این در شرایطی است که گزارش های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشانگر این است که خرید اینترنتی خودرو، دو برابر شده و مردم خرید و فروش خودرو را همچنان راهی برای کسب درآمد می دانند.
بر اساس گزارش رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فروش اینترنتی خودرو در سه ماهه نخست امسال به رقم 34 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 برابر شده است. این در حالی است که حجم فروش محصولات خودروسازان بزرگ کشور از طریق پرتالwww.iranecar.com در سه ماهه نخست سال گذشته 15 هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم به بیش از 2 برابر در سه ماهه اول امسال افزایش یافته است.
اما این گزارش در شرایطی منتشر شده است که متقاضیان واقعی خرید خودرو همچنان برای رفع نیاز خود در بازار سردرگم هستند و تعیین فرمول جدید شورای رقابت نیز نتوانسته قیمت ها را به ثبات برساند.
در همین رابطه مدیر عامل ایرانخودرو اعلام کرده است هنوز فرمول جدید قیمتگذاری خودرو از سوی شورای رقابت به صورت رسمی به شرکتهای خودروساز ابلاغ نشده است.
هاشم یکه زارع با بیان اینکه فروش محصولات ایران خودرو همچنان ادامه دارد و توقفی در آنها رخ نداده است، می گوید فروش محصولات به 3 صورت ودیعهای،پیشفروش و فروش فوری انجام میشود که متناسب با شرایط در خصوص نحوه فروش تصمیمگیری میشود و این اتفاق جدیدی در این بخش نیست.
او اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار را مورد اشاره قرار داده و معتقد است بعضا شاهد 5 تا 10 میلیون تومانی اختلاف قیمت محصولات در کارخانه و حاشیه بازار هستیم که این اختلاف مورد قبول ما نیست و در اعلام قیمتهای جدید تلاش میشود که این گپ قیمت به حداقل ممکن کاهش یابد.
اما جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت می گوید پژویان می گوید در آن زمان شورای رقابت یک دستورالعمل قیمتی را استخراج کرده بود که مبتنی برای مبانی علمی بود و به تصویب شورای رقابت رسید. این دستور العمل ابلاغ شد و به طور کلی مورد تایید قرار گرفت.
البته رییس سابق شورای رقابت ادامه می دهد که روی بعضی پارامترها صحبت هایی می شده است. پارامترهایی از جمله همان سال پایه ای که الان منشا جنجال شده است.
پژویان می گوید سال پایه، سالی معقول انتخاب شده است. چرا که هر دو کارخانه بزرگ خودروسازی سود قابل توجهی در آن سال بدست آورده بودند. به هرحال دستورالعمل اجرا شد و خودروسازان تا مدتی که ما رصد کردیم مطابق آن عمل می کردند.
به گفته پژویان، موضوع بحث برانگیز آن زمان، حذف هزینه های مالی بوده. چرا که این هزینه مربوط به اعتباراتی است که یک کمپانی و خودروساز دریافت می کند. اعتباراتی که به سرمایه گذاری های جدید منجر می شود. وقتی سرمایه گذاری های قبلی سودش را می دهد قیمت گذاری باید براساس همان اعتبار قبلی انجام شود نه اینکه افزایش قیمت روی افراد جدیدی که می خواهند ماشین بخرند سرریز شود.
رئیس سابق شورای رقابت معتقد است از مسایلی که مجددا مطرح شده مطلع نیستم. در دستورالعمل آن زمان، حتی تورم بخشی هم مورد توجه قرار داده بودیم. بدیهی است که قیمت کسری کالاها هر سال افزایش پیدا کند و نمی توان گفت که هر کالایی گران شود و خودرو گران نشود. به این ترتیب، مطابق این تورم بخشی، خودروسازان می توانستند براساس تورمی که بانک مرکزی هرسال اعلام می کند، قیمت هایشان را افزایش دهند. اما همان زمان با وزارت صنایع هم جلسات داشتیم و توافقات لازم هم انجام شده بود.
اما هم اکنون در شرایطی که در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان قرار داریم و بسیاری از کارشناسان در انتظار برقراری رکود در بازار هستند باید دید سرانجام قمیت خودرو در بازار به چه سمتی حرکت می کند.
خودرو |
قیمت خودرو(شنبه) |
قیمت خودرو(جمعه) |
تیبا |
25 میلیون و 500 هزار تومان |
25 میلیون و 400 هزار تومان |
پراید 131 |
19 میلیون و 500 هزار تومان |
19 میلیون و 500 هزار تومان |
سمند ال ایکس |
28 میلیون و 300 هزار تومان |
28 میلیون و 300 هزار تومان |
پژو 405 |
31 میلیون و 600 هزار تومان |
32 میلیون و 100 هزار تومان |
پراید 111 |
20 میلیون و 500 هزار تومان |
20 میلیون و 600 هزار تومان |
پژو پارس |
35 میلیون و 600 هزار تومان |
35 میلیون و 200 هزار تومان |
پژو 206 تیپ 2 |
36 میلیون و 500 هزار تومان |
36 میلیون و 700 هزار تومان |
تندر 90 |
39 میلیون و 400 هزار تومان |
39 میلیون و 200 هزار تومان |
ام وی ام 530 |
40 میلیون و 900 هزار تومان |
41 میلیون و 100 هزار تومان |
نیسان تیانا |
154 میلیون تومان |
154 میلیون تومان |
مگان |
113 میلیون تومان |
113 میلیون تومان |
ماکسیما |
126 میلیون تومان |
126 میلیون تومان |