به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
آموزش عالی در هفته گذشته همچنان حاشیه هایی چون ادامه سریال تغییرات روسای دانشگاهها از تهران، شریف، تربیت مدرس، کردستان و لرستان را شاهد بود. در این هفته دو انتقاد از بورس داخل و خارج از سوی داوطلبان مطرح شد و اینترنت دانشگاه اصفهان مورد حمله سایبری قرار گرفت.

ادامه سریال تغییر روسای دانشگاه ها؛ از کمیته مخفی تا برگزاری انتخابات درون دانشگاه

"خیبرآنلاین" -در حالیکه موضوع تعیین رئیس دانشگاه تهران همچنان به عنوان مهمترین خبر حوزه آموزش عالی پیگیری می شد از شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر رسید رئیس جمهور در تذکری خواهان مشخص شدن وضعیت انتخاب رئیس این دانشگاه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از سوی آخرین وضعیت تعیین تکلیف انتخاب رئیس دانشگاه تهران از سوی فرجی دانان این طور گفته شد که جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور در دو هفته آینده برگزار می شود و در آن جلسه به نتیجه می رسیم و تعیین تکلیف صورت می گیرد.

تغییر رئیس دانشگاه صنعتی شریف

در این میان بحث تغییر رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم مطرح شد. سهراب پور رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف و عضو کمیته تعیین رئیس دانشگاه تازه ترین جزئیات تعیین رئیس جدید این دانشگاه را اعلام کرد و گفت: بسیاری از استادان شریف هیچ تمایلی برای ریاست ندارند. شورای دانشگاه اقدام به تشکیل کمیته ای برای انتخاب رئیس جدید دانشگاه کرد. این دانشگاه هم اکنون 450 استاد دارد که برای نشست بر کرسی ریاست دانشگاه صنعتی شریف لازم است گزینه مد نظر استاد تمام و 10 سال سابقه کار در دانشگاه را داشته باشد و علاوه بر این ریاست یا معاونت دانشکده باید در کارنامه شان باشد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه از بین این استادان در نهایت 117 نفر به کمیته معرفی شده اند، در نهایت 6 نفر انتخاب شوند. شورای دانشگاه از میان این 6 نفر 3 نفر را به عنوان گزینه نهایی به وزارت علوم معرفی می کند.

دکتر رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تشکیل کمیته 5 نفره برای تعیین ریاست دانشگاه صنعتی شریف با خواست خودم تشکیل شد . دلیل این امر فعالیت تشکیل شورای مخفی برای تعیین ریاست دانشگاه بود و بهتر دیدم به جای اینکه یک کمیته مخفی برای تعیین رئیس دانشگاه ایجاد شود یک کمیته به صورت شفاف و علنی تشکیل شده و کار خود را انجام دهد.

تغییر رئیس دانشگاه لرستان

دکتر حسن زمانیان رئیس دانشگاه لرستان نیز درباره شیوه تغییرات این دانشگاه گفت: برای هر استادی از طرف وزارت علوم برای انتخاب گزینه ریاست دانشگاه یک ایمیل فرستاده شده تا رئیس دانشگاه را انتخاب کنند برهمین اساس چند نفر کاندید شده و مانند انتخابات مجلس در دانشگاه راه افتاده اند و متاسفانه یک رقابت منفی در دانشگاه ایجاد شده است . انتخاب رئیس دانشگاه لرستان به صورت اینترنتی انجام گرفته است و اساتید دانشگاه منتظر نتیجه هستند. وضعیت فعلی این دانشگاه وضعیت بدی است ، چون چهار گزینه توسط اعضای هیات علمی برای ریاست دانشگاه تعیین شده دانشگاه به چهار شاخه تقسیم شده و چهار گروه با یکدیگر درحال کشمکش هستند. 

حاشیه های تغییر رئیس دانشگاه در کردستان

جهانشیر امینی رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه روسای همه دانشگاه‌ها را نمی شود با یک مدل انتخاب کرد گفت: با یک شاخص نمی شود رئیس دانشگاه را انتخاب کرد . هفته گذشته هیاتی از وزارت علوم به دانشگاه کردستان اعزام شده بود این هیات از دانشگاهیان نظر خواهی کرد ولی هنوز نتیجه اعلام نشده است. این شیوه باعث بهم ریختن دانشگاه ها می شود به عنوان مثال کارمند شرکتی یکساله دانشگاه که هنوز روز مزد است خود را هیات علمی دانشگاه اعلام کرده و در مورد ریاست دانشگاه نظر داده است . 90 درصد هیات علمی از این شیوه ناراضی بودند چون به نوعی حرمت شکنی می شود، اگر این روش ادامه یابد افراد شایسته نیز رئیس دانشگاه نخواهند شد.

اما هیات اعزامی وزارت علوم، با ارائه توضیحاتی ضمن رد برگزاری انتخابات هیات رئیسه در این دانشگاه بر انجام تمامی ملاقاتها با نهایت ادب و احترام تاکید کرد و یادآور شد اگر شخصی در میان آنان بوده که هیات علمی نبوده، تشخیص هویت ملاقات کنندگان بر عهده مسئولان دانشگاه بوده نه با هیات اعزامی."

تغییرات دانشگاه تربیت مدرس

جمعی از استادان دانشگاه تربیت مدرس در نامه ای خطاب به وزیر علوم با اشاره به دستاوردها و روش مدیریتی بیژن رنجبر طی 3 سال مدیریتش، خواستار ابقاء وی در سمت ریاست دانشگاه شدند. این در حالی است که شیوه انتخابات الکترونیکی برای تعیین رئیس جدید دانشگاه تربیت مدرس در نظر گرفته است و افراد دانشیار به بالا می توانند در این نظرسنجی شرکت کنند. وزیر علوم درباره رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: برای تعیین تکلیف رئیس دانشگاه تربیت مدرس از اساتید نظرسنجی خواهد شد که نتیجه آن نیز در خردادماه مشخص می شود.

انتقاد برخی داوطلبان از دستورالعمل موقت بورس داخل و حذف بارگذاری نیاز دانشگاهها

برخی از داوطلبان کنکور دکتری که متقاضی دریافت بورس داخل کشور هستند با ارسال نظرات خود به خبرگزاری مهر، از این دستورالعمل و قوانین سخت آن گله کرده اند. دستورالعمل موقت بورس تحصیلی داخل کشور برای سال 93 اعلام شده است و بیشترین گله از سوی داوطلبان به بند "الف" ماده 1 این دستور العمل مطرح شده است.

بر اساس بند "الف" که به شرایط تحصیلی مربوط است، "متقاضی باید در بین دانشجویان رشته تحصیلی خود در دوره کارشناسی ارشد حائز ده درصد اول رتبه ها بین ورودیهای همزمان خود در دانشگاه محل تحصیل بوده و نیز معدل دوره کارشناسی باید حداقل 15 و معدل دوره کارشناسی ارشد وی باید حداقل 17 باشد."یکی از داوطلبان پرسیده است: "کسی که چندین مقاله بین المللی و داخلی دارد اما معدلش در مرز 15 و 17 است نمی تواند بورس شود؟"

دانشجوی دکتری دیگری از اینکه معدل ملاک پذیرش بورسیه ها شده با گله مندی نوشته است: "با این دستورالعمل فردی که برای زندگی و امرار معاش خود به سختی درس می خواند و معدل کمتر می گیرد حتی اگر جزء رتبه های برتر ارشد و دکتری باشد نمی تواند پذیرفته شود در حالیکه در دکتری باید مقالات و کارهای پژوهشی دانشجو مد نظر قرار بگیرد نه معدل."

انتقاد داوطلبان از فراخوان بورس دکتری/ حذف2 هزار نیاز بارگذاری شده توسط وزارت علوم

همچنین برخی داوطلبان شرکت کننده، در فراخوان بورس و راتبه تحصیلی دانشگاههای کشور، اعلام کردند که بیش از 2 هزار نیاز توسط دانشگاهها حذف شده است و تعداد این نیازها به 200 عدد کاهش یافته که برای داوطلبان و پذیرفته شدن در بورس دانشگاهها به منزله صفر شدن ظرفیت پذیرش است.

در این میان مشکلات فنی سامانه ثبت نام در فراخوان بورس یکی دیگر از مشکلات پیش روی داوطلبان است که این روزها با آن مواجه هستند، در همین باره، امین حکیم - معاون مرکز جذب وزارت علوم با ارائه پاره ای توضیحات به خبرنگار مهر درباره مشکلات فنی سامانه ثبت نام، گفت: سامانه ثبت نام به علت بروز رسانی پرداختهای الکترونیک با کمی اختلال مواجه بود اما هم اکنون فعال است و هیچ مشکلی ندارد.

پهنای باند دانشگاه صنعتی اصفهان مورد حمله سایبری قرار گرفت

دکتر مسعودرضا هاشمی رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به مشکلات بوجود آمده براثر حمله سایبری به پهنای باند این دانشگاه، از پیگیری ها به منظور مقابله با این حمله توسط شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد. دانشگاه صنعتی اصفهان طی روزهای گذشته توسط یک گروه سایبری مخرب و شناخته شده موسوم به "Anonymous” که از مرزهای خارج از کشور هدایت می شود مورد حمله منع دسترسی توزیع شده (DDOS) قرار گرفته است.

وی غیرقابل دسترس شدن کل پهنای باند این دانشگاه به دلیل اشغال آن توسط حجم عظیمی از بسته های مشخص که توسط این گروه مخرب سایبری ارسال می شود را عمده ترین مشکل بوجود آمده در این حمله عنوان کرد و بر لزوم ارائه خدمات اینترنتی مناسب، امن و قابل اعتماد در مقابل تهدیدهای سایبری توسط شرکت های ارائه دهنده این نوع خدمات تأکید کرد.

2 وزیر، رئیس بانک مرکزی و رئیس شورای شهر؛ اعضای جدید هیأت امنای دانشگاه علامه

رئیس دانشگاه علامه از تشکیل هیأت امنای جدید این دانشگاه خبر داد و گفت: هیأت امنای جدید دانشگاه علامه از وزیر علوم، معاون فرهنگی وزیر، دکتر ربیعی وزیر تعاون رفاه و کار، دکتر سیف رئیس بانک کل مرکزی، دکتر مصلی نژاد استاد دانشگاه تهران و خیر خوابگاه ساز میرمحمودی از اعضای هیأت علمی دانشگاه، دکتر ستاری فرد از اعضای هیأت علمی دانشگاه و دکتر مسجد جامعی رئیس شورای شهر اعضای هیأت امنای جدید دانشگاه علامه تشکیل شده است.

دکتر حسین سلیمی در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب آمار مقالات دانشگاه علامه گفت: وضعیت دانشگاه در این زمینه مطلوب نیست ما 80 مقاله خارجی داریم که امیدواریم آن به 300 مقاله و مقالات داخلی مان به 900 مقاله گسترش یابد.

خاطرات دانشجویان خارجی از ایران؛ "جوجه فرنگی" و سئوالات عجیب و غریب مصاحبه

دانش آموختگان خارجی در حاشیه دوازدهمین آئین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی در محل دانشگاه تهران به بیان خاطرات حضور خود در ایران پرداختند. فاطمه دانش آموخته اندونزیایی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران در بیان خاطره ای از حضورش در ایران گفت: من در ایران سفرهای زیادی به شهرها کردم و دوستان زیادی پیدا کردم اما یک شوهر خوب پیدا نکردم!

وی به ذکر یک خاطره "گوجه فرنگی" پرداخت و اظهار داشت: اوایل تحصیلم که به ایران آمده بودم برای خرید یک کیلو گوجه فرنگی از مغازه دار پرسیدم آقا! من یک کیلو جوجه فرنگی می خواهم، فروشنده از من پرسید چه می خواهی؟ من گفتم جوجه فرنگی می خواهم. فروشنده از من پرسید تو ایرانی نیستی؟ من گفتم نه. فروشنده گفت این گوجه فرنگی است نه جوجه فرنگی که من به خاطر این اشتباه خجالت کشیدم.

الکساندر دانشجویی که کشور روسیه در رشته حقوق و روابط بین الملل دانشگاه تهران تحصیل کرده و در اوائل حضورش در ایران با زبان فارسی آشنایی نداشت، سئوالات مصاحبه ای را که برای ورودش به دانشگاه تهران از وی پرسیده بودند را عجیب و غریب دانست و اضافه کرد: اما حالا که زبان فارسی را به خوبی یاد گرفتم به راحتی با افراد بدون هیچ مشکلی وارد بحث می شوم.

خاطرات جاسبي از سختی‌های راه‌اندازی رشته پزشکی در دانشگاه آزاد

عبدالله جاسبي رئيس اسبق دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به خاطرات خود از سختي هاي راه اندازي رشته پزشكي و مقطع دكتري در اين دانشگاه گفت: يك روز در جلسه روساي سه قوه حاضر شديم، آن زمان دكتر مرندي وزير بهداشت بود و با دليل و برهان مي خواست اثبات كند كه راه اندازي رشته هاي پزشكي در دانشگاه آزاد امكانپذير نيست. مرندي تاكيد كرد حالا شايد رشته های علوم پايه پزشكي را در تهران يا شايد هم در تبريز اجازه دهيم كه راه اندازي شود. بعد از آن بحث بر سر راه اندازي دانشكده و پذيرش دانشجو بود. باز هم دكتر مرندي مخالفت كرد. اما آيت الله هاشمي گفت نه حرف شما نه حرف آقاي جاسبي. آن به وقت به من گفت به جاي ساخت 20 دانشكده فعلاً با راه اندازي حداكثر 10 دانشكده كار را شروع كنيد.

رئيس اسبق دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان كرد: به استادان پزشكي گفته بودند با دانشگاه آزاد براي فعاليت در رشته هاي پزشكي به جز پرستاري همكاري نكنند. در اين زمينه از يك استاد برجسته و فرهيخته دانشگاه تهران كه مرجع تقليد استادان پزشكي بود، كمك گرفتم و استادان پزشكي هم با دانشگاه آزاد همكاري كردند.

صدور مجوز جدید برای پردیسهای پولی ممنوع شد

حسین حسینی مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم از ممنوعیت صدور مجوز برای گسترش پردیسهای پولی یا خودگردان در دانشگاههای کشور، خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، پذیرش دانشجو در پردیسهای خودگردان منوط به ظرفیت دانشگاههای جامع کشور بود و اکنون تمام دانشگاههای جامع و مادر کشور دارای پردیس خودگردان هستند.

وی ادامه داد: درست است که هنوز دانشگاهها متقاضی راه اندازی این پردیسها هستند و درخواستهایی هم به وزارت علوم ارسال می شود اما لازم است طبق مصوبه مجلس عمل شود. هم اکنون بیش از 40 پردیس در دانشگاههای جامع و مادر کشور فعال است، افزود: درخواستهایی هم که ارسال شده در دست بررسی است تا شرایط شان مورد رسیدگی قرار گیرد. هیچ مجوز جدیدی از سوی وزارت علوم برای راه اندازی پردیسها ارائه نمی شود اما به یک سری پردیسها که پیش از این رشته داشتند مجوز راه اندازی رشته های جدید داده می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: