به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یک عده قائل به تساهل و تسامح هستند، آنها هم امر به معروف و نهی از منکر را به مظلومیت درآورده اند.
"خیبرآنلاین" -حضرت آیت الله مکارم شیرازی از برخی اظهار نظرهای نسنجیده درباره این که مردم را به زور شلاق نمی توان به بهشت فرستاد، انتقاد کرد و گفت: نباید شعارهایی که غربی ها می دهند را سر دهیم.

به گزارش رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که بین تمدن غربی و اسلامی تفاوت جدی وجود دارد، گفت: در تمدن غربی همه چیز آزاد است و در آن گناه وجود ندارد و هر کسی هر کاری دلش خواست می تواند انجام دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: تمدن اسلامی این نگاه را برنمی تابد، همه باید مراقب هم باشند و امر به معروف و نهی از منکر در آن جایگاه ویژه و برجسته ای دارد.

دو گروه عامل مهجوریت و مظلومیت امر به معروف و نهی از منکر شده اند

وی اضافه کرد: دو گروه سبب شدند مساله امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شود؛ گروه نخست تندورها هستند که خیال می کنند باید متوسل به خشونت شد در حالی که این درست نیست؛ ما در این مساله مهم طرفدار خشونت نیستیم.

این مرجع تقلید ابراز کرد: یک عده نیز در مقابل قائل به تساهل و تسامح هستند، آنها هم امر به معروف و نهی از منکر را به مظلومیت درآورده اند و عجیب تر این که دشمنان ما دائما تبلیغ می کنند که امر به معروف و نهی از منکر مصداق خشونت است و باید برچیده شود.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر توام با محبت، دوستی و رعایت تمام جهات اخلاقی است، البته دستگیری اراذل و اوباش و جنبه فیزیکی آن در اختیار حکومت است، وظیفه افراد تذکر و نصیحت است.

وی افزود: اگر این برنامه ها به درستی پیاده شود بسیاری از مشکلات حل می شود، اگر خطایی از کسی می بینیم نصحیت کنیم.

تضعیف دولت را درست نمی دانیم اما تذکر و نصیحت منافاتی با حمایت ندارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود به برخی اظهارنظرهای مسؤولان واکنش نشان داد و بیان داشت: ما به دولت احترام می گذاریم و از آن حمایت می کنیم، تضعیف آن را به صلاح نمی دانیم و اگر تضعیف شود به ضرر کشور است، ‌اما لازم می دانیم تذکر هم بدهیم، حمایت و کمک منافاتی با حمایت ندارد.

وی تاکید کرد:‌ این که برخی مسؤولان گفته بودند با زور شلاق نمی توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می گوییم، اما می گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.

این مرجع تقلید بیان داشت: به عنوان مثال در ایام نوروز و دیگر مناسبت هایی که مسافرت های زیادی انجام می شود، راهنمایی و رانندگی برای تامین امنیت جان مردم و مسافران طرح های ویژه ای دارند و نظارت بسیار شدیدی را اعمال می کنند اما اگر گفته شود کاری به کار مردم و رانندگان نداشته باشید آیا کسی چنین منطقی را می پذیرد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: مردم دو گروه هستند، گروه نخست نخبگان هستند که چه برنامه ای باشد و نباشد راه خود را می روند، اما یک دسته نیاز به راهنمایی دارند و باید مراقب شان بود، وقتی این گونه است نمی توانیم بگوییم به حال خود رهایشان کنیم. یا این که برخی وزرا گفته بودند ممیزی در کتاب لازم نیست.

وی بیان کرد: رسانه های خارجی و ماهواره ها در خوشبینانه ترین حالت تنها بخش اندکی از آن برنامه های سالم دارد و اکثر آن برنامه های مخرب و فاسد است، اما اگر بگوییم همه چیز آزاد باشد این باز کردن درهای جهنم است و باید مراقبت کنیم.

نباید شعاری که غربی ها می دهند بدهیم

این مرجع تقلید با تاکید بر این که نباید شعارهایی که غربی ها می دهند را سر دهیم، گفت: ما مسلمان هستیم و این گونه مسائل برای ما ارزشمند است، برادران عزیز مراقب صحبت ها باشند نکند خدایی ناکرده از آن سوء استفاده هایی بشود و به مفاسد دامن زده شود.

وی در ادامه با استناد به روایاتی از امام حسن عسکری(ع) به تبیین دیدگاه های دین مبین درباره همسایه پرداخت و گفت: در اسلام همسایه نسبت به همسایه وظایف مهمی دارد و برخلاف فرهنگ غربی نسبت به هم بی تفاوت نیستند. 

وی با بیان این که در جوامع مادی افراد تنها هستند، اما در جامعه اسلامی همه از حال و احوال یکدیگر با خبر هستند، گفت:‌ جامعه مادی یک جامعه پاشیده تنها است، اما جامعه اسلامی یک جامعه مرتبط واجتماعی است.

با ایران هراسی به دنبال دشمن کردن همسایگان با ایران هستند  

این مرجع تقلید تاکید کرد: این قضیه در ممالک و کشورهای همسایه نیز صادق است، کشورهای غربی مشکل ممالک اسلامی را حل نمی کنند، متاسفانه با شیطنت از آن طرف دنیا آمده اند و با ایران هراسی به دنبال دشمن کردن کشورهای همسایه با ما هستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: ایران یک وجب از خاک دیگران را نگرفته و نمی گیرد، اما به قدری سمپاشی کرده اند به نحوی که کاری به جایی رسیده که کشورهای اسلامی بر ضد یکدیگر خط و نشان می کشند.

وی با بیان این که متاسفانه برخی کشورهای اسلامی رفتار درستی با ما ندارند، افزود: با زوار خانه خدا که ضیوف الله هستند به چه نحو رفتار می کنند؟ مسائلی درباره شیعه و ایران منتشر می کنند که سر سوزنی صحت ندارد، آیا این توصیه اسلام درباره همسایگان است؟

این مرجع تقلید ابراز داشت: مطرح کرده اند که در مساجد شیعیان نماز نخوانید چون در آن قبور وجود دارد، این مسائل بی پایه و اساس را مطرح می کنند در حالی که ما اجازه نمی دهیم در مساجد میت دفن شود و مساجد این گونه نیست. بخشی که در حرم مطهر قبور علما در آن واقع شده است، نیز مسجد نیست.

وی افزود:‌ ممالک اسلامی اگر دست به دست هم دهند چنان قدرتی در دنیا ایجاد می شود که همه از آن حساب می برند، متاسفانه اگر نگاهی گذرا به وضعیت کشورهای اسلامی از جمله سوریه، بحرین، عراق، مصر، پاکستان و دیگر کشورها بیندازیم به عمق توطئه دشمن پی می بریم، از این رو مسلمانان باید بیدار و هوشیار شوند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
0
0
خداوند كافران را زودتر از منافقين مي بخشد .
كسانی که به گفته های خود عمل نمی کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: