به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
وی تصریح کرد: این حادثه در 8 اردیبهشت سال جاری رخ داد که در ادامه 22 نفر مجروح و متأسفانه 8 نفر از شهروندان ما در این حادثه جان خود را از دست دادند.
"خیبرآنلاین" - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به گزارش کمیسیون در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیای شهری در اتوبان آزادگان گفت: علت اصلی حادثه سرعت بالای اتوبوس بوده ضمن اینکه این اتوبوس فاقد معاینه فنی بوده است.

به گزارش فارس، احمد دنیامالی در ادامه شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران گزارش بررسی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا را در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیای شهری در اتوبان آزادگان را تشریح کرد.

وی تصریح کرد: در تهیه این گزارش، دوستان زیادی از جمله حسینی فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ، مدیرکل استاندارد، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شرکت اتوبوسرانی، سازمان شهرداری‌ها و پزشک قانونی ما را همراهی کردند.

وی با اشاره به اینکه در تهیه این گزارش، تمام وقایع از زمان آغاز حرکت اتوبوس تا وقوع حادثه و پس از آن در این گزارش اشاره شده است، گفت: آنچه که برای ما مهم بود شرایط خودرو و راننده بوده است.

وی تصریح کرد: این حادثه در 8 اردیبهشت سال جاری رخ داد که در ادامه 22 نفر مجروح و متأسفانه 8 نفر از شهروندان ما در این حادثه جان خود را از دست دادند.

دنیامالی بیان داشت: راننده اتوبوس اشاره شده آقای شجاعت کیانی دارنده گواهینامه پایه یکم بوده که در ساعت 8:45 دقیقه اتوبوس حرکت کرده است و در ساعت 9:1 دقیقه این حادثه رخ داده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اتوبوس از بزرگراه آزادگان مسیر خود را آغاز کرده است که براساس جی پی اس و اطلاعات سرعت اتوبوس 50 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است که البته براساس مصاحبه‌هایی که با مصدومان شده است به این نتیجه رسیده‌ایم که سرعت بیش از اینها بوده است که سامانه جی‌پی‌اس آن را ثبت کرده است، ضمن اینکه جی‌پی‌اس هر دو دقیقه دو دقیقه اقدام به ضبط سرعت می‌کند.

دنیامالی افزود: سؤالات و ابهامات زیادی در خصوص حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیای شهری در اتوبان آزادگان مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد.

این سؤالات از این قرار است که چرا اتوبوس با این شدت تصادف کرده است و چرا این واژگونی این تعداد تلفات داشته است و چرا در قسمت بانوان صدمات بیشتر بوده است و... .

وی بیان داشت: یک روز بعد از سانحه تصادف، کمیسیون جلسه‌ای را با معاونت حمل و نقل ترافیک و اتوبوسرانی برگزار کرد که در ادامه نیز جلسات مفصل و طولانی‌ای با حضور دیگر اعضای شورای شهر و وزارت کشور، پلیس راه و شرکت عقاب‌نشان برگزار شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: کمیسیون حمل و نقل بازدیدی را از محل حادثه و همچنین اتوبوس‌های مشابه داشت و نمونه‌برداری‌هایی را از اتوبوس‌های مشابه برداشت که همه این موارد در گزارش کمیسیون حمل و نقل به شورای شهر آمده است.

دنیامالی با بیان اینکه سرعت اتوبوس اسکانیا پس از حرکت و در مسیر اتوبان آزادگان به تدریج افزایش پیدا می‌کند، گفت:‌ این اتوبوس وقتی وارد آزادگان می‌شود سرعت قابل ملاحظه‌ای و زیادی را داشته است.

وی بیان داشت: موضوع دیگری که در گزارش کمیسیون بحران و حمل و نقل شورای شهر تهران به آن پرداخته شده است، اعتراضات به نحوه رانندگی بوده است، به طوری که تعداد قابل توجهی از مسافرین اعتراضات شدیدی را به راننده داشته‌اند، اما متأسفانه راننده به آنها توجه نکرده و حتی بر سرعت خود افزوده است!

دنیامالی افزود: مورد دیگری که برخی از مسافرین و مصدومان به آن اشاره کرده‌اند این است که در بزرگراه و تا قبل از خروجی، راننده اتوبوس اسکانیا کورسی را با یکی از خودروها (پژو) داشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: به دلیل تغییر ناگهانی اتوبوس اسکانیا از مسیر و برخورد با گاردریل 19 متر لاستیک چپ عقب اتوبوس کشیده شده است.

دنیامالی گفت: در تهیه این گزارش به موارد مختلفی از جمله علل افزایش تلفات، ایجاد ضربه و بریدگی، افتادن مسافرین زیر خودرو، نامناسب بودن شیشه‌ها، سرعت قابل‌توجه، ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس و همچنین بی‌توجهی راننده به اعتراضات بررسی شده است.

وی بیان داشت: در گزارش پلیس هم آمده است که قبل از برخورد، لاستیک اتوبوس اسکانیا 19 متر کشیدگی داشته است، ضمن اینکه وقتی اتوبوس چپ می‌کند 30 متر به روی زمین کشیده می‌شود و متأسفانه چهار نفر به زیر اتوبوس می‌روند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه دوستان ما در شرکت اتوبوسرانی اعلام کرده‌اند که اتوبوس اشاره شده دارای معاینه فنی بوده است، گفت: اما تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اتوبوس فاقد معاینه فنی بوده و دوماه بوده که از زمان معاینه فنی آن اتوبوس گذشته بوده است.

وی گفت: همه مسافرین در اتوبوس متوجه رفتار نامتعادل راننده شده بودند و بارها اعتراضات خود را به وی منتقل کرده بودند و در زمان حادثه نیز هرکدام به هر نحوی که می‌توانستند دست خود را به میله یا صندلی گرفته بودند تا آسیب نبینند.

دنیامالی در ادامه به برخی از اظهارات مصدومین و مسافران در حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا اشاره کرد وی گفت:‌ در همه این اظهارات، بی‌توجهی راننده، ناتوانی وی، عدم توجه به اعتراضات، صحبت کردن با موبایل و عصبی بودن راننده آمده است.

دنیامالی ادامه داد: در ادامه بررسی‌های صورت‌گرفته سرعت اتوبوس بیش از وضعیت عادی بوده و ما سرعت قابل توجهی را برای اتوبوس تصور می‌کنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به سرعت قابل توجه اتوبوس و قبل از اینکه اتوبوس به داخل لوپ برود، با گاردریل برخورد و درنهایت چپ می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، تصریح کرد: یکی از علت‌هایی که تلفات بیشتری از خانم‌ها در این حادثه بوده است این بوده که انتهای اتوبوس به خاطر حرکت شتاب ثقلی از پشت به ضلع کف اتوبوس پرتاب شده‌اند و بقیه نیز به طرفین پرتاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از شهروندان با کشیدن اتوبوس به زیر اتوبوس کشیده شده‌اند گفت:‌ 7 نفر از این افراد در دم جان خود را از دست دادند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه این گزارش به نظریه پزشکی قانونی در خصوص فوت 8 نفر از شهروندان اشاره کرد و گفت: در این گزارش آمده است که 6 نفر از شهروندان به دلیل صدمات بدنی، یک نفر به دلیل صدمات به ستون فقرات و یک نفر نیز به دلیل اصابت اجسام سخت به سرش فوت کرده است.

دنیامالی در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس خط گفت: این اظهارات نیز حائز اهمیت است که در آن آقای محمود صیادی عنوان کرده است که خط اشاره شده دارای 22 اتوبوس بوده است که حدود 16 الی 17 اتوبوس خصوصی در این خط فعال هستند.

وی گفت: آقای محمود صیادی گفته است که آقای شجاعت کیانی راننده اتوبوس اسکانیا یک روز قبل از حادثه به دلیل مشکل دندان مرخصی بوده است و زمانی که وی روز حادثه خواسته سوار اتوبوس بشود و کار خود را شروع کند، به وی عنوان شده که استراحت کند اما راننده گفته نیازی نیست.

دنیامالی بیان داشت: در ساعت 8 صبح اولین سرویس راننده (کیانی) انجام می‌شود، ضمن اینکه ما تمامی سوابق راننده را از جمله سوءپیشینه و عدم اعتیاد آن را بررسی کرده‌ایم و مشکلی نبوده است.

دنیامالی ادامه داد: به گفته برخی از مسافرین، راننده در همان روز نیز عصبی بوده و حتی قبل از حرکت با کنترل خط بحث و مشاجره داشته است و در واقع به صورت غیرطبیعی رانندگی کرده که اعتراض مسافرین را به همراه داشته است اما متأسفانه وی به آنها اعتنایی نکرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از مسافرین اعلام کرده‌اند که راننده با موبایل صحبت می‌کرده است گفت: البته این موضوع برای ما مشخص نشده است و نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظر کنیم.

وی در ادامه به آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: در سال 92 شرکت عقاب‌نشان 10 درصد از کل اتوبوس‌های برون‌شهری را به خود اختصاص داده است که براساس آمار 52 درصد از افرادی که جان خود را در تصادفات مختلف رانندگی در سفرهای برون‌شهری از دست داده‌اند مربوط می‌شود به اسکانیاهای شرکت عقاب‌افشان که تعداد آنها به 105 نفر می‌رسد.

وی افزود: بررسی‌های دیگری که در این حادثه صورت گرفت بحث وضعیت صندلی‌ها و شکستگی آنها بود که نباید این شکستگی‌ها به این شکل صورت می‌گرفت.

دنیامالی تأکید کرد: البته براساس گزارشات مختلف، علت فوت هیچ‌کدام از مسافران تیکه‌های صندلی نبوده است و حتی آنهایی هم که مصدوم شده‌اند به دلیل تکه‌های صندلی مصدوم نشده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: متأسفانه بحث خرد شدن شیشه که بخش عمده‌ای از جراحات مصدومین را به خود اختصاص داده است از دیگر مواردی بوده که کمیسیون عمران به طور جدی آن را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات اتوبوس‌های اسکانیا فاصله زیاد میله‌ها است.

وی بیان داشت: ما به هیچ عنوان قصد نداریم که بگوییم شرکت اسکانیا تعطیل شود و یا بی‌فایده است اما اعتقاد داریم باید نواقص و ایرادات این شرکت برطرف شود و اتوبوس‌های باکیفیت‌تری را دراختیار ناوگان عمومی قرار دهد.

وی تصریح کرد: به طور کامل اگر بخواهیم در خصوص علل و علت‌های حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیای شهری در اتوبان آزادگان اشاره کنیم باید به چند نکته از جمله سرعت قابل‌توجه اتوبوس، کشیده شدن اتوبوس، جنس و نحوه شکستن صندلی‌ها و افتادن مسافرین زیر اتوبوس اشاره کرد.

دنیامالی با بیان اینکه 62 درصد از مجموع اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی تهران خصوصی‌سازی شده‌اند و ما نگرانیم و پاسخ این نگرانی‌ها را مدیرعامل اتوبوسرانی داده است، گفت: نگرانی دیگر ما این است که حدود 3 هزار اتوبوس داریم که هرکدام متوسط 7 کپسول حمل می‌کنند که برآورد ما این است که کل این مخازن را باید تست کنیم ضمن اینکه این کار باید در سال‌های گذشته صورت می‌گرفته است.

وی افزود: ما هم اکنون به دنبال رایزنی و توافق هستیم تا با توجه به حساسیت نسبت به جان مردم که بسیار مهم و ارزشی برای شورای شهر است، این اتوبوس‌ها را تست کنیم که در این زمینه نیاز به 60 میلیارد تومان اعتبار دارد و ما بنا داریم با طرح دوفوریتی آن را در بودجه 93 بیاوریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: