به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس سابق شورای رقابت معتقد است از مسایلی که مجددا مطرح شده مطلع نیستم
"خیبرآنلاین" - در هفته ای که گذشت قیمت خودرو پژو 206 در بازار از 36 میلیون و 500 هزار تومان به 36 میلیون و 700 هزار تومان رسید.
 
به گزارش نامه نیوز، اگرچه شورای رقابت چند روز قبل تلاش کرد تا با تغییر نرخ انواع خودرو، بازار را به آرامش رسانده و از تب و تاب قیمت ها تا اندازه ای رها کند، اما باز هم بازار خرید و فروش خودرو به ثبات نرسیده و قیمت ها نوسان فراوانی دارد.

این در شرایطی است که گزارش های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشانگر این است که خرید اینترنتی خودرو، دو برابر شده و مردم خرید و فروش خودرو را همچنان راهی برای کسب درآمد می دانند.

بر اساس گزارش رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فروش اینترنتی خودرو در سه ماهه نخست امسال به رقم 34 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 برابر شده است. این در حالی است که حجم فروش محصولات خودروسازان بزرگ کشور از طریق پرتالwww.iranecar.com  در سه ماهه نخست سال گذشته 15 هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم به بیش از 2 برابر در سه ماهه اول امسال افزایش یافته است.

اما این گزارش در شرایطی منتشر شده است که متقاضیان واقعی خرید خودرو همچنان برای رفع نیاز خود در بازار سردرگم هستند و تعیین فرمول جدید شورای رقابت نیز نتوانسته قیمت ها را به ثبات برساند.

در همین رابطه مدیر عامل ایران‌خودرو اعلام کرده است هنوز فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت به صورت رسمی به شرکت‌های خودرو‌ساز ابلاغ نشده است.

هاشم یکه زارع با بیان اینکه فروش محصولات ایران خودرو همچنان ادامه دارد و توقفی در آنها رخ نداده است، می گوید فروش محصولات به 3 صورت ودیعه‌ای،پیش‌فروش و فروش فوری انجام می‌شود که متناسب با شرایط در خصوص نحوه فروش تصمیم‌گیری می‌شود و این اتفاق جدیدی در این بخش نیست.

او اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار را مورد اشاره قرار داده و معتقد است بعضا شاهد 5 تا 10 میلیون تومانی اختلاف قیمت محصولات در کارخانه و حاشیه بازار هستیم که این اختلاف مورد قبول ما نیست و در اعلام قیمت‌های جدید تلاش می‌شود که این گپ قیمت به حداقل ممکن کاهش یابد.

اما جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت می گوید پژویان می گوید در آن زمان شورای رقابت یک دستورالعمل قیمتی را استخراج کرده بود که مبتنی برای مبانی علمی بود و به تصویب شورای رقابت رسید. این دستور العمل ابلاغ شد و به طور کلی مورد تایید قرار گرفت.

البته رییس سابق شورای رقابت ادامه می دهد که روی بعضی پارامترها صحبت هایی می شده است. پارامترهایی از جمله همان سال پایه ای که الان منشا جنجال شده است.

پژویان می گوید سال پایه، سالی معقول انتخاب شده است. چرا که هر دو کارخانه بزرگ خودروسازی سود قابل توجهی در آن سال بدست آورده بودند. به هرحال دستورالعمل اجرا شد و خودروسازان تا مدتی که ما رصد کردیم مطابق آن عمل می کردند.

به گفته پژویان، موضوع بحث برانگیز آن زمان، حذف هزینه های مالی بوده. چرا که این هزینه مربوط به اعتباراتی است که یک کمپانی و خودروساز دریافت می کند. اعتباراتی که به سرمایه گذاری های جدید منجر می شود. وقتی سرمایه گذاری های قبلی سودش را می دهد قیمت گذاری باید براساس همان اعتبار قبلی انجام شود نه اینکه افزایش قیمت روی افراد جدیدی که می خواهند ماشین بخرند سرریز شود.

رئیس سابق شورای رقابت معتقد است از مسایلی که مجددا مطرح شده مطلع نیستم. در دستورالعمل آن زمان، حتی تورم بخشی هم مورد توجه قرار داده بودیم. بدیهی است که قیمت کسری کالاها هر سال افزایش پیدا کند و نمی توان گفت که هر کالایی گران شود و خودرو گران نشود. به این ترتیب، مطابق این تورم بخشی، خودروسازان می توانستند براساس تورمی که بانک مرکزی هرسال اعلام می کند، قیمت هایشان را افزایش دهند. اما همان زمان با وزارت صنایع هم جلسات داشتیم و توافقات لازم هم انجام شده بود.

اما هم اکنون در شرایطی که در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان قرار داریم و بسیاری از کارشناسان در انتظار برقراری رکود در بازار هستند باید دید سرانجام قمیت خودرو در بازار به چه سمتی حرکت می کند.

خودرو

قیمت خودرو(شنبه)

قیمت خودرو(جمعه)

تیبا

25 میلیون و 500 هزار تومان

25 میلیون و 400 هزار تومان

پراید 131

19 میلیون و 500 هزار تومان

19 میلیون و 500 هزار تومان

سمند ال ایکس

28 میلیون و 300 هزار تومان

28 میلیون و 300 هزار تومان

پژو 405

31 میلیون و 600 هزار تومان

32 میلیون و 100 هزار تومان

پراید 111

20 میلیون و 500 هزار تومان

20 میلیون و 600 هزار تومان

پژو پارس

35 میلیون و 600 هزار تومان

35 میلیون و 200 هزار تومان

پژو 206 تیپ 2

36 میلیون و 500 هزار تومان

36 میلیون و 700 هزار تومان

تندر 90

39 میلیون و 400 هزار تومان

39 میلیون و 200 هزار تومان

ام وی ام 530

40 میلیون و 900 هزار تومان

41 میلیون و 100 هزار تومان

نیسان تیانا

154 میلیون تومان

154 میلیون تومان

مگان

113 میلیون تومان

113 میلیون تومان

ماکسیما

126 میلیون تومان

126 میلیون تومان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: