به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
برخی رسانه ها انتخابات آینده مجلس که قرار است بیش از یک سال دیگر برگزار شود، و شایعه هایی مبنی بر ائتلاف بعضی ها با یکدیگر در آن انتخابات را از دلایل این مساله ارزیابی می کنند
"خیبرآنلاین" - طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر پرحاشیه دولت یازدهم، که عملکرد وی طی یکسال گذشته برخلاف ماهیت این وزارتخانه، به یک رویه سیاسی و پاتوق افراطیون بعضا وابسته به فتنه مبدل شده، اینک به عنوان معیار قانونگرایی هیات رییسه مجلس، به ویژه شخص رییس، در منظر دید افکار عمومی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، طبق مطالبی که نمایندگان مردم در مجلس طی دوهفته گذشته رسما اعلام کرده اند، نزدیک به 60 نفر از وکلای ملت پای برگه استیضاح وزیر علوم را امضا کرده و اینک چندروزی است که به صورت مکتوب به هیات رییسه تقدیم کرده اند اما در نهایت تعجب، از سوی رییس مجلس اعلام وصول نمی شود.

فارغ از اینکه بحث استیضاح وزیر علوم درست است یا خیر، آنچه که همینک به آن پرداخته می شود، قانونگرایی هیات رییسه و شخص رییس است که قرار است در کشور قانونگذار باشند و نیز بر نحوه اجرای صحیح قانون نظارت نیز بکنند.

به همین منظور، چاره ای جز مراجعه به قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس نیست.

در اصل هشتاد و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح شده است: "نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏ توانند در مواردی‏ که‏ لازم‏ می‏ دانند، هیأت‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از وزرا را استیضاح‏ کنند. استیضاح‏ وقتی‏ قابل‏ طرح‏ در مجلس‏ است‏ که‏ با امضای‏ حداقل‏ ده‏ نفر از نمایندگان‏ به‏ مجلس‏ تقدیم‏ شود. هیأت‏ وزیران‏ یا وزیر مورد استیضاح‏ باید ظرف‏ مدت‏ ده‏ روز پس‏ از طرح‏ آن‏ در
مجلس‏ حاضر شود و به‏ آن‏ پاسخ‏ گوید و از مجلس‏ رأی‏ اعتماد بخواهد..."

اینک به آیین نامه داخلی مجلس اشاره می شود؛ در ماده 222 آیین نامه آمده است: "نمايندگان مجلس مى‏توانند، با در نظر گرفتن اصل هشتادونهم (89) قانون اساسى، وزير يا هيأت وزيران را استيضاح كنند. استيضاح وقتى قابل طرح در مجلس است كه به امضاى حداقل ده نفر از نمايندگان برسد". ماده 223 آیین نامه نیز به جزییات بیشتر اشاره کرده است: "در استيضاح بايد موضوع به صورت صريح و با ذكر مورد يا موارد معين شود و به صورت كتبي تنظيم و به هيأت رئيسه تسليم گردد. هيأت رئيسه موظف است در اولين جلسه علني استيضاح را اعلام وصول نمايد و در همان روز متن استيضاح را براي وزير يا وزيران مورد استيضاح ارسال و همزمان چاپ و بين نمايندگان توزيع كند".

با توجه به مواد قانونی فوق، عدم اجرای قانون توسط فرد یا افرادی که قرار است خود برای یک ملت قانونگذاری کنند، تعجب برانگیز است.



آنچه که اسباب نگرانی را بیشتر می کند، این است که برخی رسانه ها از تهدید رییس مجلس توسط معدود افراطیون خزیده در لباس اعتدال خبر داده اند که اگر طرح استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شود، آنها فراکسیون اعتدال را تشکیل خواهند داد!

برخی دیگر انتخابات آینده مجلس که قرار است بیش از یک سال دیگر برگزار شود، و شایعه هایی مبنی بر ائتلاف بعضی ها با یکدیگر در آن انتخابات را از دلایل مساله فوق ارزیابی می کنند.

اما هرچه که هست، اگر مجلس و هیات رییسه آن از مردم و سایر مسئولین در قوای دیگر توقع اجرای صحیح و دقیق قانون را متوقع هستند، باید خود اولین رعایت کنندگان اصول قطعی و مصرح قانون اساسی و آیین نامه داخلی باشند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
مهدی ص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
3
3
همین امروز تیتر روزنامه بود که لاریجانی به دنبال توافق با فراکسیون اصولگرایان به جای استیضاح هستش!!!!!
اوف بر این همه (...) !
چطور زمان محمود نمیشد توافق کرد و فقط استیضاح بهترین گزینه بود ولی الان با این همه عزل و نصب های مورد دار و آلوده شدن فضای دانشگاه ها به مشکلات مشابه زمان خاتمی باز هم باید با فرجی دانا کنار اومد!!!؟؟؟
اگه خدای ناکرده وقایعی مشابه 18 تیر 87 و یا حتی بدتر رخ بده جناب (...) مسئولیتش رو قبول میکنه؟؟؟
از نماینده های اصولگرای مجلس بعید بود که اینجوری جلوی گزینه های روحانی برای این وزارتخونه بسیار مهم کوتاه بیان!!!!!!!!!
خدا نکنه اینطوری باشه ولی انگار بعضی آقایون براشون آینده سیاسی مهم تر از اتفاقات دردناکی هستش که داره سر جمهوری اسلامی میاد!!!!!!!!
" والعاقبه للمتقین "
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
پاسخ ها
سید
| Germany |
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
مهدی جان برادرم ببخش .خدا میداند اشتباه کردم و منفی دادم . دقیقا با نظرت موافق وکاملا درست اشاره کرده اید .بازهم معذرت میخواهم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
1
4
یحمتل چند نفر از مدیران خدا ترس را هنوز جناب وزیر نتوانسته عوض کند لذا با سحری که هر طوری می تواند باشد جناب حنجره طلایی ی خوش سخن را قانع نموده نامه راگم و گور کند تا ماموریتش را به پایان برساند
راستی می دانستید جناب (...) مثل جریان متناوب است (...) در جهت منفی و نیم پریود در جهت مثبت ، یکهفته اصول گرا و هفته ای دیگر اصلاح طلب
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
پاسخ ها
سید
| Germany |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
علی جان برادرم .هستند ازین دست افراد که بر حسب اقتضای ترقی و بقول معروف برای آنکه از آلاف و علوف نیافتند گاهی شیپور بدست در لشگر علی علیه السلام شیپور میزند و گاهی هم ریسمان طبل بر گُرده و گَردن انداخته و در لشکر معاویه به طبل زنی خودرا مفتخر میفرمایند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: