به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۲۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
"خیبرآنلاین" - تعدادی از اعضای شورای تحریریه "خیبرآنلاین" روز گذشته (چهارشنبه) با حضرت آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی در دفتر ایشان در قم دیدار اختصاصی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، در این دیدار صمیمی، ابتدا مدیرمسئول پایگاه در سخنان کوتاهی، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته طی 13 ماه از آغاز فعالیت این رسانه را خدمت آیت الله العظمی علوی گرگانی ارایه کرده و در ادامه، با ذکر مصادیقی، برخی دغدغه های نیروی انقلابی نسبت به اتفاقات اخیر ضدفرهنگی شکل گرفته در سطح جامعه و عملکرد بعضی مسئولان و سخنان عجیب آنان را موردتوجه قرار داده، و از معظم له برای ادامه مسیر، درخواست ارایه رهنمود کرد.

براساس این گزارش، در ادامه این دیدار، آیت الله العظمی علوی گرگانی پیرامون مسایل فرهنگی مسایلی را مطرح کرد و همچنین در رابطه امور مربوط به رسانه نیز به نکاتی اشاره نمود.



این مرجع تقلید شیعیان گفت: دغدغه های فرهنگی موجود دغدغه های همه ما و رهبر بزرگوار هم هست که ایشان هم فرمودند که دغدغه  فرهنگی مهمتر از اقتصادی است چون معضل اقتصادی قابل جبران هست اما در مسایل فرهنگی بسیار مشکل است.

استاد برجسته حوزه علمیه در همین زمینه افزود: متاسفانه مسئولان انتظارات ما آنگونه که باید، برآورده نکرده اند و در واقع باید گفت که آب را باید از سرچشمه صاف کرد. اگر خدای ناکرده آب در سرچشمه آلوده باشد، در همه جا این آلودگی اثر می گذارد؛ اگر هم بتوان یک بخش را تصفیه کرد، بخش های دیگر را چه کنیم؟

آیت الله العظمی علوی گرگانی با اشاره به عمومی بودن جنبه حکومتداری در دولت ها، یادآور شد: دولت مربوط به یک قشر خاص نیست و برای همه اقشار کشور است. علاوه بر این، باید بدانیم که جمهوری اسلامی متعلق به همه دنیاست چون قرار بوده این الگو، اسوه ای برای سایر ملت ها باشد. ما باید بتوانیم به دیگران نشان دهیم که روش جمهوری اسلامی نسبت به سایر روش های موجود، بهتر جواب می دهد.



این مرجع تقلید شیعیان، با بیان اینکه این نکته البته با کشورگشایی و جنگ طلبی تفاوت دارد، ادامه داد: می می خواهیم به سایر جوامع و جوامع اسلامی بگوییم که دین و تشیع از جهات مختلف آداب و رسومی و شیوه های حکومتداری، بهترین روش است و افراد می توانند مطالعه کنند و پس از بررسی روش های مختلف، بهترین را انتخاب کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در دین هیچ اجباری نیست، افزود: ما علیرغم قدرتی که در اختیار داریم اما هرگز به کوچکترین کشور نزدیک خود هم حمله نکرده و نخواهیم کرد. چه کسی طی این سال ها شنیده که جمهوری اسلامی به فلان کشور، تجاوز نظامی کرده است؟ بنای ما تهاجم نیست، بلکه می خواهیم تحت شعار صدور جمهوری اسلامی، دین مردم را بهتر کنیم و این سرشت انسانهاست که روش بهتر را خواهند پذیرفت.

آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی با تشریح این مساله که رسیدن به هدف فوق و صدور جمهوری اسلامی در شرایطی محقق می شود که مرکز اصلی درست باشد، بیان کرد: آنانی که مسئولیت اصلی را در دولت دارند، مسئول ارشاد و تبلیغاتی دینی هستند، این نکته را باید از آنان مطالبه کرد.



مرجع تقلید شیعیان افزود: اگر این مسئولان با تسامح و تساهل بگویند که مسایل را رها کنید، بگذارید مردم شاد و آزاد باشند، در صدور انقلاب اسلامی مشکل ایجاد می شود. مگر ماها از پیغمبر بالاتریم؟ آیا ایشان - نعوذبالله- شادبودن مردم را درک نمی کردند؟ دستورات اسلامی را رعایت کردن، هیچ منافاتی با شادبودن مردم ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ما معتقدیم باید مردم شادی صحیح داشته باشند، گفت: چه کس گفته مردم فقط باید در غم و غصه باشند؟ ما می گوییم آنها باید شادی و فرح داشته باشند و تفریحات سالم نمایند اما در چارچوب دستورات خداوند. در محدوده ای که آزار کسی به کس دیگر نرسد، در محدود خود آزاد باشند. دین اسلام در تمام موارد دستورات خوبی دارد که با رعایت آن، آزادی و شادی هم امکانپذیر است.

آیت الله العظمی علوی گرگانی به مساله پوشش زنان و مردان جامعه نیز پرداخت و مطرح کرد: همانگونه که برای خانم ها پیرامون پوشش در سطح جامعه مسایلی وجود دارد، برای آقایان نیز نکاتی مدنظر است؛ آنها نباید لباس های آنچنانی و غیرمناسب بپوشند و بین این دو فرقی ندارد.



این مرجع تقلید شیعیان در ادامه ضمن گلایه از حضور خانم ها در دفاتر کاری که همکار آنان آقایان هستند، بیان داشت: برخی از مسئولان تهران اینجا آمدند و به آنها گفتیم که چه معنا دارد در کنار چند مرد، یک خانم هم مشغول فعالیت باشد؟ اگر قرار است زنها هم مشغول کار باشند، باید همکار آنان نیز زن باشند و آنها نیز قبول کردند. گفتیم معنا ندارد که در یک محیط که اکثر آقایان رفت و آمد می کنند، منشی خانم ها باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید احترام خانم ها در سطح جامعه محفوظ بماند، ادامه داد: آنها دارای خانواده هستند و ملت ایران ناموس پرست هستند، این درست نیست که در یک محیط کاری، در کنار یک خانم، یک مرد به عنوان همکار مشغول فعالیت باشد. این مساله موجب بروز دلخوری و نگرانی در خانواده ها شده است و باید در ادارات این مساله را رعایت کنند.

آیت الله العظمی علوی گرگانی با بیان اینکه شرع برای تنظیم حقوق آمده، افزود: هیچکس در سطح جامعه حق ندارد به حقوق سایر افراد تجاوز کند. باید دستورات خداوند در سطح جامعه اجرایی شود و وظیفه روحانیت، رساندن این دستورات به آحاد جامعه است و البته این را هم باید گفت که برخی تبلیغ می کنند که روحانیت آمده تا دست و پای مردم را ببندد؛ خیر، روحانیت تلاش می کند دستورات الهی در سطح جامعه پیاده شود.



مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگر سخنانش به نقش رسانه ها در جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه ها باید در انتشار مطالب باید دقت بسیار داشته باشند، چه بسا گذاردن کلمه ای در یک عبارت، معنایی بدهد و در عبارت دیگر، معنای خاص دیگری را. باید در نگارش مطالب بزرگان، رهبری معظم، علما و مراجع و سایر مسئولان مراقبت شود تا سخن جابجا نشود. آن عبارتی که نوشته می شود باید به گونه ای باشد که مفهوم صدر و ذیلش با آن مطلب، عوض نشود.

وی با ذکر مثالی از اتفاقی که برای یکی از فتاوای مربوط به خود افتاده، بیان کرد: درباره یک گروهی از ما استفتا خواستند، ما هم نوشتیم که با شرایط خاص فلان و فلان، این گروه ارتداد دارد. بعد آن قسمت شرایطی که لازمه ارتداد بود را حذف کرده بودند و فقط عبارت ارتداد را نوشتند. آنها آمدند پیش ما و علیرغم اینکه معتقد هم بودند، وقتی فتوای اصلی را کنار آنچه که منتشر شده بود، گذاشتیم، دیدیم که تقطیع کلام باعث تغییر مفهوم شده بود که این خیانت است.

استاد برجسته خوزه علمیه قم با تاکید مجدد بر رعایت کیفیت تقریر و نگارش مطلب به نقل از دیگران، گفت: این مسئولیت بسیار سنگینی است و نیاز به مراقبت دارد و من همیشه برای شما دعا می کنم که در این امر موفق باشید. نوشتن مطالب مربوط به بزرگان بسیار سخت است. همچنین انتشار نوشته هایی که مورداعتراض مردم نیز قرار نگیرد، این هم سنگین است.

آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی در پایان بیاناتشان افزودند: کار شما سنگین است اما خداوند همیشه در برابر کارهای سنگین، اجرا بیشتری عنایت می کند. امیدواریم شماهایی که در رسانه ها مشغول فعالیت هستید، با رعایت اخلاق و تقوا، بتوانید حقوق الهی و مردم را پیاده کنید تا در خبررسانی خود دچار خلاف واقع قرار نگیرید.

* در حاشیه

- فضای ساده و بدون پیرایش دفتر این مرجع تقلید از جمله نکاتی بود که در نگاه نخست، نظر میهمانان را به خود جلب می کرد

- حفظ ذی طلبگی و بازبودن دفتر مراجع به روی آحاد مردم که از سوی علما و همچنین امام خمینی(ره) و امام خامنه ای مورد تاکید قرار داد، در اینجا به خوبی قابل لمس و مشاهده است

- در چند دقیقه ای که با این مرجع عالیقدر گپ و گفت خصوصی شکل گرفت، ایشان نسبت به برخی مسایل مطرح شده اخیر از سوی برخس مسئولان به شدت گلایه مند بودند

- اعضای شورای سردبیری پس از این دیدار، به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شدند و نماز ظهروعصر را در حرم کریمه اهل بیت(س) اقامه کردند

- دیدار با مدیرمسئول و فعالان یکی از پایگاه های خبری جبهه انقلاب مستقر در قم و تلاش برای تعامل و همسویی بیشتر میان آن رسانه و "خیبرآنلاین" نیز جزو برنامه هایی بود که برگزار شد

- حضور در مسجد مقدس جمکران و حس و حال معنوی خاص این مکان، از جمله برنامه های سفر یک روزه تعدادی از اعضای شورای سردبیری "خیبرآنلاین" به قم بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: