به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
"خیبرآنلاین" - سایت اپوزیسیون «رادیو فردا» در گزارشی تحت عنوان "کمیته مجلس عوام بریتانیا: لندن به دخالت در سقوط دولت مصدق اعتراف کند"؛ نوشت: «کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا در گزارش مفصلی که روز دوشنبه، ۱۴ ژوئیه، منتشر کرد، سیاست خارجی دولت بریتانیا در قبال ایران را مورد نقد و بررسی قرار داده است. وظیفه این کمیته، بررسی هزینه‌ها، مدیریت و سیاست‌های وزارت امور خارجه بریتانیا و شعبه‌های آن است. گزارش امسال این کمیته، طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود: تمرکز بر منافع مشترک دو کشور ایران و بریتانیا، تلاش برای بهبود روابط سازنده و حساب شده بین دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، استراتژیکی، تجاری و فرهنگی و همچنین موضوعاتی نظیر حقوق بشر، نقش دولت حسن روحانی و همچنین برنامه‌های اتمی ایران از آن جمله‌اند.»



بنابر رصد "دیدبان خیبر"؛ در ادامه این مطلب آمده است: «نویسندگان این گزارش معتقدند که چالش‌های متعدد و عمیقی بر سر راه روابط ایران و بریتانیاست. از نظر این افراد تا زمانی که طرفین به یکدیگر اعتماد نکنند، منافع بریتانیا در ایران تامین نمی‌شود. یکی از راه‌های ایجاد اعتماد که در این گزارش پیشنهاد شده، این است که بریتانیا باید حداقل به بخشی از نگرانی‌های خود درباره نقش ایران در امنیت و ثبات منطقه پایان دهد. در این گزارش از وزارت امور خارجه بریتانیا خواسته شده است تا زمان مناسبی را مشخص کند که در آن، رنج و محنت ایرانی‌ها در جریان جنگ ایران- عراق توسط بریتانیا به رسمیت شناخته شده، یا این کشور به نقش خود در سقوط دولت محمد مصدق در سال ۱۹۵۳ اعتراف کند. این گزارش در عین حال با بیان این نکته که هنوز هیچ مدرکی ارائه نشده که ثابت کند ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»

این گزارش از آن جهت دارای اهمیت مضاعف است که برای نخستین بار یک نهاد رسمی در بریتانیا، بر اشتباهات پرشمار استعمار کشورش در حق ملت ایران معترف بوده و از دولت انگلستان درخواست کرده است تا در قبال این جنایات از ایرانیان عذرخواهی کند.

با این وجود جای تعجب بسیار دارد که با وجود اعتراف نهادهایی رسمی انگلستان به خیانات و جنایات متعدد این کشور در حق ایران و ایرانیان، برخی از مقامات وزارت خارجه دولت تدبیر و امید در تلاش برای گسترش روابط با دولتمردان روباه پیر در سطوحی بالاتر هستند!

در عین حال چندی پیش بود که دولتمردان بی شرم انگلستان در گستاخی آشکار، گسترش روابط دوجانبه با ایران را منوط به پرداخت غرامت از سوی دولت ایران به منظور جبران خسارات وارده در جریان حمله دانشجویان به سفارتخانه اش در تهران دانسته بودند که گویا با پاسخ مثبت دولتمردان اعتدالگرا نیز همراه بوده است!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: