به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اعضای خانواده جوانانی که به سوریه رفتند، از مصاحبه با بی بی سی خودداری کردند و گفتند رسانه ها وجهه آنان و فرزندانشان را مخدوش می کنند
"خیبرآنلاین" - علی احمدی / رسانه های غربی می گویند موضوع اعزام تروریست تکفیری از کشورهای اروپایی به سوریه و تبعاتی که بازگشت قریب الوقوع آنها به کشورهایشان خواهد داشت، در حال رسیدن به مرحله ای است که دیگر اروپایی ها دیگر نمی توانند به آن بی اعتما بمانند یا به بحث های رسانه ای درباره آن اکتفا کنند.

وزیر کشور فرانسه مدتی پیش گفت صدها فرانسوی در جنگ سوریه درگیر شده اند و تحت تاثیر گروههای تندرو قرار گرفته اند.
 
برنار کازانف وزیر کشور فرانسه اعلام کرد در این کشور از میان افراد داوطلب برای جنگ در سوریه 70 مورد خطرناک وجود دارد.
 
کازانف گفت عده ای از فرانسوی ها تحت تاثیر افراد تندرو قرار گرفته اند. به گفته وی حدود 300 فرانسوی در جنگ سوریه مشارکت دارند و یکصد تن دیگر در حال عزیمت به این کشور هستند. یکصد تن از فرانسوی هایی که در جنگ سوریه شرکت داشته اند، نیز بازگشته اند.
 


مهمتر از آن، آمارهای جدید نشان می دهد که کشورهایی مانند دانمارک هم گرفتار بحران های بسیار جدی شده اند که کمتر رسانه ای شده است.
 
دانمارک نسبت به تعداد مسلمانانی که در آن زندگی می کنند، پس از بلژیک در رتبه دوم کشورهای اروپایی از نظر عزیمت جنگجویان از آنجا به سوریه قرار دارد.

این کشور در راس دولت های اروپایی است که نگران افزایش شمار شهروندان خود هستند که برای جنگ به سوریه می روند و در آنجا به ایدئولوژی جهادی ملحق می شوند. دانمارک با توجه به جمعیت مسلمانانش، دومین کشور بزرگ صادر کننده جنگجویان اروپایی به سوریه بعد از بلژیک محسوب می شود. منابع غربی می گویند مقامات دانمارکی به منظور مقابله با این وضع شروع به اجرای برنامه جدیدی برای مقابله با تفکرات افراطی کرده اند که مبنای آن را مصون نگه داشتن جوانان از این تفکرات یا بازپروری آنها پس از بازگشت از سوریه تشکیل می دهد.

انتشار تصاویری از جهادگرایان دانمارکی در سوریه موجب نگرانی مقامات کشور کوچک و آرام دانمارک در شمال اروپا شد و آن را به سمت ارائه برنامه جدیدی به منظور مقابله با افراط گرایی سوق داد. این برنامه مبتنی بر محافظت از جوانان در برابر تفکرات جهادی و بازپروری کسانی است که از سوریه باز می گردند.

اعضای خانواده جوانانی که به سوریه رفتند، از مصاحبه با بی بی سی خودداری کردند و گفتند رسانه ها وجهه آنان و فرزندانشان را مخدوش می کنند.

برنامه مقابله با افراط گرایی منعکس کننده نگرانی مقامات محلی در کپنهاگ از سفر جوانان دانمارکی به سوریه با هدف جنگیدن است ولی واکنش مسلمانان، عامل اصلی در مقابله با چیزی است که افراط گرایی نامیده می شود.

مسلمانان دانمارک حدود چهار درصد جمعیت پنج و نیم میلیون نفری دانمارک را تشکیل می دهند. شورای اسلامی دانمارک که بزرگترین تشکل اسلامی در این کشور است از برنامه دولت برای مقابله با افراط گرایی استقبال کرد و متعهد شد برای اجرای آن با مقامات دانمارکی همکاری کند. با این حال می بینیم که این موضوع تغییر چندانی در گسیل جهادی ها به سوریه ایجاد نکرده است.

محمد هیی مسئول برنامه ادغام مسلمانان در جامعه دانمارک در این باره به بی بی سی گفته است: بسیار قابل توجه است که چگونه ممکن است جوانی طبیعی و خوشبخت به سرعت به مسلمانی تندرو و دشمن جامعه و خانواده خود تبدیل شود؟ این شوک آور است.

مردم کشورهای اروپایی اکنون دولت های خود را در این باره مقصر می دانند که چرا و به خاطر کدام دستاورد با مداخله در جنگ سوریه یک بحران اجتماعی جدید به بحران های متعددی که جامعه اروپایی با آن درگیر است، اضافه کرده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: