به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از درس‌های قرآن خود با اشاره به رمز موفقیت انبیاء در هدایت بشر، درباره رسالت اجتماعی و خانوادگی پیامبران سخن می‌گوید.
"خیبرآنلاین" -حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم که بیش از 32 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست ‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.
 
بر همین اساس فارس در طرحی با عنوان درس‌های قرآن «معلم دوست داشتنی» از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی می‌پردازد تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.
 
در ادامه، بخشی از این مطالب با موضوع «سیره پیامبر اسلام(ص)» که در 28 آبان‌ماه سال 1360 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.
 
نکته 1) علم انسان محدود است و آنچه می‌داند کنار آنچه نمی‌داند مثل یک قطره در کنار اقیانوس است بنابراین نیاز به انبیا برای هدایت دارد. خداوند می‌گوید: «یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُون»(بقره/151) به شما پیغمبر دادم تا به شما بیاموزد آن چیزهایی را که نمی‌دانید.
 
رمز موفقیت انبیا در چیست؟
 
نکته 2) قوانین انبیا مطابق با فطرت یعنی همان احساس درونی است. علاوه بر این زندگی انبیا برای افراد جامعه ملموس است و اگر توصیه‌ای می‌کنند در بین مردم هستند.
 
نکته 3) قرآن می‌گوید: «رَسُولاً مِنْکُمْ»(بقره/151) یعنی پیامبران از خودتان هستند. «أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً»(بقره/151) در بین شما هستند. «مِنْکُمْ» یعنی پیغمبر باید از مردم و با مردم و در مردم باشد تا زندگی او برای مردم الگو باشد.
 
نکته 4) سخنرانی اکنون زیاد است ولی تربیت کم است چون که زندگی معلم و سخنرانان برای مردم ملموس نیست و برخی صفات بشر باعث شده که به خوبی تأثیرگذاری نداشته باشد.
 
صفاتی که اثرگذاری تربیت را کم می‌کند
 
نکته 5) همه ما طاغوت هستیم. منتهی بیش از این زور ما نرسیده است. «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ»(انبیاء/37) انسان عجول است «وَ کانَ الْإِنْسانُ أَکْثَرَ شَیْ‏ءٍ جَدَلاً»(کهف/54) انسان اهل جدال و بسیار پرخاشگر است. «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً»(معارج/20) انسان جزع می‌کند یعنی کم صبر است. «وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً»(معارج/21) انسان منوع است یعنی همین که خیر به او رسید به کسی نمی‌دهد اما وقتی ندارد، داد می‌زند.
 
نکته 6) «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً»(بقره/30) «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ»(اسراء/70) بنی آدم را گرامی داشتم «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً»(اسراء/70) به بنی آدم فضیلت دادم. خدا فرموده که من تو را خلق کردم برای اینکه خلیفه باشی!
 
نکته 7) «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(احزاب/21) ما باید از رسول الله درس بگیریم. سعه صدر و حوصله‌اش، برخوردش با منافقین، برخوردش با کفار همه این‌ها برای ما درس بود.
 
علت انحراف فرزندان
 
نکته 8) «وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ»(مریم/55) علت اینکه من و امثال من ممکن است بچه‌مان منحرف شود این است که مانند پیامبر عمل نمی‌کنیم. «وَ کانَ رَسُولاً نَبِیًّا» رسالت اجتماعی را اجرا می‌کند «وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ» اما برخلاف حضرت رسول(ص) رسالت اجتماعی را ایفا می‌کنیم و به اهل خویش نمی‌رسیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: