به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۳۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۸
انتشار این بیانیه از همان ساعات اولیه با استقبال دشمنان ملت ایران (آمریکا، انگلیس و اسراییل) مواجه شد و آنان نتوانستند خوشحالی خود را از تمدید توقف پیشرفت علمی - هسته ای دانشمندان کشورمان پنهان کنند
"خیبرآنلاین" - برنامه مشترک اقدام (بخوانید توافق ضعیف ژنو) که پایه یکی از موانع جدی برای پیشرفت های علمی - هسته ای ایران اسلامی شده است، به جهت متن بحث برانگیز آن، موجب سوءاستفاده طرف های مذاکره کننده شد و مذاکرات وین 6 را به به نفع آمریکا و متحدانش به بن بست تمدید کشاند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، پس از 18 روز مذاکرات مختلف که بعضا با اقدامات نابجایی مانند اتفاقات سال گذشته در نیویورک همراه بود، ظریف و اشتون بیانیه مشترک صادر کردند که: "ما به همراه وزیران خارجه 3+3 تصمیم گرفته ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا 24 نوامبر 2014 که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در برنامه مشترک اقدام است ادامه دهیم".

انتشار این بیانیه از همان ساعات اولیه با استقبال دشمنان ملت ایران (آمریکا، انگلیس و اسراییل) مواجه شد و آنان نتوانستند خوشحالی خود را از تمدید توقف پیشرفت علمی - هسته ای دانشمندان کشورمان پنهان کنند.

جان کری در بیانیه خود پس از اعلام تمدید 4 ماهه مذاکرات بر پایه توافق ضعیف ژنو نوشته است: "بهترین فرصتی که تاکنون داشته ایم تا این موضوع را به طور مسالمت آمیز حل و فصل نماییم. این تلاش از طریق برنامه اقدام مشترک که پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف نموده و بخشهایی از آن را به عقب رانده است، برای اولین بار در یک دهه، ممکن شده است. هدف ما از پیگیری این تمدید مختصر، فراهم آوردن بهترین فرصت موفقیت در پایان این فرایند و بهره برداری حداکثری از پیشرفتی است که تاکنون حاصل نموده ایم. قطعا، برنامه هسته ای ایران در طول چهار ماه اینده متوقف باقی خواهد ماند. این به نفع ما و به نفع متحدان ماست. و در حالی که این مسیر را پیگیری می کنیم، درباره این مسایل کلیدی با آن متحدان و با کنگره  همچنان رایزنی خواهیم کرد."



جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، نیز درباره این تمدید بیانیه صادر کرده و اعلام کرد: "چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای برای گروه 1+5 و ایران برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای وجود دارد"!

از سوی دیگر، روزنامه لس آنجلس تایمز، به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت: "رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که از تمدید مهلت مذاکرات ایران و 1+5 حمایت می‌کند".

در ادامه واکنش های طرف های غربی به تمدید مذاکرات هسته ای، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، دولتی که که ظاهرا با بعضی ها(!) در ایران ارتباطات خاص و صمیمانه ای دارد، نیز با صدور بیانیه ای از آن استقبال کرد. وی اعلام نمود: "ما اطمینان داریم این مذاکرات بهترین فرصتی است که در سال های اخیر برای حل این موضوع به وجود آمده است".

نکته دیگری که اشاره به آن جالب توجه خواهد بود، خبر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست است. این روزنامه از قول برخی دیپلمات‌های آمریکایی مدعی شد: "ایران در مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ در برخی از موضوعات انعطاف‌پذیری بی‌سابقه‌ای در برخی از محدودیت‌هایی نشان داده‌اند که پیشتر آنها را خط قرمز قلمداد می‌کرده‌اند"! (اینجا)

جمعبندی مطالب فوق که تنها ساعاتی پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته ای منتشر شده است، به خوبی بیانگر این نکته هست که این تمدید، قطعا به ضرر ایران بود.

اثبات این نتیجه گیری حتی نیازی به خبرهای بالا نیز ندارد و هر عقل سلیمی با یک حساب سرانگشتی می تواند به این نکته برسد. آنچه که در جریان توافق ضعیف ژنو صورت گرفته، ترمزی در مقابل پیشرفت های علمی - هسته ای کشورمان بود و طرف مقابل در برابر این خودترمزی و بازگشت به عقب، تنها نسبت به بازپس دهی اندکی از دارایی ها و اموال به غارت رفته ایران چراغ زرد (و نه سبز) نشان داد که البته درباره عمل به همان میزان ناچیز نیز حرف و حدیث بسیاری مطرح است.

با این حساب، آیا تمدید مذاکرات هسته ای برپایه توافق ضعیف و سرشار از اشتباه ژنو به ضرر ایران نیست؟

درباره مذاکرات وین 6 و نتیجه نهایی اعلام شده آن نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که طی روزهای آتی به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت اما در این مقال، ذکر این مساله مهم را ضروری می دانیم و آن اینکه در توافق ضعیف ژنو و در عبارتی که به قابل تمدید بودن آن اشاره شده، دست طرف عهدشکن و غیرقابل اعتماد غربی را برای کش دادن "برنامه مشترک اقدام" تا هر زمانی که دلش خواست، باز گذاشته است.

در متن توافق مذکور و در بخش عناصر گام اول آمده است: "گام اول دارای دوره زمانی ۶ ماه خواهد بود و با توافق طرفین قابل تمدید است".

مشاهده می شود که برای تمدید توافق ضعیف ژنو سقف زمانی خاصی تعیین نشده و تنها به عبارت توافق طرفین بسنده شده است و این یعنی، طرفین می توانند تا هر زمان که صلاح دانستند، آن توافق ضعیف را تمدید کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
1
3
دولت تلفیقی از اصول گرهای کهنه و نو و اصلاح طلب های تند و کند است ، نفس کشیدنشان و خلاصه تمام خروجی های بدنشان محرمانه محسوب می شود .
هنوز که هنوز شیخ عزیز دارد می گوید ما در زمان سید ظاهراً خندان سایت های هسته ای را پلمپ نکرده ایم . حالا دیگه که خودش رییس است .
خیبریان عزیز شما اگر بتوانید تحقیق و بررسی نمایید در خصوص میزان (...) که حضرات تدبیر و امید از دولت دهم ، چقدر بوده و چه بلایی سر خون دل خوردن ملت رشید آوردن ، خیلی خوب است
خلاصه این ملت یک دهه و اندی است برای رسیدن به حق مسلم خود روزه گرفتن و تمام مشکلات اقتصادی وارده از دشمنان خارجی و دزدان داخلی با خون و دل خوردن تحمل نمودن تا نتیجه ای بگیرند آیا واقعا تدبیری ها روزه را شکستند و تن به خفت و خواری و ضایع نمودن حق ملت کرده اند ؟
البته از گروهی که تمام مشکلات را ار تحریم ها بگیر تا دزدی ها و ............ را به دوستی با آمریکا شیطان بزرگ و انگلیس خبیث و اسراییل جعلی گره زده اند ، هر چه بگویید درست گفتید
بله مشکلات اقتصادی امروز مثل روزه گرقتن در تیر و مرداده ؛ سوال های شرعی و را ه فرار از گرفتن روزه مهیاست
لذا باید ..............
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
reza
|
United States
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
4
3
تا امروز 130 میلیارد دلار درامد نفت ایران بلوکه شده است اگر توافق را با امریکا امضا نکنید تحریمها از این هم شدیدتر میشود و به سرنوشت عراق و برنامه نفت در برابر غذا دچار خواهید شد و بعد هم با حمله نظامی تمام تاسیسات هسته ای که ساخته اید نابود خواهند شد.
پاسخ ها
نماز جمعه 29 خرداد 88
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
رضا جان رضا جان رضا جان چرا فکر میکنی اگه ما کل تاسیسات هسته ای رو نابود کنیم آمریکا همه تحریم ها رو برمیداره!!!؟؟؟ نه اصلا نصفشو هم نمیده بردار من!!!!
درد اون از الگو شدن ما برای کشورهای منطقه بوده و هست که الحمد الله به لطف زحمات خمینی کبیر آمریکا تا خود ظهور امام زمان روز به روز منفورتر و ورشکسته تر میشه . آخه چرا باید از یه همچین بدبختی تقاضای کمک و رفع تحریم و لبخند رو داشته باشیم!!!؟؟؟
فکرمیکنی الان غزه داره تقاص چی رو پس میده؟ بله تقاص باور کردن لبخند اسرائیلی هایی رو که 50 سال قبل وارد فلسطین شدند!!!
و طبق گفته امیر المومنین ملتی که با دشمنش تو خونش بجنگه ذلیل میشه . اینم نتیجش حتی بعد از 50 سال!!!!
حالا دیدی ما تو چه جایگاهی هستیم . ما تو 30 سال گذشته حتی یکبار گول این شیطان انسان نما رو نخوردیم مگر برخی مسئولان!!!!!
نماز جمعه 29 خرداد 88
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
1
5
والله قسم با شرایط کنونی منطقه و عراق و غزه و داعش و . . . غیره تنها راه حل مقاومت در برابر زیاده خواهی هاست که اونم اصولا اعتدالیون میانه خوبی باهاش ندارند!!!
از همه اسف بارتر اینکه ملت نامحرم هستند و بهتر اینکه 4 ماه دیگه بفهمن چه دسته گلی ظریف و عراقچی تقدیمشون کردند!!!
من فقط از عزیزانی که الان در سازمان انرژی اتمی هستند علی الخصوص دکتر صالحی فقط یک سوال دارم اونم اینکه اگه چرخ هسته ای بدون 20 درصد میچرخه! پس دیگه مریض بودیم به خاطرش احمدی روشن و بقیه رو شهید کردیم!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
ناب نمازجمعه !!! نفست از جای گرم بیرون میاد !!1 میشه بفرمایی 35 سال مقاومت خوب چی شد ؟؟؟؟ نسل ها بدبخت شدن و بی آینده و بی زندگی !! حالا میگه مقاومت !!!! چقدر ؟؟؟؟ تا کی ؟؟؟؟ برا شماها ک مشکلی نیست !!1 این ملت بدبختن که باید مقاومت کنن !!!!!!!!! کله گنده ها که چیزی رو از دست نمی دن !!! در 8 سال جنگ تحمیلی فرزند کدوم کله گنده کشته شد ؟؟؟ چند تا ؟؟؟؟ به غیر از افراد طبقه محروم کی جنگ رفت ؟؟ تو یا اربابت ؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا هی میگی مقاومت ؟؟؟ تو که مقاومی مقاومت کن !!1 ملت دیگه تاب مقاومت نداره !!!!!!!!! چون برا فرزندش ، برا همسرش جوابی نداره ......... !‌
مهدی ص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
جناب ناشناس چرا همه چیز رو با هم غاطی میکنی؟؟
اتفاقا چون جنگ رو بعضی ها با پوست و گوشتشون درک کردند و بعضی ها با شلیک اولین توپ سوار هواپیما شدن و بعد از جنگ برگشتن و الان دارن همگی با هم فشار اقتصادی رو تحمل میکنند بر میگردند به قشر آسیب پذیر میگن : تو انرژی اتمی میخوای چکار؟ تو بیا همون کوپن رو بگیر ما هم قول میدیم دلار رو 1000 تومن نگه داریم ولی دیگه نگی انرژی هسته ای حق مسلم ماست!!!!!
نه عزیز نفس ما از جای گرم درنمیاد ما و خیلی های دیگه هم از بی تدبیری مسئولان در 20 سال گذشته حسابی مستفیض شدیم! ولی حاضر نیستیم یهگوشه بشینیم به بهانه اینکه بله رهبر از ریز مذاکرات خبر دارن و راضی به همین کوتاه آمدنهای ارباب شما روحانی هستن هیچی نگیم که مبادا شیخ روحانی مکدر بشن!!!!
درود بر ظریف مایه فخر ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
1
2
یعنی گنده تر از تو تو این مملکت نیست که بدونه به ضرر ما بوده یا نه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چرا همیشه ناقوس بد میزنی شما باصطلاح انقلابی ها !!! حالمون از رفتار ضد خواست ملتی شما بهم میخوره !!!!!!!!!!!!! با چه قانون و قاعده ای خودت رو اکثر ملت میدونی و نظر خودت رو که یه عده اقلیت همیشه مخالف هستید به اسم نظر مردم منتشر میکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگه به خودت زحمت بدی بیای تو مردم مشخص میشه مردم چی میخوان !!!!!!!!!! 35 ساله نفهمیدی که ملت چی میخوان ...........................
پاسخ ها
مهدی ص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
بیخود خودتو جای ملت نذار !!!
اتفاقا اگه الان بری توجامعه و از هر کسی بپرسی ومنصفانه جواب بده اصلا نمیدونه ته این بازی که روحانی و ظریف راه انداختن به کجا ختم میشه؟؟؟
اتفاقا شما اقلیت هستی . اگه باور نداری روز همایش دل آرامیم میرفتی ببینی چقدر صندلی خالیه و روز همایش دل واپسی جای خالی پیدا نمیشه!!!!
شما 35 ساله نفهمیدی مردم هر سال تو 22 بهمن و روز قدس و 13 آبان چی میگن و چه پلاکاردهایی رو حمل میکنند؟؟ میخوای یکیشون رو بخونم : " جناب روحانی الان نه چرخ هسته ای میچرخه نه چرخ اقتصاد " . " علیرضا ، آرمیتاژ شرمنده ایم " !!!
تفهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
2
1
جناب !!‌ اون همایشهایی که با پول بیت المال و با هزاران تبلیغ اجرا میشه رو میگی ؟؟؟ اون ولش چون یه عده باصطلاح نماینده .............. د راون حاضرن و برا جیب خودشون و باندشون سینه میزنن !!!! به فکر ما که نیستن !!!!!!! اونی که مشخصه مخالفین دولت همه چی براشون مهیاست و تبلیغات و بوق و کرناها همه و همه در اختیارشونه !!!!!!!! شماها همه چی رو می فهمید و این اواع از صدقه سری تو و دوستاته !!! دیدی که در 8 سال دولت قبل چه لذتی بردن این ملت فلک زده ؟؟؟؟؟؟؟؟ البته شماها از اون طیفی هستید که بارتون فرقی نداره تحریم باشه و نباشه شما مشکلی ندارید !!! و ملت محرومند که درد میکشن ...........
داغدیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
0
1
دل خانواده شهدا خون است خون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
0
0
به نظر من یکی بیاد ده پولی به این (...) بده بره انگلیس یا کاناداراحت زندگی کنه از امریکا هم ترسی نداشته باشه دستازسر هسته ای ایران برداره


ادم اینقدر بی اراده و سست و ترسو به عمرم ندیدم.
200سال دیگه مردم ایران چه قضاوتهایی که نمیکنن.
تو کتابامی نویسن قرارداد ننگین ژنو.
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
اي كاش خاك ميخوردم ولي كشورم ايران پيشرفت خودش را ادامه ميداد اي اش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: