به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
فرآیند انتخاب رئیس جدید دانشگاه تهران روزهای پایانی خود را می گذراند. اخبار غیررسمی حکایت از انتخاب مجدد محمد رحیمیان به ریاست دانشگاه تهران دارد تا در صورت تحقق این شایعه، او اولین کسی باشد که دوباره به ریاست دانشگاه تهران برگزیده می شود. به همین بهانه مروری کرده ایم بر معروف ترین چهره هایی که ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشته اند.

"خیبرآنلاین" - چه کسی کلیددار دانشگاه تهران می شود؟ حالا شمارش معکوس برای تعیین رئیس جدید دانشگاه تهران آغاز شده است. پس از پایان دوران ریاست فرهاد رهبر رئیس اسبق دانشگاه تهران و عدم تمدید حکمش از سوی وزیر علوم، دکتر محمد حسین امید معاون وی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران انتخاب شد.

به گزارش مهر، بعد از آن به گفته فرجی دانا قرار بر این شد شورایی متشکل از متخبین دانشگاه برای معرفی گزینه های جدید شکل بگیرد. در اولین نشست شورای مشورتی با حضور فرجی دانا و 51 عضو نماینده از اعضای هیئت علمی، دکتر محمد حسین امید، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، دكترسید حسين حسيني، دكتر سید محمدعلی موسوي، دكتر محمود كمره‌اي و دكتر محمد رحيميان به عنوان گزينه‌هاي رياست دانشگاه تهران اتنخاب شدند. اما بعد از آن، دکتر  محمد علی موسوی از حضور در جمع 6 نفره نامزدها انصراف داد. حالا کار نمایندگان اعضای هیئت علمی در انتخاباب نامزدهای ریاست دانشگاه، به پایان رسیده است و نوبت شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر علوم است که گزینه نهایی رئیس دانشگاه تهران را که به آن «دانشگاه مادر» و «نماد آموزش عالی کشور» هم گفته می‌شود، معرفی کنند.  آن هم از بین 5 گزینه  نهایی. هرچند اخبار غیر رسمی حکایت از انتخاب«محمد رحیمیان» از بین این جمع دارد. کسی که در صورت انتخاب، نخستین کسی است که دوباره بر صندلی ریاست این دانشگاه می نشیند.

 

رئیس دوباره

     «محمد رحیمیان» رئیس اسبق دانشگاه تهران و شانس اول تصدی ریاست این دانشگاه در دولت یازدهم،متولد 1331 در شهرستان شهرضا  در استان اصفهان است و دکترای مهندسی راه و ساختمان با گرایش مکانیک ساختمان از فرانسه دارد. دکتر رحیمیان  در سال 1367 به عنوان بیست و پنجمین رئیس این دانشگاه انتخاب شد و ریاست او تا سال 1372 ادامه داشت. او همچنین سابقه ریاست دانشکده فنی، معاونت پژوهشی دانشگاه و مدیر گروه مهندسی عمران را نیز در کارنامه خود دارد.

رحیمیان که یک بار در آذرماه سال 92 و با عزل فرهاد رهبر(رئیس وقت دانشگاه تهران) نامش به عنوان سرپرست جدید و گزینه قطعی ریاست این سازمان مطرح شده بود گفته بود:«ریاست بر دانشگاه تهران دارای شرایطی است که این شرایط را بنده ندارم، البته افراد دیگری با شرایط لازم وجود دارند که بتوانند این مسئولیت را قبول کنند.»

هرچند الان نام او به عنوان جدی ترین گزینه ریاست دانشگاه تهران مطرح است.

 

معروف ترین روسای دانشگاه تهران

دانشگاه تهران، بزرگترین مرکز آموزش عالی در سال 1313 تاسیس شد و تا سال 1321 مستقیما توسط وزیر فرهنگ اداره می شد بعد از آن مدیریت دانشگاه به طور مستقل و زیر نظر وزارت فرهنگ و بعد از آن وزارت علوم در آمد. این ها سرشناس ترین روسای سابق دانشگاه تهران  پس از انقلاب هستند.

اما دانشگاه تهران، غیر از رحیمیان، روسای معروف و شناخته شده دیگری هم داشته است. کسانی که سابقه وزارت و حتی کاندیداتوری ریاست جمهوری هم دارند:

 

 

دکتر عباس شیبانی

دکتر شیبانی را بیشتر در مقام یک سیاستمدار و نماینده مجلس شناخته می شود تا استاد دانشگاه. او بیستمین رئیس دانشگاه تهران است که در 4 دوره نیز نماینده مجلس شورای اسلامی بوده  و هم اکنون از اعضای شورای اسلامی شهر تهران است.

 

دکتر غلامعلی افروز

از روانشناسان شناخته شده که کتاب های متعددی نیز در این زمینه به چاپ رسانده . اروز بیست و ششمین رئیس دانشگاه تهران بود که سابقه ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را نیز در کارنامه خود دارد.

 

دکتر محمدرضا عارف

نامزد خبرساز انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، بیست و هفتمین رئیس دانشگاه تهران بود. دکتر عارف در زمان دولت سید محمد خاتمی در دوره اول وزیر پست و تلگراف و در دوره دوم معاون اول رئیس جمهور شد. او سابقه ریاست در سازمان مدیریت و برنامه ریزی را نیز دارد.

 

دکتر رضا فرجی دانا

وزیر فعلی وزارت علوم بیست و نهمین رئیس دانشگاه تهران است. دکتر فرجی دانا حد فاصل 81 تا 84 رئیس دانشگاه تهران بوده است. همچنین ایشان سابقه ریاست بر پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران را نیز دارد.

 

دکتر فرهاد رهبر

سی و یکمین و آخرین رئیس دانشگاه تهران تاکنون، 6 سال ریاست این دانشگاه را به عهده داشت و پیش از آن رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت احمدی نژاد و همچنین معاون اقتصادی وزارت اطلاعات در دوره خاتمی بوده است.

 

حالا باید منتظر ماند و دید که وزیر علوم، کلید اتاق ریاست دانشگاه مادر را تحویل چه کسی می دهد؟ آیا نام «رحیمیان» به عنوان اولین رئیس دانشگاه تهران که دوباره به مقام ریاست این دانشگاه رسیده ثبت خواهد شد؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: