراد این است که ما توقعی را که از آیات و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام داریم هُوَ هُوَ نمی‌توانیم همان توقع را از عبارات یک انسان غیر معصوم و لو فیلسوف داشته باشیم، این حرفِ کاملا صحیح است، چون آن کجا و این کجا! بو علی سینا یک انسان غیر معصومی است که فعالیت فکری کرده و به نتایجی رسیده، او کجا و یک انسان معصوم کجا که سخن او متن واقع و نورانیت محض است.

ولی باید این نکته را متوجه بود که اصلا چه کسی چنان توقعی را از سخن غیر معصوم دارد که شما بیایید آن را نفی کنید. اصولا چنین ادعایی وجود نداشته و ندارد بلکه این شما هستید که سخن غیر معصوم را در کنار سخن معصوم گذاشته و این دو را با هم مقایسه می‌کنید و با این کار به سخن معصوم جسارت می‌کنید چون کنار هم گذاشتن این دو و مقایسه کردن این دو با هم کار غلطی است و به تعبیری جسارت به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است. شما می‌آیید و مطالب غیر معصوم را در کنار مطالب معصوم می‌گذارید و بعد می‌گویید نوری که اینجا هست آنجا نیست. اصلا گذاشتن اینها در عرض هم کار غیر قابل دفاعی است.

ولی اگر مراد از آن سخنان و عبارات این است که همه آنچه که درکتاب شفا و امثال شفاست کشک است و بی اعتباراست. انصافا این سخن، خلاف انصاف و از مصادیق ظلم است. چون حکیمانی مثل  بو علی سینا، ملا صدرا و دیگر حکیمان صدرایی در عالم اسلام و فلاسفه‌ای متاله و لو غیر مسلمان که توحید را، نبوت را، وحقانیت مکتب انبیا را آنگونه مستدل برای دیگران بیان کرده‌اند، درست نیست اینطور در حقشان بی‌انصافی و ظلم شود.


آنها گرچه نتوانسته‌اند با تکیه بر عقل صرف و کشف غیرمعصومانه خود بدون کمک گرفتن از انبیاء و اولیاء معصوم به دقائق مبدا و معاد راه پیدا کنند اما در حد توان خود، فعالیت کرده و زحمت کشیده‌اند و در راستای آن بزرگان و بزرگواران حرکت کرده و می کنند و نیز به نتایج خوب و مطلوبی رسیده و می‌رسند، حال شما در مقابل آن همه تلاش و زحمت بگویید همه اینها کشک است. کجای این انصاف است؟ انسان باید در اظهار نظر عادل باشد و حق را به حق‌دار داده و همیشه حق را مورد توجه قرار دهد. و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام که در دل همه ما ریشه دیرینه دارد نباید ایجاب کند که ما به دیگران ظلم کرده و متاع آنها را غیرمنصفانه ارزیابی کنیم.

ما باید ببینیم ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین چطور با کمالات دیگران برخورد می‌کردند و در عین آنکه خودشان در رأس کمالات و خوبی‌ها بودند در مقام ارزیابی کمالات دیگران چه رفتاری را در پیش می‌گرفتند. حضرت امام صادق علیه‌السلام در کتاب توحید مفضل از ارسطاطالیس (ارسطو) نام می‌برد و می‌فرماید: عده‌ای قائل به صُدفه و اتفاق بودند و برای این عقیده، به امور خارج از طور طبیعی؛ مثل افراد شش انگشتی یا ناقص الخلقه‌ها و امثال این امور استدلال می‌کردند. در مقابل آنها شخصی به نام ارسطاطالیس با توجه به امور طبیعی که از ثبات و دوام و وحدت صنع برخوردارند اثبات کرد که  پدیده‌های یاد شده به خاطر عوارضی است که درمسیر امور طبیعی پیش می‌آید و آنها را از مسیر خود منحرف می‌کند و این خود شاهدی است بر وجود یک نظام علی و معلولی در عالم  و دلالت می‌کند بر اینکه در عالم حساب و کتابی وجود دارد و گاهی اوقات که در این حساب و کتاب به هر دلیلی اختلالی به وجود می‌آید پدیده‌های یاد شده مشاهده می‌گردد و این خود بهترین دلیل است بر اینکه در نظام آفرینش علیت حاکم است و چیزی بر اساس اتفاق و صُدفه به وجود نمی‌آید.

این مطلب را امام صادق علیه‌السلام در حالی برای مفضل بیان می‌‌کند که خود یک امام معصوم است و فوق مقایسه با ارسطو است و این یعنی اگر کسی حرف قابل قبولی دارد باید آن را گفت و نقل کرد و نباید به بهانه اینکه او در رتبه از ما پایین‌تر است او را کنار بزنیم و بگوییم آنچه او می‌گوید کشک است.

بنابراین نباید با مطرح کردن تفکیک، انبیاء و اولیاء را به نفع خود مصادره کرد و دیگران را علی‌رغم کمالاتی که دارند کوبید و آنها را از راه آن بزرگواران منحرف دانست.

به تفکیکیان عرض می‌کنم اگر مرادتان از تفکیک معنای اول از دو معنایی که ذکر شد باشد که ما بهتر از شما این معنی را می‌فهمیم و به آن اعتقاد داریم و معترفیم و اگر معنای دوم مراد شماست که  خلاف انصاف است  بخواهیم به بهانه تکیه بر حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام دیگران را تحقیر کنیم. هر چند که متاع احدی را نمی‌توان  با متاع انسانهای کامل و معصوم مقایسه کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
مهدی طاهریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
1
1
باسلام نظر دادن در خصوص مطالب استاد رمضانی خود از مصادیق بارز ظلم به ایشان است خدا ایشان را برای همه دوستداران معارف اسلامی حفظ نماید
امیر حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
1
5
سلام.متاسفم از ادبیات این اقا که عارف هم هست ظاهرا.
اقای وحید متع الاسلام بصحته ان شاءالله مطلبی کلی فرمودند و لحن ایشون اگر صوت رو شنیده باشید گویای خیلی از مسائل است.اما این شخص صراحتا یک مرجع قریب به اعلمیت و شاید یکی از پرمقلد ترین مراجع و پرنفوذترین استاد خارج فقه را متهم به بی عدالتی در کلام کردند.حاشا و کلا....
آقای وحید محبوب شیعیان جهان هستند و......
طول عمر وحید یگانه دردانه را از محضر خدای رحمان مسئلت دارم.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
2
1
فایل صوتی مطالب بالا در اینترنت موجود است. همانطوری که امیرحسین گفت، سخن آیت الله وحید در مورد بحارالانوار و شفای بوعلی یک سخن کلی بود و قصد ایشان انتقاد از فلاسفه نبود اما ببخشید اینطور میگم اما آقای رمضانی از جای دیگری میسوزد. مشکل ایشان با کشک بودن فلسفه است.
آیت الله وحید حرف واضحی فرمودند. اشان از فلسفه به عنوان نشخوار کردن پسمانده های فلاسفه ی غیر مسلمان یونانی و ... یاد کردند.
کمی منصف باشیم استاد رمضانی در حدی نیست که با آیت الله وحید تقابل کند. خود علامه حسن زاده هم هم رتبه ی وحید در اصول نیست چه رسد به شاگردش. خدا همه ی علمای تشیع را حفظ کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
0
2
ضمنا پرمقلد بودن کسی مانع از نقد او نباید شود.انسان که معصوم نیست.
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
درود بر علماي حقيقي شيعه
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
0
اقای فیلسوف مشخصا کلام حضرت ایت الله العظمی وحید حفظه الله رو متوجه نشدن منظور ایشان این بود که در دین قران و کلام معصومین دنیا و اخرت ما رو کفایت میکند و نیازی ب تراوشات مغز مهمل باف نیست..
اللهم عجل الولیک الفرج....
امیررضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
آقای رمضانی شما داری مباحثو باهم قاطی می کنید در مثالی که زدید این معصوم علیه السلام بودند که مهر تایید به این استدلال زدند و ما لزوما قادر به تمییز دادن مطلب صحیح از غیر صحیح نیستیم و ممکنه که یکی بعدا به این مطلب اشکالی وارد کنه که ما متوجهش نبودیم اولا ثانیاآیت الله وحید این مباحث عقلی رو که نگفتند کشکه طلب معارف دینی کردن از غیر معصومه که کشکه مثلا اینکه معاد یا معراج پیامبر صلی الله علیه و آله روحانی بوده یا جسمانی رو باید بریم سراغ معصوم علیه السلام چون مباحث عقلی در جزئیات ضعیفه اکی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
0
کشک کلی خاصیت داره-فلسفه هیچ خاصیتی نداره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: