به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۳۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
مجتبی دهقانی
"خیبرآنلاین" - مقوله مهم و اساسی دین در امتداد تاریخ بشر و لاحقه ای به استمرار پایان جهان  ادامه دارد؛ به گونه ای که در هیچ دورانی و مکانی نبوده است که حقیقت دین حضور یا ظهور نداشته باشد  دین با انسان متولد شده است تا همه جا با انسان می ماند و دمی از او رها نکرده  و انزوا و خلوتی جز در جان و نفس انسانی ندارد.

او همانند پدیده های طبیعی گاهی در اوج علو و گاهی در نزول و دنو است با قیام انبیاء و اولیاء قیام و ایستا بوده و با غروب آنان آفل و زایل می گردد. در روزگاری که حق مداران و خداپرستان فایق و فاتحند، دین رقص کنان و هلهله زنان در ذهن ها، زبانها، عقلها، قلبها، بیانها، بنانها، در حرکت و حضور است و هر زمانی که طاغوتیان و شیطان مداران جولان دهند و توهم فتح و ظفر دارند، این دین است که زانو غم بغل گرفته و به کناری می رود و پناه می گیرد.

قطعا در این یادداشت مجال تحلیل دین از زوایای مختلف یا بحث در مورد ادیان الهی و ادیان شیطانی را نداریم اما نکته ای که نگارنده در این یادداشت قصد کرده، این مطلب است که ضرورت دین در جامعه و وظایف حاکمان اسلامی در قبال دین جامعه است.

قرآن کریم ره‌آورد تمام انبیای الهی را دین حق می داند. چون عقاید و اخلاق و مقررات آن مطابق با واقع است و هرآنچه مطابق نظام هستی و محصول خدای سبحان باشد، حق است.

خداوند در قرآن کریم هدف نهایی آفرینش را رسیدن انسان به مقام عبودیت عنوان می کند و می فرماید: ((و ما خلقت الجن و انس الا لیعبدون))(1) و قطعا انسان به این مقام نمی رسد مگر با مراقبه و مراعات کردن شریعت الهی و این مسیر الهی برای بندگان میسر نمی گردد مگر به وسیله یک راهنما وهدایت کننده.

قرآن کریم در آیه دیگر انبیای الهی را به عنوان رسولان و راهنمایان خود در میان امتها به جهت رسیدن انسانها به مقام عبودیت و دوری از مسیر غیرالهی معرفی می نماید. خداوند در قرآن کریم می فرماید: ((ولقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدالله واجتنبوا الطاغوت))(2) در بیان ساده در توضیح این آیه می توان گفت که بعثت تمامی انبیای الهی و به طبع آن وجود مبارک ائمه اطهار(ع) جز هدایت جامعه بشری به سمت حق و حقیقت نیست و این امر یکی از اصلی ترین وظایف این افراد در بین جوامع بوده است به نوعی که به عنوان مثال، اگر شما هدف هدایت جامعه بشری در زمان پیامبری حضرت موسی(س) را از وظایف او حذف کنید، چه کار مهمی بر دوش این پیامبر اولوالعزم قرار می گیرد؟ و اگر هدایت جامعه بشری به وسیله دین را در زمان حضرت نوح نبی(س) از او کنار گذاریم، او چه هدف مهمی را در میان امت خود دنبال می کرده است؟

و اینگونه سوال را می توان در مورد تمامی انبیای الهی در ذهن متصور شد.

خداوند در قرآن کریم مهمترین ابزار هدایت جامعه بشری را در زمان انبیای الهی دین معرفی می کند و این دین در بعضی از مواقع در قالب کتاب توسط پیامبر قوم برای امت به صورت معجزه آورده شده است. خداوند در قرآن کریم می فرماید:((کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من اظلمات الی نور باذن ربهم الی صراط العزیز الحمید))(3) در بیان ساده در مورد توضیح  آیه فوق می توان گفت دین که مجموعه ای از بایدها و نبایدها از دستورات الهی است، در بعضی از مواقع در قالب کتاب آسمانی آمده است و وظیفه دارد که انسان و جامعه بشری را از گمراهی و تاریکی به سمت مسیر حق و حقیقت راهنمایی کند و این همان راهی است که ما مسلمانان هر روز آن را از خداوند مسالت می کنیم (اهدنا صراط المستقیم)

قطعا در قرآن کریم آیات بیشماری وجود دارد که اثبات می کند که که هدف از خلقت هیچ نیست الا سعادت دنیوی و اخروی برای انسان و در همین راستا انبیای الهی هم هیچ هدفی نداشتند الا هدایت انسان ((هو الذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق)) و کتاب آسمانی قرآن کریم نازل نشد مگر برای هدایت همه انسانها ((انزل فیه قران هدی للناس))(4)

و دهها آیه دیگر در همین زمینه...

البته امروزه بعضی از جاه طلبان اینگونه وانمود می کنند که حاکمان اسلامی هیچ وظیفه ای در قبال دین جامعه و مردم ندارند؛ یعنی هر کسی این اختیار را دارد در جامعه مخصوصا جامعه اسلامی به هر طریقی که می پسندد، عمل نماید و حکومت در قبال این شخص غیر از اینکه حق امر به معروف و نهی از منکر را ندارد، بلکه حتی نباید ناراحت نگران آینده و آخرت این شخص و به طبع جامعه خود باشد!

این حرف به صورت صریح، اصلی ترین وظیفه انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) و علما و اولیای خدا را زیر سوال می برد؛ به گونه ای مطرح می کند که انگار نه انگار آنها وظیفه هدایت جامعه بشری را داشته و دارند.

این حرف که می گویند مردم را به زور به بهشت نبرید، یعنی فلسفه وجودی تمامی حکومت های حق که در برابر حکومت های فاسد قیام کرده اند، را زیر سوال می برد زیرا هیچ حکومت حقی قیام نکرد مگر برای اصلاح مسیر زندگی دنیوی و اخروی مردم زمان خودش در برابر فساد و گمراهی حکومت های فاسد.

یعنی در زمان و عصر ما با ظهور و پیدایش انقلاب اسلامی که معمار کبیر آن هیچ هدفی از انقلاب کردن در برابر رژیم ستمشاهی نداشت الا اینکه راه سعادت ملت ایران را هموار کند، به بیراهه رفته و خون هزاران نفر از عزیزان این سرزمین که برای راه سعادت مردم ایران بر زمین ریخته شد، به هدر رفته است.

نکته مهم دیگر که در لابلای این اظهارنظر ((چرا مردم را به زور به بهشت می برید))! وجود دارد و به صورت غیرمستقیم القا می شود، این است که متاسفانه گوینده متعمدانه یا جاهلانه نظام جمهوری اسلامی ایران را تشبیه به دیگر نظام مرتجع و مستبد عربی در اطراف کشور عزیزمان و یا تشبیه به قوانین غیرانسانی گروه های تندروی تروریستی در بعضی از کشورهای منطقه همچون سوریه، افغانستان، عراق و... می کند که با وضع و اجرای قوانین غیرانسانی قصد دارند مردم کشورشان را به زور شلاق و زندان و اعدام در مسیر به اصطلاح شریعت ناب اسلامی قرار دهند و آنان را در بهشت همنشین با رسول خدا(ص) کنند!

هر شخص کم اطلاعی می داند که در نظام سیاسی مرتجع و مستبد عربی، قوانینی حاکم است که در بعضی از موارد کمترین حقوق اجتماعی افراد را هم سلب کرده اند به طور مثال در بعضی از این کشورها زنان حق رای دادن، درس خواندن، رانندگی کردن و... را ندارند و بعضی دیگر از کشورها شرکت در نمازجمعه واجب بوده و معامله در وقت نماز متحمل زندان و شلاق را دارد. همگان می دانند امروز گروه تروریستی داعش و النصره با حضور در کشورهای عراق و سوریه در مناطق تحت تسلط خود چه قوانین بیشرمانه ای را به اسم اسلام در حال پیاده کردن هستند و اسم آن را اجرای شریعت اسلام و هدایت مردم به بهشت رضوان گذاشته اند. در این مناطق کسانی که در نمازجماعت و جمعه شرکت نکنند، 25 ضربه شلاق می خورند و یا زنان باید در این مناطق از پوششی که مطلوب آنان است، استفاده کنند و هزاران جنایتی که همه آنها به اسم اسلام و پیامبر(ص) و اجرای شریعت و هدایت مردم وضع شده است. قطعا اخبار حوادث گروهک تروریستی بوکوحرام به اطلاع همگان رسیده است که در قوانینشان درس خواندن برای زنان و دختران را حرام می دانند و چندی قبل 200 نفر از دختران آفریقایی را به جرم تحصیل ربوده و در مناطق دیگر به عنوان برده به فروش گذاشته اند و به اصطلاح خود شریعت اسلام را پیاده می کنند و دهها مورد دیگر در مورد گروه های تندروی تروریستی همچون طالبان و سپاه صحابه پاکستان و جیش العدل و...

انصافا تاسف آور نیست که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با این نظامات و گروه ها تشبیه و مقایسه شود؟

قالب توجه عزیزانی که قائل بر این هستند حکومت اسلامی در قبال دین مردم هیچ مسولیتی ندارد و نباید آنها را به سمت بهشت و راه حق راهنمایی کند، این روایت از امام صادق(ع) است که می فرماید: کان امیر المومنین(ع) کثیرا ما یقول فی خطبته: یا ایها الناس دینکم دینکم...

در بیان معنای این روایت آمده که امیرالمومنین علی(ع) در اکثر خطبه های خود که ایراد می فرمودند، مردم را توصیه به مواظبت از دین خود می کردند و در این مورد نگران دین مردم بودند (نهج السعاده ج3 / ص368)

در جای دیگر در بیان امیر کلام حضرت امیر(ع) مشاهده می کنید که حضرت حیات انسانی را در گرو وجود دین می دانند که اگر دین نباشد انسان حیاتی ندارد (لا حیاه انسان  الا بالدین) (بحار ج 77 / ص418 / ح 40)

اما متاسفانه امروزه بعضی از مسولین کشور ام القرای جهان اسلام در کسوت روحانیت افرادی را که نگران دین مردم و جامعه هستند، را مسخره کرده و می گویند: چرا بعضی ها نگران دین مردم هستند، اینها اصلا دین را نمی فهمند... چرا می خواهید مردم را به زور به بهشت ببرید...!

نکته اینجاست که نگرانی از دین مردم و جامعه، مخصوص علمای عصر ما نیست که صد البته این نگرانی از نگرانی های مقدس است زیرا رسول خدا(ص) از هزار و اندی سال پیش نگران اوضاع و احوال زندگی مردمان امت بعد از خودش بوده است. در روایتی از حضرت آمده که می فرماید: ((اخافهن علی امتی من بعدی شهوه البطن و الشهوه الفرج)) در این روایت رسول خدا(ص) ترس از این دارد که امتش بعد از او گرفتار شهوت شکم و شهوت امیال جنسی شوند. حال، بینی و بین الله، در کشور عزیز امروز ما جامعه دچار دو بلای شهوت شکم به معنای اینکه بعضی ها برای تصاحب ثروت بیشتر به هر عمل حرامی از قبیل ربا، کم فروشی، غش در معامله، گرانفروشی، احتکار و... دست نمی زنند؟ آیا انصافا امروزه جامعه ما از این همه بی حیایی و بی عفتی، بدحجابی، تجاوز به نوامیس مردم، ارتباط نامشروع، زنای محصنه و... رنج نمی برد؟ آیا این همان نگرانی رسول خدا(ص) از اوضاع امت بعد از خودش نیست؟

پیامبر عزیر ما در روایتی دیگر همین سبک شمردن دین از سمت بعضی از افراد که امروزه شاهد آن هستیم متاسفانه در برخی مواقع در قالب یک مسئول در حکومت اسلامی رخ نشان می دهد، را گوشزد می کند. امروزه بعضی حاضرند برای خوشایند افراد معلوم الحال و برای کسب آرا و  تصاحب جاه و ریاست حکم الهی را مسخره کنند و به بازی و فروش سیاسی بگذارند؛ آیا آنان مصداق این روایت رسول خدا(ص) نیستند که می فرماید: ((انی اخاف علیکم استخفافا بالدین و بیع حکم)) (بحار ج72 /ص227/ ح 2 و 3) (نگرانی من برای سبک شمردن دین و فروختن حکم خداست).

قطعا ایراد اینگونه سخنرانی ها و اظهارنظرها خللی در مسیر حق دین مداران و حافظان دین وارد نمی کند و آنها را در اجرای این مسیر الهی مستحکم‌تر و مقاوم‌تر می نماید و آخر االامر، دینمداران و نگرانان دین هستند که به وعده قرآن  رستگارند ((والعاقبه للمتقین)) و آن دسته از افرادی که این نگرانی مقدس را مسخره می کنند، به قول ضرب المثل معروف سیاهی بر زغال می ماند.

در پایان یادداشت از حضرت حق می خواهیم ما را تا آخر در مسیر دینمان ثابت قدم و مستحکم نگه دارد.

یا مقلب القوب، ثبت قلبی علی دینک

 پاورقی:

1 -سوره ذاریات آیه 56

2 - سوره نحل آیه 36

3  - سوره ابراهیم آیه 1

4 - سوره بقره آیه 185



* حجت الاسلام مجتبی دهقانی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: