به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
طالبانی پس از انشعاب از حزب بارزانی، در سال 1975 میلادی و پس از فروپاشی کودتای بارزانی به دست ارتش عراق، حزب اتحادیه‌ میهنی کردستان را تاسیس کرد
"خیبرآنلاین" - رئیس جمهوری عراق با گذشت حدود یک سال و هفت ماه با اتمام معالجات خود به سلیمانیه بازگشت.

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه السومریه، منابع عراقی از ورود رئیس جمهوری این کشور به عراق خبر دادند. منابع خبری اعلام کردند که هواپیمای حامل طالبانی و خانواده وی وارد فرودگاه سلیمانیه در کردستان عراق شده است.

جلال طالبانی در اواخر سال 2012 به علت وخامت وضع جسمانی خود وارد بیمارستانی در بغداد شد و سپس 17 دسامبر همین سال برای تکمیل معالجات راهی آلمان شد و در آنجا تحت درمان قرار گرفت. روز گذشته دفتر رئیس جمهوری عراق از بازگشت وی به سلیمانیه خبر داده بود. قباد طالبانی فرزند وی از بازگشت بدون مراسم ویژه به درخواست طالبانی خبر داده بود. جلال طالبانی نقش مهمی در عراق ایفا می‌کند و در ایجاد مصالحه میان گروه‌های سیاسی عراقی همواره موثر واقع شده است.
این درحالی است که طی مدت یک سال گذشته بارها خبر مرگ بالینی طالبانی منتشر شده و پس از چند روز این مسئله از سوی استاندار کرکوک و پزشک معالج رئیس جمهور عراق تکذیب شده است 


چند ماه پیش نیز رسانه‌ها عکسهایی از طالبانی در بیمارستان در هنگام ملاقات با خانواده‌اش منتشر کردند تا به به شایعه‌های مربوط به وخامت جسمی طالبانی پایان دادن شود.

طالبانی دوران کودکی خود را در روستای کلکان سپری کرده و پس از آن‎که پدرش به‌عنوان مرشد تکیه طالبان در شهر کوی‎سنجق برگزیده شد، خانواده وی به این شهر نقل مکان کردند. طالبانی تحصیلات ابتدایی را در «کوی سنجق» و دوران دبیرستان را در اربیل و کرکوک به پایان رساند و پس از آن زمانی که احساس کرد تحصیل در رشته حقوق فرصت بیشتری را برای مشارکت در سیاست در اختیارش قرار می‌دهد، رویاهایش در خصوص پزشک شدن را کنار گذاشت و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت.

وی پس از آن در سن 13 سالگی، انجمن مخفی دانش‌آموزان کُرد را تشکیل داد و سپس به حزب دموکرات کردستان به‎رهبری ملّا «مصطفی بارزانی» پیوست و در سال 1951 زمانی که سن او تنها 18 سال بود به عنوان عضو کمیته مرکزی این حزب انتخاب شد. اما پس از بروز اختلاف میان وی و بارزانی به دلیل تقاضایش برای صلح با دولت آن زمان عراق، طالبانی در سال 1973 میلادی به گروهی منشعب از حزب دموکرات کردستان پیوست.

طالبانی پس از انشعاب از حزب بارزانی، در سال 1975 میلادی و پس از فروپاشی کودتای بارزانی به دست ارتش عراق، حزب اتحادیه‌ میهنی کردستان را تاسیس کرد. حزب اتحادیه‌ میهنی کردستان از آن زمان تاکنون به‌ رهبریت وی اداره‌ شده‌ و یکی از احزاب موثر و پرطرفدار کردستان و کشور عراق محسوب می‌شود. طالبانی سرانجام پس از 60 سال فعالیت سیاسی و حضور مداوم در عرصه‌ دیپلماتیک در ششم آوریل 2005 به عنوان هفتمین رئیس جمهور عراق و اولین رئیس جمهور پس از سقوط رژیم بعث، از سوی پارلمان عراق انتخاب شد.

ائتلاف کردستان که‌ در انتخابات پارلمانی عراق در سال 2010 میلادی 58 کرسی کسب کرده‌ بود، بار دیگر جلال طالبانی را به‌ عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق انتخاب کرد. سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پس از 250 روز از برگزاری انتخابات، وی با کسب 195 رای در حالی که‌ فهرست العراقیه‌ انتخابات را تحریم کرده‌ بود، بار دیگر در سمت خود برای چهار سال دیگر ابقا شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: