به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ماوقع حادثه توقف اکران فیلم‌های ایرانی در تونس در گفت‌وگو با فتحی بن عثمان رئیس انجمن دوستی سینمای تونس و ایران و صادق رمضانی رایزن فرهنگی ایران در تونس مشخص شد.
"خیبرآنلاین" - سه‌شنبه هفته گذشته  در پی رصد فعالیت‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور، خبری را با عنوان «توقف اکران فیلم‌های ایرانی در تونس چند روز پس از بازگشت ایوبی» منتشر شد.

به گزارش فارس، حال سوال این است که چه اتفاقی در عرض کمتر از 5 روز رخ داده است که وزارت فرهنگ تونس اقدام به مقابله با فیلم‌های سینمای ایران کرده است؟ آیا وزارت فرهنگ تونس علیرغم مشکلات عدیده در این کشور با حضور سلفی‌ها نتوانسته است حتی 5 روز بر حرف خود بایستد؟ آیا این کشور که در آینده میزبان هفته فرهنگی ایران در تونس است آمادگی چنین اتفاق فرهنگی را به‌ویژه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد؟

اما در ابتدای هفته جاری حجت‌الله ایوبی مدیر سازمان سینمایی کشور علت این اتفاق را متوجه دستگاه دیپلماسی فرهنگی و رایزنی فرهنگی ایران در تونس و برگزارکنندگان هفته فیلم ایران در تونس عنوان کرد و میزبانان خود در تونس را درباره انتخاب فیلم مستند «کریم» مورد شماتت قرار داد.

اگر چه در پی این رخداد با مسئولانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات تماس گرفتیم و به نتیجه خاصی نرسیدیم اما با سخنان حجت‌الله ایوبی بر تلاش‌های خود افزود و توانست با «فتحی بن‌عثمان» رئیس انجمن دوستی سینمای تونس و ایران و برگزار کننده جشنواره فیلم «خاطرات مدیترانه» که فیلم‌های ایرانی در آن اکران شد و همچنین با «صادق رمضانی» رایزن ایران در تونس ارتباط برقرار کند و از آنچه در تونس رخ داده آگاه شود.

* مدیر انجمن دوستی ایران و تونس: مسئولان اداره سینمای تونس کار غیرقانونی کرده‌اند

فتحی بن عثمان رئیس انجمن دوستی سینمای تونس و ایران در این باره گفت: بعد از انتشار خبر توقیف فیلم‌های ایرانی در روزنامه «الشروق» تونس ما به عنوان انجمن برگزارکننده جشنواره تمام مجوزهایی که داشتیم را ارائه دادیم و هم‌اکنون مجوزهای قانونی را در اختیار داریم و این مجوزها را به رایزن فرهنگی ایران در تونس ارائه دادیم تا آنها را به وزارت فرهنگ در ایران ارسال کنند.

وی افزود: البته همانگونه که می‌دانید ما در تونس همچنان در مرحله انتقال [از نظام سابق به یک دولت جدید] هستیم و مسئولان اداره‌ای که در حوزه سینما در تونس فعالیت می‌کند و بر آن نظارت دارد همچنان از دوره سابق هستند و [درباره فیلم‌های ایرانی] اقدام به اجرای قانونی قدیمی کرده‌اند که مربوط به سال 1960 بوده است لذا اقدام‌شان درباره فیلم ایرانی غیرقانونی بوده است چراکه ما مجوز داشتیم.

بن‌عثمان با بیان اینکه تنها یک فیلم ایرانی توقیف شده، تصریح کرد: درباره همان فیلم هم ما مجوز اکران امضا شده توسط مدیرکل سینمایی وزارت فرهنگ را در دست داشتیم و این مربوط به «بدرود بغداد» و همه فیلم‌های ایرانی بوده است که اکران کردیم.

وی افزود: در این زمینه ما در پنج‌شنبه آتی یک نشست خبری خواهیم داشت و به افکار عمومی درباره این مغلطه رسانه‌ای پاسخ خواهیم داد و در آن نشست خبری از مدیرکل سینمای تونس می‌خواهیم تا از این اقدام غیرقانونی عذرخواهی کند.

* مدیر انجمن دوستی ایران و تونس: افرادی که در وزارت فرهنگ تونس اقدام غیرقانونی کردند را تحت تعقیب قرار خواهیم داد

رئیس انجمن دوستی سینمای ایران و تونس به دیدار وزیر فرهنگ تونس با تیم ایرانی به ریاست حجت‌الله ایوبی و استقبال وزیر فرهنگ این کشور از طرح‌های متعدد همکاری سینمای ایران و تونس اشاره کرد و گفت: ما آن افرادی را که به صورت غیرقانونی اقدام کرده‌اند به صورت قانونی تحت تعقیب قرار می‌دهیم و این مسئله را در دادگاه اداری مطرح می‌کنیم و عذرخواهی آنان را مطالبه می‌کنیم چراکه به نظر ما روابط ایران و تونس خوب است و به‌ویژه در عرصه فرهنگ و هنر باید همین‌گونه باقی بماند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سخنان منتشر شده به نقل از سخنگویی در وزارت فرهنگ تونس مبنی بر اینکه «فیلم‌های ایرانی تهدید امنیت ملی و فرهنگ تونس» بوده و نوعی از «تعدی به قانون»، «حمله هنر هفتم ایرانی به سالن‌های اکران تونس» و «دارنده افکار دینی تندرو» بوده، گفت: این سخنان توسط فردی غیرمسئول در وزارت فرهنگ تونس ایراد شده و وزارت فرهنگ تونس هیچ بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده است.

* مدیر انجمن دوستی ایران و تونس: سخنانی مربوط به تبلیغ تشیع و تهدید امنیت و فرهنگ تونس با فیلم‌های ایران از زبان مقامی غیرمسئول بوده

بن‌عثمان افزود: ضرورتی هم در انتشار چنین مطلبی وجود ندارد؛ چگونه می‌شود این رفتار را تفسیر کرد که از یک طرف وزارت فرهنگ تونس فیلم را در کمیته نظارتی خود دیده و به آن مجوز داده و همچین بیانیه‌ای صادر کند لذا همانگونه که گفتم این سخن از فردی غیرمسئول نقل شده و نظر وزارت فرهنگ تونس نبوده است.

فتحی بن‌عثمان همچنین با بیان اینکه ما با رایزنی فرهنگی ایران در تونس درباره ادامه فعالیت‌ها صحبت کردیم و در این زمینه توافق داریم، تاکید کرد: البته برخی از باقی‌ماندگان نظام سابق به دنبال این هستند که این روابط برقرار نباشد و همچنین شما از وجود وهابیون در کشور ما خبر دارید و آنها نیز به دنبال از بین بردن روابط هستند.

وی با اشاره به جایگاه عالی سینمای ایران، افزود: هیچ سینمایی در جهان اسلام نمی‌تواند با جایگاه عالی سینمای ایران رقابت کند و من به عنوان کسی که در سینما کار کرده و بزرگ شده‌ام، می‌دانم جایگاه سینمای ایران چیست.

رئیس انجمن دوستی سینمای تونس و ایران بر اجرای موافقت‌نامه‌های ایران و تونس در دیدار اخیر مسئولان فرهنگی دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: شما به زودی شاهد دنباله‌دار شدن اکران فیلم‌های ایرانی در تونس خواهید بود و در جشنواره کارتاژ در ماه جاری بخش ویژه‌ای برای ایران اختصاص داده شده است.

* رایزن فرهنگی ایران در تونس: مسئول پرونده ایران در وزارت فرهنگ تونس مغرضانه بودن خبر رسانه‌های تونس را نفی نکرد

اما صادق رمضانی رایزن فرهنگی ایران نیز در پاسخ به ایمیلی که برای وی ارسال شده بود نوشت: تمام فیلم‌ها از جمله «کریم» و «بدرود بغداد» از سوی وزارت فرهنگ تونس مجوز داشته است.

وی افزود: خبری که به وزارت فرهنگ تونس نسبت داده شده است و اولین بار توسط روزنامه «مغرب» و بعد همان خبر از سوی روزنامه «الشروق» منتشر شد کذب محض بوده است و بنده با مقامات عالی وزارت فرهنگ تونس در این زمینه مذاکره کردم و [آنها] گفتند چگونه ممکن است پس از صدور مجوزهای لازمه آن هم ده روز قبل از اکران فیلم‌ها و نیز به‌ویژه پس از دیدار ریاست سازمان سینمای ایران با مقامات ارشد سینمایی تونس و وزیر فرهنگ تونس چنین کاری خلاف قانون انجام شود.

صادق رمضانی با اشاره به «خانم سمیرا بن‌بدر مسئول پرونده ایران در وزارت فرهنگ تونس» عنوان کرد: وی با تکذیب خبر توقیف فیلم‌های ایرانی؛ سینمای ایران و فیلم‌های ایرانی را بسیار محبوب مردم تونس دانست و روابط فرهنگی دو کشور ایران و تونس را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: چگونه می‌توان این خبر را تائید کرد در حالی که وزارت فرهنگ تونس علاوه بر مجوز نمایش فیلم‌های ایرانی مبلغ قابل توجهی را نیز به انجمن دوستی سینمای تونس و ایران برای برگزاری این جشنواره به‌عنوان کمک تخصیص داده است.

رایزن فرهنگی ایران در تونس به نقل از «سمیرا بن‌بدر» افزود: وی مغرضانه بودن این خبر را نفی نکرد و بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی تونس وایران تاکید نمود و از رایزن فرهنگی ج.ا.ایران خواست تا تحت تاثیر اخبار رسانه‌ای قرار نگیرند به‌ویژه آنکه ایران میهمان ویژه جشنواره بین‌المللی سینمای کارتاژ بوده و در اکتبر امسال نیز هفته فرهنگی خود را در تونس برگزار خواهد کرد.

وی همچنین خبر «فتحی بن‌عثمان» درباره برگزاری یک نشست خبری درباره این اتفاق را تایید کرد و نوشت: قابل ذکر است انجمن دوستی سینمای تونس و ایران روز پنج‌شنبه این هفته کنفرانس مطبوعاتی ویژه‌ای را دراتحادیه روزنامه نگاران [تونس] برگزار خواهد کرد و با ارائه اسناد و مجوزهای اخذ شده نسبت به ناقلان این خبر کذب طرح دعوا خواهد نمود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: